Ik heb ook flitsers van Falcon Eyes, 200W maar 150W had ook volstaan omdat ik in een kleine ruimte fotografeer. Ik gebruik nu standaard twee flitsers voor de achtergrond en 2 om het object uit te lichten, ik heb geprobeerd of ik het met 3 flitsers helemaal uitgelicht kon krijgen maar dat lukte niet, dat zal ook afhangen van het product wat je fotografeert denk ik. Ik heb de reflectoren vervangen door kleppensets voor de achtergrondlichten, daar kan ik net wat meer mee 'spelen' qua licht, de voorgrondlichten hebben beiden een softbox. De lichtmeter is afgelopen maanden een heel handig hulpmiddel gebleken
Sjuulleke
Achtergrond verwijderen productfoto's
ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators
- karin115
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1865
- GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
- WoonplaatsCOLON Aalten
Ja, maar ik begrijp hieruit dat jij dus 4 studioflitsers hebt. Ik heb er dus 2 en zou mijn opzetflitser off shoe willen inzetten om de achtergrond te belichten.
Of indien 1 opzetflitser niet genoeg zou zijn dan zou ik een reflectiescherm aan 1 zijde van het model willen gebruiken en dan evt.
de 2e softbox extra inzetten naast de (offshoe)opzetflitser tbv de achtergrond.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Of indien 1 opzetflitser niet genoeg zou zijn dan zou ik een reflectiescherm aan 1 zijde van het model willen gebruiken en dan evt.
de 2e softbox extra inzetten naast de (offshoe)opzetflitser tbv de achtergrond.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
- veldje63
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1761
- GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
- WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
- CONTACTCOLON
Je zou dat moeten proberen maar ik gok dat je het er niet mee red.
De standaard is dat je 2 flitskoppen aan weerszijde van de achtergrond gebruikt om zo een gelijkmatige inflits te krijgen.
Om dit gelijkmatig te krijgen moet je bron hetzelfde zijn qua lichtkracht en qua vorm. Een reportageflitser levert een andersoortig flits op dan een flitskop met softbox.
De kans dat je in je achtergrond daar iets van ziet in het verloop is groot.
Maar het kan geen kwaad dat te proberen
De standaard is dat je 2 flitskoppen aan weerszijde van de achtergrond gebruikt om zo een gelijkmatige inflits te krijgen.
Om dit gelijkmatig te krijgen moet je bron hetzelfde zijn qua lichtkracht en qua vorm. Een reportageflitser levert een andersoortig flits op dan een flitskop met softbox.
De kans dat je in je achtergrond daar iets van ziet in het verloop is groot.
Maar het kan geen kwaad dat te proberen
groetjes,
Rob
Rob
- karin115
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1865
- GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
- WoonplaatsCOLON Aalten
Daar was ik al bang voor, ik wil ook nog niet meteen weer een nieuwe flitser erbij kopen, het loopt nogal op
Dan ga ik het volgende eerst eens proberen, kijken wat dat oplevert:
Dan ga ik het volgende eerst eens proberen, kijken wat dat oplevert:
Of indien 1 opzetflitser niet genoeg zou zijn dan zou ik een reflectiescherm aan 1 zijde van het model willen gebruiken en dan evt.
de 2e softbox extra inzetten naast de (offshoe)opzetflitser tbv de achtergrond.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Ik ben weer een paar maanden verder, heb inmiddels heel wat productfoto's gemaakt en over het algemeen gaat het best goed (voor een hobbyist dan ). Vorige maand heb ik een heel ander product gefotografeerd en daarvoor mijn 'vaste' opstelling veranderd, ik dacht dat ik die daarna weer moeiteloos op zou kunnen pakken maar niets blijkt minder waar want ik krijg sindsdien het licht niet meer goed, één kant blijft overbelicht en het lukt me niet om daar de oorzaak van te vinden, het lijkt zich te concentreren rondom de (op de foto) belichting aan de rechterkant maar volgens de lichtmeter hebben die lampen dezelfde sterkte als waar ze altijd op gestaan hebben (F22 voor achtergrond en F11 voor voorgrond). Weten jullie wat ik fout doe of over het hoofd zie?
Hierbij een foto van het resultaat:
vergroting klik
De achtergrond is niet geheel wit en aan de rechterkant zit een witte waas
En een foto van de opstelling:
vergroting klik
Sjuulleke
Hierbij een foto van het resultaat:
vergroting klik
De achtergrond is niet geheel wit en aan de rechterkant zit een witte waas
En een foto van de opstelling:
vergroting klik
Sjuulleke
-
- Canon shooter pro
- BerichtenCOLON 1258
- GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
- WoonplaatsCOLON Westland
- CONTACTCOLON
Ik zou het nog maar eens na meten, de lamp linksachter staat namelijk hoger en verder naar links.
Hier op mijn gekalibreerde scherm zie ik dat linksachter de koe de achtergrond grijs is en niet wit.
Als je het plaatje in photoshop gooit en aan je levels trekt zie je duidelijk dat het licht linksachter feller was.
Idem voor je softboxen, staan niet onder dezelfde hoek afstand en hoogte hierdoor krijg je altijd nog verschil als je op de lampen dezelfde instellingen gebruikt.
Dus of je de instelling of positie van de lamp veranderen en nog eens proberen, zelfs met deze kleine afstanden heb je namelijk al te maken met de "inverse square law"
Daarnaast schiet je wel erg ruim om de koe en zo krijg je evt. ook wat meer "probleemgebieden" in beeld, dus mijn laatste advies is om in de camera wat minder ruimte om de koe te houden.
Hier op mijn gekalibreerde scherm zie ik dat linksachter de koe de achtergrond grijs is en niet wit.
Als je het plaatje in photoshop gooit en aan je levels trekt zie je duidelijk dat het licht linksachter feller was.
Idem voor je softboxen, staan niet onder dezelfde hoek afstand en hoogte hierdoor krijg je altijd nog verschil als je op de lampen dezelfde instellingen gebruikt.
Dus of je de instelling of positie van de lamp veranderen en nog eens proberen, zelfs met deze kleine afstanden heb je namelijk al te maken met de "inverse square law"
Daarnaast schiet je wel erg ruim om de koe en zo krijg je evt. ook wat meer "probleemgebieden" in beeld, dus mijn laatste advies is om in de camera wat minder ruimte om de koe te houden.
Je weet niet wat je niet weet !
Ik heb alle tips van de laatste post ter harte genomen in mei maar het resultaat bleef hetzelfde, d.w.z. de witte waas bleef. Op dat moment heb ik het gelaten voor wat het was, dan maar wat slechtere foto's in de webshop. Vandaag moest ik opnieuw productfoto's maken, opstelling weer opgezet, gemeten, plaatjes geschoten en ja, dat zag er al een heel stuk beter uit. Op een gegeven moment wisselde ik van lens, de tamron 15-50 ging de tas in en de canon 60 mm macro kwam er uit. De eerste foto leverde gelijk die witte waas weer op, lens weer gewisseld en nee, bij de tamron is die witte waas niet te zien, links tamron, rechts canon:
Wat kan dat zijn? De instellingen van de camera zijn hetzelfde, de belichting is hetzelfde, alleen de lens is anders en ook de afstand tot het object. Ik heb al veel productfoto's met de canon gemaakt en die witte waas is er niet altijd geweest. Wie heeft enig idee?
Sjuulleke
Wat kan dat zijn? De instellingen van de camera zijn hetzelfde, de belichting is hetzelfde, alleen de lens is anders en ook de afstand tot het object. Ik heb al veel productfoto's met de canon gemaakt en die witte waas is er niet altijd geweest. Wie heeft enig idee?
Sjuulleke
Met je vragen kan ik je helaas niet helpen.
Wel wil ik kwijt dat dit ondertussen een heel leuk, leerzaam en interresant topic geworden is voor iedereen die met product foto bezig is en / of wilt beginnen.
ik ben dan ook benieuwd naar je uitrusting waarmee je tot deze resultaten bent gekomen
Barry
Wel wil ik kwijt dat dit ondertussen een heel leuk, leerzaam en interresant topic geworden is voor iedereen die met product foto bezig is en / of wilt beginnen.
ik ben dan ook benieuwd naar je uitrusting waarmee je tot deze resultaten bent gekomen
Barry
Ik heb een kleine ruimte zoals je ziet en gebruik 4 falcon-eyes flitsers (150-200W) waarvan er 2, de frontlichten, een softbox hebben, als achtergrond gebruik ik een wit rolgordijn van de Gamma. Dat is alles qua opstelling. Verder gebruik ik een lichtmeter (niet de duurste), een canon 600D en de tamron 15-50 of de canon 60 mm macro (maar die laatste geeft de laatste tijd dus een witte waas aan de rechterkant op de foto's).
Sjuulleke
Sjuulleke
Ik heb wel een zonnekap voor die lens, die heb ik alleen nog nooit binnen gebruikt en dat is nu ook niet in me opgekomen maar ik ga het gewoon uitproberen.
Wat me dan wel nieuwsgierig maakt is wat dan maakt dat die waas wel te zien is bij de canon en niet bij de tamron (ook zonder zonnekap), heeft dat te maken met macro of vast brandpunt?
Sjuulleke
Wat me dan wel nieuwsgierig maakt is wat dan maakt dat die waas wel te zien is bij de canon en niet bij de tamron (ook zonder zonnekap), heeft dat te maken met macro of vast brandpunt?
Sjuulleke
- fotojeroen
- CanonSuperTrooper
- BerichtenCOLON 22137
- GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
- WoonplaatsCOLON Wolluk
Ik denk dat de waas meer te maken heeft met de constructie van het objectief en de plaatsing van de lenzen. Het ziet er mij een beetje uit als een vorm van flare. Een zonnekap kan helpen, zou het gewoon doen.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede
Hallo Sjuulleke,
Op de foto zie je duidelijk de witte vlek, en het is over een vrij groot oppervlak.
Bij zo'n grote vlek zou je denken dat 'ie dan ook nog verder in het beeld doortrekt, dus groter is. Maar nee, hij loopt over een vrij rechte lijn. Vaak is een flare rond of elliptisch van vorm.
De vlek hier zit alleen aan één zijde van het jack. Precies aan de kant waar je een witte studiozijkant hebt. Daar hangen ook nog eens twee foto's die licht spiegelen. Aan de andere kant is de wand zwart, weinig reflectie en geen probleem in de foto.
Aan de"puppets"-kant kaatst de witte wand niet alleen licht terug op het model, maar vermoedelijk ook rechtstreeks je frontlens in.
Misschien dat je daar ook wat zwarts kan plaatsen, alles staat vrij dicht bij elkaar.
Maar de zonnekap of beter zijlichtkap zal hier op z'n plaats zijn. Eigenlijk altijd, buiten én binnen.
Op de foto zie je duidelijk de witte vlek, en het is over een vrij groot oppervlak.
Bij zo'n grote vlek zou je denken dat 'ie dan ook nog verder in het beeld doortrekt, dus groter is. Maar nee, hij loopt over een vrij rechte lijn. Vaak is een flare rond of elliptisch van vorm.
De vlek hier zit alleen aan één zijde van het jack. Precies aan de kant waar je een witte studiozijkant hebt. Daar hangen ook nog eens twee foto's die licht spiegelen. Aan de andere kant is de wand zwart, weinig reflectie en geen probleem in de foto.
Aan de"puppets"-kant kaatst de witte wand niet alleen licht terug op het model, maar vermoedelijk ook rechtstreeks je frontlens in.
Misschien dat je daar ook wat zwarts kan plaatsen, alles staat vrij dicht bij elkaar.
Maar de zonnekap of beter zijlichtkap zal hier op z'n plaats zijn. Eigenlijk altijd, buiten én binnen.