Een spiegelreflex, welke kan ik het beste aanschaffen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
ThijssenPeter
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2013 22:41

Hallo,

Ik wil graag een spiegelreflex aanschaffen. De spiegelreflex wil ik voornamelijk gebruiken voor vakanties en dergelijke. Verder ben ik een liefhebber van de vroege ochtend en avond fotografie. Op deze tijdstippen wil ik graag mooie panorama´s vastleggen.

Ik twijfel qua aanschaf tussen een Nikon 5100, 5200, 7000 of 7100. Welke camera kunnen jullie me aanraden? Hebben nog tips?

Overigens heb ik nog oude analoge lensen van een Minolta camera. Volgens mij zijn deze uitwisselbaar met een Sony camera. Is Sony nog een alternatief in vergelijking tot de Nikon camera's? Welke type Sony camera zou je me aanbevelen.

Al vast bedankt voor alle reacties.


Gr. Peter
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Eigenlijk zou je voor een goed advies over de Nikon camera's bij onze buren moeten zijn van http://www.nikon-club-nederland.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

In het kort:
Is geld niet het bezwaar? Neem een D7100, 51 punten auto focus, 2 SD kaarten, weather sealed etc, interne focusmotor, dus ook oudere Nikon lenzen zijn goed bruikbaar zoals de 50mm 1.8D of de 50mm 1.4D. In Canon termen, want je bent hier nou eenmaal op een Canon forum, te vergelijken met een camera dus functioneel tussen de 60D en de 7D in hangt. De 7000 is ook een goede camera, maar opgevolgd door de 7100. De 5200 is ook een goede camera, vergelijkbaar met de 700D.
Film je ook? Dan is de keus heel simpel, Canon! Canon heeft een hack genaamd Magic Lantern!

Maar wat je ook kiest, al die Nikon camera's zijn goed en de Canon varianten zijn dat ook.

Ik heb zelf ook nog een stapel oudere Minolta camera's, de vatting van de Minolta moeten van het A type zijn, dan kun je ze op de Sony toepassen, en de A-58 is ook een goede type camera. Nadeel van de Sony, is zijn SLT (Canon uitvinding, natuurlijk wie anders), voordeel minder trilling van de spiegel, nadeel is de 1/2 stop licht dat je kwijt raakt vanwege diezelfde spiegel.

Dus, Nikon camera? Ga info inwinnen bij onze vrienden van de Nikon club: http://nikon-club-nederland.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar kijk ook naar de Canon varianten.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Hoi Peter, je zit op een Canon forum........
Anyway, Nikon maakt goede cameras, Canon maakt goede cameras en Sony maakt goede cameras. En ja, alle Minolta Autofocus lenzen werken op Sony DSLT cameras - DSLT cameras zijn DSLR (Digitale Speigelreflex) met een electronische zoeker. Sommigen vinden het fantastisch, anderen vinden het helemaal niets......

Tenzij je goede Minolta lenzen hebt, zou ik me niet door die lenzen laten leiden. Kitlenzen van een jaar of 15 geleden zijn niet denderend.....

Als ik je een advies mag geven, ga naar de mediamarkt en hou een Canon, Nikon en Sony cameras die in je prijsklasse vallen in handen. Kies de camera die je het beste gevoel geeft!
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
ThijssenPeter
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2013 22:41

Bedankt voor jullie reacties. Sorry ben blond, ik zit blijkbaar op het verkeerde forum. Toch bedankt voor jullie input. Eea heeft me wel geholpen!!
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Indien je een Nikon koopt, let erop dat de goedkope camerahuizen van Nikon niet voorzien zijn van een ingebouwde AF motor. Dat kan lastig zijn indien je bepaalde objectieven erop wilt hebben. Denk daarbij aan het heel scherp tekenende lensje 70 mm macro van Sigma.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
ThijssenPeter
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2013 22:41

@annoh | Bedankt voor de tip. Geldt dit ook voor de goedkopere Canon camerahuizen?
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Wat Canon betreft, je kunt elke EOS Canon (da's dus vanaf de analoge EOS 650 uit 1987) gebruiken op elke Canon EF lens. De meest cheap ass kit lens uit de begin jaren past op de duurste digitale camera van nu en andersom.
Canon heeft nog wel een speciale range lenzen speciaal voor de APS-C (1.6 crop) camera's. Dit zijn de EF-S lenzen. Deze passen niet op de camera's met een grotere sensor (1Dx, 1D, 1Ds, 5D, 6D) ivm de kleinere beeldcirkel v.h. objectief.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
Gebruikers-avatar
pinkie and some brain
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 458
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2006 21:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Degene die het best vasthoud voor jou en die binnenste budget past. Er worden geen echt slechte camera's meer gemaakt. Kijk wel goed naar de beschikbaarheid van glaswerk ook in andere merken. Dus een van de grote cameramerken en dan kijken wat past binnen je budget en wat vind je fijn vasthouden. Mijn handen vinden de gemiddelde Nikon gewoon echt niet fijn, canons passen beter in mijn handen. Comfort in fotograferen is toch het belangrijkst
Ik rust mijn koffer :wink:
Geen Canon meer, maar Fuji...
X-M1, XF18-55mm F2.8-4 R LM OIS, XF27mm F2.8
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar