Reeksje recente vondsten

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Niwrad
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2008 16:44
WoonplaatsCOLON Geraardsbergen (Moerbeke)
CONTACTCOLON

In dit reeksje stel ik enkele recente vondsten voor. Negen uit de tuin en één uit, welja, de gelijkvloerse wc…


1. Tipula lunata.
Deze langpootmug heeft blijkbaar geen officiële Nederlandse naam. Het is één van de weinige soorten langpootmuggen die makkelijk te determineren zijn. Niet echt een vondst, want het krioelt ervan. Maar ik vind dit gewoon een mooie foto van dit beestje in een kenmerkende houding en omgeving.

Afbeelding


2. Piezodorus lituratus.
Ook deze wants heeft geen Nederlandse naam. Hij lijkt op een groene stinkwants, maar toen ik hem in de lavendelhaag zag, wist ik haast zeker dat dit een voor mij nieuwe soort was. Altijd leuk.

Afbeelding


3. Panorpa vulgaris. Vrouwtje.
Deze schorpioenvlieg tref ik elk jaar in de tuin aan en heb ik dan ook al tientallen keren gefotografeerd. Toch past dit insect wel degelijk in dit reeksje vondsten. Jarenlang heb ik de soort gedetermineerd als de gewone schorpioenvlieg (Panorpa communis). Dat is immers de enige schorpioenvlieg in mijn insectengidsen die erop lijkt. Toen ik op het internet wat meer informatie over de soort zocht, bleek echter dat sedert enkele jaren een vroegere ondersoort nu als een aparte soort wordt beschouwd. Alle schorpioenvliegen die ik ooit in de tuin fotografeerde blijken nu tot die 'nieuwe' soort te behoren. Een beslissend onderscheid is het allereerste zwarte vlekje vanaf de schouders (de wortelvlek). Bij de gewone schorpioenvlieg is die kleiner (slechts één vleugelcel) en meestal ook minder donker. Panorpa vulgaris heeft ook (nog) geen officiële Nederlandse naam.

Afbeelding


4. Panorpa vulgaris. Mannetje.
Schorpioenvliegen zijn omnivoor. Ze eten zowel plantaardig als dierlijk voedsel.

Afbeelding


5. Muisgrijze kniptor.
Deze kniptor lag op zijn rug te spartelen op een arduinen raamdorpel. Toen ik hem wou omkeren, verstijfde hij. Hij deed alsof hij dood was. Dat leverde deze toch wel aparte foto op. Het geheel doet mij onwillekeurig aan Egyptische sarcofagen en scarabeeën denken. Achteraf kon ik vaststellen (en vastleggen) dat er een barst in zijn dekschilden zat. Eenmaal herrezen, verdween hij in het strooisel van een border.

Afbeelding


6. Koperuil.
Deze uil had ik nooit eerder gezien. Geen wonder, want ook al lijkt het beest op de foto een opvallende verschijning te zijn, vanaf meer dan een halve meter zie je niet veel meer dan een verdord, gekruld blad. Geen poot te zien en zelfs de kop lijkt te ontbreken. In de loop van de dag heb ik tientallen foto's van deze vlinder gemaakt. Zelfs wanneer ik hem aanraakte, bleef hij gewoon zitten. Hij verdween pas na zonsondergang.

Afbeelding


7. Koperuil.
Detail van de met het blote oog nagenoeg onzichtbare kop.

Afbeelding


8. Gewone krabspin.
Dit krabspinnetje kende ik al, maar ik trof nooit eerder een exemplaar met eicocon aan. Die cocon is schijfvormig en vastgemaakt aan de omgebogen aar van een grasstengel. Mijn eerste foto van dit tafereel dateert van 25 juni. Vandaag, vier dagen later, wordt de cocon nog altijd door de spin bewaakt.

Afbeelding


9. Harige langsprietwapenvlieg.
Bij de vijver zag ik een bijtje roerloos op een blad zitten. Erg ongewoon gedrag. Wellicht ziek of verkleumd? Bij nader toezien bleek het bijtje echter een kerngezonde vlieg te zijn. Niet één van de talloze op bijen lijkende zweefvliegen, maar een mij onbekende wapenvlieg. Een mooi beestje, vind ik.

Afbeelding


10. Harige langsprietwapenvlieg.
Detail van de kop met de mooie ogen. Volgens mijn bronnen is de soort in België zeldzaam. En dat zit dan zomaar in de tuin!

Afbeelding


11. Distelgalboorvlieg.
Ook dit kleine, mooie boorvliegje is nieuw voor mij. Zag ik het de voorbije jaren over het hoofd? Ik vermoed van wel, want nu ik weet waarop ik moet letten, tref ik dit vliegje op nagenoeg elke distel in de boomgaard aan, vaak goed verstopt in een bladoksel.

Afbeelding


12. Grote trilspin.
Als uitsmijter een grote trilspin met eipakket tussen de kaken. De spin hangt nu al dagenlang samen met haar eitjes aan het plafond van de wc op het gelijkvloers. Jaja, ik weet het, het wordt tijd dat ik de wc eens verf of behang! Deze spinnen komen alleen binnenshuis voor. Er is geen daglicht in de wc en ik beschik niet over goed materiaal om in dergelijke omstandigheden haarscherpe foto's te maken. Bovendien moet ik alles in het geniep doen. Komt mijn teerbeminde echtgenote erachter dat er boven de wc-pot zo'n grote spin hangt, dan is haar laatste uur geslagen (dat van de spin, niet dat van mijn vrouw).

Afbeelding


Groet,

Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Lees en kijk altijd met veel belangstelling naar je mooie geillustreerde serie's.

Nr. 10, de harige langsprietwapenvlieg heb je wel heel mooi vastgelegd.

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

De foto's zijn weer mooi om te zien, het verhaaltje zorgt voor de extra interesse.
Dank voor het plaatsen!
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

Voorkeur voor 10 en 12.
Teveel foto's om per stuk op te reageren ;)

Gr Anita
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Mooie biologieles heb je weer gegeven, Gabriël. 8)

#5 deed mij idd ook meteen aan een (mummie- sacrofaagachtig) iets denken. :lol:

Fotografisch gezien heeft #10 toch wel een streepje voor.... maar de andere mogen er zeker ook zijn en hebben ook een boeiende/informatieve waarde zo samen met je verhaaltjes....

Rob, 8)
Gebruikers-avatar
A.Otten
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2008 21:13
WoonplaatsCOLON Delden

Mooie serie

Gr. Andre
canon 40D+grip , canon 5D mark II + grip en het nodige glaswerk.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Prachtige foto's,leerzame tekst. Bewondering voor je kennis op beide gebieden, dit soort vliegend gespuis is lastig mooi in beeld te krijgen.
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Leuk topic, ik zie boeiende beestjes waar ik nog noooooit van gehoord heb met leuke leerzame teksten. Vind foto 10 en 4 er voor mij persoonlijk uitspringen qua scherpte en kijkgenot.

Verder vind ik je eigen site ook erg leuk om eens doorheen te bladeren, erg leuk geschreven
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Mooie vondsten, goed vastgelegd en een leuk verhaal.....zo leer je nog wat. :P

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Mooie registraties met fantastische achtergrondinformatie!!!! :D :D :D
Fototechnisch vind ik foto 5, 10 en 12 de betere uit deze fraaie serie!!!!! :D :D :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Weer een genot om dit topic van je door te nemen Gabriël :) .
Je zou wel rondleidingen kunnen geven in je tuin.
Wat een diversiteit aan insecten laat je zien. Allemaal voorzien van interessante info en keurig vastgelegd.
Ik volg Jo wat betreft de 'betere' foto's.

Gr. Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
eoshen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2011 05:05

geweldige foto.s mooi gedaan
Canon 550d /Canon EF-S 18-55 /Canon EF-S-17-85/ Canon EF 50mm/ Canon EF 35-105mm/ Canon EF 75-300mm/
Canon Speetlite 430EX Tamron AF 18-200/ Tamron AF 19-35mm
Gebruikers-avatar
Marfique
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3784
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2006 16:29
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Leuke serie met onderhoudend verhaal erbij :)
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Ik sluit me aan bij al het poisitieve dat is genoemd, erg mooi, onderhoudend en informatief.
Bedankt voor het delen.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Niwrad
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2008 16:44
WoonplaatsCOLON Geraardsbergen (Moerbeke)
CONTACTCOLON

Iedereen bedankt voor de fijne reacties! :D

De krabspin zit nog altijd (2 juli) op haar cocon.
De trilspin met eipakket hangt nog altijd aan het plafond van de wc. Maar vandaag komt de werkster… :roll:

Groet,

Gabriël
Surf ook eens naar Heuvelstraat 37, mijn site over de biodiversiteit in de tuin.
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Altijd weer leuk om de verhaaltjes bij de foto's te lezen van jou.
Ook de foto's zijn weer keurig in orde.
Mooi !

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar