Coulance bij Canon 50D met error20

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
MelissaDuijn
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2012 14:33

Ik heb een vraag; Mei 2010 heb ik een Canon 50D aangeschaft, echter kreeg afgelopen juli steeds last van een hardnekkige error 20. In het begin viel dit wel te verhelpen met de camera aan en uit te zetten en even te wachten. Helaas bleef deze error toen ik de laatste keer met mijn camera wilde fotograferen.

Begin december heb ik mijn camera op laten sturen naar Tech Repair, gisteren kreeg ik de prijsopgave opgestuurd: 240 euro. Het spiegelmechanisme moet vervangen worden, duur grapje vooral omdat er met mijn camera nog maar 40.000 clicks zijn gemaakt. Ik ben altijd heel zuinig geweest met mijn camera, hij heeft altijd in een goede tas gezeten en werd eens in het jaar professioneel gereinigd.

Nu mijn vraag: Heeft een van jullie verstand van coulance bij Canon aanvragen(en ook krijgen)? Ik vind namelijk dat een camera van de semi-professionele lijn van Canon niet na 40.000 clicks al kapot kan gaan. Zeker omdat Canon tot 100.000 clicks garandeert, dacht ik. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Je kunt het altijd proberen nee heb je. Ja kun je krijgen. Neem contact op met Canon leg het probleem voor en hopen dat je geluk hebt. Ik geef je persoonlijk gelijk dat je hier op gaat reclameren.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Garantiezaken lopen via de leverancier, niet via de importeur of fabrikant.
Zie dit topic:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... ht#p348858" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Inderdaad... je moet bij je leverancier zijn. Je valt buiten de volledige garantieperiode van twee jaar, maar gezien de leeftijd en gebruik van de camera is het redelijk te verwachten dat je slechts een deel van de reparatie zou moeten betalen. De te verwachten levensduur van een DSLR is wel wat langer dan de twee jaar....

Canon hanteert een "fabrieksgarantie" (EWR) van één jaar, daar hoef je in principe niets van te verwachten. Maar zij zijn formeel ook helemaal geen partij.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Ooit eens een zaak bij een rechter gezien, die om het soortelijk gaat:

Eiser claimde, dat het product binnen de verwachte levenstermijn kapot was gegaan. Leverancier was niet bereid, om tegen lagere kosten het te maken of te vervangen voor een één en hetzelfde product.

Uitspraak rechter:

Ondanks, dat de eiser buiten de garantie periode viel van twee jaar, moest de leverancier het product toch deugdelijk maken of vervangen; op de kosten van de leverancier zelf. Volgens de rechter, moest het product makkelijk 5 jaar zonder gebreken meekunnen, en niet dat het na 3 jaar al kapot was. Ging om een fittness apparaat. Dus de eiser werd in het gelijk gesteld.

Ik bedoel te zeggen: Laat je niet te snel afwimpelen. :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
7D en route
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2011 19:59

Volkomen terecht Benny. De garantieperiode is een periode waarin de leverancier/ fabrikant binnen zekere grenzen aangeeft geen discussie te zullen voeren over zijn aansprakelijkheid bij gebreken. Het einde van die periode betekent echter niet dat de aansprakelijkheid of aanspreekbaarheid op zou houden. Wel wordt er van geval tot geval bekeken wat redelijk is. Niet alleen het gebruik (belangrijk minder dan 100.000 clicks) maar ook de ouderdom (in dit geval nog geen drie jaar) spelen hier een rol. Het onderhoud en de omstandigheden waarin gebruikt werd zijn ook belangrijk. De rapporten en rekeningen van Tech repair zijn hier een factor. Als de camera ernstig vervuild was telkens als er (noodzakelijk?) onderhoud uitgevoerd werd, is de onderhoudsbeurt een argument contra vergoeding. Als het hier meer preventief onderhoud is, zal het een argument pro vergoeding kunnen zijn. Zeer de moeite waard om, goed beargumenteerd de discussie aan te gaan en je zeker niet 'weg' te laten sturen met argumenten als: "het valt buiten de garantieperiode".
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

De 100.000 clicks gaat enkel over de sluiter, niet pver de andere onderdelen.
Volgens het Nederlandse recht moet een product een redelijke termijn meegaan, wat dat is, is wellicht wat subjectief. Zonder uitspraaknummer (zaaknummer of LJN nummer) kun je niets met de zaak waar Benny naar verwijst. Aan de andere kant, tweeenhalf jaar is niet erg lang en met 40.000 clicks is hij redelijk intensief gebruikt, maar niet dusdanig dat 'ie dat niet aan zou moeten kunnen. Het heeft wel nut om te overleggen met de winkel/Canon om tot een redelijke oplossing te komen.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

De sluiter is ntworpen om 100.000 bewegingen mee te gaan, maar dat wordt nooit gegarandeerd volgens mij
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Wellicht ook nog aardig om te weten (hoewel het niet algemeen geldend is wat één winkel doet, maar het geeft wel een beetje aan waar je op kan rekenen) dat bijvoorbeeld Mediamarkt een te verwachten levensduur hanteert van 4 jaar voor een digitale camera duurder dan €400. Daar zou je dus waarschijnlijk, wel afhankelijk wat er nu echt gerepareerd moet worden natuurlijk, een deel van de reparatie vergoed krijgen.
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Hallo Melissa,

Een hele nuttige discussie is hier al gevoerd.
Volgens de bepalingen in het consumentenrecht houden je rechten niet op wanneer de garantietermijn van twee jaar is verlopen, maar geldt de verwachte levensduur.
Je staat echter zwak. Je hebt je leverancier/verkoper niet in de gelegenheid gesteld de klacht te verhelpen en bent zelf naar Tech repair gegaan. Daardoor hoeft de leverancier niks meer voor je te doen.
Het enige wat je nog kunt proberen is inderdaad een beroep op coulance van canon via Tech repair.
Dit zal echter moeilijk zijn.
Ook via de leverancier is het vaak een moeilijke weg maar je kunt dan een beroep doen op je recht als consument. dat heb je nu verspeeld.
In bovenstaande ga ik er van uit dat je deze camera bij een vakhandel als amateur hebt gekocht.
Kocht je bij de genoemde media markt dan ben je aan de goden overgeleverd. Mogelijk verkopen die ook nog eens geen Nederlands serienr. en heb je bij canon helemaal geen recht.
Kocht je als professioneel dan geldt het consumenterecht niet.
Succes en groeten van Gerard.
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

cornelus079 schreefCOLONKocht je bij de genoemde media markt dan ben je aan de goden overgeleverd. Mogelijk verkopen die ook nog eens geen Nederlands serienr. en heb je bij canon helemaal geen recht.
Wat is dit nu weer voor vreemde stelling?

Zoals je zelf toch ook al aangeeft is het de leverancier die garantie moet geven. Canon heeft hier helemaal niets mee te maken. En voor de rest is het een onzinnige aanname uit welk land Mediamarkt zijn spullen krijgt, je hebt simpelweg geen idee. Het is juist één van de weinige bedrijven die duidelijkheid geeft wat zij als normale verwachte levensduur zien, en dat geeft juist alleen maar reden om aan te nemen dat zij hun garantieverplichtingen (zeker binnen deze periode) gewoon netjes na gaan komen. En dat is heel wat meer dan de gemiddelde kleinere fotozaak of sommige internet aanbieders. Niets mis om iets te hebben tegen de Mediamarkt, maar dit soort uitspraken zijn simpelweg onjuist. En zelfs de 1-jaars Canon fabrieksgarantie wordt gewoon gegeven voor alle Europese landen.

De vraag geeft trouwens ook de indruk dat er nog helemaal geen reparatie heeft plaatsgevonden. Er is dus nog helemaal geen enkel recht opgegeven en er zou geen probleem mogen zijn om terug te gaan naar de leverancier om daar om een reparatie te vragen. Het is dan aan hen om te bepalen hoe ze dat gaan uitvoeren.

En trouwens... al onze adviezen hebben waarschijnlijk ook weinig zin. Zoals zo vaak lijkt dit ook weer een onderwerp waar iemand maar één bericht plaats met een (eigen) probleem maar verder niet de moeite neemt een verdere reactie te plaatsen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar