spotmeting

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
pino669
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2011 06:21
WoonplaatsCOLON gelderland

hallo,

ik wil iets meer weten over spotmeting hoe werkt het en waar toe te passen .
kun hem ook onder een ander knop op de camera zetten.
ik heb zelf de 500d .
m.v.g. arno
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Spotmeting Enkel het centrum van het beeldwordt gebruikt voor de lichtmeting (in de praktijk is dit ongeveer 3% van het beeld).
Bij spotmeting wordt vaak AEL (auto exposure lock) gebruikt: de belichting wordt ingesteld op een deel van het onderwerp (dat
verschillend kan zijn van het onderwerp waarop scherpgesteld wordt). Deze instelling kan gemakkelijk tot over- of onderbelichting
leiden omdat het referentievlak zo klein is.


Bron: http://pics.idemdito.org/fysica/belichting.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
blubber
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2010 20:10

Ik gebruik alleen maar de spotmeting.
als je het gewend bent werkt het perfect.
Cucces
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

als je alleen maar spotmeting gebruikt moet je wel precies weten waar je mee bezig bent, dus dat kan gevaarlijk zijn.

Ik gebruik spotmeting alleen maar bij Macrofoto's, wanneer ik een bepaald gedeelte goed belicht wil hebben, bv op een kopje van een insect.

Of bv in een kerk wanneer er een lichtstraal binnenkomt wat op een beeld schijnt en je alleen dat beeld goed belciht wil hebben, dus kort gezegd bij heel specifieke gerichte lichtmeting.

Bij allerdaags gebruik alleen gemiddelde meting met nadruk op het midden, verder heb ik altijd de highlight waarschuwing aanstaan en indien nodig kan ik zo snel iets aanpassen (plus of min correctie of de meting ergens anders laten doen en vastzetten)
Fotograferen is kijken niet klikken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar