Op safari welke lens ?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

behalve dat ie aan de zware kant is
Nog net geen 2 kilo :wink:
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
esterm
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2012 20:35

ik weet het...maar lees wel veel goede berichten over deze lens
probleem is dus dat de lens misschien toch veel te zwaar is voor mij
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Tealeaf schreefCOLONMag ik dit topic even een schopje geven en dan ook gelijk vervuilen met mijn vraag?

Wij gaan volgend jaar ook op safari en ik twijfel welke lens ik wil aanschaffen.
Ik twijfel tussen:

Canon EF 70-300mm F4.0-5.6 IS USM
Canon EF 70-200mm F4.0 L USM

Kan ik eventueel een extender op de 70-200 gebruiken of is dit af te raden?
En voor de mensen die al eens in Afrika zijn geweest: is een (polarisatie)filter aan te raden of niet direct nodig?

Mijn budget is hoog genoeg, maar omdat ik amateur ben, zet ik mijn budget op 800 euro.
Als je budget rond die prijs is zou ik gaan voor een 100-400mm.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Tealeaf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2010 16:30
WoonplaatsCOLON Twente

sven2912 schreefCOLONBeste Tealeaf,

Met dat budget zou ik eerder kijken voor een 2e hands canon 100-400. Je hebt dan net wat meer bereik. Kwalitatief vind ik de 100-400 beter dan een 70-200 + 1.4x extender. Ik ga er dan wel vanuit dat je hem specifiek voor wildlife en safari wilt gebruiken. Als je hiernaast ook nog portretten ed. wil maken is de 70-200 weer de betere keuze.

Ik denk dat je het beste beide alle oplossingen even kunt proberen in een erkende zaak om zo zelf een conclusie te kunnen trekken
Ik wil de lens specifiek gebruiken voor de safari en inderdaad wellicht portretten, dus de 70-200 lijkt me dan een betere keuze. Maar bedankt voor je antwoord!
Rijk schreefCOLON+1 voor eos4all

Heb zelf de 70-300 gehad en nu ingeruild voor een 70-200 met een 1.4 extender. Aan bereik dus weinig ingeleverd maar aan kwaliteit er erg veel bij gekregen. :D

De 70-300 is niet op z'n best boven de 200 mm, eigenlijk het bereik waar je deze lens het meest voor wil gebruiken. Bij de 70-200 maak je op 200 nog prachtige platen die je dan in de nabewerking ook makkelijker kan croppen door de betere scherpte. Een extender is lekker voor net dat beetje extra bereik. Ik miste dat "stukje" best wel bij aanschaf van de 70-200. Dat je lichtsterkte iets terug loopt is niet zo'n verschil met de 70-300 want die zit ook op de 5.6 boven de 200mm.

Met jouw budget zou ik zeker voor een 70-200 met extender gaan. Daar heb je na je safari ook nog jaren plezier van. De L lenzen blijven erg waardevast dus koop je er nu een tweedehands dan kan je deze met minimaal verlies altijd weer doorverkopen.

Succes,

Richard
Bedankt voor je enthousiaste antwoord, hier heb ik wat aan!
500D + Canon 18-200mm + Canon 50 mm 1.8 + Canon 70-200 4.0 L + Lowepro sport 200 aw + Nissin DI866 MKII
Gebruikers-avatar
Marin
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2012 00:02

Ik wil dit topic ook graag even gebruiken voor mijn vraag als dat mag.

Ik ga begin 2013 op safari naar Tanzania en ben nu dus op zoek naar een goed objectief om mee te nemen op reis. Ik fotografeer met de Canon 7D en heb nu een Tamron groothoek 10-24, Canon 50 f/1.8 en Canon 17-55 f/2.8 in bezit die ik alledrie zeker mee ga nemen, maar ik mis nog de nodige mm voor die perfecte wildlife fotografie natuurlijk! Daarom ben ik op zoek naar een goede telelens.

Ik twijfel zelf erg tussen de Sigma 50-500 f/4.5-6.3 of de Canon 100-400 f/4.5-5.6. Allebei twee redelijk betaalbare objectieven, zeker omdat ik 'm waarschijnlijk tweedehands wil kopen (en evt weer doorverkopen daarna, gezien een safari niet vaak zal voorkomen).

Heeft iemand ervaring met één van deze lenzen?

Of is iemand op safari geweest en kan mij vertellen wat voor lens hij/zij mee had en of die geschikt was?

Ik vind groot zoombereik belangrijk natuurlijk, maar vraag me ook af of 100 niet té veel is als begin afstand. Die dieren komen soms ook wel dichtbij, en dan is lenzen wisselen ook zo onhandig. Kan evt wel m'n 17-55 aan m'n back up camera hangen, maar of dat nou handig is, twee camera's op safari.. En is 500 niet té veel? Oftewel: Ervaringen met lenzen op safari is erg gewenst!
Professioneel bruidsfotografe, maar ook fervent reis-, architectuur- en food fotografe :)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik zou het op de EF 100-400 houden:
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... &APIComp=1" onclick="window.open(this.href);return false;

De Sigma is uit productie http://www.sigmaphoto.com/discontinued-lens-chart" onclick="window.open(this.href);return false;
De vraag is ook of die wel op de 7D werkt.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Marin
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2012 00:02

Waarom zou die Sigma niet op de 7D werken? Het is toch een lens die zowel op FF als cropfactor camera kan? Of heb ik dat mis? Dat ie er uit gaat, is wel goed om te weten.

Ik vind het zo lastig, want ik ben bang dat ik straks baal dat ik nét niet genoeg zoombereik heb, anderzijds hoor ik ook van allerlei kanten van mensen dat ze het met 300 makkelijk redden. Moeilijk!
Professioneel bruidsfotografe, maar ook fervent reis-, architectuur- en food fotografe :)
edvdwal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 192
GeregistreerdCOLON 15 Nov 2012 19:17

400 of 500mm op een 1.6 crop (met de MP en sensor van de 7D) klinkt als bizar lang, maar ik heb nooit daarmee geschoten :) en weet niet hoever je wilt schieten... ik neem aan dat je in Tanzania genoeg (zon) licht hebt dat je je sluitertijden ook boven de 1/800 kan krijgen :)
6D | 50mm f/1.4 EX DG
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Marin, ik zie dat je ook bruidreportages doet. Ik wil je adviseren om de 70-200 F/2.8 USM aan te schaffen met evt een 2x extender. De 70-200 is ook erg goed te gebruiken bij je reportages en zodoende een goede investering.

Succes met je keuze!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Marin schreefCOLONWaarom zou die Sigma niet op de 7D werken?
Oudere Sigma's hebben/hadden soms moeite om met modernere EOS-sen te communiceren.
Goed uitproberen voor de koop.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Marin
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2012 00:02

Beasar schreefCOLONMarin, ik zie dat je ook bruidreportages doet. Ik wil je adviseren om de 70-200 F/2.8 USM aan te schaffen met evt een 2x extender. De 70-200 is ook erg goed te gebruiken bij je reportages en zodoende een goede investering.

Succes met je keuze!
Dit is ook een interessante optie, zeker in combinatie met mijn werk, want dit is natuurlijk een top lens! Ik heb inderdaad naar deze optie gekeken. Maar hoewel ik nooit echt wil bezuinigen op lenzen, zeker vanuit m'n werk, ben ik toch bang dat dit op dit moment een te grote uitgave is. Niet alleen is de 70-200 duurder, dan moet ik ook nog een 2x extender aanschaffen. Gezien de reis vrij snel op de planning staat, ben ik bang dat ik niet genoeg gespaard zal hebben voor die tijd om deze aanschaf te doen, en dus valt deze optie eigenlijk boven m'n budget.

Ik neig zelf gevoelsmatig het meeste naar de Canon 100-400. Ik kan niet goed uitleggen waarom, maar deze lens lijkt me het meest betrouwbaar. Goed, ik mis dan de tussenstap tussen 55 (van mijn 17-55 lens) tot aan 100, maar dat valt hopelijk te overbruggen.

De 50-500 van Sigma houd ik ook nog in gedachten, maar zeker omdat ik hier ook hoor dat ie wellicht niet goed aansluit, maakt dat 'm gevoelsmatig nog iets onbetrouwbaarder; iets wat ik absoluut niet op safari in the middle of nowhere wil. Bovendien is de 100-400 meer beschikbaar tweedehands, veel advertenties zien er goed uit en zijn het proberen waard.

Maar ik blijf twijfelen hoor ;) Zou het beste baat hebben bij iemand die daadwerkelijk op safari is geweest (met die lens), maar dat moet je maar net treffen natuurlijk!
Professioneel bruidsfotografe, maar ook fervent reis-, architectuur- en food fotografe :)
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Ik gebruik zelf de 70-200 II + Extender III 2x combinatie erg veel op een Full Frame camera. Zeker een goede combinatie om mee te werken IQ wise. Nadeel is dat de AF snelheid toch behoorlijk afneemt. Dit is voor mij geen probleem, maar kan me voorstellen dat sommige dit hinderlijk vinden ?

Zoals je aangeeft is je budget op dit moment niet toereikend om bovenstaande combinatie aan te schaffen. Dan zou ik zelf gaan kijken naar de 70-300L en de 100-400L. Denk dat het nog wel meevalt met het gemis van de mm tussen de 55 en 100. (dit verschilt natuurlijk per persoon)

Op een crop camera neig ik zelf al snel naar de 70-300L. Lees en hoor hier toch veel goeds over.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

De 100-400 is een prima lens voor een safari, ik heb het zelf begin dit jaar ook gedaan in combinatie met een 7D en 5D. Je moet je alleen realiseren dat wil je fatsoenlijke opnames ermee maken je een goede ondersteuning nodig hebt. Uit de hand fotograferen is geen optie.... Een bean bag is dan een goede optie, natuurlijk wel in combinatie met een open auto.

En ik zou juist een backup camera meenemen voor de andere lenzen (hoewel de 17-55 dan niet ideaal is in mijn optiek). Het is er nogal stoffig dus hoe minder lenswissels hoe beter. En een backup is erg handig als er iets mis mocht gaan. Het zou een beetje zonde zijn als er iets mis zou gaan met je camera en je dan zonder zou zitten.

Mijn uitrusting bestond uit een 7D, 5D en een 100-400, 70-200 en een 24-105. De 24-105 heb ik veel voor landschappen gebruikt, de 100-400 (en veel minder de 70-200) voor de rest. In de auto had ik standaard de 100-400 op de 7D en de 70-200 op de 5D, een ideaal bereik. Maar zelfs de 400 op de 7D was soms eigenlijk nog net wat te kort voor bijvoorbeeld de vogels.
Laatst gewijzigd door 1 op GdH, in totaal 29 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marin
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2012 00:02

GdH, heb je toevallig voorbeelden van foto's die ik kan bekijken van die safari die je hebt gemaakt met die lens?

Ik ben zeker van plan een beanbag te kopen, nog even zoeken naar een goede. Het liefst een dubbele, waarbij je 'm over de rand van de jeep kan leggen. Een monopod koop ik denk ik niet, denk voldoende te hebben aan de beanbag.

Zo min mogelijk lenzen wisselen ivm stof is inderdaad een slimme opmerking, dat had ik me nog niet helemaal gerealiseerd. Waarom lijkt de 17-55 je niet ideaal?

Ik denk dat ik misschien m'n 17-55 op m'n back up camera zet, en dan de 100-400 op m'n 7D.

Maar mocht je voorbeeldfoto's hebben, hoor ik dat heel graag!
Professioneel bruidsfotografe, maar ook fervent reis-, architectuur- en food fotografe :)
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Staan aardig wat voorbeeld foto's op flickr met volledige EXIF informatie ;-)
http://www.flickr.com/groups/100-400l/" onclick="window.open(this.href);return false;
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Zie mijn PB voor wat voorbeelden.

Maar de 100-400 is één van de meest veelzijdige lenzen voor een safari. Alleen zoals met alle tele's is de kwaliteit van je foto vooral afhankelijk van een goed gebruik en een goede ondersteuning. Het is erg makkelijk om te eindigen met onscherpe foto's.... ik zou 'm dus zeker een tijdje voor je vakantie aanschaffen om 'm hier al te gebruiken.

Voor je andere lens zou ik liever wat meer overlap hebben, 100mm op een 7D is niet altijd handig. Dan werkt een 17-55 natuurlijk ook, hoewel je zoom factor wel erg beperkt is. Maar je moet gewoon werken met wat je hebt....
Gebruikers-avatar
Marin
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2012 00:02

Ja, om nou nog een extra lens bij te kopen wordt wel heel erg prijzig. Ik neig idd het meeste naar deze combi van 17-55 en 100-400. Klein gat dan, maar vooruit.

En bedankt voor je voorbeelden, heb je pm alweer beantwoord. Was erg onder de indruk.

Apple ook bedankt voor die link, ik was echt nét van plan dat te doen op Flickr ;)

Echt fijn dat dit forum zo actief is trouwens, heb er tot nu toe een goede indruk van en word snel en uitgebreid geholpen!
Professioneel bruidsfotografe, maar ook fervent reis-, architectuur- en food fotografe :)
timvk
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 23 Dec 2012 13:51
WoonplaatsCOLON Voorne Putten

Wat betreft je beanbag, zou ik je adviseren dat aan je chauffeur ter plekke te vragen. Laat hem je naar een naaierij brengen en op elke markt of standje worden bonen of iets dergelijks verkocht. Zoek een mooi stofje uit en hij is in 15 min klaar. en kost geen drol.

Resultaat: een mooie, personal, hand made bean bag en tevens souvenier. En je stimuleert ook nog eens de lokale economie.
Canon EOS 450D Tamron 17-50 F/2.8 VC Canon 70-200L F/4 IS USM
jonky
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 118
GeregistreerdCOLON 06 Jan 2005 19:43
WoonplaatsCOLON Soest
CONTACTCOLON

Ook ik gebruik de 100-400 voor op Safari en nog wat andere lenzen. En neem inderdaad een backup camera mee. Niets is handiger als een beest dichtbij komt om snel je tweede camera te pakken. En dan die beanbag. Ik neem trouw altijd mijn lege beanbag (op plaats van bestemming vullen) mee en een monopod. Van alle reizen die ik gemaakt heb naar Afrika gebruik ik geen van beiden veel. Als je in een open jeep zit, dan kan je nergens die beanbag plaatsen, want je zit vaak te laag. Monopod tussen je benen plaatsen wil wel helpen, maar als je dan weer gaat staan in de jeep moet je de lengte weer aanpassen. En die beesten blijven niet wachten tot jij klaar bent met je positie innemen.
Ik vind dat je prima uit de hand met de 100-400 kan fotograferen, maar met hier en daar een ondersteuning van de rolbar, schouder of rugzak gaat het een stuk beter. Vooral veel oefenen

Succes met je keuze
Jonky
Gebruikers-avatar
Krizz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2006 08:51
WoonplaatsCOLON Oegstgeest

Mijn 7d samen met mijn 70-200 f4 IS 1.4 extender en mijn Tokina 12-24 f4 zijn afgelopen zomer op safari geweest met mijn neef. hoewel hij totaal geen ervaring had met fotograferen zijn daar toch prachtplaten uitgekomen.
Zijn ervaring.. een goede gids brengt je veel dichter dan een 600+++mm ooit kan doen.
Ondertussen al ruim een tas vol dure speeltjes met een wensenlijstje dat nog groter is
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar