't Woud tussen Egmond en Bergen

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
RPGraphix
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 283
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2011 09:50
WoonplaatsCOLON Ergens in Noord-Holland
CONTACTCOLON

Er wordt veel geklaagd over het weer op dit forum. Misschien terecht want koud is het en blijft het voorlopig ook nog wel. Maar mij hoor je niet klagen. Ik vind het welliswaar koud maar de condities zijn prachtig, vooral 's morgens vroeg.
Afgelopen zaterdag vroeg opgestaan en met collega fotograaf Jan het duingebied tussen Egmond en Bergen aan Zee ingetrokken. Het landschap was als met poedersuiker bestrooid, zeker het eerste uur voordat de zon vat kreeg op het landschap. Een lekker rondje gelopen en voordat de trimmers de overhand kregen zaten wij al weer in de auto met een lekker bakkie koffie.

Een selectie van drie foto's met een totaal verschillende stemming.

Foto 1:

36820

Foto 2:

36821

Foto 3:

36822

Groet,
Ruud
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

3 verschillende platen met elk een eigen sfeer, erg mooi gedaan.
vooral het doorkijkje van foto 3 en het weggetje op foto 1 geven een leuke dieptewerking.
de kleuren in 2 spreken me ook erg aan.
gr.
Roland
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Faiz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 01 Feb 2013 22:01
WoonplaatsCOLON Amersfoort
CONTACTCOLON

Mooie platen Ruud!
(Dank voor het stukje jeugdsentiment)
Groet,
Faiz (een oud-Bergenaar)
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

leuke reeks van een voor mij bekende lokatie.
vind alleen je diafragma te hoog en daardoor je Time te laag, wat hier de onscherpte veroorzaakt.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

mooie composities heb je hier neergezet Ruud! :)

#1 wat mij direct opviel was de CA link in de takken..
ietwat druk, maar het is nog wel te doen.. het boompje links krijgt gewoon heel veel aandacht..

#2 door de hdr (althans.. dat lijkt zo?) en de CA bij de bomen, krijg ik zo een 3D effect zonder bril op.. niet zo fijn..
verder gewoon super, de zon trekt ook niet enorm veel aandacht maar wel een fijne blikvanger!

#3 mooi compositie fijne doorkijk en leuk gezien met de afgekapte boom vooraan!
eerst het afgekapte stukje boom, erna de hoge grote bomen..

dus, iets meer opletten bij je nabewerking.. en ze zijn helemaal toppp! :)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
RPGraphix
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 283
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2011 09:50
WoonplaatsCOLON Ergens in Noord-Holland
CONTACTCOLON

Dank jullie voor de opmerkingen.

@bouk: Over het algemeen gebruik ik een klein diafragma, zoals in de landschap fotografie gebruikelijk. Dit om een groot scherptediepte te creeeren. De onscherpte vind ik zelf meevallen maar kan mogelijk komen door het uploaden van de foto's. Al mijn foto's worden vanaf statief genomen (zonder uitzondering).

@Billie-90: De CA valt mij ook op en is nadeel van mijn nieuwe 16-35mm lens. Bij een grotere diafragma opening heb ik er minder last van maar neemt de scherptediepte ook af. Het is een gevecht om het goed te krijgen. Bij foto 2 heb ik geen HDR toegepast. Ik heb hier een grijsverloopfilter toegepast en in de nabewerking de schaduwzijde van de boomstammen wat opgehaald. Mogelijk dat ik hier iets te ver ben doorgeschoten.

Groet,
Ruud
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

RPGraphix schreefCOLONDank jullie voor de opmerkingen.

@bouk: ... mijn foto's worden vanaf statief genomen (zonder uitzondering).
OK..maar zelfs dan kan er nog ee hoop fout gaan hè.
spiegelniet open IS niet uitgezet enz..enz..
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
RPGraphix
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 283
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2011 09:50
WoonplaatsCOLON Ergens in Noord-Holland
CONTACTCOLON

Objectief heeft geen IS, spiegel altijd opgeklapt dus daar ligt het niet aan...
Mogelijk onvoldoende naverscherpt. Ik denk zelf dat het nogal meevalt qua scherpte.
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik vind foto 1 wel apart en mooi, goed contrast, leuke dieptelijn met het pad. En de sneeuw lijkt idd wel poeder.
2 Lijkt als tegenlicht opname teveel opgelicht daarom ogen de bomen en groen imo wat onscherp/wazig.
3 Is niet mijn smaak probeer zelf zoveel mogelijk om afgehakte bomen in het landschap te vermijden qua foto.
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
mark leeman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 21 Jun 2011 21:38
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Normaal gesproken vind ik een meer natuurlijk ogende bewerking mooier, maar in dit geval vind ik toch foto 2 erg mooi. De eenvoud spreekt mij hier erg aan. Denk wel dat ik de boom in de voorgrond een tikkie meer naar rechts in het beeld geplaatst wat sterker zou vinden.

De eerste foto vind ik een prima plaatje, mooi ingeleid met het pad vanuit de hoek en fijne tinten.

De derde is iets de leeg voor mij. De stronk in de voorgrond vind ik niet het meest fijne onderwerp, daarbij vind ik hem doordat deze qua tint eigenlijk hetzelfde als de rest van de voorgrond is niet heel lekker uit de foto springen.

Overigens zie ik weinig onscherpte, oogt prima. Lijkt mij ook sterk dat je geringe bewegingsonscherpte van bijvoorbeeld mirror-slap op dit formaat foto zou kunnen zien, als dit het geval was geweest.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar