Achtergrond bij macro's

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Gisteren was mijn vrouw bezig met 3d-knippen en allerlei achtergrondjes (wolkjes, structuren, vormen). Toen dacht ik: zou je dit kunnen gebruiken als achtergrond van macro's? Soms heb je de niet de juiste achtergrond voor een mooie bokeh en misschien kan je dat met een a4-tje met leuke bijpassende print oplossen. Uiteraard met de juiste DOF wazig gemaakt.

Iemand hier ervaringen mee?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
waltergriffioen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2010 18:23
WoonplaatsCOLON Vleuten

Ik heb een licht groen vel op karton geplakt, dat heb ik in m'n fototas, dat werkt echt perfect als achtergrond.
Ik gebruik het vooral bij de bloemetjes en de insecten.
Ben wel van plan om nog een aantal kleuren mee te gaan nemen (paars,blauw enz.)

kan zo snel even geen voorbeeld opsnorren maar het is echt leuk om mee te spelen.

grts,
7D LWPro400AW 500w/s

http://www.wfoto.nl
Gebruikers-avatar
petuut
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4837
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2007 23:11
WoonplaatsCOLON Ergens in Limburg

Ik gebruik geen kunstmatige achtergronden voor macro.
Als ik een egale rustige achtergrond wil hebben, zorg ik dat achter het te fotograferen onderwerp (bijv. Insecten), de eventuele struikjes of sprietjes een beetje aan de kant duw.
Ook gebruik ik een zo groot mogelijk diafragma (klein getal) zodat de achtergrond wazig wordt.
Kijk maar eens naar mijn laatste foto's die ik gemaak heb, deze zijn alle gemaakt met een klein diafragma getal.
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 9#p1189029" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar op jou vraag terug te komen: daar heb ik dus geen ervaring mee.

Groet, Ruud
De mooiste shoots maak je in Limburg
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Ik heb hier ook geen ervaring mee en daar zal het ook wel nooit van komen :wink:.
Net als Ruud 'zoek' ik mijn achtergronden in de natuur, meestal passend bij het onderwerp dat ik fotografeer.
Eigen achtergronden meenemen is me teveel gesleep en steeds weer dezelfde bg wordt ook snel saai :x .
steven 1 schreefCOLON . . voor een mooie bokeh en misschien kan je dat met een a4-tje met leuke bijpassende print oplossen. Uiteraard met de juiste DOF wazig gemaakt
Hoe moet ik me dit voorstellen ?

Gr. Jan
Canon materiaal
Anoniem 3

Ik manipuleer mijn macro's nooit en ben het helemaal met Petuut eens.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ook ik zoek achtergronden die in de natuur voorhanden zijn. Eigen gemaakte achtergronden zien er ook steeds hetzelfde uit.

Lijkt me iets voor mensen die geen moeite willen doen om goede bg's te vinden en niet weten hoe ze dat voor elkaar moeten krijgen

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
waltergriffioen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2010 18:23
WoonplaatsCOLON Vleuten

Jaja ook ik zoek vaak de mooie natuurlijke achtergrond, maar als je zo'n mini tuintje heb als ik met een paar mooie plantenbakken dan heb je niet zoveel keus en is het leuk om mee te expirimenteren, dan kun je dat bijv. ook in het bos proberen. Mensen die te lui zijn zou ik niet te letterlijk nemen, het is vooral leuk om ermee te expirimenteren.

Groetjes,
Walter
7D LWPro400AW 500w/s

http://www.wfoto.nl
Gebruikers-avatar
waltergriffioen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 339
GeregistreerdCOLON 22 Mei 2010 18:23
WoonplaatsCOLON Vleuten

Telescoop schreefCOLONIk manipuleer mijn macro's nooit en ben het helemaal met Petuut eens.
Dus je bewerkt ze ook niet? Dat is volgens mij toch ook echt manipuleren :-)
7D LWPro400AW 500w/s

http://www.wfoto.nl
Gebruikers-avatar
mitchel1986
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1361
GeregistreerdCOLON 27 Jan 2010 10:54
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Ik gebruik het nooit, maar heb er vaak zat wel aan gedacht om wat papier in verschillende kleuren mee te nemen. Het is dan wel niet een natuurlijke achtergrond, maar dat wil niet zeggen dat het niet mooi is, misschien is het juist wel een keer iets anders...

Alleen in het geval van insecten zul je voorzichtig moeten zijn met de achtergrond omdat de beestjes anders al zijn gevlogen..

Ik zouzeggen: probeer het eens uit en laat hier vooral de resultaten zien
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar