Reacties nieuwe indeling van het forum

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

eos4all schreefCOLONHet schema dat Soron heeft gepost kan inderdaad een hele goede leidraad zijn, al denk ik dat veel van de mensen, die we uitgezocht hebben, deze manier van kijken van zichzelf al hebben.
Nu had ik nog enige hoop dat de "ballotage commissie" (aaargh... van die term gaan al mijn haren recht van overeind staan!) fotos zou kunnen beoordelen op andere gronden dan alleen maar techniek. Maar als dit epistel als basis gaat dienen verdwijnt eosdigitaal zeer snel uit mijn favorietenlijst. Ik blijf dat hele verhaal diep, diep triest vinden namelijk.

De Hall Of Fame vind ik dan wel weer een leuk initiatief, vooropgesteld dat niet hetzelfde gebeurt als wat er nu bij onze zuiderburen aan de hand is (namelijk een HoF die zeer sterk gekleurd wordt door 1 persoonlijke smaak).
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Ik hoop wel dat de crew de persoon zelf volledig buiten beschouwing laten. Het zou erg jammer zijn als een persoon die niet bij iedereen populair is, sneller afgeketst word als iemand die de meest geweldige studio's, tutorials levert voor het forum. Dan zou het echt "vriendjespolitiek" worden.

Dus dan wel oordelen op basis van beelden en niet op persoon en het bijbehorende dossier in de crewforum.

Maar ergens ga ik er wel vanuit dat dat het geval zal wezen.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

@ Soron,

natuurlijk wordt er beoordeeld op beelden en niet op persoon / staat van dienst / haarkleur / geld op zijn/haar bankrekening / type auto...
Zou erg zijn zeg!

De foto's worden "beoordeeld" en ook de gehele serie wordt bekeken in zijn geheel...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
HMaster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 411
GeregistreerdCOLON 28 Okt 2005 09:48
WoonplaatsCOLON Wijk bij Duurstede

bobeldijk schreefCOLON
HMaster schreefCOLONHet gaat erg ruiken naar zware vriendjespolitiek en geslijm.

Machthebber op HMaster's Altaar
Je bericht komt niet erg overeen met je signature. :?

...
Goed he?? :D Ik heb daar de macht.... Om er verder weinig mee te doen.
Ik heb op mijn forum ook een fotodeel.
Showcases
Testcases
Algemene Fotobak.
Het moge duidelijk zijn, dat we daar lekker laagdrempelig bezig zijn.

[ontopic] Ik vind gewoon het hele idee, van een balotage commisie, overdreven. Dat Schoffie mijn menig wat zwaar overtrokken vind kan ik me voorstellen.

Ik ben nogal bot soms. 8)

MAAAAR, als schoffie me kan overtuigen, dat al die 1 (nu 2 foto) topics eindelijk eens eruit getrapt worden en Verzamel topics worden.

EN dat de mods eens ophouden met dat iritant MODBREAK geouwehoer, dan zal ik mijn mening afzwakken. 8)
-------------------------------------------------------
Error99 - User is the problem
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

jeveos schreefCOLONNu had ik nog enige hoop dat de "ballotage commissie" (aaargh... van die term gaan al mijn haren recht van overeind staan!) fotos zou kunnen beoordelen op andere gronden dan alleen maar techniek. Maar als dit epistel als basis gaat dienen ....
Jammer, dat je me woorden in de mond legt, die ik niet heb gezegd. Zo kun je alles wel naar het negatieve ombuigen:
"kan inderdaad een leidraad zijn" is volgens mij iets heel anders dan "gaat als basis dienen"

En de term ballotage-commissie?? "What's in a name" riep enkele eeuwen geleden al iemand. Het is gewoon een groep vrijwilligers met voldoende verstand/smaak en liefde voor fotografie, die een nieuw deel van het forum, waar we lat wat hoger willen leggen, onder hun hoede gaat nemen.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

jeveos schreefCOLONNu had ik nog enige hoop dat de "ballotage commissie" (aaargh... van die term gaan al mijn haren recht van overeind staan!) fotos zou kunnen beoordelen op andere gronden dan alleen maar techniek. Maar als dit epistel als basis gaat dienen verdwijnt eosdigitaal zeer snel uit mijn favorietenlijst. Ik blijf dat hele verhaal diep, diep triest vinden namelijk.
Harde woorden zonder argumentatie en zonder dat er enige ervaring mee is... dat snap ik nooit zo. waar we het over hebben wordt een klein deel van het forum en zonder dat er gekeken wordt / afgewacht wordt of het gaat werken als beoogd wordt er al veroordeeld met harde bewoordingen...

Het is de bedoeling, althans voor zover ik het nog weet, dat de foto's beoordeeld zullen worden worden op alle facetten, van vorm tot inhoud, van samenhang tot creativiteit, van emotie tot nabewerking en van inzet tot overgave. Neem het nou allemaal eens niet zo zwaar... de bedoeling is een mooie foto expositie (zoals destijds ook voor de showcase bedoeld was). Elke vorm van kwaliteitsbewaking die toen geprobeerd is op te zetten (bijv. verplaatsingen naar testcase) zorgde voor een oorlogstopic met geklaag. toen de crew echter ophield met daadwerkelijk kwaliteitsbewaking werd er gemopperd dat de kwaliteit omlaag ging... dit is het zoveelste plan met wederom hetzelfde doel. Een HEEL GROOT deel waar we met z'n allen in posten en leren (het hart van het forum) en een kleiner deel waar we ons mogen vergapen...

wat is er nou zo erg aan allemaal?
www.johanvanderwielen.nl
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Techniek is een onderdeel van het geheel. Zoek mijn schema beeldanalyse eens op en ziet er ook iets in staan over de vorm, functie en inhoud en het verhaal van een beeld (in ons geval een foto). Als men daar ook let en het blijkt dat er voldoende is nagedacht dan moet de foto een goedkeuring krijgen, ongeacht wat men van dat verhaal vind. Dan moet alles wel goedkomen lijkt me.

Zolang het maar niet gebeurd zoals toen bij DPZ; het wijderen van elke foto die niet ragscherp is of elke foto waarvan een er geen goede uitleg is van een A4 waarom het onderwerp in het midden staat.
Gebruikers-avatar
bobeldijk
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1526
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2004 17:57
CONTACTCOLON

schoffie schreefCOLON
wat is er nou zo erg aan allemaal?
Helemaal niets! :D

Wanneer gaan we beginnen! :D
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Is het ook mogelijk om de foto's op de een of andere manier te anonimiseren?

Voorbeeld:

Ik stuur een serie in voor die hoogste trap.
Vervolgens wordt mijn naam volledig verwijderd.
Dan worden de foto's ergens op een afgeschermd deel van het forum geplaatst
Vervolgens gaat de jury beoordelen of ze in aanmerking komen.

Het juryrapport wordt dan vervolgens naar mij toegezonden (al dan niet goedkeurend), en de foto's worden dan al dan niet geplaatst. Als ze geplaatst worden dan natuurlijk onder mijn naam.

Als ze niet geplaatst worden, kan ik ze nog altijd opnieuw aanbieden.

En wellicht dat een serie die 50/50 wordt beoordeeld door de jury, nog bij de foto's voor foto van de maand geplaatst kan worden? Want ik kan me voorstellen dat de jury anoniem juicht of huilt, maar als de stemmen (bijna) staken, dus zeg maar 3 voor en 4 tegen (of andersom) aan het forum voorleggen? Eventueel ook geanonimiseerd.

Als de foto's geanonimiseerd zijn, kan de jury zonder verdere voorkennis van de maker beoordelen. :lol:
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Soron
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1719
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 14:13
WoonplaatsCOLON Leeuwarden / Klazienaveen
CONTACTCOLON

Schoffie was me net voor....

Maar inderdaad. We kunnen lekker door gaan discusieren en flamen. Maar ik zeg: ram het online en let see it for ourself. Dan kunnen we verder met praten wat wel en niet beter kan.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Soron schreefCOLONZolang het maar niet gebeurd zoals toen bij DPZ; het wijderen van elke foto die niet ragscherp is of elke foto waarvan een er geen goede uitleg is van een A4 waarom het onderwerp in het midden staat.
Dat is /was niet het doel nee.... technische zaken zijn slechts leidraden en zijn functioneel. Scherpte bijv. is een functioneel iets, bij een macro foto kan scherpte een noodzaak zijn (en afkeur op scherpte is dus denkbaar) maar bij pinhole foto's is scherpte geen noodzaak... we gaan ervanuit dat de crew een selectie mensen vraagt die dit soort zaken kunnen en willen scheiden en met open en eerlijke mind naar alle foto's gaan kijken... op het moment dat dat niet lijkt te gebeuren is het tijd om aan de bel te trekken...

niet bij voorbaat...
www.johanvanderwielen.nl
fireblade

Een ballotagecommissie die gaat bepalen of een foto in de showcase mag. Nou daar gaat de laagdrempeligheid. Als ik natuurfoto's maak en beoordeel dat deze voor mijn doen echt goed zijn moet ik deze ook in de showcase kunnen plaatsen. Als je de foto's dan vergelijkt met bv. Schoffie of Jerry en er zijn er meer te noemen vallen die van mij echt wel in het niet. Mijn foto's komen dus niet in de showcase. Terwijl het mijn hoogste niveau is.

Met andere woorden 95% van de inzenders kunnen hun foto's alleen nog maar in de testcase plaatsen is dat de bedoeling?

Gr. Chris :?
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

@fireblade: mss toch ff handig om dit hele topic door te lezen... :wink:
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Dirk Hofstede
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 421
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2006 14:08

Gaat hier niet erg veel tijd in zitten? Elke inzending moet door de ballotagecommissie worden bekeken en van commentaar voorzien. Ik denk dat ze er een dagtaak aan hebben om dat allemaal te behappen, er zal dus waarschijnlijk erg veel druk op deze commissie komt te staan. Is het niet makkelijker om testcase/showcase te houden, maar dan strakker te modereren?

Het idee om foto´s die opvallen in het zonnetje te zetten vind ik wel erg leuk.

Schoffie gaf nog een voorbeeld; iets over een 6e meeuwenfoto die niets meer toevoegt aan de al bestaande 5, op een gegeven moment is het archief dus vol? Is het dan niet beter om een 6e meeuwenfoto in de plaats van de langst aanwezige te plaatsen.
Gebruikers-avatar
Funnie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1375
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 19:50
WoonplaatsCOLON geldrop
CONTACTCOLON

Soron schreefCOLON ram het online en let see it for ourself. Dan kunnen we verder met praten wat wel en niet beter kan.
Kijk, daar ben ik het nu mee eens.

Vind het zo raar dat er mensen zijn die zich al druk maken en voorstellen afkraken voor ze er zijn. Hoe kan je iets afkraken voor je weet wat het gaat doen? Hoe wil je ooit leren als je alleen er maar voor kiest om stil te blijven staan?

Greetz

Wendy
Mijn mening is niet heilig maar soms wel ongezouten.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Oei, dat vind ik ook eigenlijk wel een goede Funnie...

Goede levensles ook!

"Hoe wil je ooit leren als je alleen er maar voor kiest om stil te blijven staan?"
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
RenateG
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3032
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 00:20
WoonplaatsCOLON Zaanstad
CONTACTCOLON

Funnie schreefCOLON
Soron schreefCOLON ram het online en let see it for ourself. Dan kunnen we verder met praten wat wel en niet beter kan.
Kijk, daar ben ik het nu mee eens.

Vind het zo raar dat er mensen zijn die zich al druk maken en voorstellen afkraken voor ze er zijn. Hoe kan je iets afkraken voor je weet wat het gaat doen? Hoe wil je ooit leren als je alleen er maar voor kiest om stil te blijven staan?

Greetz

Wendy
Vind ik ook, gewoon doen en als het niks is kan alles toch alsnog weer gewijzigd worden? Eigenlijk veranderd er gewoon niks, maar komt er gewoon een extra optie bij i.m.o.: een plek waar je je paradepaardje wilt plaatsen en laten 'keuren' door mede-forummers/fotografen, leuk toch?!

Ik denk dat het voor deze 'commissie' een hoop werk gaat opleveren, en ik waardeer de inzet van deze mensen, het is een idee dat blijkbaar door meerdere mensen gesteund wordt dus waarom niet proberen?
[color=green][b]groetjes Renate[/b]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
Gebruikers-avatar
Chris Tettero
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1689
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2006 11:34
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Zoal door een aantal eerder gezegt, kom maar op met het nieuwe format.
Ik hoop dat het de inspiratie voor een ieder zal verbeteren.. Wat weer gaat leiden tot veel werk voor de selectie commissie.
Dus bij deze succes dames en heren van de commissie :wink:

en nu ga ik maar weer verder ruzie-en met mijn RAW bestandjes
Kijk dit is nu een onderschrift...
Gebruikers-avatar
jeveos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3411
GeregistreerdCOLON 29 Sep 2006 11:18

eos4all schreefCOLONJammer, dat je me woorden in de mond legt, die ik niet heb gezegd. Zo kun je alles wel naar het negatieve ombuigen:
"kan inderdaad een leidraad zijn" is volgens mij iets heel anders dan "gaat als basis dienen"
... en "als dit epistel gebruikt gaat worden als leidraad" is wat anders dan "dit epistel gaat als leidraad dienen en dus...". Ik word een beetje flauw van dit soort woordspelletjes.

En voor wat betreft de ballotage commissie: volgens van Dale betekent "ballotage":
van Dale schreefCOLONbal·lo·ta·ge (de ~ (v.), ~s)
1 het stemmen over iemands toelating als lid van een sociëteit of vereniging
2 [Belg., niet alg.] herstemming
Kijk, dáárom gaan mijn haren er recht van overeind staan: ballotage herbergt in zich dat er voorwaarden gesteld worden aan het lidmaatschap van een clubje, in de praktijk meestal elitaire voorwaarden. Terwijl we dat hier toch echt niet willen dacht ik zo?
schoffie schreefCOLONHarde woorden zonder argumentatie en zonder dat er enige ervaring mee is... dat snap ik nooit zo. waar we het over hebben wordt een klein deel van het forum en zonder dat er gekeken wordt / afgewacht wordt of het gaat werken als beoogd wordt er al veroordeeld met harde bewoordingen...
Ik veroordeel niet, maar geef slechts aan dat de suggestie die gewekt wordt mij niet bevalt en voor mij reden is op te stappen als die suggestie daadwerkelijk gehanteerd wordt. Qua argumentatie heb ik mij in het verleden v.w.b. het genoemde epistel altijd helemaal op de vlakte gehouden - expres. Zoals misschien bekend stel ik andere eisen aan fotowerk boven de technische invulling (waaronder ik ook fototechnische zaken als vorm en compositie schaar overigens).

Als je goed gelezen had, had je kunnen begrijpen dat ik de uitwerking van het hele idee wel zie komen. Ik trek vooraf geen conclusies over hoe de hele opzet uiteindelijk uit gaat pakken, maar verbindt slechts een persoonlijke conclusie aan 1 mogelijke uitwerking van de plannen (in de hoop dat men daar ook even wat langer over nadenkt...). C'est tous.
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

woordspelletjes?????
je legt me woorden in de mond, met een hele andere lading en bedoeling, om ze daarna af te kraken. Mag ik daar niet op reageren?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar