Alweer zo'n flits(er) topic

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Goedendag,

Hè, bah, alweer zo'n flits(er) topic zullen jullie denken. Sorry, maar ik kan het toch echt niet laten. Ik wil graag een flitser kopen. Ja, ik heb natuurlijk al een flitser op m'n camera zitten, maar die heeft een paar nadelen:
- hij flitst in moeilijke lichtomstandigen 20x om -licht te meten denk ik- en dat is heel erg irritant voor de gene die gefotografeerd wordt
- het duurt nogal lang voordat je een volgende foto kan nemen
- het flitslicht is hard, heel hard licht

Ik gebruik een flitser voor schoolfeesten die fotografeer -in opdracht van school- en steeds meer voor portretten. Nee, dat is niet helemaal waar: ik wil hem steeds vaker gebruiken voor portretten maar ik doe dat niet omdat je dan meteen een heel uitgelicht hoofd hebt. Niet erg mooi, aldus mijn mening. Wat mijn eisen dus zijn voor een nieuwe flitser?

- niet meer 20x flitsen om licht te meten -ofzo- en dan pas afdrukken. Bij de 430 EX II en z'n grote broer zit een infra rood hulplicht. Ik verwacht van zo'n hulp systeem dat er een soort rood lichtje komt uit dat rode geval en dat er dan in 1x geschoten kan worden, met één flits. Is dat ook zo?

- iets sneller herladen voordat ik een volgende foto kan nemen met flits. -volgens mij heet dat een condensator? Bah, natuurkunde-

- niet zo hard flitslicht. Ik kan met de duurdere flitsers de flitskop wegdraaien van het onderwerp dat het dus niet zo frontaal is, maar kan je het flitslicht ook 'aanpassen'? Dat het wat minder hard is?

Ik denk dat de Canon Speedlite 430 EX II wel wat voor mij is. Mooie flitser, redelijke prijs. De 580 EX II vind ik tcoh wel erg duur, zeker als je ziet dat hij niet eens zoveel belangrijke pluspunten heeft.

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Apist0
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 534
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2011 16:11

Ik adviseer je een kijkje te nemen op strobist.blogspot.com of neilvn.com/tangents/ . Daar staat heel veel uitgelegd over flitsen, ook over 'off-camera'/strobist flitsen (waar je misschien uiteindelijk toch naartoe wilt).

Met een externe flitser kun je het licht beter naar je hand zetten dan met de standaard on-camera flits, inderdaad door de kracht van de flitser die je automatisch/handmatig kunt regelen met instellingen op de flitser maar bijv. ook door het 'wegdraaien' (t.b.v. 'bouncen' waarschijnlijk): Dus als je acceptabele flitsfoto's wilt gaan maken is het niet de vraag òf je een externe flitser nodig hebt, maar welke. Ik heb ook de EX430II, prima flitser, degelijk gebouwd, alleen wat duur naar mijn smaak. Metz en Yongnuo hebben ook flitsers die voldoen aan je eisen, maar de vraag is of je die eisen na wat ervaring niet zult willen opschroeven...(hoog richtgetal, handmatige zoom, TTL)
Canon 60D :: Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM :: Sigma 30mm f/1.4 EX DC HSM :: Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM :: Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro :: Canon 430EXII :: Yongnuo YN-460II :: Cactus V5
http://www.flickr.com/photos/Apist0
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

JaVaZee schreefCOLONIk verwacht van zo'n hulp systeem dat er een soort rood lichtje komt uit dat rode geval en dat er dan in 1x geschoten kan worden, met één flits. Is dat ook zo?
Klopt inderdaad...

Een externe flitser zal zich inderdaad sneller opladen omdat hij zijn eigen accu's heeft. Daarbij zou je bij een 580 ook nog eens een batterypack eraan kunnen hangen, dan heb je nog eens 8 extra batterijen die je flitser in rap tempo weer klaaarmaken voor de volgende flits :)

Voor welke flitser je gaat zal vooral een beetje afhangen van je budget. Ik ben zelf ook met een 430 begonnen, en later een 580 erbij gekocht. Maar ik hoor ook prima verhalen over een Metz bijvoorbeeld. Wel zou ik erop letten dat je een flitser koopt die je in elk geval op je camera kan gebruiken (en je dus niet verplicht bent om offshoe te gaan) en dan ook dat hij ETTL heeft zodat je de lichtmeting aan de camera over kan laten in die gevallen dat je niet de tijd hebt om dat zelf allemaal te gaan regelen...
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

@JaVaZee: ik denk dat in jouw geval het aanschaffen van reportageflitser niet de enige oplossing is om je problemen op te lossen. Het helpt sowieso om je even in te lezen in de kunst van het flitsen. Als je dat niet doet, krijg je met die reportageflitser nog steeds van die uitgelichte onderwerpen. De enige voordelen die je dan dus overhoudt, zijn het snellere opladen (mits je de juiste accu's gebruikt) en het AF-hulplicht, waardoor je van de voorflitsen af bent. Zou zonde zijn van je geld, toch?

Ook met je huidige interne flitser kun je met de juiste instellingen al prima plaatjes maken op o.a. die schoolfeesten. Met een (zelfgemaakt?) hulpmiddel kun je zelfs al mooi uitgelichte portretten maken. Flitsen is gewoon een vak apart, wat je even door moet krijgen. Wil je meer weten over het maken van (flits)foto's op o.a. school- en andere feestjes, zoek dan desnoods even op PartyPics in topics van mij. Ik heb er hier (en op ZOOM.NL) al vrij veel over geschreven waar je volgens mij wel wat aan hebt. Wat niet wegneemt dat een reportageflitser inderdaad wel nog meer mogelijkheden biedt, waardoor je nog creatiever aan de bak kunt.
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Ik gebruik om het licht zachter te maken de Phottix easy up softboxen. Op mijn website vind je veel info over strobist fotografie.
Er zijn verschillende manieren om flitsers aan te sturen. Zo kan de Canon 600D 60D en 7D een extrerne flitser aansturen met de pop-up flitser die op de camera zit. Je moet dan wel een flitser kopen die dat remote systeem van Canon ondersteunt zoals de Canon 430EX II of de Nissin DI622 MKII.
Je kunt bij andere modellen camera's een IR zender kopen zoals de Yongnuo ST-E2. Deze stuurt dan de flitsers via infra rood aan.
Het rode licht waar jij het over hebt is om scherp te stellen in het donker en heeft verder niets met het aansturen van flitsers te maken.
Radio triggers zijn het meest betrouwbare om te gebruiken (mits je het juiste merk koopt). Je hebt manual radio triggers en e-TTL radio triggers. Een voorbeeld van manual triggers zijn de Yongnuo RF602 of de Phottix Strato.
Ik heb meestal zonder lichtmeter +/- 3 foto's nodig (soms nog minder) om mijn belichting goed te krijgen. Natuurlijk werk je met flitsers volledig in manual mode op je camera.
Wil je e-TTL of de flitsers in manual mode vanaf je camera bedienen dan zijn triggers zoals de Pixel King en de Phottix Odin betaalbare opties (maar een stuk duurder dan manual triggers).

Groeten Michael
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Rocker schreefCOLON Wel zou ik erop letten dat je een flitser koopt die je in elk geval op je camera kan gebruiken (en je dus niet verplicht bent om offshoe te gaan) en dan ook dat hij ETTL heeft zodat je de lichtmeting aan de camera over kan laten in die gevallen dat je niet de tijd hebt om dat zelf allemaal te gaan regelen...
Ik ging er eigenlijk wel van uit dat mijn 500D de 430 EX II ondersteund: hij past op de 'shoe' , gegevens worden goed doorgeven etc.
Ytos schreefCOLON@JaVaZee: ik denk dat in jouw geval het aanschaffen van reportageflitser niet de enige oplossing is om je problemen op te lossen. Het helpt sowieso om je even in te lezen in de kunst van het flitsen. Als je dat niet doet, krijg je met die reportageflitser nog steeds van die uitgelichte onderwerpen. De enige voordelen die je dan dus overhoudt, zijn het snellere opladen (mits je de juiste accu's gebruikt) en het AF-hulplicht, waardoor je van de voorflitsen af bent. Zou zonde zijn van je geld, toch?
Ik weet dat flitsen niet zomaar iets is en onderschat het ook zeker niet. Uiteraard heb ik mij ingelezen en ik ben tot de conclusie gekomen dat de 430 EX II veel meer bied dan mijn interne flitser en ik snap ook waarom. Eigenlijk zou het wel een beetje raar zijn als je pas iets kan kopen als je er alles van af weet, oefening baart kunst en met mijn interne flitser kan ik niet genoeg oefenen om kunst te baren. Ja, de 430 EX II is aan de dure kant, maar het is wel de goedkoopste flitser van Canon die aan mijn eisen voldoet die ik in mijn starterspost heb opgeschreven.
Ytos schreefCOLON Ook met je huidige interne flitser kun je met de juiste instellingen al prima plaatjes maken op o.a. die schoolfeesten. Wat niet wegneemt dat een reportageflitser inderdaad wel nog meer mogelijkheden biedt, waardoor je nog creatiever aan de bak kunt.
Een schoolfeest is niet eens zo'n groot probleem. Ik word door school gevraagd foto's te maken en dat doe ik dan, camera op automaat en flitsen maar. Kan eigenlijk iedereen, het enige waar ik mij aan erger is dat mijn flitser op hol slaat. Als ik zo'n flitser heb denk ik dat ik veel meer uit zo'n schoolfeest kan halen d.m.v de flitskop wegdraaien naar het plafond -bouncen dacht ik?- , flitslicht wat minder 'hard' maken dat het omgevingslicht wat meer spel krijgt op de achtergrond etc.
Ytos schreefCOLON Wat niet wegneemt dat een reportageflitser inderdaad wel nog meer mogelijkheden biedt, waardoor je nog creatiever aan de bak kunt.
Daarom wil ik ook een externe flitser, dus. :wink:

@Michael: als ik de 430 EX II koop is het voorlopig wel basta. Ik ga er vanuit dat ik heel lang kan stoeien met deze flitser tot dat ik hem volledig onder de controle heb en dat ik er daarna nog steeds plezier van kan hebben. Al die hulpmiddelen.. Flitsen is al moeilijk zat, laten we het maar niet duurder maken en misschien wel moeilijker.

Als ik portret fotografeer gebruik ik meestal de M stand of de AV stand als ik wat minder tijd heb. Naar de lichtmeter kijk ik niet meer zo vaak: die vertrouw ik niet zo. -vooral met bewolkt weer, donker weer, tegenlicht etc.-

Nog een vraag: als ik mijn 70-200 of 17-40 inclusief zonnekap gebruik, zie je die zonnekap dan op de foto? Ben eigenlijk bang van wel.. de 70-200 is nogal lang en de 17-40 heeft een enorme zonnekap die voor FF is gemaakt.

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Je kunt ook denken aan een goedkoper alternatief zodat je geld overhoud voor een plu of een softbox. Met alleen een flitser (zoals de 430EX II) kun je on-camera alleen het licht weerkaatsen via een muur of plafond.
Je kunt zo ook wel portret foto's gaan maken maar je bent afhankelijk van je omgeving. Heb je alleen donkere muren of een donker plafond dan moet je toch weer een reflectie scherm gaan gebruiken.
Als alternatief voor de 430EX II zijn de flitsers van Metz heel aardig of van Nissin. Trigger setje koop je al voor €40,-. Je geeft aan "flitsen is al moeilijk zat" maar ik merk dat als mensen bij mij een workshop hebben gevolgd ze het snel onder de knie krijgen. Antwoord op je vraag: indien je recht vooruit flits met de flitser kun je beter de zonnekap verwijderen. Als je indirect flitst heb je daar minder last van. Hou wel rekening dat flitsen met een 430EX II recht vooruit net zo lelijk is als het pop-up flitsertje op je camera, alleen heb je meer licht. Je wilt uiteindelijk toch het licht van een andere kant laten komen en dan wil je de flitser off camera gebruiken.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

mmuetst schreefCOLON Hou wel rekening dat flitsen met een 430EX II recht vooruit net zo lelijk is als het pop-up flitsertje op je camera, alleen heb je meer licht. Je wilt uiteindelijk toch het licht van een andere kant laten komen en dan wil je de flitser off camera gebruiken.
Of je wilt een klein 'invulflitsje' geven wat dus niet met mijn interne flitser kan, als ik het goed begrijp. Bij een externe flitser kan ik -als ik het begrijp- de kracht van de flits aanpassen zodat het genoeg kracht heeft om het portret wat uit te lichten, maar de omgeving met rust laat, toch?

Wat is het toch ingewikkeld, dit wordt weer een dagje lekker lezen. :)

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

JaVaZee schreefCOLONIk word door school gevraagd foto's te maken en dat doe ik dan, camera op automaat en flitsen maar. Kan eigenlijk iedereen
En dat probeert Ytos dus te vertellen. Met bovengenoemde handelwijze, zal ook met een 430II geen foto lekker kijken. Zelfs niet met bouncen. Bewust flitsen met een reportagflitser is een kunst. Lange sluitertijden in 'M' mode is the key. Zoek hier op het forum op 'partypics' en er gaat een wereld voor je open.
Je moet dit niet verkeerd opvatten, maar ik denk dat Ytos mooiere pics maakt met jouw interne flitser dan jij met een 430II. Oefenen en inlezen is erg belangrijk.
Zoals jij schrijft, krijg je hard licht met flitsen. Dit is te wijten aan het feit dat het licht vanaf één punt komt. Dat is het geval bij de interne flitser, maar ook bij een reportageflitser. De enige manier om dit te vermijden is bouncen of een plu/softbox/reflectiescherm te gebruiken. Het is dus een fabeltje dat je met een omnibounce zachter licht krijgt.

Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLON Het is dus een fabeltje dat je met een omnibounce zachter licht krijgt. Groet, Bas
Klopt: http://strobist-fotografie.blogspot.com ... maken.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar indien je de juiste omgeving hebt om te bouncen via een reflectie scherm bijvoorbeeld dan kun je het licht wal zachter maken. We hebben het dan altijd over indirect licht. Je ziet een goede fotograaf ook nooit de omnibounce recht naar voren doen zoals in het voorbeeld van d_Oracle. Een omnibounce of een Gary Fonge light sphere (das zo'n omgekeerd monatoetjes plastic bakje op je flitser) gaan het licht meer rondstralen en zal het weerkaatste licht zachter zijn. Ik gebruik zelf voor reportages mijn Nissin DI866 MKII waarbij ik het invulflitsertje aan de voorkant gebruik om een mooi lichtje in de ogen van de mensen te krijgen. Mijn hoofd flitser bounce in dan om de omgeving te verlichten. In moeilijke situaties ga ik over op langere sluiter tijden en ga ik met de flits het moment bevriezen.
Afbeelding

Afbeelding
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Ik begin het denk ik een beetje door te krijgen. Net even 'gespeeld' met een vrij sterke lamp die achter een etui stond -had even geen ander voorwerp-. Inderdaad, met een flits met een sluitertijd van 1/200 was de hele omgeving weg, 1/15 bleef die acceptabel. Heb net wat foto's bekeken van schoolfeesten en zie dat de sluitertijd altijd op 1/60 staat: te weinig lijkt mij om de omgeving mee te kunnen pikken. Is denk ik misschien een instelling in mijn camera, kan hem alleen helaas niet vinden.

Dan is dit natuurlijk constant licht van één sterke lamp, maar ik ga er gemakshalve maar even van uit dat het resultaat hetzelfde is als er van alle kant felle lampen aan en uit gaan.

Had ik nog één probleem: op M moest ik telkens mijn diafragma aanpassen. Heb je niet echt tijd voor als je in een discotheek staat, ik neem aan dat een sluitertijd van 1/15+flits op de TV stand -dus met een wisselend diafragma- altijd goede beelden opleverd? Ik dacht nog even dat ik als ik ga zoomen de sluitertijd ook omhoog moet, maar dat hoeft natuurlijk niet omdat de flits alles bevriest.

Heb net even binnen wat foto's gemaakt van een bloemetje op tafel op de M stand. 1/40, F4 en ISO 200 zonder flits is volgens de lichtmeter goed voor een perfect belichte foto. Vond ik niet, dus ik klapte mijn flitser uit en met dezelfde instellingen kreeg ik bijna dezelfde foto, alleen was het bloemetje iets beter uitgelicht en de achtergrond ietsjepietsje lichter. -komt waarschijnlijk door het lage richtgetal van mijn flitser- Kan ik hier als conclusie uit trekken dat als je een invulflits wilt gebruiken, dezelfde instellingen kunt gebruiken met behoudt van het bestaande licht?
Beasar schreefCOLON Je moet dit niet verkeerd opvatten, maar ik denk dat Ytos mooiere pics maakt met jouw interne flitser dan jij met een 430II. Oefenen en inlezen is erg belangrijk.
Ik denk het ook. :lol:
Beasar schreefCOLON Zoals jij schrijft, krijg je hard licht met flitsen. Dit is te wijten aan het feit dat het licht vanaf één punt komt. Dat is het geval bij de interne flitser, maar ook bij een reportageflitser. De enige manier om dit te vermijden is bouncen of een plu/softbox/reflectiescherm te gebruiken. Het is dus een fabeltje dat je met een omnibounce zachter licht krijgt.
Hoe komt het dan dat ik van dat bloemetje net wél een goed uitgelichte foto kreeg? Doordat met 1/40 het bestaande licht in de kamer genoeg kans kreeg om 'op de sensor te vallen.'? Wist even niet hoe ik het anders kon zeggen. Dat van die omnibounce had ik al begrepen, het verstrooid het licht alleen maar als ik het goed heb begrepen.

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Het voorbeeld van het bloemetje heeft niet veel zin. Het gaat erom dat je begrijpt dat flitslicht bevriest en daardoor je onderwerp stilstaat. Door de instellingen te gebruiken welke je zou gebruiken zonder flits, pak je omgevingslicht mee, maar bevriest je onderwerp. Wanneer je Tv of Av gebruikt zal de cam het diafragma of sluitertijd gaan aanpassen aangezien hij ziet dat je een flitser gebruikt. Dit wil je niet want dan heeft de cam invloed op het omgevingslicht wat je wilt pakken. Maak dus een foto met Av zonder flits, neem de gebruikte waarden over in 'M' en zet vervolgens de flitser aan. Het gaat hier dus met name om bewegingsonscherpte te voorkomen en toch een mooi belichte foto te krijgen. En bloemetjes bewegen nou eenmaal niet zo snel...

Je bent op de goede weg! Maar veel oefenen is een vereiste.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Dus als ik dezelfde instellingen gebruik die ik zou gebruiken zonder flits, heb ik een foto met een uitgelicht onderwerp, dan gebruik ik dus een zogenaamde 'invulflits'.

Flitsen dus altijd in M. Maar hoe doe je dat dan in discotheken, aangezien het licht constant veranderd? Dan toch wel in TV met een vaste, lange sluitertijd inclusief flits om het onderwerp te bevriezen en door de lange sluitertijd -zeg 1/15- om omgevingslicht ook een kans te geven.
Beasar schreefCOLONJe bent op de goede weg! Maar veel oefenen is een vereiste.
Dankjewel, Bas!

Na al deze kennis weet ik niet zeker of het nodig is om de 430 EX II te kopen. Mijn interne flitsertje kan dus wel meer dan ik dacht. Of nee, fout, die flitser kan niet meer, ik kan meer uit de flitser halen doormiddel van andere instellingen te gebruiken.

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
Gebruikers-avatar
mmuetst
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 384
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2005 09:56
CONTACTCOLON

De 430EX II is een goede keuze. Ik raad mensen altijd aan om als eerste flitser een e-TTL of i-TTL flitser te kopen die je op je camera kunt gebruiken. Off camera flitsen is niet altijd een optie. Maar er zijn ook alternatieven zoals Metz of Nissin als je portemonnee minder gevuld is. Vaak hebben de goedkopere merken geen display en zijn wat eenvoudiger, maar dat wil niets zeggen over de kracht van de flitser. Zo is de Nissin DI622MKII krachtiger dan de Canon 430MKII
http://speedlights.net/2010/12/22/nissi ... -ii-review" onclick="window.open(this.href);return false; Wel is er soms verschil in herlaadtijd van de flitsers. Ik gebruik voor een goede herlaad prestatie Eneloop batterijen.
Meer Strobist nieuws op metjegelaatopdegevoeligeplaat.blogspot.nl
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Beasar schreefCOLONJe moet dit niet verkeerd opvatten, maar ik denk dat Ytos mooiere pics maakt met jouw interne flitser dan jij met een 430II.
Thnx ;)
Beasar schreefCOLONOefenen en inlezen is erg belangrijk.
Maar volgens mij is lezen ook erg belangrijk. Ik zie namelijk het volgende staan:
JaVaZee schreefCOLONHad ik nog één probleem: op M moest ik telkens mijn diafragma aanpassen. Heb je niet echt tijd voor als je in een discotheek staat, ik neem aan dat een sluitertijd van 1/15+flits op de TV stand -dus met een wisselend diafragma- altijd goede beelden opleverd? Ik dacht nog even dat ik als ik ga zoomen de sluitertijd ook omhoog moet, maar dat hoeft natuurlijk niet omdat de flits alles bevriest.
en:
JaVaZee schreefCOLONFlitsen dus altijd in M. Maar hoe doe je dat dan in discotheken, aangezien het licht constant veranderd? Dan toch wel in TV met een vaste, lange sluitertijd inclusief flits om het onderwerp te bevriezen en door de lange sluitertijd -zeg 1/15- om omgevingslicht ook een kans te geven.
@JaVaZee: met alle respect, maar heb je zoals Beasar en ik aangeven al gezocht op PartyPics op dit forum? Zo ja, dan zou je o.a. de volgende topics gevonden hebben, waarin heel veel achtergrondinfo te vinden is (waarbij sommige topics copy/paste van andere bevatten):
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... s&start=20" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... =partypics" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... =partypics" onclick="window.open(this.href);return false;

En misschien dat deze over invulflitsen ook nog wat licht ;) in de duisternis werpt.

Waar het in het kort op neerkomt, is dat je met je diafragma de belichting van je onderwerp bepaalt en met de sluitertijd de mate van omgevingslicht. Al dan niet gecombineerd met een verhoogde ISO-waarde. Om met die verhoogde ISO-waarde te beginnen: ik ben wat eigenwijs en vind ISO800 of zelfs 1600 op m'n oude 30D geen probleem. Foto's worden op 500x375 @72dpi op een site gezet en verder niet. Ruis zie je dus vrijwel niet. Ook niet, omdat ik al goed belicht en ruis dus niet oplicht in de nabewerking. Ongeveer hetzelfde geldt wat mij betreft ook voor afdrukken: ruis zie je op je scherm veel beter dan op een afdruk van 20x30cm. Tenslotte heb ik te maken met een consument (jongere) die gewoon een leuk plaatje wil en die technisch niet op nihilistisch neuzelniveau naar ruis gaat zitten kijken. Geen probleem dus IMHO.

Dan het diafragma. Daarmee bepaal je ook je scherptediepte. Wat je dus kunt doen, is je camera op M-stand zetten en dan vooraf een diafragma kiezen, waarbij je in ieder geval een gewenste scherptediepte krijgt. Vervolgens kies je een sluitertijd, zodanig dat je belichtingsmeter in ieder geval niet overbelicht. Door TTL zal je onderwerp goed belicht worden. Hoe meer je de belichtingsmeter in het midden zet, hoe lichter je omgeving zal worden. Als je de topics verder doorleest, zie je ook dat ik de mensen zo neerzet, dat ze niet door andere lampen dan mijn flitser belicht worden. Daardoor heb ik ook geen last van het constant veranderende licht, althans niet op m'n onderwerp. Als de achtergrond het ene moment veel lichter is dan het andere, dan kan ik dat heel snel corrigeren door m'n sluitertijd aan te passen, als ik dat al wil. En anders heb ik wat meer afwisselde foto's met dan weer een lichte en dan weer een donkerdere achtergrond. De foto's van 2 maart j.l. staan nog niet op de site van http://www.bigdik.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, maar daar had ik afgelopen vrijdag inderdaad wel wat last mee. Licht ook aan de lightjockey die er staat en in hoeverre die met het licht aan het spelen is. Maar dat terzijde.

Blijft over het bouncen: klinkt leuk, maar is niet altijd mogelijk. Zowel in de discotheek waar ik fotografeer als bij mij op school (ben toevallig docent en fotografeer dus de schoolfeesten) heb ik te maken met een plafond van zeker 10 meter hoog. Daarbij is het in de discotheek ook nog zwart, dus dat absorbeert alleen maar. Ik flits dus frontaal.

Hoop dat je hiermee weer verder kunt.
JaVaZee
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 166
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2011 20:18
WoonplaatsCOLON Monnickendam

Ytos schreefCOLON Hoop dat je hiermee weer verder kunt.
Dat kan ik zeker, bedankt voor je moeite! Ga waarschijnlijk rond april toch wel de 430 EX II kopen.

Eerst nog even wat meer lezen over de geheimer van het flitsen. :wink:

Groet,
Nils.
Canon EOS 500D | EF 17-40 f/4.0 L USM | EF 70-200 f/4.0 L IS USM | Lowepro Nova 5 AW
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar