In de achtertuin

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

Ik ben van de week wat aan het fotograferen geweest in de achtertuin.

Deze foto is een van de uitkomsten. Nu vind ik zelf de achtergrond erg groen, hoe kan ik dit wat softer krijgen. Ik gebruik Lightroom 4.

Zijn er verder nog verbeterpunten?

38221

2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Je hebt met redelijk hard licht gefotografeerd. Hard licht kun je in bepaalde uren van de dag nauwelijks voorkomen.
Fotografeer bij voorkeur in de heeeeeeeeeeeeeeeeele vroege ochtend of in de avonduren. Op dit ogenblik is 19.00u nog aan de vroege kant.
Op genoemde momenten is het licht mooi zacht(vooral 's morgens). Avondlicht heeft een aparte warme gloed.
Het overige licht(tenminste als er volle zon is) is hard en geeft akelige reflecties en beinvloedt de scherpte ongunstig.
Een bijtje van de achterkant is minder interessant................
Ook de plaat vrijwel in het midden plaatsen waardoor er veel ruimte links en rechts ontstaat zonder toegevoegde waarde, maken de plaat minder spannend.
In principe vind ik de BG niet te groen. Hij is al aardig egaal.
Je sluitertijd is prima maar je diafragma (5.6) zou misschien wat hoger mogen zijn.
Naar mijn bescheiden mening is de plaat niet mooi scherpgesteld................. :oops: :oops:
Al mijn kritische noten zijn bedoeld om er beter van te worden en niet om je af te kraken...............
Ik zal ook nooit tegen iemand zeggen dat hij of zij die plaat niet had moeten plaatsen. Je leert van alle respectvolle opmerkingen.
Bovendien vond jij de plaat waard om te laten zien en dat is het belangrijkste!!!!! :D :D :D
Het is de moeite meer dan waard om nog eens een poging te wagen..........
Fijn weekend!!! :D :D :D

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
JBWfotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2010 16:06
WoonplaatsCOLON Hilversum

j.jennekens schreefCOLONAl mijn kritische noten zijn bedoeld om er beter van te worden en niet om je af te kraken...............
Ik zal ook nooit tegen iemand zeggen dat hij of zij die plaat niet had moeten plaatsen. Je leert van alle respectvolle opmerkingen.
Allereerst heel erg bedankt voor je commentaar / opmerkingen, hier kan ik iets mee. Kritiek ben ik juist erg blij mee, mits het maar opbouwend is. En dat is het ik leer hiervan.
j.jennekens schreefCOLONOok de plaat vrijwel in het midden plaatsen waardoor er veel ruimte links en rechts ontstaat zonder toegevoegde waarde, maken de plaat minder spannend.

Naar mijn bescheiden mening is de plaat niet mooi scherpgesteld................. :oops: :oops:
Dat van die scherpte kan ik mij zeker in vinden. Kan dit aan het verscherpen in LR liggen? Ik werk hier nog niet zo lang mee vandaar dat ik wellicht dingen niet goed aanpak.

Deze foto is een crop, hoe had ik dit beter kunnen doen?
2 x EOS 40D + BG-E2N / Canon 17 -85 IS USM / Tamron 17-50mm F/2.8 / Sigma 70-200 F2.8 II APO EX DG MACRO / Speedlite 580EX II / Sirui R-1004 Reporter Statief met Sirui K-10X / Tamrac Expedition 6
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Ik zie dat je de 70-200 gebruikt hebt.
Om tot enig resultaat te komen mbt zo'n bijtje moet je helemaal inzoomen.
De meeste zoomlenzen zijn in de ultieme waarden niet fraai scherp en maken het beeld sowieso al softer. Beter kun je proberen (als je geen macro hebt) om mbv een tube(tussenring) en niet helemaal ingezoomd(bv 175 mm) dergelijke plaatjes te schieten.
Met een tube verkort je de focusafstand en kun je het bijtje misschien tot op 70cm benaderen.
Het mooiste resultaat krijg je met een echte macro. Hier kun je afhankelijk van de brandpuntsafstand het onderwerp op een afstand van 35 cm 1:1 fotograferen.
Probeer dieren van voren te benaderen zodat je mooi de oogjes er op krijgt. Stel met het middelste focuspunt scherp op 1 van de oogjes.
Een groter beeld kun je idd bewerkstelligen door te croppen maar hierdoor verlies je veel pixels en dat resulteert in ruis en/of minder scherp beeld............

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

De achtergrond vind ik juist mooi. Niet te groen en lekker rustig.
Ik mis alleen wat scherpte in de bij.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar