Help!!!!! Alleen maar scheve horizons!!!!

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Boyo
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 16 Aug 2004 21:41
WoonplaatsCOLON Vlissingen

Hallo, Volgens mij heb ik een probleem met mijn nieuwe Rebel.

Ik heb een aantal foto's met de Rebel gemaakt en bij thuis komst heb ik ze geupload. Ik heb de foto's met horizon gemaakt en ik weet zeker dat ik de zoeker "pas" heb gehouden. Alle horizons waren scheef, raar dacht ik ligt aan mij! Ik een toren op de foto, zo scheef als een .....!! Ik dacht ik ga een fotolijst die pas hangt "zoeker" vullend maken zodat alle lijnen elkaar net niet raken, kijken of er een afwijking in zit.

En jawel krijg op geen enkele wijze de lijst evenwijdig aan alle "zoeker"lijnen. Toen heb ik het orginele objectief vervangen door de 28-90 canon 300 eos lens en hetzelfde!!

Hebben jullie hier ervaringen mee!! Of is er iets serieus mis met de camera???

Groeten,

Yvo

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=1491[/img]
Gebruikers-avatar
Sander
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2004 08:01
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

weinig ervaring mee eerlijk gezegd. Weet je echt zeker dat je de camera recht houdt? Dat is ook een vak op zich, ik heb ook af en toe nog wel eens dat ik foto upload en dan ineens zie dat de horizon scheef loopt. heb je helemaal geen foto's die gelukt zijn? Misschien dat er wat aan de hand is met de camera, maar hoe lang fotografeer je al? Misschien is het gewoon een kwestie van blijven oefenen...
Hoe dan ook, succes!
Canon: 1D / 300D+BG-E1 / 24-70[color=red]L[/color] F2.8 / 100-400[color=red]L[/color] IS / 50 F1.8 II
Sigma 18-125 DC / Metz 54mz3 / Tamron 1.4x ext./ Manfrotto pootjes / Lowepro tasjes
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

het kan zijn dat de scherpstel posities scheef staan.
(wat ik betwijfel, omdat je het ook bij andere lensen hebt)
Het kan ook zijn dat deze punten al in je camara ergens bij de spiegel zijn aangebracht. en dat het geheel in je camara niet pas staat.

Je kunt natuurklijk ook de architecten van de twee gebouwen de schuld geven. :lol:

Ik zou, als het niet aan de lenzen ligt en niet aan jezelf ligt, toch maar eens naar de zaak terug gaan. neem wel je kiekies mee.

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Hythloday

Boyo schreefCOLONHallo, Volgens mij heb ik een probleem met mijn nieuwe Rebel.

Ik heb een aantal foto's met de Rebel gemaakt en bij thuis komst heb ik ze geupload. Ik heb de foto's met horizon gemaakt en ik weet zeker dat ik de zoeker "pas" heb gehouden. Alle horizons waren scheef, raar dacht ik ligt aan mij! Ik een toren op de foto, zo scheef als een .....!! Ik dacht ik ga een fotolijst die pas hangt "zoeker" vullend maken zodat alle lijnen elkaar net niet raken, kijken of er een afwijking in zit.

En jawel krijg op geen enkele wijze de lijst evenwijdig aan alle "zoeker"lijnen. Toen heb ik het orginele objectief vervangen door de 28-90 canon 300 eos lens en hetzelfde!!

Hebben jullie hier ervaringen mee!! Of is er iets serieus mis met de camera???

Groeten,

Yvo

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=1491[/img]
Geen enkel objectief is perfect. Bijna alle objectieven vertekenen. Op 18mm vertekent de Canon 18-55mm vrij sterk. Er is sprake van tonvormige vertekening. Op 55mm is het objectief vertekeningsvrij.

Als een objectief vertekent, dan krijg je nooit rechte lijnen en een horizon is dus niet horizontaal. Mijn Sigma 18-125mm heeft last van beeldveldwelving.

Een eenvoudige oplossing is het downloaden van een plugin voor Photoshop Elements. Thomas Niemann stelt deze plugin, PTlens, genaamd, (nog) gratis beschikbaar. PTlens is een prima middel of alle lijnen in je foto weer recht te krijgen. Je kunt het programma downloaden op:

http://epaperpress.com/ptlens/
firewatcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 151
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2004 21:13
WoonplaatsCOLON hengelo
CONTACTCOLON

kan het zijn dat als je de ontspanner indrukt je misschien onbewust de camera mee "drukt" naar beneden. als ik me niet vergis heb je de horizon ed scheef in je foto , links laag en rechts hoog.

porbeer eens wat met een statief :wink:
canon eos 20 d, BG-E2, sigma 17-35/2.8-4 ex sigma 28-70/2.8, sigma 70-210/2.8, canon 90-300/4.5-5.6, canon 35-105/4.5-5.6, speedlite 550 ex, 3x canon bp-512 en 2x lexar 256 mb 40 speed, image tank 40 gb en lowepro phototrekker classic forest G
Zorwb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2005 21:45
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Ik heb het zelfde geconstateerd. Mijn indruk is dat er iets scheef gemonteerd is, spiegel of zoeker ofzo.

Als ik horizontaal recht naar voren een foto maak (dus niet omhoog of naar beneden) en aan de rechter of linkerkant de zoeker uitlijn met een flatgebouw, blijkt later de boel scheef te staan.


Groet'n, Bart.
[size=75]Beauty is the reflection of the appearance of truth.
Better to seek truth than the reflection of its appearance.
But better to seek beauty than nothing.
[color=green] Canon EOS300d (Digital Rebel), kitlens, handgrip, 1GB 80x CF.
Sony DSC F505V[/color][/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

De foto (die ter verduideliking moet zijn) is ff off...
Dus ik kan nie echt oordelen.
Maar het is wel moeilijk om altijd goede rechte horizonnen te schieten...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
K.G.H.W.
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 305
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2004 09:52

Probeer anders eens de camera op een statief te zetten. Zorg er voor dat hij echt helemaal waterpas staat. En zet hem dan op de timer en laat hem een foto maken. dan kan je zien of het aan de camera ligt of aan de mens er achter.
K.G.W.H ---> canon EOS Rebel, 18-55 MM EF-S, RC-5 Remote control, Velbon CX-444, 2X sandisk ultra II 256 MB, 1X sandisk 128 MB, toploadzoom minni.
Frankieboy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2004 16:36
WoonplaatsCOLON Heesch

Probeer de camera anders op een stevige tafel te zetten voor een deur of een raam en maak dan een foto.
Je kunt dan zien of de deurpost goed verticaal loopt en niet schuin.
De foto heeft ons beeld van de wereld veranderd.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar