De meeste simpele vragen stelt u hier!

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_TOPIC_LOCKED
Gebruikers-avatar
Nol77
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1373
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2008 13:39
WoonplaatsCOLON nijkerk gld

Ik leer/oefen 1 ding tegelijk anders wordt ik nog gekker dan dat ik nu al ben, hahaha. Ik heb nog wel een paar vragen op de plank liggen, hoor! Dus poets je toetsenbord vast maar even op :D :wink:
Vroeger had ik een hekel aan werken, maar tegenwoordig vind ik het wel leuk om naar te kijken...
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Kom maar op :!:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
RPB
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2008 10:07

Waarom is een foto met een hoge ISO waarde groter (neemt meer geheugenruimte in op het kaartje) dan een foto met een lage ISO waarde? bij ISO100 passen er 425 foto's op mijn kaartje bij ISO800 nog maar iets van 375.

Een foto met een hoge ISO waarde bevat toch juist minder info?
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

RPB schreefCOLONWaarom is een foto met een hoge ISO waarde groter (neemt meer geheugenruimte in op het kaartje) dan een foto met een lage ISO waarde?
Hoe hoger de ISO, hoe meer de ruis toe neemt. En ruis comprimeert slecht...
De aarde is rond... zo rond als een pannenkoek!
Akumal

Waarom heeft Canon de functie A-DEP in het leven geroepen :?: .

Kan toch ook met de AV stand? Of is dit een "beginnersstandje"?

rob.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

A-dep is een beetje een rekenenprogrammatje om scherptediepte makkelijke te kunnen beheersen
Ook een beetje voor de consumenten.
Op de pro-cam's zit het bijvoorbeeld niet (daar zitten alleen de P, Tv, Av, M en Bulb op)

Waarom zit er in de laatste generaties bijvoorbeeld face-detection?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Akumal

Ik had zonet een analoog in de hand. Ik meende de EOS 650, hier zat ook de functie A-DEP, vandaar de vraag. Ik wis het antwoord al een beetje maar dubbel check.
Waarom zit er in de laatste generaties bijvoorbeeld face-detection?
Jaaa :?: , rode ogen, goede belichting op het gezicht.
Geen idee.

rob.
Gebruikers-avatar
roadkill
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 152
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2004 22:01
WoonplaatsCOLON Ridderkerk

Ik heb ook een vraag.
Ik ben naar Axalp geweest en heb daar al mijn foto's met 200 iso geschoten in combinatie met een 30D en de 300mm L 2.8 van Canon.
Ik had de camera op continu afdrukken H staan. Wat volgens het boekje betekend dat de camera tot maximaal 5 frames per seconde aan kan.
Eenmaal thuis gekomen schrok ik mij de rambam. Al mijn foto's hebben beduidend meer ruis dan normaal bij iso 200 (bij 100% in PS3). Hoe is dit mogelijk? Ligt dit aan de continu opname stand? Ligt het aan de lens? Of wellicht aan mij?
Ohja, de foto's zijn op een Sandisk 2GB Extreme III weggeschreven.

Marco.
Canon 30D / EF 50mm f1.8 Mk I / 24-105 f4 [color=red]L [/color]IS USM / 70-200 f4 [color=red]L [/color]IS USM
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ruis wordt veroorzaakt door verschillende factoren. Aantal frames per seconde, gebruikte CF-kaart, of continuopnamestand hebben er niets mee te maken.

Wat dan wel? Voornamelijk belichting. Correct belichte foto's vertonen weinig ruis ook op hogere ISO's. Als ze iets te donker zijn, begint de ruis echter te leven, zeker als je de foto's nog iets optrekt
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Als je bij bijvoorbeeld een dierentijn zo'n subtropisch gebouw in wandeld hangt er een kastje
waar de bezoekers hun bril onder kunnen houden zodat de condens verwijderd word.

1. Is het wijs om je apperatuur ook onder zo'n apparaat te houden?
2. Zo ja, Haal je de lens eraf of niet?
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

ja hoor even je lens eraf en de blazer op de sensor houden :wink:

Nee, absoluut niet je lens eraf halen, of gewoon even wachten of even je lens onder de blazer, je moet nou eenmaal de tijd nemen voor aklimatisering.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Bedankt voor de link Rob.
Dat topic had ik ff gemist. :oops:
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Nagtie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1030
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 01:38
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Ik doe het wel, maar houdt er rekening mee dat je in de winter met een 70-200 wel even staat! Hoe meer glas, hoe langer je staat!
Wat ik in de winter doe is in mijn tas een flesje met warm watr stoppen, naar de dierentuin rijden en dan eerst de Bush in, dan ga ik wat drinken, en als ik klaar ben en het werkt nog niet echt dan doe ik hem er nog even onder houden!
Met een doekje over je lens, gehouden wordt het vocht ook opgenomen door het doekje!
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Ik heb nog een echte beginnersvraag.

Als je in jpg foto's maakt stel je de lichtcompensatie bij om geen te donkerel/lichte foto's te maken. Tevens stel je de juiste witbalans in omdat dit achteraf allemaal niet zo makkelijk te bewerken is bij jpg.

Nu RAW. Moet ik hierbij ook de lichtcompensatie/witbalans op moment van het maken van de foto's juist instellen? Of kan ik alles op neutraal laten staan en het achteraf met lightroom/ps-cs3 doen?

Klopt mijn gedachte mbt bovenstaande of denk ik verkeerd?
- Canon spul -
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Dennis-010- schreefCOLONIk heb nog een echte beginnersvraag.

Als je in jpg foto's maakt stel je de lichtcompensatie bij om geen te donkerel/lichte foto's te maken. Tevens stel je de juiste witbalans in omdat dit achteraf allemaal niet zo makkelijk te bewerken is bij jpg.

Nu RAW. Moet ik hierbij ook de lichtcompensatie/witbalans op moment van het maken van de foto's juist instellen? Of kan ik alles op neutraal laten staan en het achteraf met lightroom/ps-cs3 doen?

Klopt mijn gedachte mbt bovenstaande of denk ik verkeerd?
Belichtingscompensatie staat los van het fotograferen in RAW of jgp.Hoewel je in RAW beter foutjes kunt corrigeren, moet je er ook geen wonderen van verwachten. Je belichting moet gewoon goed zijn. Dus ja ook bij RAW belichtingscompensatie. Eenvoudig gezegd, als er geen licht op de sensor is gevallen, dan kun je dat er niet bijverzinnen...

Uiteraard probeer je de witbalans zo goe mogelijk te krijgen, maar dat is iets waar RAW uitermate geschikt voor is. Aangezien het een softwarematige stap is, ook in de camera, kun je die stap beter zelf uitvoeren als je vanuit RAW werkt. Neemt niet weg dat je ook bij jpeg nog heel wat aan witbalans etc kunt doen.

succes, gr Sarpa
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

ja en nee

RAW is ruwe informatie van de sensor, alle processen die je IN de camera op een jpg kunt loslaten zitten er los bij en hebben geen invloed op je foto. Deze variabelen kun je in de raw-editor aanpassen. Witbalans is er daar 1 van.
Het RAW bestand wordt ook in 12 of 14 bit gemaakt in plaats van een 8 bits jpg.

Maar je belichtigin moet nog steeds in orde zijn. Als de situatie een correcte belichting heeft met 1/50, f/5.6 en ISO 100, dan is dat voor zowel jpg als RAW.
Alleen, als je ernaast zit, dan is de ruimte in RAW ruimer om bij te sturen omdat je daar alle processen van de camera nog niet overheen hebt gehad.

Maar ook een te donkere JPG met een verkeerde witbalans is in een computerprogramma wel weer in orde te maken.

Tot op zekere hoogte allemaal, maar dat geld ook voor RAW. Een goed, onder andere correct belicht, origineel is zowel in RAW als JPG belangrijk
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Bedankt voor de reacties :).
Had ik het mezelf bijna te makkelijk willen maken.

Heb ik nog even een vraagje:
Als je foto's maakt om na de shoot hdr van te maken maak je minimaal 3 opnames. Op mijn 400D heb ik de optie AEB, jullie vast wel bekend.
Is het nou slim om dit in RAW of JPG te doen? Mijn inziens zou het niet uitmaken omdat je ze toch niet bewerkt voor het samenvoegen?


Damn ik zit nog vol met simpele vragen, dat maakt het allemaal zo moeilijk!
- Canon spul -
Akumal

Stel je hebt geen juiste WTB gekozen, dan kun je deze naderhand toch nog aanpassen, bijvoorbeeld in PhotoMatix.

rob.
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Het aanpassen van de witbalans doe je nadat je de 3 bestanden hebt 'gesmolten' tot 1 foto ?

Edit:kom er pas net achter dat photomatix ook met raw kan werken. :oops:
- Canon spul -
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar