Megapixelmenia

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Er zijn helaas nog hele volksstammen die nog steeds geloven in het megapixelsprookje.

Des te meer megapixels, des te scherper de foto. :lol:

Kwam een stukje tegen uit de krant en heb het even over getikt.

Pixelmania
  • De kwaliteit van de foto hangt niet af van het aantal megapixels
    Veel belangrijker is het formaat van de beeldsensor
    Een grotere sensor levert doorgaans betere foto's op
    4 megapixels is genoeg voor een fotoprint van 20 X 30 cm
    Wilt u uitsneden maken, houd dan minimaal 8 megapixel aan.
Wat is jullie mening :D
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Gebruikers-avatar
mark.beniers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 723
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011 08:32
WoonplaatsCOLON Nistelrode

Nog belangrijker is en dat merk je zeker met de prijs die je ervoor moet betalen is de kwaliteit van de lens.
gr Mark
Canon 550D | Canon EF-S 15-85 | Canon EF 50 | Canon EF 100-400 L | Canon Speedlite 430EXII |
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Een betere/creatievere fotograaf levert doorgaans betere foto's op :wink:

Een fotocamera is maar een stuk gereedschap, het gaat om de persoon die 'm bedient natuurlijk. Steeds meer mensen lijken dit niet te beseffen, en denken dat als ze een duurdere/betere camera kopen ze ook mooiere foto's gaan maken.

Wat betreft de megapixels....4 megapixels is te weinig voor een normale afdruk. De pixels zijn dan namelijk nog afzonderlijk te onderscheiden. Veel (professionele) fotografen zijn pas overgestapt naar dSLRs toen die een resolutie konden bieden van 6 megapixels of meer, omdat je vanaf die resolutie niet meer de pixels afzonderlijk kan onderscheiden. Ofwel, 6 mp is dus het minimum voor de wat serieuzere (hobby/amateur)fotograaf.
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Uiteindelijk gaat het om het scheidend vermogen.

Ik heb heel veel afdrukken, A3+ formaat, bekeken bij normale kijkafstand. Dat is 1,5 X de diagonaal.

Ik kwam toen tot de conclusie dat een resolutie hoger dan 1500 lijnen niet zinvol is. Resolutie is een samenspraak tussen lens en sensor.

Veel pixels kunnen een matig presterend objectief wat oppeppen.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Als al die MP er niet toe doen, waarom zie ik dan niemand meer fotograferen meet een 300D en kopen we allemaal massaal een nieuwe camera ;)
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

de krant loopt achter: de megapixelmania is over
de "grotere sensor" mania is echter in volle hevigheid losgebarsten. Vandaar waarschijnlijk dit kulberichtje.
spreading
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2011 13:40
CONTACTCOLON

Falerossi schreefCOLONAls al die MP er niet toe doen, waarom zie ik dan niemand meer fotograferen meet een 300D en kopen we allemaal massaal een nieuwe camera ;)
Omdat ook de technologie van de ruisprestaties en de af gevoeligheid vooruit gaat.
Mijn 500D is een perfecte camera qua megapixel, maar ik heb liever een 1d 3 voor de snelheid.
Canon 500D, Canon 18-55mm kitlens, Canon 100mm f2,8 Macro L, Canon 50mm F1.8 II, Canon 70-200mm f4 L
http://www.wjdseegers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Falerossi schreefCOLONAls al die MP er niet toe doen, waarom zie ik dan niemand meer fotograferen meet een 300D en kopen we allemaal massaal een nieuwe camera ;)
Mijn oud 300D is naar mijn broer gegaan, en die fotografeert er nog steeds mee hoor.. En dat is ook voldoende voor zijn gebruik :)
Gebruikers-avatar
Panther1881
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 399
GeregistreerdCOLON 21 Okt 2011 06:50
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

annoh schreefCOLONUiteindelijk gaat het om het scheidend vermogen...
...Resolutie is een samenspraak tussen lens en sensor...
+1

Ik vermaak mij prima op 8MP.
Ducttape is like the force, it has a light and a dark side and it holds the universe together...

Panther Pictures
spreading
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2011 13:40
CONTACTCOLON

Dat weten wij, maar ik heb de ervaring (werk in een groothandel die oa compactcamera`s verkopen) dat veel mensen nog steeds kicken op megapixels en de vraag hebben waarom de ene camera 300 euro is en "maar" 14 megapixels en de andere 200 euro en 18 megapixels.
Veel consumenten die geen verstand hebben van camera`s kiezen uiteindelijk voor meer megapixels. Puur omdat men denkt: meer is beter.

Vanuit de fabrikanten valt het de laatste tijd wel mee inderdaad, die zitten nu meer met de sensor.
Canon 500D, Canon 18-55mm kitlens, Canon 100mm f2,8 Macro L, Canon 50mm F1.8 II, Canon 70-200mm f4 L
http://www.wjdseegers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Voor een leek of beginner is het handig om producten te kunnen vergelijken. Bij camera's geven ze het aantal MP's, kitlens specs, accesoires etcetera. Dat zou je kunnen vergelijken vanuit je luie stoel of achter de pc. Maar wat heb je eigenlijk aan die informatie? Uiteindelijk gaat het toch om de combinatie van de specs. Niet alleen MP's, maar ook de lens, sensor, technologie en dergelijke. Wat vooral belangrijk is, is het gevoel wat je erbij hebt. En, wat ga je ermee doen?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Ik heb trouwens wel een vraagje over megapixels. Op m'n werk willen ze een van mijn foto's uitvergroten op 6 meter breed. Is dit mogelijk? Het was geschoten met m'n 5DII van 21MP. De resolutie van de foto is 5564x3709.

Of om een foto zo groot uit te printen moet je een serie van meerdere foto's (panorama) bij elkaar toevoegen? Al zie ik ook wel enorme billboards van modellen. Deze kunnen ook maar uit één foto bestaan.
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
spreading
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 303
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2011 13:40
CONTACTCOLON

the-essy schreefCOLONIk heb trouwens wel een vraagje over megapixels. Op m'n werk willen ze een van mijn foto's uitvergroten op 6 meter breed. Is dit mogelijk? Het was geschoten met m'n 5DII van 21MP. De resolutie van de foto is 5564x3709.

Of om een foto zo groot uit te printen moet je een serie van meerdere foto's (panorama) bij elkaar toevoegen? Al zie ik ook wel enorme billboards van modellen. Deze kunnen ook maar uit één foto bestaan.
Bij een billboard sta je verder weg. Dus mag de foto wat uitvergroot worden. Dat zie je van een afstand namelijk niet. Verder kan er ook een middelformaat camera voor gebruikt zijn, deze heb je van rond de 60 megapixels. Daarmee kan je het natuurlijk nog groter laten uitprinten.
In principe kan het dus wat je wilt. Van een 21 megapixel op 6 meter. Maar wat is de kijkafstand?
Canon 500D, Canon 18-55mm kitlens, Canon 100mm f2,8 Macro L, Canon 50mm F1.8 II, Canon 70-200mm f4 L
http://www.wjdseegers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Vroegah maakten ze met de 1D (4MP) foto's voor op billboard.... Is maar net van hoeveel afstand je een foto bekijkt.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Een billboaard voor op een afstand kan maar zo 12 dpi zijn
Jola
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 52
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2013 10:08

Voor spandoeken hanteren wij bij veraf communicatie minimaal 32 dpi, bij close up moet de foto voldoen aan 72 dpi :)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Tja, een krant ....

Het gaat om de afmetingen van de fotodiode (pixel of sensel genoemd) en het te gebruiken diafragma.
Met grotere pixels is het mogelijk om het onderwerp "los te maken" van de achtergrond; dat is niet (goed) mogelijk met superkleine pixels.

Het grote verschil tussen een mobieltje en een echte camera.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
the-essy
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 238
GeregistreerdCOLON 20 Jun 2010 19:48
WoonplaatsCOLON Zoetermeer
CONTACTCOLON

Kijkafstand is inderdaad wel belangrijk. Dit durf ik niet goed te zeggen maar als iets 6 meter breed is, is dit toch behoorlijk. Ik heb even gekeken en met een dpi van 32 kan je inderdaad aardig groot printen. Goed om te weten :)
Fotografie portfolio: http://www.iamphotogirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Reisblog: http://www.iamtravelgirl.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Je moet de ontwikkeling van de sensor niet alleen zien in aantal pixels maar juist in het dynamisch bereik. Helaas gaat die ontwikkeling tergend langzaam.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar