groepsfoto

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

Beste,

binnenkort zou ik een groepsfoto moeten maken van onze visclub, nu we zijn met 35 leden, en mijn vraag is of mijn kitlens 18-55 of mijn 50mm 1.8 lens daar geschikt voor is? het zou dus wel een buiten foto zijn aan het water zelf.
ik wil natuurlijk iedereen scherp genoeg op beeld hebben dus wil ik weten of het haalbaar is? graag jullie tips

grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

is geen probleem. Diafragma op groot getal (is kleine opening) en iedereen staat er scherp op. Wel op een moment dat het niet te donker is buiten. Welk getal is afhankelijk van hoeveel rijen er achter elkaar staan en hoever je zelf van de groep af gaat staan. Kijk eens op DOF-calculator, dan kun je dat vooraf bepalen
Anoniem 3

En vergeet jezelf niet op de foto te zetten door middel van een handig radio-triggertje... Hoef je niet te sprinten na elke afdruk.
Groot voordeel daarvan is dat je veel foto's achter elkaar kunt maken. Dan staat op ééntje de hele bups wel een keer goed op.
Je staat zelf in de groep en knipt en knipt en knipt.....
Heb ik ook gedaan met familiefoto met hetzelfde aantal volwassenen/kinderen.
Ik weet niet waar je woont, maar je mag mijn setje daarvoor best even lenen...
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

hey dukie, alvast bedankt voor uw reactie. wat bedoel je met DOF-calculator ?
en welke lens kan ik dan beter gebruiken? mijn kitlens of mijn 50mm lens?

grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

hey Telescoop: ik heb zo afstandbediening maar deze in met draad, ik was al van plan om mij een draadloos te kopen. dus ik ga daar eens voor kijken, want dit zou idd wel handig zijn.
alvast bedankt dat ik het setje van u eens zou mogen gebruiken, maar we wonen denk ik wel veel te ver van elkaar.

grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

canon-eos schreefCOLONhey dukie, alvast bedankt voor uw reactie. wat bedoel je met DOF-calculator ?
en welke lens kan ik dan beter gebruiken? mijn kitlens of mijn 50mm lens?

grtz
DOF calculator berekent voor je welk gebied scherp op de foto komt, bij de gegeven omstandigheden. Google eens op DOF-calculator. Er zijn er diverse beschikbaar.
De 50 mm 1.8 staat bekend om zijn uitstekende beeldkwaliteit (heb deze zelf ook) en zou mijn eerste keuze zijn. Tenzij de ruimte te beperkt is, en je meer groothoek (minder mm) nodig hebt.

succes
Peter
Anoniem 3

Ook die met draad kun je gemakkelijk tot een meter of 10-15 verlengen. Verlengsnoertje (laten) solderen (mini-jack m/v aan weerszijden van een 2-aderig (afgeschermd) draadje) en klaar is kees.
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Met zo'n groep zul je meer groothoek nodig hebben dan 50mm. Plus dat je de 1.8 toch niet gebruikt maar meer zit op f11 ofzo. Dus ik adviseer juist je kitlens, die trouwens prima kwalitatieve foto's maakt.
Neem ze beide mee en dan zie je het snel genoeg.
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Kitlens, milimetertje of 30 en f/8.0 zou een aardig startpunt zijn. (keuken)trapje mee en gaan met die banaan
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

waarom een trapje?
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Voor een iets hoger standpunt, dan zijn de mensen achteraan ook iets beter zichtbaar.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
canon-eos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 265
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 17:23

beste,
gisteren heb ik dus eens wat groepsfoto's gemaakt, maar ben er niet zo tevreden over, ik heb dus mijn kitlens 18-55 gebruikt.

1/250
F8
iso 800
Afbeelding

1/400
F11
iso 1600
Afbeelding

nu ik heb deze foto's zowel in raw als in jpeg gemaakt, wie zou deze foto's eens willen opfrissen? dus de raw bestanden kan ik altijd doorsturen, of zijn ze te slecht om nog te bewerken?

grtz
Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Mijn site, http://www.rvdb-fotografie.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
JRS
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 173
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2011 13:48
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

De foto's kunnen met nabewerken best verbeterd worden.

Foto 1 zou ik niet gebruiken aangezien daar een aantal mensen onherkenbaar op staan.

Op foto 2 heb ik een probleem met dat Jupiler krat.
Mede door de opvallende en afwijkende kleur worden mijn ogen daar steeds naar toe getrokken.
Het oplichten van de donkere partijen in nabewerking zal dat niet oplossen.
Je hebt ook last van lensflare maar niet iedereen vindt dat een probleem.

Het was beter geweest als je dat tafeltje links en de tonnen en krat rechts weg had gehaald.
Bovendien was een invulflits of het meer meten op de donkere partijen, gezien het hoge contrast, ook beter geweest.
Let op: Als gevolg van de huidige economische crisis, is het Licht aan het Einde van de Tunnel tijdelijk uitgeschakeld.
http://www.jrlm.nl
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik vind je groep ook een beetje rommelig. Je moet ze beter neerzetten. JIJ bent de fotograaf en JIJ bent er verantwoordelijk voor dat iedereen goed op de foto staat. Dus wat meer dirigeren. Links staan de mensen lekker compact, rechts is het te los.
En was nu ergens op gaan staan, dan waren de mensen achterin beter zichtbaar geweest.

Qua locatie, dit was te dichtbij. Had ze een stukje naar achteren gezet of zo, maar weg van de rommel waar ze nu tussen staan.

Afbeelding
Niet recht van voren, maar dat kon ook niet op dat moment. Het zijn er ook iets minder, maar 26. Grotere voorbeelden kon ik zo niet vinden van de afgelopen maanden
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik ben met de eerste foto even aan de slag gegaan en eigenlijk is het enige wat er veranderd is het contrast. En dan wordt het al een stuk beter.

35203

Maar dingen als mensen die niet te zien zijn, of de verkeerde kant op kijken, dat komt niet meer goed
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar