Diafragma instellen waar moet ik op letten?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
-Jeroen-
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2005 18:30
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Hallo,

ik heb nu een tijdje een 350D.
ik ben nu in de av stand een beetje aan het klooien maar waar moet ik precies allemaal op letten om de goede diafragma te pakken en dan mijn sluiter nog redenlijk snel blijft om vliegtuigen te fotograferen ?

Alvast bedankt,
Groetjes Jeroen.
Canon 40D - Canon 350D - Canon EF 18-55mm kit - Canon EF 100-400mm F4.5-5.6 [color=red]L[/color] IS USM - Canon EF 24-105mm F/4.0 [color=red]L[/color] USM IS - Speedlite 430EX
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

nou spotters, een vraagje voor jullie hè.
grt,bouk.
maartenjr
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2005 16:11

Jeroen,

het beste kun je met mooi weer, ik ga er vanuit dat je niet fotografeert met grijze luchten, je diafragma op 8.0 zetten.

Met dit diafragma heb je altijd genoeg "snelheid" om mooie plaatjes te schieten.

Wel is natuurlijk belangrijk dat je een goede lens hebt :-)
EOS 10D/EF 70-200mm f/2.8L IS USM/EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Weer zo'n stomme opmerking over belangrijk dat je een goede lens hebt! Wat een onzin en ook niet relevant aan de vraag. Daarbij heeft hij een goede lens!

Waar je op moet letten bij het instellen van je diafragma is dat je voldoende scherptediepte hebt voor het onderwerp. Een vliegtuig op 300 meter afstand van de zijkant met 300 mm genomen is met diafragma 4 helemaal scherp. De scherptediepte op die afstand is namelijk 224,83 meter! Dat is meer dan de spanwijdte van een doorsnee A380 ;-) (80 meter) dus veilig.

Om diezelfde A380 - 73 meter lang van dichtbij schuin van voren te fotograferen met je 18-55 op 35 mm, heb je aan diafragma 5.6 ook genoeg. Op 50 meter afstand is van 7,39 meter tot oneindig scherp.

Erzij diverse programmaatjes als dofcalc, f/calc etc (ff op het forum zoeken in software downloads) die je dat laten berekenen.

Let er op dat de sluitertijd die gekoppeld is aan een bepaald diafragma hoger ligt dan de gebruikte branpuntsafstand x 1.6 om bewegingsonscherpte te voorkomen. Dus 50 mm x 1.6 = 80 mm. De sluitertijd moet dus hoger liggen dan 80 = 1/100. 300 mm x 1.6 = 480 mm dus sluitertijd 1/500. Als je de schtergrond niet scherp wil hebben neem je een zo groot mogelijk diafragma waarbij je onderwerp wel scherp is. Hoe kleiner het diafragma (hogere waarden) hoe meer scherptediepte.
-Jeroen-
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2005 18:30
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

maced schreefCOLONWeer zo'n stomme opmerking over belangrijk dat je een goede lens hebt! Wat een onzin en ook niet relevant aan de vraag. Daarbij heeft hij een goede lens!

Waar je op moet letten bij het instellen van je diafragma is dat je voldoende scherptediepte hebt voor het onderwerp. Een vliegtuig op 300 meter afstand van de zijkant met 300 mm genomen is met diafragma 4 helemaal scherp. De scherptediepte op die afstand is namelijk 224,83 meter! Dat is meer dan de spanwijdte van een doorsnee A380 ;-) (80 meter) dus veilig.

Om diezelfde A380 - 73 meter lang van dichtbij schuin van voren te fotograferen met je 18-55 op 35 mm, heb je aan diafragma 5.6 ook genoeg. Op 50 meter afstand is van 7,39 meter tot oneindig scherp.

Erzij diverse programmaatjes als dofcalc, f/calc etc (ff op het forum zoeken in software downloads) die je dat laten berekenen.

Let er op dat de sluitertijd die gekoppeld is aan een bepaald diafragma hoger ligt dan de gebruikte branpuntsafstand x 1.6 om bewegingsonscherpte te voorkomen. Dus 50 mm x 1.6 = 80 mm. De sluitertijd moet dus hoger liggen dan 80 = 1/100. 300 mm x 1.6 = 480 mm dus sluitertijd 1/500. Als je de schtergrond niet scherp wil hebben neem je een zo groot mogelijk diafragma waarbij je onderwerp wel scherp is. Hoe kleiner het diafragma (hogere waarden) hoe meer scherptediepte.
Bedankt, hier heb ik wat aan.
Canon 40D - Canon 350D - Canon EF 18-55mm kit - Canon EF 100-400mm F4.5-5.6 [color=red]L[/color] IS USM - Canon EF 24-105mm F/4.0 [color=red]L[/color] USM IS - Speedlite 430EX
Michael2005
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 504
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2005 23:01
WoonplaatsCOLON Scheveningen
CONTACTCOLON

maced schreefCOLON
Om diezelfde A380 - 73 meter lang van dichtbij schuin van voren te fotograferen met je 18-55 op 35 mm, heb je aan diafragma 5.6 ook genoeg. Op 50 meter afstand is van 7,39 meter tot oneindig scherp.
Krijg je hem er v.a. 50m wel helemaal op dan met 35mm?

Antwoord zal vast wel ja zijn daar dit rekenwonder alles voorrekend maar ik vraag het toch maar even.
Tinus
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1945
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2004 18:34
WoonplaatsCOLON Goudswaard
CONTACTCOLON

maced schreefCOLONWeer zo'n stomme opmerking over belangrijk dat je een goede lens hebt! Wat een onzin en ook niet relevant aan de vraag. Daarbij heeft hij een goede lens!
relax maced, trek het je niet aan :)
TinusOnline . nl :: 5D :: Corolla :: GSXX
jlvdvlugt
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2005 09:52

In mijn "voorstellen" stukje schreef ik iets over de (goede) sfeer op dit forum. Reacties als "weer zo'n stomme opmerking" verbeteren die sfeer niet. Ik denk dat je daar nieuwkomers met goede bedoelingen behoorlijk mee afschrikt.
Canon EOS 350 met standaard kit
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Is het dan geen stomme opmerking? Ik denk dat je juist met dit soort opmerkingen de mensen die geen L glas hebben afschrikt.

Het is wel frappant. Dit soort opmerkingen worden getolereerd terwijl hij direct de topicstarter afzeikt over de kwaliteit van z'n spullen maar als iemand er iets over zegt zonder te huichelen krijg je dit.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Volgens mij stond bij de topicstarter nog geen signature toen dit topic begon dus maartenjr kan niet weten welke lens die had.

Hij had het ook misschien ietsje anders kunnen verwoorden...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar