Ook eerste stapje in macro met tussenringen

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

Heb inmiddels de tussenringen in bezit, MeiKe, en nogmaals dank voor de reacties op mijn vragen.
Wilde ook mijn eerste probeersels laten zien.
Zit nog volop te experimenteren met diafragma's, afstanden, AF/MF enz.
Het effect van de wind valt me tegen. Ik hou ook erg van details van dingen, maar heb het toch maar hier bij natuur gepost.
600D met 50mm 1,8.

1. vlieg F14

39671

2. Bloeiende tijm (binnen vanwege wind) T18

39670

3. Afgebroken sleutel, binnen op tafel, F1,8

39669

4. Schelp op hout, buiten, F4

39668

Tips en reacties worden op prijs gesteld,
Gr Anita
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Nr1.
Vlgs mij gaat het met de vlieg niet zo goed zo te zien(dood?). De scherpte is goed, compositie oke, maar de BG is niet mooi. Ook is de plaat te donker.

Nr2.
Geen spannende compositie, probeer mss volgende keer een bloem te isoleren met een groot diafragma, waardoor de rest onscherp wordt. Ook deze oogt te donker.

Nr3.
Diafragma had meer geknepen kunnen worden, zodat de bovenkant ook scherp was geweest.

Nr4.
Wat was hier precies de bedoeling van?

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

bij alle is de scherpte diepte erg klein. iedereen heeft daar altijd zijn eigen mening over en bij macro is een kleine DOF meestal erg mooi.

#1
ik ben geen liefhebber van insecten en al helemaal geen vliegen. (ik sla ze liever plat)
verder qua scherpte wel goed
#2
erg donker, en gelijkmatig qua kleur, je zei al dat deze binnen genomen is, probeer er eens een spotje op te richten zodat je meer leven er in krijgt, ook kun je dan leuke schaduw partijen krijgen.
#3
f1.8 is wel erg kleine scherpte diepte ik denk in de foto dat het dan gaat over 1 a 2 mm.
#4
mooi belichting maar ik zou hier gaan voor een grotere DOF, diafragma is nu f4 probeer f8 of f11.
zodat ook de bovenkant van de schelp scherp is.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

Bedankt voor de reacties. Het was niet mijn bedoeling om heel mooie foto's te maken (spannende background en zo), maar te gaan spelen met de apparatuur. De techniek leren kennen.
1. Ja de vlieg was al dood (en nee ik heb hem zelf niet gekilld, maar ook niet gereanimeerd) en dat kwam me wel goed uit om te oefenen.
2. Foto's te donker...wellicht toch om rekening mee houden, dat mijn beeldscherm het wat anders in helderheid aangeeft. Dank voor de tip.
3. Wilde niet met iso omhoog, maar inderdaad dit diafragma is te minimalistisch.
4. Diafragma moet kleiner, ben ik mee eens.
Voor mij samenvattende conclusies...kan beter werken met kleinere diafragma's dan ik eerst inschatte en foto's oplichtten. Bedankt !!!
Ik leer het meest van daar waar het nog niet zo goed gaat.

Gr Anita
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar