Newbie heeft advies nodig

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
kariim
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2012 12:25

Hallo dames en heren,

Mijn naam is Karim, woonachtig in Zwolle.

ik heb mij sinds vandaag aangemeld op 't EOS forum om wat meer te weten te komen over fotografie e.d. :) en om misschien andere foto enthousiasten te ontmoeten:)

sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een 600D, ik heb deze camera aangeschaft omdat ik nogal regelmatig auto's fotografeer.
nu ben ik in het bezit van 2 objectieven namelijk; een Prime 50 F1.8 (nifty fifty) en een Tamron 18-200 F3.5-F5.6.

nu heeft de tamron wel het bereik wat ik wil hebben alleen de kwaliteit van de lens stelt mij teleur, dit wist ik al bij aanschaf van de lens.

nu ben ik dus opzoek naar een lens specifiek voor mn auto fotografie behoefte, nu heb ik al naar diverse lensen gekeken waaronder: 10-16 Tokina, 12-24 Tokina, 10-20 Sigma, 17-50 Sigma/Tamron en de 17-55 Canon (beetje duur)...

nu vroeg ik mij af of ik wat advies kan krijgen van iemand die misschien zelf ook vaak auto's fotografeert? meestal gebeurt dit niet ver van het object af. meestal zon 2-15 meter.

nou ik hoor t wel als jullie advies voor mij hebben:)

Tjuus!
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Hallo Karim,

Om daar goed antwoordt op te kunnen geven is het van belang dat je weet op hoeveel mm je het meeste fotografeert.
Dus bekijk de foto's die je tot nu toe hebt gemaakt en bepaal in welke range ze het meeste gemaakt zijn.
Groeten,

Jichem
kariim
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2012 12:25

Nouja meestal gebruik ik mn 18-200. en dat varieert meestal tussen 18-60..
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Okee, dat zou betekenen dat je je zoektocht al kunt beperken tot objectieven die deze brandpunten kan pakken.

Persoonlijk denk ik dat de 17-55 van sigma een hele goede keuze zou zijn, deze wordt vaak geprezen hier. Bij de meeste andere lever je in qua groothoek of qua zoom.
Mocht je groothoek niet interessant vinden kun je ook nog kijken naar de sigma/tamron 24-70.
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

In die range zou ik ook zeker de Tamron 17-50 F2.8 betrekken. Fantastisch scherpe lens. Is er in zowel non IS (scherpste) als Is uitvoering (optisch wat minder als de non IS uitvoering maar nog steeds prima lensje).
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Mis je de groothoek nu, zou je graag nog verder willen uitzoomen? Dan zou ik toch kijken naar de groothoeklenzen bijvoorbeeld. Ik heb zelf de Tokina 11-16mm, en dat vind ik persoonlijk een toplens! Het verschil tussen 11mm en 17mm is trouwens behoorlijk groot, al lijkt dat niet zo....
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
kariim
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2012 12:25

nee groothoek vind ik wel genoeg zo, mis alleen kwaliteit....

de meest voor de hand liggende keuze is nu de sigma of tamron 17-50/55?
wernerfotografie

Tamron 17-50 2.8 zoals BertusL aangeeft is een beest :D Altijd genoten van deze lens. Het is dat hij niet op mijn fullframe camera had anders had ik hem nog steeds!!!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik heb zelf alleen ervaring met de Canon 17-55, en die is ideaal voor dit soort fotografie. Maar de Tamron en Sigma-versies zullen ook niet teleurstellen.

Tip (als je budget het toelaat): koop er een polarisatiefilter bij. Dan kun je de hinderlijke schitteringen (de plaag van iedere autofotograaf) grotendeels wegfilteren.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
viking_in_shorts
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 780
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2005 16:47
WoonplaatsCOLON Zweden (Göteborg)

Niet dat auto's mijn top-onderwerpen zijn, maar ik heb er wel eens een voor mijn camera staan. Persoonlijk ga ik dan liever niet voor de groothoek vanwege de vertekening. De vraag is wel of je de afstand hebt om met (semi-) tele te werken. Ik gebruik het liefste mijn 24-105, of mijn 70-200 als de ruimte het toelaat.

Ben het volledig eens met MarcoEOS550D wat betreft een Polarisatiefilter.
60D + 10-22 + 70-200 F4 IS USM + 24-105 F4 IS + 100 F2,8 Macro + 40 F2,8 STM
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Tamron 17-50 F/2.8 is een goede keus! Heb je het geld dan is de canon ook een optie natuurlijk.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

De Sigma 17-70 zou je ook eens kunnen overwegen.
Die heb ik zelf ook en maakt hele mooie scherpe foto's.
Ik heb er ook veel auto's mee gefotografeerd en dat doet ie prima :)

Voorbeeldjes:

http://i483.photobucket.com/albums/rr19 ... border.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i483.photobucket.com/albums/rr19 ... border.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://i483.photobucket.com/albums/rr19 ... border.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiwi says hi!
kariim
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2012 12:25

nice!! alleen jammer dat ze een tikkeltje overbelicht zijn. maar kwaliteit ziet er wel OK uit.

ben ff naar de prijzen aan het kijken geweest, de Sigma is een stukje duurder dan de Tamron. de Tamron kun je zonder IS/VC/whatever kopen en de Sigma volgens mij niet. nu heb ik geen IS/VC/whatever nodig:)

denk dat ik mij wat meer ga verdiepen in de Tamron...

ik wil iedereen bedanken en als iemand nog meer advies heeft hoor ik het graag!

tjoow!
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

kariim schreefCOLONnice!! alleen jammer dat ze een tikkeltje overbelicht zijn
Dat is voor het eerst dat ik dat hoor ;)
Ik zie ze als: lekker helder.

Succes met je zoektocht :D
Kiwi says hi!
kariim
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2012 12:25

Superkiwi schreefCOLON
kariim schreefCOLONnice!! alleen jammer dat ze een tikkeltje overbelicht zijn
Dat is voor het eerst dat ik dat hoor ;)
Ik zie ze als: lekker helder.

Succes met je zoektocht :D
Niets wat Lightroom niet kan oplossen :p
Gebruikers-avatar
Superkiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 944
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 21:10
WoonplaatsCOLON Woensdrecht
CONTACTCOLON

Ik snap het, maar ik zie het overbelichte niet ;)
Ik vind ze mooi zo :)
Kiwi says hi!
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Superkiwi schreefCOLONIk vind ze mooi zo :)
+1 :wink:
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ook ik zie het overbelichte niet. Wel bevestigen ze uitdrukkelijke mijn eerder gegeven tip mbt het polarisatiefilter...
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Zolang de auto's niet bewegen, vermoed ik dat je het beste af bent met een statief en een draadontspanner.

Die tamron zal op F11 - F22(?) vast aardig beeld geven.
kariim
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 15 Okt 2012 12:25

ik wil graag mijn F stop zo laag mogelijk als ik foto's neem. dus in het geval van de Tamron zal dat F2.8 zijn
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar