Burgers zoo (foto's volgen)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Nicole30

Dag allemaal

Op zaterdag de 15e ging ik voor een 2e keer naar Burgers Zoo
Een zonnige dag was het weer en met goede moed ging ik er heen.
Helaas heb ik apple misgelopen , want ik had zijn hulp meer dan goed kunnen gebruiken. ik gebruikte mijn 55-250 mm zoomlens
nog steeds heb ik geen idee wat ik deed.
Ik probeerde dit keer beter scherp te stellen door het middelste scherpstelpunt te selecteren. toen ik mijn foto's terug keek leek dit helaas bij vele weer niet te zijn gelukt
, terwijl ik toch dacht dat het goed leek. grote frustratie nr 1 dus.
toen ik echter in het vogelverblijf binnen was, werdt mijn frustratie alleen maar groter doordat ik met verschillende diafragmas probeerde te schieten.
sommige moesten dus idd door het gaas heen. ik probeerde enkele uit, en ik kreeg het gaas erop, dichterbij proberen te zoomen , weer gaas erop.
mijn frustratie bereikte een hoogtepunt toen op een gegeven moment ik probeerde manueel scherp te stellen en zelfs dit het af liet weten. hoe ik ook draaide, ik kreeg niks scherp.
ook de autofocus liet het meerdere keren afweten, met als gevolg dat ik vloekend het vogelverblijf weer uitliep. ik snapte maar niet wat ik fout deed. en vond dit ook erg jammer, want sommige waren weer redelijk gelukt. alleen had ik dus weer ruis op sommige ingezoomde beelden...
ik werd er zo moe en radeloos van dat ik maar naar huis ging en dacht ik moet toch echt een keer een beginnerscursus gaan volgen... :(

38813

jun 15, 13, 11:13
Brandpuntsafstand: 250 mm
Sluitersnelheid: 1/500 sec
F-nummer: F/5.6
ISO gevoeligheidsnorm: 100
Witbalans: Automatisch
Flitser: Flitser niet afgegaan, verplicht flitsen modus
Cameramodel: Canon EOS 650D
Belichtingsprogramma: Diafragma
Belichtingscompensatie: 0 EV
Meetmodus: Patroon

38814

jun 15, 13, 11:14
Brandpuntsafstand: 250 mm
Sluitersnelheid: 1/500 sec
F-nummer: F/5.6
ISO gevoeligheidsnorm: 100
Witbalans: Automatisch
Flitser: Flitser niet afgegaan, verplicht flitsen modus
Cameramodel: Canon EOS 650D
Belichtingsprogramma: Diafragma
Belichtingscompensatie: 0 EV
Meetmodus: Patroon

38815

jun 15, 13, 11:49
Brandpuntsafstand: 250 mm
Sluitersnelheid: 1/200 sec
F-nummer: F/5.6
ISO gevoeligheidsnorm: 1600
Witbalans: Automatisch
Flitser: Flitser niet afgegaan, verplicht flitsen modus
Cameramodel: Canon EOS 650D
Belichtingsprogramma: Sluiter
Belichtingscompensatie: 0 EV
Meetmodus: Patroon

38816

jun 15, 13, 11:58
Brandpuntsafstand: 187 mm
Sluitersnelheid: 1/200 sec
F-nummer: F/5.6
ISO gevoeligheidsnorm: 1000
Witbalans: Automatisch
Flitser: Flitser niet afgegaan, verplicht flitsen modus
Cameramodel: Canon EOS 650D
Belichtingsprogramma: Sluiter
Belichtingscompensatie: 0 EV
Meetmodus: Patroon

38817

jun 15, 13, 12:03
Brandpuntsafstand: 109 mm
Sluitersnelheid: 1/200 sec
F-nummer: F/5.6
ISO gevoeligheidsnorm: 100
Witbalans: Automatisch
Flitser: Flitser niet afgegaan, verplicht flitsen modus
Cameramodel: Canon EOS 650D
Belichtingsprogramma: Sluiter
Belichtingscompensatie: 0 EV
Meetmodus: Patroon

38818

jun 15, 13, 12:12
Brandpuntsafstand: 240 mm
Sluitersnelheid: 1/400 sec
F-nummer: F/10
ISO gevoeligheidsnorm: 320
Witbalans: Automatisch
Flitser: Flitser niet afgegaan, verplicht flitsen modus
Cameramodel: Canon EOS 650D
Belichtingsprogramma: Diafragma
Belichtingscompensatie: 0 EV
Meetmodus: Patroon

38819

38820

38821

38822

38823


nou nu dus met enkele exif gegevens erbij
Laatst gewijzigd door 2 op Nicole30, in totaal 11 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

In welke stand heb je foto's gemaakt?
Nicole30

in AV (diafragma voorkeur) in Tv ( sluitertijdvoorkeur) verder heb ik daar amper vanaf geweken
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Plaats eens wat foto's, mss kunnen we aan de hand van de exif gegevens iets zien.

In die 2 standen(Av en Tv), het middelste focuspunt vast ingesteld en je stabilisatie aan van de lens zouden er toch scherpe platen uit moeten komen.

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Jef-W schreefCOLONIn die 2 standen(Av en Tv), het middelste focuspunt vast ingesteld en je stabilisatie aan van de lens zouden er toch scherpe platen uit moeten komen.
<Jeffry>
Goed bedoeld Jeffry, maar je moet het dan ook nog wel goed uitvoeren :wink: .

Ik heb zojuist met mijn 7D op Tv stand een sluitertijd van 1sec ingesteld. Krijg er uit de hand geen stilstaande auto scherp mee vastgelegd op met de 70-200mm. Middelste focuspunt ook vast ingesteld. Wil de auto rechtsonder in beeld hebben, focuspunt zit er dus naast, weer niet scherp :( .

Ik bedoel dus: goed je camera kennen en instellen naargelang je onderwerp, maar ook weten hoe die gekozen instellingen je foto beinvloeden.

Ik hoef dit jou natuurlijk niet meer duidelijk te maken, maar er zijn fotografen . . . die moeten dit allemaal nog onder de knie krijgen. Veel oefenen is het credo. Zoveel dat je op elke situatie direct en juist kunt anticiperen.

Jan
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Ja je moet wel goed je minimale sluitertijd in de gaten houden, zodat je geen bewegingsonscherpte krijg.
Minimale sluitertijd op 250mm is 1/250sec maar dat is als je een lens heb zonder stabilisatie nu weet ik niet hoeveel stops stabilisatie een 55-250 heeft.
Als je het middelste focuspunt gebruik moet je zorgen dat je autofocus wel op one-shot staat zodat hij niet blijft focussen.
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Nicole30 schreefCOLON Helaas heb ik apple misgelopen , want ik had zijn hulp meer dan goed kunnen gebruiken. (
Nou aan Apple had je ook weinig gehad hoor. Die durft zijn eigen foto's niet eens te laten zien.....
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 1&t=109205" onclick="window.open(this.href);return false;
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Sunnyboy schreefCOLON
Nicole30 schreefCOLON Helaas heb ik apple misgelopen , want ik had zijn hulp meer dan goed kunnen gebruiken. (
Nou aan Apple had je ook weinig gehad hoor. Die durft zijn eigen foto's niet eens te laten zien.....
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 1&t=109205" onclick="window.open(this.href);return false;
:mrgreen: Laten we hier niet daarop doorgaan, anders komt hier ook een slotje op.


@Jan,

Heb je helemaal gelijk in, daarom was ik ook benieuwd naar wat foto's, want daarin staat iig wel uit te lezen wat de desbetreffende instellingen zijn geweest.
Oké, focuspunt gaat dan wat lastiger worden.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Nicole30 schreefCOLONHelaas heb ik apple misgelopen , want ik had zijn hulp meer dan goed kunnen gebruiken . . . . ik werd er zo moe en radeloos van dat ik maar naar huis ging
apple vergeet wel eens iets :wink: .
Nu is apple boos en jij moe en radeloos :(
Wat een (beginnend) fotograaf al niet mee kan maken.
Canon materiaal
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik kan inderdaad ook niet anders zeggen dan, zet er een paar foto's op waar je niet tevreden over bent.
Zet er bij wat je anders had wilde hebben, en waar je zelf denkt dat het fout is gegaan.
Dan weet ik zeker dat hier genoeg kennis is om je verder te helpen.
Groeten,

Jichem
Anoniem 3

Off topic:
Ben je in de horeca net zo heetgebakerd als hier?

Weer on topic:
Ik ben ook wel benieuwd naar je foto's.
Hoe je ze moet posten, weet je.
Gebruikers-avatar
Nettie
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 994
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2005 13:06

Ik lees al een poosje je topics en het valt mij op dat je nog al veel wilt en het liefst al giisteren of nog een dag eerder!!
Je komt over als een ongedurig type :D
Fotograferen is een zaak van vallen en weer opstaan en heel veel oefenen!!
We zijn net als jouw allemaal ook begonnen met net niet foto`s, maar van volhouden en weer opnieuw beginnen ga jegeleidelijk aan begrijpen
Fotgraferen is ook veel dingen te gelijk doen, diafragma instellen, belichting regelen, compostie, sluitertijd( wat is mijn lenslengte en wat is mijn ideale sluitertijd)
Ga juist een met makkelijke onderwerpen aan de slag zoals als je een hond of kat heb dit zijn iedeale "oefen objecten"
En misschien is een workshop van een dag een hele nuttige inverstering, ik heb de basiscursus gevolg en toen vielen voor mij de puzzelstukje op zijn plaats
ook heb ik een abbonementje op Blijdorp genomen en ben daar heel veel geweest, je leert het gedrag van de dieren kennen, weet wanneer er gevoerd word en dan heb je vaak wat meer actie en net even de ander soort foto`s!!
Beschouw dit nu eens niet als negatief maar het is opbouwend bedoelt voor je!!
-------------------------------------------------------
Nee ik heb geen onderschrift waar al mijn fotogear in genoemd is !!!
Nicole30

snap ik nettie maar k ben soms zoals je al zegt een ongedurig type ! zeker als ik zelf alleen maar wat aan loop te modderen

maar goed hier komen de foto's
Nicole30

en dit waren dus de nog redelijk gelukte fotos
Sunnyboy
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4426
GeregistreerdCOLON 14 Sep 2007 13:11

Kijk als je foto's plaatst kunnen we er wat mee.
Ten eerste nummer de foto's gewoon van 1 t/m 10 want steeds het lange nummer moeten opschrijven is niet echt handig
Maak een serie nooit te groot dan worden ze niet allemaal goed beoordeeld
Laat de exif gegevens in de foto staan die staan er nu niet in dan kan je niet echt een oordeel geven over de instellingen
foto 1 te centraal en net niet scherp
foto 2 pose niet mooi
Als je naar een dierentuin gaat blijf dan eens wat langer zitten bij bepaalde dieren. Dan leer het gedrag kennen en kan je zo ook beter fotograferen.
Stel een doel als je daar heen gaat vandaag ga ik die en die fotograferen dan heb je vanzelf meer tijd.
Foto 3 wit is overbelicht en let op dat het gaas er niet zo opstaat. Kan je hier weinig aan doen
Foto 4 op zich wat centraal maar zeker niet verkeerd
Foto 5 koe in het water. Kon je niet lager komen met de camera deze is teveel van bovenaf.
Foto 6 Achter de koe zie de draden lopen had je een meter naar links gelopen had je waarschijnlijk de heuvel als achtergrond gehad.
Foto 7 en 8 zijn toch mooi?
Foto 9 de tijger op zich niets mis mee maar weinig actie.
Foto 10 echt een pracht foto en hier is het centrale juist heel mooi.
Foto 11 Te centraal en erg saai door de houding van het beest

Als je de commentaren zo leest denk ppfffffff heb ik wel wat goed gedaan. Ja op zich helemaal geen verkeerde serie voor een beginneling. Je moet alleen wat dingen leren en juist een dierentuin is daarvoor heel geschikt.
Gewoon de opmerkingen meenemen voor een volgende keer als je weer naar een dierentuin gaat.

Gr. Chris
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik moet weg dus ik heb nu geen tijd om ze stuk voor stuk te beoordelen, maar ik wil je wel meegeven dat hetgeen je geplaatst hebt mij absoluut niet tegenvalt.
Er zitten een aantal foto's tussen die qua compositie anders zouden kunnen maar al met al is dit zeker geen verkeerd begin. Er zitten een aantal prachtige foto's bij.
Er zit niets tussen waarvan ik zeg, dat je het beter niet had kunnen plaatsen.
Met de opmerkingen van Chris moet je al heel wat kunnen, sla ze op in je geheugen :wink: en ga er mee aan de slag, je zult zien, de volgende keer maak je weer betere foto's.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
jjas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2010 20:49
WoonplaatsCOLON Noord-holland

Sunnyboy heeft idd wel het meeste gezegd.
Wat ik er aan wil toevoegen is dat ik het best mooie foto's vind scherp, mooie kleuren.
Daar mag je best trots op zijn, zeker ook omdat je nog zo kort bezig bent.

En dat er heel veel foto's niet gelukt zijn is vrij normaal hoor ik denk dat iedereen dat probleem wel gehad heb zolang je er maar motivatie uit haalt om jezelf te verbeteren.

En probeer de volgende keer je exif erin te houden zodat wij kunnen zien wat voor instellingen je gebruikt heb en wij daar evt jou in kunnen helpen.
Gebruikers-avatar
anita2000
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 400
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2013 12:29
WoonplaatsCOLON Valkenburg, Zuid Limburg
CONTACTCOLON

Als ik jouw foto's zie denk ik alleen maar: 'meid haal eens adem, doe eens rustig en probeer de lat niet te hoog te leggen'.
Na je derde auto-rijles kan je ook niet voluit op een racecircuit mee gaan rijden.
Zo rampzalig als jij ze aankondigt, zijn ze echt niet. Dus waarom zoveel drama?

Gr Anita
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Zoals je het beschreef ging ik van zwaar mislukte foto's uit, maar deze zijn toch idd niet slecht hoor.

Chris heet het prima verwoord. Wel jammer dat de exif niet na te kijken is.

Heb je trouwens wat foto's gecropt?

Dus relax girl, oefenen baart kunst zeggen ze wel eens. :wink:

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar