Groepsfoto binnen maken

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
racoon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1010
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2005 11:27

Ik moet zaterdag een groepsfoto maken van ongeveer 100 mensen, ik bezit een canon eos 600D en de 18-55mm kitlens en de 70-200 f2.8 is usm lens.

Zelf denk ik het beste de kitlens te kunnen gebruiken, maar welke stand en instellingen zou ik het beste kunnen gebruiken?

Gezien het weer word het binnen gemaakt, in een voormalige kerk, dat door kunstlicht verlicht word en de gordijnen zijn gesloten.

Graag hoor ik welke instellingen het beste resultaat geven in deze omstandigheden, ik kan er van te voren niet gaan kijken omdat het niet bepaald in de buurt is.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Pfff... ik wil alvast beginnen om je veel succes te wensen! Een groepsfoto van 100 man valt al niet mee, maar zo te horen zijn de lichtomstandigheden ook nog eens erbarmerlijk... aan een simpele flitser zal je niks hebben, dus hoogstwaarschijnlijk zal je hoog in je iso moeten gaan kruipen
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik heb niet zo veel verstand van dit soort fotografie maar binnen met kunstlicht en gordijnen gesloten en 100 man!
Volgens mij ga je dat zo niet redden met je spullen, zou eerst een een paar flinke studio lampen laten aan rukken, meerdere paren zelfs, want met 2 lampen ga je dat volgens mij ook niet redden.
Ik weet niet hoe je die 100 man gaat opstellen maar als je ze van voor naar achter goed scherp wilt hebben zou je in ieder geval je diafragma aardig moeten knijpen.
Als ze teveel in de breedte staan heb je misschien niet genoeg aan je 18 mm groothoek, dan zou je een wat extremere groothoek moeten hebben, of, als je voldoende afstand heb om de hele groep er wel op te krijgen, in hoeverre zijn de achterste personen dan nog herkenbaar.
Ben benieuwd, nogmaals, ik heb hier geen ervaring mee maar ik denk dat het zo niet gaat lukken.
Misschien als je je iso dermate hoog zet dat je het zo goed belicht kan krijgen maar als je je iso flink hoog zet komt dat niet ten goede van je foto.
Ben benieuwd naar de meningen van de mensen die hier meer verstand van hebben en erg nieuwsgierig naar het resultaat.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
racoon
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1010
GeregistreerdCOLON 02 Mei 2005 11:27

Als het droog is ga ik de foto buiten maken, dan heb ik meer licht.
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

De tip is al eerder gegeven in een ander topic over een groepsfoto, maar zorg dat je de foto van een hoger punt neemt. Neem een trappetje mee ofzo.
Dit zorgt ervoor dat iedereens gezicht erop staat.
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

100 man? Da's best een hoop. Lijkt me wel een leuke klus.
In een kerk? Reken op nagenoeg geen licht. De laatste keer dat ik in een kerk heb gefotografeerd zat ik op 1/80 bij f/2.8 op iso 1600.
Jouw kerk is de mijne niet, maar denk niet dat de jouwe opeens twee stops lichter zal zijn.

Kortom, een groepsportret van 100 man zou ik zonder fatsoenlijk vermogen aan studioflitsers niet zomaar doen, afhankelijk van wie de klant is
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Hallo racoon,

Laatst heb ik voor de plaatselijke supermarkt een personeel foto gemaakt van 120 personen.
De groep had ik verdeel over 8 a 9 rijen en inderdaad zelf stond ik op een keukentrap. De foto heb ik gemaakt met behulp van 2 studio lampen, elk 400 watt.
Mijn advies: regel/leen studio verlichting. Persoonlijk zou ik in deze periode geen foto buiten maken, je krijgt verkleumde gezichten of de helft heeft de dikke winterjas aan, geen gezicht.

Ander advies, regel iemand die ff meekijkt of iedereen herkenbaar op de foto komt, Het risico zit er in dat mensen achter andere mensen gaan staan.
Persoonlijk , als ik zo grote groep mensen op de foto zet, zeg ik altijd: zie je de lens van de camera, zo ja dan komt je gezicht op de foto, zo nee dan komt je gezicht niet op de foto.

Succes.

Paul.
Wordt vervolgd.
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Op statief, meerdere shots als panorama maken (en als je moet flitsen kan er iemand met de flitser meelopen, maar dan kun je lichtvariaties krijgen) en dan stitchen? Heb je een externe flitser+triggers om je flits op afstand te besturen? Anders toch studio-spul idd.

Dat lijken mij echter de enige mogelijkheden: Om met deze lens+cam, zònder flits, nog een beetje acceptabele iso + sluitertijd + diafragma te krijgen om een groep van 100 man er scherp en voldoende belicht erop te krijgen, zou ik gaan hopen op een soort heilig sacramentaal wonder daar in die kerk.
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Ik heb laatst binnen een groepsfoto gemaakt van 200+ man. Ik heb gevraagd dat iedereen naar mij bleef kijken wanneer de eerste flits kwam. Ik heb met de 430exII 5 foto's gemaakt. Bijna in burst om beweging te minimaliseren. Deze heb ik later gestitched.
Ik heb 3x een serie van links naar rechts gemaakt om zeker te zijn van succes.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Hoe is het gegaan vandaag?? Heb je nog iets met de aangedragen tips hier kunnen doen?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar