landschap (hdr), met nd-filter

Zet hier je (zwaar) bewerkte foto's neer. Hier komen dus geen ungeprocessde foto's maar alleen gefilterde foto's.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

In navolging van de hdr-discussie van de topic van Rien-W een hdr-afbeelding in een situatie met veel beweging.

Onmogelijkheden zijn er natuurlijk niet al blijft het feit dat smaken verschillen.

De workflow:

-3 afbeeldingen gemaakt met verschillende exposures, 1/13, 2,5 en 20 seconden, gebruik makend van een nd-filter
-samengevoegd tot een hdr -afbeelding met DPP
-een beetje met de schuifjes gespeeld wat betreft strength, softness en fineness (ik zie dit eigenlijk als tonemapping, correct me if I'm wrong)
-de bewegingsonscherpte van de wolken licht gecorrigeerd in PS
-expres geen poging ondernomen om de "zwarte" wolken te corrigeren omdat dit doorgaand een nog onnatuurlijker resultaat geeft...

Het resultaat:

32761

Ben toch benieuwd naar opmerkingen over het resultaat/workflow.

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

opzicht mooie compositie..

de wolk rechtsboven zie ik wel duidelijk de HDR terug komen.. (meerdere wolken in 1)
links boven had ik liever die doorzichtige wolk niet gezien maar goed..
verder mooie en apart met dat water zo.. ben nog niet zeker of ik het mooi vind of niet (het water)


gr. Michel
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Veniality
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 63
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2012 12:17
WoonplaatsCOLON Dordrecht
CONTACTCOLON

Het water vind ik wel heel mooi.
En ik zag eigenlijk gelijk verschil met hoe het is hoe ik het doe (1 foto en in Lightroom een aantal keer een andere lichtstelling exporteren) en deze, vooral in de stenen is het duidelijk te zien.

Eigenlijk zou het interessant zijn om dan van 1 foto van jou, dan het op mijn manier te doen, en het verschil aan te tonen. Ik krijg hierdoor iig veel zin om 't een keer op de goeie manier te doen! Misschien zondag wel eens naar 't strand trekken. (NS heeft tss Rotterdam & Den Haag nu retourtjes voor 2,50 door wegenwerken, beetje offtopic maar mss interessant voor anderen die dit willen proberen xD)

Ik ben iig fan van deze foto! Los van de wolk linksboven maar daar valt denk ik nog wel iets aan te doen :)
peter1970
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1967
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2008 21:14
CONTACTCOLON

Het onderste deel van de foto spreekt me wel aan.
Het bovenste deel (lucht en wolken) niet.
Echter als je dat weghaalt tot net boven de duinen blijft er en mooie pano over :P
o ja, haal dan direct dat blauwe dingetje tussen de stenen weg.

gr
Peter
Kijk ook eens op mijn Flickr
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

Hdr is in deze foto onnodig. Deze foto heeft geen hoger dynamisch bereik gekregen dan je zou krijgen met 1 enkele foto. Doordat je wel hdr en vooral tonemapping gebruikt hebt heb je echter wel de nadelen van hdr, zoals zwarte wolken en ghosting in de wolken en water. Kortom, door een goede techniek toe te passen op een verkeerd moment krijg je een foto met onnodige foutjes, jammer, want verder had het een mooie foto kunnen worden.
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Kijk Bob,

Dit is precies het antwoord waarop ik zat te wachten. Ik heb inderdaad de (on)mogelijkheden willen laten zien van het maken van een hdr met bewegende componenten.
Een enkele foto met de juiste belichting had inderdaad een veel beter resultaat gegeven.
De plaatsing van deze topic was ook n.a.v. de topic van Rien-W, waarin dit ook besproken wordt.

De nadelen wegen idd. absoluut niet op tegen de (bijna niet aanwezige) voordelen.

Hdr en vooral ook tonemapping zijn en blijven een heel mooie materie, maar is dus niet geschikt in alle situaties 8) .
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Je hebt gelijk fred6. Het was in dit geval niet nodig om HDR toe te passen. Het dynamisch bereik was klein genoeg om alles in een keer op een foto te krijgen. Dit was opzettelijk HDR om het HDR effect.

De ghosting in het water, waar bobvanduin over sprak vind ik niet storend. Die in de wolken wel op een of andere manier. Een panorama van deze foto, met minder wolken zou mooier zijn. Ook zou je de wolken met één foto kunnen doen (eventueel delen "dodge and burn") en het land en zee met HDR.

Maar ja, smaken verschillen.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar