Flitser stand/config

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
rEOS
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 07 Apr 2013 11:37

Ik heb van de week een flitser aangeschaft, om precies te zijn een Speedlite 600 RT-EX. Morgen moet ik fotograferen(heb een Canon 6D) op een verloving en heb momenteel totaal geen idee op welke stand ik het zou kunnen gebruiken. Ik heb niet eerder met een externe flitser gefotografeerd en daarom dacht ik hierover een topic te openen.

Ik heb de De grote flitser tutorial topic doorgenomen. Ik ben wel wat wijzer geworden maar nog niet helemaal.

De verloving zal in een zaal plaatsvinden. Er hangen disco lichten aan het plafon. Nu vraag ik me af op welke stand ik mooie foto's zou kunnen krijgen. Je kunt één keer belichten maar ook meerdere keren. We hebben een ETTL stand maar ook Manuel, Multi, Ext.A en Ext.M, automatisch of manuel zoomen.

Ik kan het thuis testen, maar ik heb geen omgeving als in een disco. Natuurlijk kunnen jullie mij niet 100% vertellen wat de beste stand/config te kiezen dat speelt per omgeving anders maar ik zou graag jullie ervaringen en tips willen horen van in een zelfde soort omgeving (donker, verschillende disco lichten).



bedankt alvast.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Om op zeker te spelen kan je de ETTL-stand kiezen. Vooral bij wisselende discolampsterkte wordt steeds de min-of-meer juiste flitsbelichting gekozen.
De M-stand brengt alleen zekerheid bij constante opstellingen, wanneer een bepalende factor zoals objectafstand varieert dan flits je naast de pot. En vergeet voor morgen die andere standen maar, enkele zijn voor compatibiliteit met oudere flitsmetingsystemen, de rest heb je wel langer voor nodig om onder de knie te krijgen.

Bij discolampen kan je er voor kiezen om die in het beeld op te nemen, zoals bv. bij een concert. Dan heb je maar weinig tot geen flitsvermogen nodig, hou het bij een invulflits waarbij ETTL op -2/3 of -1 staat.
Wanneer je het licht van die lampen wilt wegblazen, ETTL op 0 (neutraal) en recht vooruit flitsen. Da's niet zo mooi en geeft een beetje plat en schaduwloos beeld.
Een mooier lichtbeeld krijg je wanneer je het flitslicht kan "bouncen" via de muur, of het plafond vlak voor je. Het moet dan wel een wit oppervlak zijn, anders krijg je een kleurzweem in de foto.

Let ook op de camerasettings. Bij fotograferen van mensen met de Av-stand moet je de sluitertijd niet onder de 1/60 laten komen. Ik denk dat de 6D hier een instelling voor heeft. Met Av wordt er op ETTL al gauw voor een invulflits gekozen, vaak niet sterk genoeg om beweging te bevriezen.
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

kijk op verschillende fora naar info over fotograferen tijdens een feest of festival. Meestal gebruik je langere sluitertijden op je camera om de sfeer te pakken en flits je om het moment te bevriezen. Ik zie in je verhaal een hoop dure apparatuur maar weinig voorbereiding, misschien had je daar eerder aan moeten denken, succes morgen!
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Nog een tip: Ga gerust tot 3200 Iso indien nodig, beter een beetje ruis die je in de nabewerking ( zeker in RAW ) kan opsmukken dat plat geflitste foto's.
Succes!

C'
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Zoeken op PartyPics op dit forum levert aardig wat info op.
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

je kunt de flitser op ETTL zetten, via de camera kun je de flitser ook verder configureren, leukste is in een disco met wat verschillend licht dat dat licht ook een beetje naar vooren komt, als je de flitser als hoofdbelichting gaat gebruiken valt dit in zijn geheel weg, leuker is om de flitser als invulflits te gebruiken, stand AV op de camera, ISO op auto (kun je met een gerust hart doen met de 6D, ook al schiet ie naar ISO 3200).
Zo neem je de ambiance mee in de foto's, door de camera wat langer te laten belichten en de flitser even mee te laten flitsen bevries je meestal genoeg de mensen (alleen stevig bewegende mensen worden als het ware een beetje spookachtig weergeeven).

maar gebruik je flitser als invulflitser, is veel leuker en de foto's krijgen meer sfeer.

Bij de belangrijke momenten kun je voor de zekerheid ook wel de flitser als hoofd gebruiken, veiligst is op M, belichtingstijd op 1/60ste (of hoger/lage, net wat je prefereert), diafragma ergens tussen 2.8 en 8.0 (bv), ISO op 800 , flitser op ETTL en knallen maar.

of

stand AV, diafragma wat je wil ook weer tussen 2.8 en 8.0, ISO A, sluitertijd kiest dan de camera zelf, niet schrikken als dit langzaam is, flitslicht bevriest veel bewegingen. Zo krijg je het omgevinglicht en sfeer mee op de foto.

dit kun je zelf een beetje uitproberen in je huiskamer en je ziet direct het verschil in de uiteindelijke foto.
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar