Zzzzoem!

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Op het wolzwevertje bij de blauwe druifjes (en een paar fotootjes puur om te registreren en op te zoeken wat iets voor beestje was, maar die verder niet bijzonder mooi waren geworden) na, had ik dit jaar nog niet veel insecten op de foto gezet, en aangezien het nu toch wel steeds drukker begint te worden qua vliegend en kruipend spul, werd het tijd om daar weer eens mee te beginnen.
Vanmiddag dus mijn stoeltje maar even buiten in de achtertuin gezet, camera met macrolens op schoot, en foto's maken van wat er in de buurt kwam. Hier een paar van de gevleugelde beestjes die ik tegenkwam. Alle foto's gemaakt met de 7D + 100mm F2.8 macro (non-IS).

Op- en aanmerkingen en verbeterpunten natuurlijk weer meer dan welkom alvast bedankt voor het kijken!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
edufotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2013 16:34
WoonplaatsCOLON Hoogeveen
CONTACTCOLON

Foto 2 en 4 vind ik helemaal super, echt mooie macro's

Foto 1 naar mijn mening iets te veel belicht, spreekt me niet echt aan

Foto's 3, 5 en 6 iet wat saai, weinig boeiends.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Eens met mijn voorganger... Die van de kornoelje en het blauwe druifje laten de beestjes het mooist tot zijn recht komen... Ik vind nr 5 ook heel goed gemaakt, mooie DoF
Apple fan, Canon volger...
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Lekker bezig geweest zo te zien. Je wilt op en aanmerkingen, daar komen ze dan. :mrgreen:

Nr1, scherp op het oog, maar vind de compositie niet mooi. Beter was geweest deze van voren of een lager standpunt vast te leggen. Het licht is ook hard.

Nr2, scherpte goed, maar de compositie spreekt niet. Te centraal en ook wordt je oog getrokken naar de net opengaande knop links. De bg is te donker, geflitst? Zoja, had niet gehoeven met het mooie weer vandaag.

Nr3, scherpte goed. Ook hier weer de compositie te centraal. Bg mooi. Ook hier weer hard flitslicht.

Nr4, scherpte goed. Compositie zelfde verhaal, te centraal. Hier had mss in landshapsstand de foto beter tot zijn recht kunnen komen, waardoor iets meer ruimte links zou komen en de bloem er wat meer op te staan aan de rechterkant. Aardig wat ruis, gecropt?

Nr5, Mooie plaat! Compo, scherpte goed. Bg niet storend, wel passend bij het onderwerp

Nr6, De beste uit deze serie. Compo, scherpte goed, lekkere BG.


De laatste dus de besten uit de serie, waarbij nr6 op plaats 1.

Zo dat was mijn visie hierop. Succes met de volgende reeks. Plaats ook niet teveel foto's :wink:

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Dank jullie wel! Grappig dat de voorkeuren zo verschillen ook!

Jeffry, dank je wel voor je uitgebreide bespreking, fijn, daar kan ik echt wat mee! Ik heb beslist niet geflitst bij foto's 2 en 3, dat was inderdaad niet nodig vandaag, en doe ik sowieso bij voorkeur niet. Het harde licht is dus puur hoe het daglicht was op dat moment en die plek. De donkere achtergrond bij foto 2 is ontstaan doordat het blaadje en de blinde bij in het zonlicht zaten, maar daarachter een grote en nogal donkere struik staat, die zich ook nog eens helemaal in de schaduw bevond. Zelf vond ik het in dit geval wel iets toevoegen aan de foto, omdat het die wat spannender maakte, met het contrast tussen de lichte, opengaande knop, de blinde bij en het donker daarachter. Maar kan me jouw opmerking ook voorstellen.

Foto 4 is gecropt inderdaad, het lukte niet dichterbij te komen (dan ging hij er steeds vandoor), en qua scherpte had ik het gevoel dat de foto het wel kon hebben, maar inderdaad is de ruis daarvoor wel aanweziger geworden. Ik heb deze ook in landschap geprobeerd, maar dat werkte niet zo vond ik: het blauwe druifje is al een beetje op zijn retour, en meer naar rechts zaten een paar wat verschrompelde druifjes die in lanschapsformaat echt afbreuk deden aan de foto en teveel afleidden. Vandaar toch voor portret gekozen.

Voor de volgende reeks dus met name de compo nog weer als aandachtspunt. Gelukkig genoeg beestjes hier in de tuin, dus eindeloos oefenmateriaal! :)
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Jumper
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3895
GeregistreerdCOLON 13 Dec 2006 22:45
WoonplaatsCOLON Gemert

Jeffry heeft het eigenlijk allemaal erg goed aangegeven en daar kan ik het wel mee eens zijn.
Vooral het harde (zon)licht viel mij direct op. Bij foto 1 stoort dat heel erg en ook 2 en 3 worden er niet mooier van :( .
De laatste 2 vind ik ook de betere foto's.
Volgende keer gewoon lekker zelf in de zon gaan liggen en vroeg (of laat) op de dag op pad voor foto's :wink: .

Jan
Canon materiaal
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar