Natuurgebied Kampina bij Boxtel.

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Aerowswift
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 240
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 21:33
WoonplaatsCOLON Veghel

Vandaag eens op pad gegaan in het natuur gebied de "Kampina" tussen Boxtel en Oisterwijk.
Al het commentaar is welkom :D

1 In het gebied lopen paarden en runderen los rond.
Afbeelding
IMG_6093

2 Zomaar een tak
Afbeelding
tak

3 en natuurlijk kon een hagelbui niet ontbreken
Afbeelding
IMG_6101

4 het is een variërend gebied met loofbomen / naaldbomen
Afbeelding
IMG_6108

5 En kleine hoogte verschillen
Afbeelding
IMG_6113 by aerowswift, on Flickr

6 En veel water
Afbeelding
IMG_6114

7 in de zomer is dit hier echt een libellen paradijs
Afbeelding
IMG_6117

8
Afbeelding
IMG_6121

9 het gebied wordt netjes bij gehouden maar de natuur mag haar gang gaan.
Afbeelding
IMG_6125

10
Afbeelding
IMG_6135

Bedankt voor het kijken.
Erwin
Gebruikers-avatar
Gorrog
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2011 10:24
WoonplaatsCOLON Hoorn

Voorkeur voor 1 en 9. Bij sommige andere foto's mis ik een aandachtspunt.
Aerowswift
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 240
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 21:33
WoonplaatsCOLON Veghel

Dank je Gorrog.
Daarom wil ik ook meer gaan posten en mee gaan doen om meer te leren.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Eens kijken of ik er wat over kan zeggen
Algemeen vind ik de serie wat rommelig, wat bij elkaar geschraapt, een aantal foto's springen er voor mij uit, de andere doen niet zoveel/ Omdat je met zo'n reactie niet zoveel kunt zal ik proberen per foto iets te schrijven

#1 Leuke foto. Het licht op het paard is vooral mooi. Wat ik jammer vind is dat de foto links iets aan de lichte kant is, daardoor valt het effect op het paard weer een beetje weg. Misschien zou je het gras wat kunnen doordrukken

#2 Ook een mooie met mooi licht. Leuk met die zachte achtergrond. misschien een tikje krap gesneden. jij ook hier even goed waar je de aandacht wilt hebben

#3 Hier wilde je een harp fotograferen? Hij is nu wel heel ruizig geworden alsof je de plaat behoorlijk hebt onderbelicht en hebt moeten optrekken (ik heb ook even je exif bekeken. plaat mist ook een onderwerp.

#4 Goed gezien en de compo is volgens mij ook niet zo verkeerd. Wat ik jammer vind is dat de belichting een beetje rammelt. Het over belichte en enorme contrasten in de lucht, terwijl de voorgrond eigenlijk te vlak is (waardoor het lichteffect weer teniet wordt gedaan). Dit soort foto's kun je gewoon niet in een shot, zonder filters o.i.d. maken.

#5 Staat voor mijn gevoel een beetje scheef. Ik vind de boom niet zo goed als onderwerp/verdwijnpunt werken.

#6 Dit is zo'n plaat die mij niet zoveel doet, de bomen blokkeren de kijkrichting, er zit heel weinig detail in de voorgrond en er is geen onderwerp/verdwijnpunt.

#7 Nu wel details, maar weer gee onderwerp een lijn, spannend licht etc... Dat heb je in de eerste platen van de serie nu juist wel

#8 Vind ik dan wel weer aardig. Het licht op de achtergrond trekt de aandacht. Door wat met de belichting te spelen zou je het allemaal net wat spannender kunnen

#9 Rommelig. Persoonlijk zou ik zo'n object altijd in een ruime omgeving plaatsen een beetje zoals plaat #2.

#10. Een zonsondergangetje? Ook hier zou je met gradient filters kunnen werken. Nu gaat dat niet omdat de horizon niet vlak is, dus ben je aangewezen op meerdere belichtingen. In elk geval had ik graag wat detail in de voor grond gezien.

Al met al denk ik dat de serie in de basis niet zo slecht is. Je zou misschien wat strenger kunnen selecteren (met 5 foto's vertel je het verhaal ook wel). en proberen die 5 foto's met wat meer aandacht uit te werken Probeer in het veld al te bedenken wat je wilt laten zien en probeer de belichting en compo daarop in te stellen. Ik weet niet of je dat al doet, maar Ik denk dat in dit geval het geen kwaad zou kunnen een statief mee te nemen (en te gebruiken) at geeft meer rust en tijd.

Ik hoop dat jehier iets mee kunt,

Marc
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Aerowswift
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 240
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 21:33
WoonplaatsCOLON Veghel

Hoi Marc,
Natuurlijk kan ik hier wel zeker iets mee en bedankt ook dat je de tijd hebt genomen om ze apart te benoemen.
Foto 2 hier zag ik een zwerm beestjes vliegen in het zonnetje en die wou ik als bokeh op de foto hebben maar heb ik iets gezocht om de foto iets aantrekkelijker te maken en deze tak lag er al, alleen komen de beestjes er niet zo mooi uit.
Foto 3 is zo ruizig omdat het een hagelbui waar ik voor aan het schuilen was en toen kwam de zon erdoor en heb ik inderdaad geprobeerd om de lichtharp op de foto te krijgen maar dit viel nog niet mee.
Foto 4 zijn idd 2 foto's waarvan ik de lucht in de tweede voorgrond foto heb geplakt, ik zou dus een gedeelte van de voorgrond eraf moeten snijden en een ng filter staat op het verlanglijstje.
Foto 5,6 en 7 zouden dus eruit kunnen en zou ik al op 7 foto's zitten om het lijstje in te korten.
Foto 8 had ik eigenlijk 5 minuten later moeten maken, toen was de lucht erboven mooi blauw met witte wolken
Foto 9 zou er dus ook uit kunnen dan zou ik al op 6 foto's zitten om het lijstje korter te maken.
Foto 10 hier zag ik bij alle wolken een mooi zilveren randje om de wolk zitten maar dit kwam er niet mooi uit, dus als ik deze foto ook weg had gelaten dan kom ik op 5 uit :D

Een statief heb ik bij waar ik ook heen ga ( ligt standaard in de auto ), maar ik ga zeker iets doen met je reactie, en zal al je opmerkingen verbeter punten ook zeker mee nemen als ik weer op pad ga van de week :D nogmaals bedankt.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar