135 L op EOS 60D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
michaela1974
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2012 16:25

Ik ben de laatste tijd erg gecharmeerd geraakt van wat ik op internet voorbij zie komen aan foto's die gemaakt zijn met de 135 L. De meeste van die foto's zijn gemaakt met een 5D. Zelf heb ik echter een 60D, maar ik ben wel erg geïnteresseerd in die lens. Binnenkort ga ik 'm zeker een keer proberen in de winkel, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie ervaringen met deze lens op een niet-full frame camera, aangezien een 5D er voorlopig nog niet in zit.

Ik lees bijvoorbeeld dat het ontbreken van IS op deze lens vervelend of ongemakkelijk kan zijn op een camera met crop sensor, en dat 135 mm dan ook wel erg lang is. Nou denk ik dat dat laatste gewoon een kwestie van wennen is, en bovendien wil ik 'm (als ik 'm aanschaf :D ) vooral buiten gebruiken voor portretten van mensen en dieren, dus dat lijkt me geen probleem.

Ben dus eigenlijk gewoon benieuwd naar ervaringen...

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Anoniem 3

135mm x 1,6 = 210mm
Voor portretten aan de lange kant, lijkt me.
Als je voor portretten gaat, zou ik mijn oog laten vallen op de 100mm (non IS), met als voordeel dat je er ook portretten van heel kleine mensjes van kunt maken (macro) :wink: :lol:
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Sluit me bij Gabriël aan. De 85/1.8 is eveneens een topper op crop. Iets lichtsterker dan de 100 (en iets korter, dan dan weer wel), maar verder van hetzelfde niveau.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Op POTN heb ik een tijd lang het 135L verzameltopic gecheckt. Ik vind de bokeh geweldig! Op een goed moment herkende ik wel de foto's die op een crop sensor body zijn gemaakt aan de hand van de wat mindere bokeh. Voor mij een reden om nog geen 135L te kopen tot ik een FF body heb, of beter gezegd een reden om misschien beiden in 1 keer te kopen.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik heb mijn 135mm nu denk ik een maand of zes en ik vind het zo'n beetje de fijnste uit mijn privé-arsenaal. Ik gebruik, zeker in de studio, weinig anders meer.
Op een 1.6 crop zou ik inderdaad 135mm wat veel vinden en 85mm meer op zijn plaats. Dan is de f/1.8 denk ik ook de 'best-buy-for-the-money'
Ook op full frame is dat objectief nog prima bruikbaar hoor, heb daar voor mijn 135mm altijd mee gewerkt en ben ook niet van plan ze allebei nog weg te doen (sterker nog, van de 85mm heb ik er twee)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
wallisman
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2007 15:27

ik gebruik de 135/2.0 op mijn 7D (voor het vastleggen van snelbewegende onderwerpen) en ik mis de IS zeker niet.
Het bokeh bij volle diafragma opening is verbluffend.

Jan
allerlei glaswerk en zo'n klikapparaat
michaela1974
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2012 16:25

Dank je wel voor jullie reacties. Misschien had ik er nog even bij moeten vermelden dat ik al in het bezit ben van de 85mm 1.8 en dat is inderdaad een superlens. Ik wil alleen wat meer mm's en dan lijkt 135 mm me in ieder geval wel een mooie opvolger.
100mm vind ik te weinig verschil maken met m'n 85 mm.
Gebruikers-avatar
JohnS
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 642
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2008 21:01
WoonplaatsCOLON Tijdelijk in het buitenland

Het verschil tussen 85 en 100 is inderdaad niet erg veel, tussen 85 en 135 aanzienlijk.
De 135 heb ik gebruikt op FF en op crop (1,3 x) en ik kan zeggen íe geweldig is. Tenminste: da's mijn mening.
Hoe het met 1.6 x wordt kan ik niet beoordelen, maar als je genoeg "afstand" hebt, zeker 'n aanrader.
Gewoon... spullen.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Als je de 85 al hebt op crop en je wilt meer mm's zit er inderdaad niet veel anders op dan de 135mm te kopen als je ook een groot diafragma wilt. Hou er wel rekening mee dat de 135mm best wel vaak tweedehands wordt aangeboden omdat veel mensen er na een poosje toch achter komen dat het te veel mm's zijn op crop. Die staan dan vervolgens voor relatief hoge bedragen op marktplaats (750-800 euro), terwijl je ze voor dit bedrag ook nieuw kunt krijgen als je goed zoekt.

Je zou ook kunnen overwegen een 70-200 2.8 (eventueel met IS) te kunnen kopen. Je hebt dan weliswaar een stopje minder dan de 135 maar je kunt dan ook b.v. kiezen om op 200 mm te fotograferen met f/2.8. Dan zou je ongeveer hetzelfde effect bereiken met de 135mm op f/2. Daarnaast ben je wat flexibeler doordat je een zoom hebt. Prijs is ongeveer hetzelfde, als je kiest voor de non-IS.

Theoretisch gezien zou je ook nog een extender kunnen kopen en die op je 85 kunnen schroeven als je niet te veel geld wilt uitgeven maar toch die mm's wilt. Je raakt dan wel wat scherpte en snelheid kwijt + je hebt geen f/1.8 meer, maar dat zou ook een mogelijkheid zijn.

Wat voor portretten had je precies in gedachten? Wil je die allemaal op f/2 schieten? Bij 135mm f/2 heb je een vrij dun scherptevlak en dat kan b.v. voor een niet stil zittende hond wel eens een probleem gaan vormen, om zo maar eens wat te noemen.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Telescoop schreefCOLON135mm x 1,6 = 210mm
Voor portretten aan de lange kant, lijkt me.
Als je voor portretten gaat, zou ik mijn oog laten vallen op de 100mm (non IS), met als voordeel dat je er ook portretten van heel kleine mensjes van kunt maken (macro) :wink: :lol:
Waarom zou dit te lang zijn...!? :roll:

Ook op crop blijft 135mm een 135mm. Hét woord crop zegt het al letterlijk...beelduitsnede...

Ik maak regelmatig portretten op 200mm op een 1.6 cropbody.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

135mm blijft 135mm, echter op een crop camera is de effectieve beeldhoek wel vergelijkbaar met die van een 210mm lens op een FF body.

Voor wie 135mm op FF precies goed is, kan dezelfde lens op een crop camera dus te lang zijn. Om dezelfde beeldhoek te krijgen zal je immers een lens met kleinere brandpunt afstand nodig hebben.
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Afotos,

Dat klopt, maar wie zegt dat een dergelijk objectief op een cropbody voor portretten niet voldoet...!? 8)

Waar ik heen wil: Wie zegt, dat iets "niet" mag...!? Zo zou je ook "nooit" met een groothoek portretten mogen maken, omdat het zou vervormen; ik heb al tig portretten met een groothoek genomen... :wink:

Ik bedoel te zeggen: Regels zijn handig om te weten, maar ook gerust om doorbroken te worden. Ik hou me eigenlijk nooit meer met fotografie regels bezig; althans niet bewust.

En wat ik ook probeer te zeggen: Het beste kun je gewoon je eigen ding doen. Mensen zijn soms te onzeker in de fotografie...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Canon Benny helemaal gelijk.

Zelf heb ik zo iets probeer het eerst zelf en kijk of het werkt voor je. Hebben allemaal eigenmanier van fotograferen en probeer hier dan je spullen op aan te passen. En niet wat een ander vind. Bij adviezen kunnen we enkel aangeven wat we zelf prettig vinden werken. En niet wat de vraag steller prettig gaat vinden.

Persoonlijk vond ik de beeldhoek van de 135 op een 7D niet prettig werken. De 85mm vond ik dan wel weer prettig. Ik zou zeggen gaan naar de winkel en probeer het eens zelf uit ;-)
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
michaela1974
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2012 16:25

Ik heb sinds gisteren een 70-200 4.0 L te leen van mijn broer en ga volgend weekend eens bij Foka of Kamera-Express naar de 135 2.0 kijken. Maar eerst komende week eens de afstanden tussen 70 en 200 mm uitproberen.

In ieder geval al super bedankt voor jullie reacties tot nu toe!
hennie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 648
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2005 14:37
WoonplaatsCOLON Spijkenisse
CONTACTCOLON

135L is mijn favoriet op een 7D. Voor headshots ideaal maar als je er meer op wilt hebben dan moet je afstand kunnen nemen.
Te lang? Dan zou er op een crop ook geen behoefte zijn aan een zoomlens met een tele-eind groter dan 135, en de praktijk is anders.
Het ontbreken van IS is bij voldoende licht niet erg, je kunt dan met die 2.0 makkelijk sluitertijden halen van 1/1000 en dan mis je de IS niet.

Bij weinig licht (in theater) gebruik ikzelf een monopod en heb dan tot 1/125 geen last van bewegingsonscherpte.
Afbeelding
Waar je wel tegenaan zult lopen is de (ook op crop) erg dunne DOF bij diafragma 2.0. Bij de minst beweging van jezelf of je onderwerp zit je er met je scherpte naast, daar zul je mee moeten leren omgaan.

Als je al een 85/1.8 hebt en je wilt een flinke sprong maken kijk dan ook naar de 200/2.8L,
een echt werkpaard en veel geroemd. Kwa bouw en uiterlijk (langste zwarte L-prime) lijkt hij veel op de 135L en is zelfs nog goedkoper.
Als mijn foto's mislukken licht het meestal aan het ligt.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De 200 f/2.8 is niet zo veel geroemd hoor. Maar dat wil niet zeggen dat het ook niet één van Canon's betere objectieven met kwaliteit/prijsverhouding is.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Jeroen,

Ik roem hem toch wel hoor; de 200mm f/2.8... :lol:

Hele mooie bokeh.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

O, het is zeker een ondergewaardeerde lens en ik heb er spijt van dat ik de mijne ooit heb verkocht.
Maar veel geroemd??
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
michaela1974
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2012 16:25

De kogel is door de kerk: ik heb vanmiddag de 135 mm gehaald. Al een paar fotootjes mee gemaakt en daar al redelijk tevreden over. Het wordt pas echt leuk als ik naar buiten kan met deze lens, maar ik vraag me af of dat er dit jaar nog goed van komt met die regen de hele tijd...

Ik zal binnenkort wel wat foto's plaatsen. Iedereen in ieder geval super bedankt voor de reacties!
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Canon Benny schreefCOLONOok op crop blijft 135mm een 135mm. Hét woord crop zegt het al letterlijk...beelduitsnede... Ik maak regelmatig portretten op 200mm op een 1.6 cropbody.
@Benny: +1.

Ik zou blij zijn als we eindelijk eens ophielden met dat nietszeggende omrekenen naar kleinbeeld-millimeters.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar