Sunrise Marken

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
marcelwoudstra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2011 18:05

Had deze plek al een tijdje op mijn to-do list staan

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op marcelwoudstra, in totaal 19 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ook deze zit ik via mijn telefoon te bekijken en deze knalt er ook af zeg.
Vind hem geweldig, mooie compo.

Gr. John
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Erg mooi idee maar in mijn ogen net niet goed uitgevoerd. Ik vind alles goed aan de foto, behalve dan dat ik de vuurtoren, wat het onderwerp is, er veel te klein op vind staan. Door meer in te zoomen komt die groter op de foto te staan maar dan valt je voorgrond weg, ook niet goed dus. Wat ik dus gedaan zou hebben is meer afstand nemen en meer in te zoomen. Als je een goede telelens gebruikt (70-200 op 200mm gebruiken) dan haal je de achtergrond meer naar je toe, druk de foto als het ware meer samen. Zo krijg je de vuurtoren dichter bij en toch de stenen nog op de foto.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
marcelwoudstra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2011 18:05

Lijkt mij dat als ik de stenen tot aan de lucht op de foto wil hebben het op hetzelfde neer komt, de stenen blijven dezelfde afstand houden ten opzichte van de vuurtoren. Heb trouwens ook niet even een 200mm die ik ergens op de kop kan tikken..
Maar bedankt voor de reacties!
Laatst gewijzigd door 1 op marcelwoudstra, in totaal 16 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Vlaanderen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 463
GeregistreerdCOLON 25 Aug 2009 22:39

Hoi Marcel,
Strakke foto zo. Technisch is er eigenlijk niks op aan te merken, de kleuren, de scherpte, het contrast en detailering, alles klopt. Toch pakt de foto mij niet, en dat komt door twee dingen in de compositie. De eerste is, dat de vuurtoren een beetje wegvalt in het beeld, door de grote afstand en ook door de lucht er achter. Dit wordt nog versterkt door de grote "leegte" van voor naar achtergrond door het water. Als ik me de foto voorstel zonder vuurtoren, dan zie ik een fantastische sfeervolle plaat, met geweldige kleuren. En andersom, met de vuurtoren meer prominent in beeld, kan dat ook een mooie serene plaat opleveren. Voor mij hinkt deze foto een beetje op twee gedachten dus. Maar ik kan me voorstellen dat je erg tevreden bent, dat zou ik ook zijn met zo,n plaat :)


edit: Bob was me voor 8) en zegt ongeveer hetzelfde.
"Ervaring" is dat wat je krijgt nadat je het nodig had.
Gebruikers-avatar
marcelwoudstra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2011 18:05

Ik kwam hier eigenlijk voor het landschap, vond de vuurtoren leuk voor op de achtergrond. Heb dus express gekozen om me te richten op de natuur en de vuurtoren niet te veel aanwezig te laten zijn in de plaat.
Maar bedankt voor de reactie
ErikDignum
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3249
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2005 17:19
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

bobvanduin schreefCOLONErg mooi idee maar in mijn ogen net niet goed uitgevoerd. Ik vind alles goed aan de foto, behalve dan dat ik de vuurtoren, wat het onderwerp is, er veel te klein op vind staan.
Hier ga ik in mee.
bobvanduin schreefCOLONDoor meer in te zoomen komt die groter op de foto te staan maar dan valt je voorgrond weg, ook niet goed dus. Wat ik dus gedaan zou hebben is meer afstand nemen en meer in te zoomen. Als je een goede telelens gebruikt (70-200 op 200mm gebruiken) dan haal je de achtergrond meer naar je toe, druk de foto als het ware meer samen. Zo krijg je de vuurtoren dichter bij en toch de stenen nog op de foto.
En wat als je ipv meer afstand nemen, een lager standpunt kiest? Of komt dan de voorgrond te prominent in beeld? Hmm...woon er vlakbij.....misschien eens mee aan de slag gaan op een mooie dag!

Maar Marcel...als dit 'm voor jou is...da's dan het belangrijkste :wink:

Gr.

Erik
Canon schrijf je met een C en Erik met een k
www.erikdignumfotografie.nl
www.facebook.com/ErikDignumFotografie
http://www.oypo.nl/erikdignum
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

ErikDignum schreefCOLON Maar Marcel...als dit 'm voor jou is...da's dan het belangrijkste :wink:
uiteraard klopt dit als een bus!
marcelwoudstra schreefCOLONLijkt mij dat als ik de stenen tot aan de lucht op de foto wil hebben het op hetzelfde neer komt, de stenen blijven dezelfde afstand houden ten opzichte van de vuurtoren.
Maar bedankt voor de reacties!
Nee, de de vuurtoren komt niet fysiek dichter bij nee, maar door de eigenschappen van de telelens drukt hij het beeld samen (daar is genoeg over te lezen op het internet) waardoor het dit effect krijgt.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
marcelwoudstra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2011 18:05

Dit is precies het beeld wat ik in gedachten had toen ik er naar toe reed dus voor mij is hij af.
Maar ik wil tips en opbouwende kritiek nooit uit de weg gaan natuurlijk, ik zal eens gaan zoeken op internet. Bedankt Bob :)
Gebruikers-avatar
pascal2704
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 325
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2009 22:56
WoonplaatsCOLON Echt
CONTACTCOLON

Ik vind deze erg mooi, heb hem al een paar keer bekeken.

Mocht je wat meer nadruk op de vuurtoren willen leggen (maar dat wil je niet heb je al gezegd) dan had je misschien een stukje aan de bovenkant weg kunnen laten. Net boven de wolken afsnijden, horizon op ca. 1/3 van boven. Ik denk dat je dan wat meer de diepte in gaat kijken en wat meer bij de vuurtoren uitkomt qua blik. Maar het is jouw foto en ik vind ze erg mooi zo.
http://www.pascal.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Fraaie plaat. Als ik ergens een opmerking over moet maken is het idd de titel.
Trekt mij door de mooie wolkenlucht toch lekker de diepte in.
Heb even gekeken hoe hij er uit zou zien met de opmerking van Pascal, een stukje van de bovenkant afsnijden, maar vind hem dan toch minder doordat je dan het lichtverloop verliest.

Mijns inziens niets meer aan doen dus (behalve afdrukken misschien;-)
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik zie hem nu wat groter ( op de ipad, in ieder geval groter dan op mijn telefoon ) en vind het nog steeds een strakke plaat. Wat mij betreft ook niets meer aan doen dan alleen afdrukken zoals Fred6 al zei.
De titel had ik eigenlijk nog niet op gelet, brengt je misschien op een dwaalspoor maar de plaat blijft mooi.

Gr. John
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Zeker een heel mooie foto, maar ik kan me ook wel vinden in de reakties over de grootte ed van de vuurtoren.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Misschien gaat het wel helemaal niet om de vuurtoren, maar is deze slechts onderdeel van het land- of zeeschapje.
Mij kan het juist wel bekoren dat de vuurtoren niet prominent in beeld is, ik ga dus ook niet met het commentaar van mijn voorgangers mee.
Vind het een prima plaat en dito compositie. Ik twijfel alleen aan de kleur, naar mijn smaak had de witbalans wel iets warmer gemogen, vind 'm nu wat te blauw, maar da's misschien persoonlijk.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
marcelwoudstra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2011 18:05

Bedankt allemaal!
theootje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2012 13:59

Ik vind hem prachtig. Alleen de titel is fout. :-)

Landschap Marken of zo, zou het beter doen. Krijg je ook niet dat gezeur over een te klein torentje.
Mooi moment. Lange sluitertijd doet t goed. Puik!
Gebruikers-avatar
marcelwoudstra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 257
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2011 18:05

Haha ja, voor mij hoeft het object niet altijd overdreven in beeld, maar ik heb de titel aangepast voor verdere verwarring. Bedankt Theo :)
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Als landschap gezien een fraaie foto. Mooi gespeeld met de sluitertijd wat de foto een fijne sfeer geeft.
De koelere en lichte kleuren hebben wel iets vind ik..... :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Grappig al die verschillende reacties. In eerste instantie was ik het met Bob eens, maar ook de reactie van Arnold snijdt hout. Persoonlijk vind ik het vuurtorentje wel leuk in het beeld, en ook niet te klein of zo, ik vind alleen de stenen veel te prominent. Om dat het een rij is blijf ik voor in de foto hangen, mijn ogen gaan van links naar rechts en komen niet eens bij het vuurtorentje. Ik denk dat het in dit geval een optie zou zijn een standpunt te kiezen zodat er één kei echt uitspringt (eventueel geholpen met een beetje photoshop). in dat geval heb je een logische steppingstone (bijna letterlijk) naar de vuurtoren.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Franscanon40d
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2012 16:05
WoonplaatsCOLON Zuidholland

Zover ik het begrijp waren de stenen in de voorgrond en de vuurtoren belangrijk. Persoonlijk zou ik dan de stenen links gehouden hebben en de weg naar de vuurtoren in de foto hebben op genomen. De vuurtoren staat er nou een beetje verloren bij. Met die weg richting de vuurtoren maakt het in mijn ogen de foto meer af.

groet,

Frans
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar