Ontbreken van scherpte canon 50d

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Ik heb de laatse tijd problemen met mijn camera en krijg het niet voor elkaar scherpe platen te kiezen. Vanmiddag 150 foto's van een heggemus gemaakt, maar gewoon geen een scherp, zelfs niet een beetje. Ik heb een 50d van canon en een 100-400 mm is lens en een marumi uv filter. Ik heb geschoten van een monopod met is op stand 1. heb ook al zonder IS geprobeerd, uiteraard ook een hoger diafragma getal en een lagere iso, maar niets lijkt te helpen. Ook niet op een lagere brandpunt afstand. Nu zijn ze niet allemaal zo donker als deze heggemus, maar niets is scherp iig.

HELP!



Afbeelding

File Name Heggemus 189.CR2
Camera Model Canon EOS 50D
Firmware Firmware Version 1.0.3
Shooting Date/Time 21-1-2013 14:58:42
Owner's Name
Shooting Mode Aperture-Priority AE
Tv( Shutter Speed ) 1/250
Av( Aperture Value ) 6.3
Metering Mode Spot Metering
Exposure Compensation +2/3
ISO Speed 320
Auto ISO Speed OFF
Lens EF100-400mm f/4.5-5.6L IS USM
Focal Length 400.0mm
Image Size 4752x3168
Image Quality RAW
Flash Off
FE lock OFF
White Balance Mode Cloudy
AF Mode One-Shot AF
Picture Style Faithful
Sharpness 0
Contrast 0
Saturation 0
Color tone 0
Color Space sRGB
Long exposure noise reduction 2:On
High ISO speed noise reduction 0:Standard
Highlight tone priority 0:Disable
Auto Lighting Optimizer 0:Standard
Peripheral illumination correction Disable
Dust Delete Data No
File Size 19586KB
Drive Mode High-speed continuous shooting
Live View Shooting OFF
Satellite signal status
Latitude
Longitude
Altitude
Geographic coordinate system
Camera Body No. 0430348934
Comment
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Op 100% zien de foto's allemaal ongeveer zo uit:

Afbeelding
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Filter er af halen.

Heb je andere lenzen, heb je daar hetzelfde probleem mee? Dit ziet er uit als iets voor de lens. Heb ik ook een keer gehad en sindsdien gebruik ik meestal geen filter.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Dat ga ik zohiezo doen. Verder is het misschien ook wel handig te vermelden dat ik voor mijn gevoel voorheen een scherper beeld zag door mijn zoeker als dat nu het geval is. Verder heb ik wel wat instellingen gewijzigd (FN lll autofocus/drive) Hier heb ik bij drive gekozen voor af start, waar hij eerst op stond weet ik niet. En is er wellicht nog wat aan te passen onder FN ll beeld? bv ruisreductie of optimalisatie beeldhelderheid? Of iets anders?
twistersam

Microadjustments toevallig aan gezet, en een firmware update zou ook wel een keer mogen (je hebt 1.03 en canon heeft als laatste 1.09 uitgebracht)
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Micro adjustments? En hoe krijg ik die firmware update op mn camera?
Gebruikers-avatar
wozel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 75
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2008 09:32
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

hoi,

al geprobeerd om je sluitertijd wat te verhogen? Je schiet nu op 1/250 ste met een brandpuntafstand van 400 mm. Probeer dit eens te verhogen door je isowaarde op te schroeven zodat je op ongeveer een sluitertijd uitkomt van je brandpuntsafstand x je cropfactor. ( dus ong. 1/640 ste )

Je schiet weliswaar vanaf een momopod maar het lijkt me het proberen waard.

Gr.
Peter.
Laatst gewijzigd door 1 op wozel, in totaal 21 keer gewijzigd.
[size=85]7D ,wat glaswerk en een EOS-M[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Laat de microadjustments en de firmware-update eens even achterwege.

Als ik zo naar de foto kijk. Jij stond binnen en hebt een foto door het raam gemaakt?

Ga gewoon eens een foto maken zonder hinderlijke dingen ertussen, dus de camera en het objectief.
Schroef dus ook je filter er eens af. Marumi is misschien grappig, maar het staat niet bekend als één van de betere filtermakers. Ook dit is weer een stukje glas wat ten koste gaat van je beeldkwaliteit.
En ga dan eens foto's maken van dingen die niet bewegen. Camera en objectief op statief (IS gewoon uit, niet op stand 1 of 2, maar uit). Zorg dat je sluitertijd snel genoeg is (minimaal 1/640) om kleine trillingen buiten te sluiten. En kom dan nog eens terug :)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Voorheen schoot ik ook scherp, dus sluitertijd e.d. is niet het issue. Heb ook op een 1000e geschoten vanmiddag en hetzelfde probleem. Ik heb geen foto door een raam gemaakt Jeroen.

Misschien toch de firmware ook? Ik weet niet hoe ik die update. Die micro adjustments raden jullie dus af?
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

John K schreefCOLONDie micro adjustments raden jullie dus af?
Dat klinkt als of je het aangezet heb zonder goed te weten hoe je het moet instellen. :wink:

Bij het zien van de foto dacht ik net als fotojeroen dat die door dubbelglas gemaakt was.
Haal je UV filter van je lens en wis alle instellingen die je gemaakt heb.
Maak daarna een een paar foto van een stenen muur met verschillende focus afstanden.

Van een firmware update worden je foto's niet scherper of onscherper.

Hans.
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Ok, helder. Nee, ik weet niet goed wat ik allemaal heb gedaan binnen deze instellingen. Herstellen naar fabrieksinstellingen zeg maar? Kan dat uberhaupt? Ik weet niet meer hoe alles stond zeg maar.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Firmware is te downloaden van de canon website.
Even vooraf geheugenkaartje formateren, bestand downloaden en op je kaartje zetten.
Dan kaartje in je camera en kn het menu naar firmware updaten gaan en ok geven.
Camera doet de rest,

Voor de onscherpte; Idd geljk filter er af halen.
Als je ook door je zoekr minder scherp beeld hebt misschien even met het oculair wieltje spelen dat naast de zoeker zit. Daarmee stel je de zoeker scherp op je oog.
Dan moet je na scherpstellen van de lens (als die in orde is) scherp beeld hebben.

Bij een goede sluitertijd en stilstaande beelden daarna nog niet scherp?
Mt andere lens zelfde probleem? Dan tijd om het allemaal eens na te laten kijken en niet zelf aan beginnen.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Doe eens een test met stilstaand object...? Ik zou even iets proberen met een focuschart oid.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Als je zonder te weten wat je doet aan de instellingen hebt zitten sleutelen, dan lijkt mij "herstel fabrieksinstellingen" een heel goed idee :)
twistersam

Inderdaad eens fabrieks instellingen herstellen, en als je dan toch in de handleiding zit te kijken hoe dat moet eens de tijd nemen om heel het boekje door te lezen. Weet je ook meteen wat micro adjustment is en wat er gebeurd.
John K
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2011 17:53

Ja, was idd niet echt handig. Had wel een en ander gelezen uit de handleiding, maar die is toch wat summier.

Ik denk dat de problemen opgelost zijn. Ik heb de fabrieksinstellingen hersteld en de filter verwijderd.
Ben vanmiddag even naar dezelfde plek gereden. Vandaag was dit het resultaat:

Afbeelding

Ik ben hier best tevreden mee.

Deze heb ik geschoten op 1/500e sec, diafragma 7,1, ISO 500, met een rijstzak vanuit de auto. IS aan op eerste stand.

Al een stuk beter toch?
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Prima scherpte.
Hans.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

prima.
nou ben ik toch benieuwd of het de instellingen waren of het filter. Kun je eens twee opnames maken van hetzelfde onderwerp, 1 met en 1 zonder filter?
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Misschien is het UV filter ook alleen maar smerig.
Marumi schijnt nog heel fatsoenlijke filters te maken zolang het een multicoated variant is als ik de tests op internet mag geloven. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht :mrgreen:
Ik maar denken dat alle Marumi filters prut waren :oops:
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar