Waterval in Turkije

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dit jaar zijn wij op reis geweest naar Turkije, we hebben een rondreis gemaakt van Istanbul naar de kust. Van Istanbul naar Kayseri gevlogen, en van daaruit met een huurauto naar de kust gereden. Prachtige trip, en zeker een aanrader! We vinden het een fantastisch land met ontzettend vriendelijke mensen en verrassend heerlijk eten. In Cappadocië hebben we genoten van de prachtige landschappen, en daarna zijn we via Konya naar Antalya gereden, en achtereenvolgens naar Kas en Fethiye voordat we vanuit Antalya weer terugvlogen naar Nederland. Het Lycische schiereiland is echt een parel!

In de omgeving van Antalya liggen verschillende watervallen die een bezoekje waard zijn, en onderstaande foto is van de Upper Düden Falls (de naam verraadt ook al dat er ook een Lower Düden Falls is, die komt uit in de zee bij Lara Beach). Ik ben gek op watervallen, en probeer op reis dan ook altijd wel een of meerdere mooie exemplaren op te zoeken.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Afbeelding
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
aires
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

oeh, heb je 'm ook onbewerkt, of minder bewerkt? Het is een aardig plaatje met mooi licht, maar de nabewerking vind ik niet geslaagd.
EOS 33 | 5DII | 24 1.4/2.8 | 35 1.4 | 40 2.0/2.8 | 50 1.4/2.8 | 100 2.8 | 135 2.0 | 2x 48
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Uiteraard heb ik ook een onbewerkte variant, maar mijn keuze gaat voor deze. Ik houd wel erg van dit soort bewerkingen, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Ik ben benieuwd naar andere reacties.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
SvdL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 873
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011 09:46
WoonplaatsCOLON Emmen

Ai mooie plaat in wezen, maar moet Aires toch wel volgen qua nabewerking. En ik zou die lichtpaal nog even wegshoppen. ;) Moet te doen zijn.
Vriendelijke groet,
Stefan
Ik dank het licht voor elke foto die ik nog mag maken.
Gebruikers-avatar
citizenjay81
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1615
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2008 07:16
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Voor mij ook iets overgestatureerd.
Wel een goede compositie.
Ook het prullenbakje rechts mag van mij nog weg.
...design my thoughts like a sculpture.
Akumal

Prachtige setting zeg, goede compo ook, hekwerk rechts / links + lamp zou ik wegwerken.
Qua bewerking ben ik er ook niet weg van, komt mij iets te HDR over.
In dit soort lastige situaties kan je ook 2 foto's maken en samen blenden, komt dan wat natuurlijker over.
Anoniem 3

Nou, ik vind hem wel mooi zo.
(Ook rechts staat nog een hekje... :wink: )
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Ik vind plaatje en bewerking mooi.

Groeten.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

De bewerking is niet helemaal mijn smaak, maar de plek en compo zijn mooi.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

Jasmino schreefCOLONIk ben gek op watervallen, en probeer op reis dan ook altijd wel een of meerdere mooie exemplaren op te zoeken.
welcome to the club! :mrgreen:

erg leuk altijd om te fotograferen ook.. gewoon erg mooie en aparte dingen.. ;)

ik vind het een erg mooie foto, met fijn licht! de saturatie is wel wat hoog.. maar opzicht nog wel te over zien..
ook is het al gezegd geworden over de lantaarn links en het hek rechts.. ;)

gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Mooi stekkie idd, maar de HDR vind ik wat over-the-top, het gaat er daardoor nogal gekunsteld uitzien en dat is in landschap/natuur niet bepaald mijn ding.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Ik zou best eens graag eens de onbewerkte versie van deze plaat zien om te kunnen beoordelen welke ik nu mooier vind. Compositie is in ieder geval goed gekozen.
gr
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
niels81
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2012 20:18

Ik vind hem erg geslaagd, en de bewerking vind ik ook wel mooi, hoewel ik wel meega met de paal links en dingetje rechts ;)

Ook mooi dat je vertelt hoe het plaatje tot stand kwam. Als er in je verhaal had gestaan dat er een eenhoorn tevoorschijn kwam uit de bossen, dan zou ik het nog geloofd hebben ook :), vind het wel iets mystieks hebben....
body; 500D, lensjes; kitlens 18-55 + 50mm 1.8, filtser; metz 44 af-1
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank voor jullie reacties! Ik ben er vanmiddag nog maar eens mee gaan stoeien, en heb een nieuwe HDR-versie gemaakt. Die is iets rustiger, en ik denk dat het beeld inderdaad mooier is geworden. Maar voor het idee heb ik ook nog even het originele niet-HDR beeld erbij genomen. Dat was een RAW-foto, dus is in LR ook even door de standaard-wasstraat gehaald natuurlijk. Verder heb ik de uitsnede iets aangepast, aangezien de lantaarnpaal en het hekje de meesten van jullie stoorden. Ik ben niet zo het "poetsen" in photoshop, maar een crop is snel gemaakt ;-) Ik ben wel benieuwd wat jullie ervan vinden:

Nieuwe HDR-versie:
Afbeelding




Originele niet-HDR foto:
Afbeelding
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Misschien ook eens proberen in de uren waar de zon, of bedekt is of minder hard inbrand...

Ik vind ze allen mooi.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
aires
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 129
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2010 23:53
WoonplaatsCOLON Helmond
CONTACTCOLON

Persoonlijk vind ik de originele versie de sterkste. Misschien heeft ie een groenzweempje door al het blad, maar het oogt veel natuurlijker dan de andere versies.
Verder mooi plekje en mooie compositie.
EOS 33 | 5DII | 24 1.4/2.8 | 35 1.4 | 40 2.0/2.8 | 50 1.4/2.8 | 100 2.8 | 135 2.0 | 2x 48
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Even teruggaan om een nieuwe foto te maken zit er niet bij helaas ;-)) Op reis moet je het toch vaak doen met de omstandigheden van dat moment, zeker als je een rondreis maakt.
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Ik ga voor de 2e hdr bewerking. In het origineel heeft toch wel wat overbelichte delen in de achtergrond
Heb je deze hdr uit 1 raw gemaakt, of heb je 3 raw's
In dat laatste geval zou je er nog voor kunnen kiezen dat je uit de onderbelichte opname de achtergrond gebruikt.

gr
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Ik hou het toch op het origineel, kijkt toch prettiger.
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Peter, ik vind de overbelichtte delen in het origineel ook niet mooi. Mijn voorkeur gaat nu toch ook uit naar de 2e versie van HDR. Deze HDR is trouwens gemaakt uit 5 RAW's (of beter gezegd: ik maak tiff's van de foto's in LR die ik in photomatix laadt). Ik ben niet goed in het blenden van 2 foto's, heb geen idee hoe ik dat zou moeten aanpakken. Photoshop is niet mijn favoriete programma. Ik gebruik eigenlijk voornamelijk Lightroom, en af en toe photomatix (ik ben dol op HDR) en heel soms autostitch......

Het valt me wel op dat ik de neiging heb om bij de eerste HDR bewerking te gaan voor een extremer resultaat. Toen ik na de opmerkingen nog eens aan de slag ging, moest ik toegeven dat ik de zachtere bewerking toch mooier vindt. Datzelfde had ik ook al met de foto van de Amsterdam scene. Aandachtspuntje bij toekomstige HDR-bewerkingen dus!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar