Oog/Iris

Voor alle andere vormen van mensen en portretten, straatfotografie, reportages, etc.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
snarie

Ik ben nu al een tijdje aan het proberen om het oog op een leuke manier op de foto aan het zetten. (dit nml ook gezien op het internet) en wilde het eens zelf proberen.
Het gene waar ik tegenaan loop is de scherpte.
Ik heb geschoten met een 100mm macro F1:2.8 IS.
Op de een of andere manier krijg ik de iris niet goed scherp, wat ik ook probeer, de scherptediepte zou ik iets meer willen hebben alleen dan worden de sluitertijden te lang voor het uit de hand schiet van de foto
Ik heb geen thuisstudio en geen externe flitser.
Ik hoef niet speciaal om jullie mening te vragen ''die geven je toch wel'' :wink: dus brandt maar los..

33840

Laatst gewijzigd door 2 op snarie, in totaal 10 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Lijkt me een haast onmogelijke opgave zo.

De dof is met open diafragma wel heel erg klein.
Om dan uit de hand, op die afstand en met jezelf EN het model als bewegende factoren, de scherpte op de juiste plek te blijven houden nadat je gefocust hebt is bijna ondoenlijk.
Een statief (of trap) en remote of timer opname en ondersteund hoofd zal beter werken.
Heb je ook meer speelruimte voor sluitertijden en desgewenst wat meer dof
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Ik zou de volgende keer ook een beetje letten op de reflectie die in de ogen te zien is.
Ik vind deze reflectie erg onrustig overkomen.

gr
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Sluit je camera aan op je pc,en dan met remote shooting van de eos utility.
Dan zie ja het liveview beeld op je pc scherm met je rechteroog terwijl je je camera voor je linker oog hebt,of andersom natuurlijk.
Hulp van een statief kan ook wel handig zijn
snarie

@Frank64: DOF met open diafragma is idd niet goed, alleen als ik de diafragma kleiner maakte dan krijg ik een grotere sluitertijd waardoor je bewegingsonscherpte krijgt. dit heb ik nog niet op kunnen lossen

@peter1970: je hebt gelijk, dit had ik ook al gezien, maar dit was nog niet iets waar ik mij mee bezig hield.

@P_FlaSh: hahaha dit is niet mijn eigen oog hoor, ik gebruik geen mascara :-), maar dat van je pc aansluiten op je camera dat wist ik niet, zal ik morgen eens gaan doen.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Kleiner diafragma én korte sluitertijd kan je krijgen door een hogere ISO te pakken of meer licht te gebruiken.

Misschien een idee om te proberen (net hier ter plekke verzonnen), het model van dichtbij een televisie laten kijken zodat het beeld wat je in het oog ziet, het beeld van de tv is. Met een stilstaand beeld van een dvd of zo kan je de weerspiegeling kiezen die jij zelf wilt. Ik weet niet of het echt werkt.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
snarie

Dat snap ik ik wilde in eerste instantie geen hoger iso pakken ivm onstaan van ruis, dus de enige optie lijkt mij toch nog meer licht
wat betreft reflectie in de ogen dat komt wel als ik de rest goed gekregen heb, maar je ideeën neem ik zeker mee.
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Je instellingen wijzen op weinig licht en dat verbaast me gezien het tijdstip, je stond blijkbaar binnen in een donker hoekje.

Mijn eerste advies is om meer licht op te zoeken, dus ga naar buiten(midden op de dag) en neem evt. ook nog iets mee wat als reflector kan dienen(bijv een a4tje onder het oog).
Je kan ook een felle lamp bij het model zetten maar hierdoor krijgt ze wellicht tranen en je zal aardig wat vermogen en/of korte afstand moeten gebruiken om dit voor elkaar te krijgen.

Je kan proberen gebruik te maken van de ingebouwde flitser met evt. wat DIY oplossingen al moet je hierbij ook weer rekening houden met de reflectie in het oog.(bijv: http://i288.photobucket.com/albums/ll17 ... oftBox.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;)

Of wacht tot het weer zomer is, dan heb je overdag in huis ook weer meer licht tot je beschikking ;)
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik heb het zelf ook al aantal keer geprobeerd..
bij iemand anders, en bij mijzelf..
ontzettend lastig!
tientallen foto's geschoten voordat die raak was! :o
het vervelend is: je zit dicht op het onderwerp, en dus weinig licht en dus langere sluiter..
daarbij: (meestal) kleine DOF betekent weinig bewegingsruimte en dus snel buiten de DOF.. :)
ik heb het uiteindelijk met 2(of 1) flitser(s) gedaan en op 1/200 geschoten zolang proberen door te gaan tot ik op de juiste DOF zat! haha :P

succes! ;)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
snarie

@WireWess: je hebt gelijk wat betreft donker hoekje, maar ik dacht dit opgelost te hebben met een bouwlamp voor meer licht.
ik zal dat eens proberen met die DIY ziet er wel professioneel uit hahahaha.

@Billie-90: 2 flitsers heb ik niet dus dat gaat em niet worden, dus ik zal het moeten doen op het moment dat er veel licht voor handen is
ach ik blijf gewoon proberen..
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar