De meeste simpele vragen stelt u hier!

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_TOPIC_LOCKED
Samz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2007 09:55

dejong1racing schreefCOLONZo simpel is dat eigenlijk niet.

Een grijskaart dient voor het meten van je belichting (dus niet voor je witbalans)

De kaart wordt ook wel bepaald voor het bepalen van je witbalans, maar daar is ie eigenlijk niet voor bestemd
Eigenlijk heb je gelijk, ik dacht echter dat het tegenwoordig meer voor WB gebruikt werd. :D

Ik maak sinds kort gebruik van een Whibal om m'n whitbalans mee te helpen bepalen. Vandaar dat ik schreef dat ze tegenwoordig meestal gebruikt worden voor de WB.
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLON....Als je de kaart goed neerzet zodat het licht er goed opvalt, dan zou je met de lichtmeter de kaart kunnen aflezen.
Dit doe je door de kaart in het zoekerbeeld te vangen en dan te meten...
Ik snap het als je een lichtmeter moet gebruiken, maar hoe meet je dan met je cam?? (=ook weer een simpele vraag)
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
veldje63
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1761
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 19:59
WoonplaatsCOLON Kaag en Braassem
CONTACTCOLON

de cam heeft een lichtmeter. Dat is datgene wat je instelt (balletje , balletje met haakjes, enz) op evalualitieve of deelmeting.
Daarmee stelt hij sluitertijd en/of diafragma in op je cam.
Laatst gewijzigd door 1 op veldje63, in totaal 22 keer gewijzigd.
groetjes,
Rob
Samz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 78
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2007 09:55

JvdH schreefCOLON
dejong1racing schreefCOLON....Als je de kaart goed neerzet zodat het licht er goed opvalt, dan zou je met de lichtmeter de kaart kunnen aflezen.
Dit doe je door de kaart in het zoekerbeeld te vangen en dan te meten...
Ik snap het als je een lichtmeter moet gebruiken, maar hoe meet je dan met je cam?? (=ook weer een simpele vraag)
Je plaatst de kaart op het onderwerp of iig zodat het dezelfde lichtval vangt. Daarna door je camera kijken (grijskaart beeldvullend) en de waarden aflezen. Bijvoorbeeld f5.6 met sluitertijd 1/125. Daarna kaart wegnemen, standpunt innemen en de camera op die instellingen instellen via de M stand.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Om een voorbeeld in de praktijk aan te halen

Je fotografeert iets met heel veel zwart. De lichtmeter van de camera zal dit willen compenseren en een te langzame sluitertijd of te groot diafragma kiezen. Bijvoorbeeld 1/60 en F/4.0
Meet dus de juiste waarde in bijvoorbeeld M op de grijskaart. Hier komt uit 1/250 en F/4.0. Dit scheelt dus twee stops.

Maak je nu de foto met 1/250 en F/4.0 dan heb je je zwart ook zwart en niet opgetrokken tot donkergrijs/lichtzwart
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Jongens, Hij is helemaal duidelijk. Bedankt voor de snelle info.
(Nu nog ergens een grijskaart scoren voor de verzameling :wink: )
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Da's ook de insteek van dit topic; kleine vragen, niet de zoekfunctie gebruiken en snel doeltreffend antwoord. :P
Geen ruimte hier voor ellenlange discussies of hele ingewikkelde termen, maar gewoon vraag; "wat is dit?" en antwoord; "Dat is dus dat en het werkt zo". Snel, simpel en doeltreffed

Verders geen vragen? Mooi, gaan we door :lol:
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
yv87
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2008 11:06

Ik heb er ook eentje: Tussenringen.

Weet nu onderhand waar het voor dient en hoe ze op je camera moeten :oops: , maar welke zijn nou echt goed? Er zit nogal een prijsverschilletje in de verschillende merken.

En is het nou gewoon als goedkope tijdelijke oplossing, of kun je hier nog jaren plezier van hebben?
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Je kunt er jaren plezier van hebben, ik gebruik ze tegenwoordig ook nog in combinatie met een macro-objectief. Wanneer je automatische hebt zit je goed, er zit verder geen glas in dus daar kan ook geen kwaliteitsverschil inzitten.
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Ik ben sinds kort bezig met fotografie. Nu probeer ik een foto zo te krijgen dat een bepaald onderwerp scherp op de voorgrond foto staat en de achtergrond heel wazig. Hoe kan ik dit het beste tot stand brengen. Al die waarde's zeggen mij nog niets zoveel en moet mij nog eigen worden.

Iemand tips?


Alvast bedankt,

Steve
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Ik ben sinds kort bezig met fotografie. Nu probeer ik een foto zo te krijgen dat een bepaald onderwerp/voorwerp scherp op de voorgrond wil hebben en de achtergrond heel wazig. Hoe kan ik dit het beste tot stand brengen. Al die waarde's zeggen mij nog niets zoveel en moet mij nog eigen worden.

Iemand tips?


Alvast bedankt,

Steve
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Selmak schreefCOLONIk ben sinds kort bezig met fotografie. Nu probeer ik een foto zo te krijgen dat een bepaald onderwerp/voorwerp scherp op de voorgrond wil hebben en de achtergrond heel wazig. Hoe kan ik dit het beste tot stand brengen. Al die waarde's zeggen mij nog niets zoveel en moet mij nog eigen worden.

Iemand tips?


Alvast bedankt,

Steve
Standje AV op je camera en dan een groot diagfragma met je draaiwieltje aan de voorkant kiezen. Groot diagframa = klein getal dus net zolang draaien totdat je het kleinst mogelijke getal krijgt (2.8/3.5/4/4.5 etc).
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Ik zie dat mijn bericht 2x is gepost, excuus.

Bedankt voor de tip. Ik ga ermee aan de slag!
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
DJ41
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 389
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2008 18:29
WoonplaatsCOLON Nieuwerkerk aan den IJssel

En hoe stel je een "invulflits" in? ik had eens gelezen dat het met de exposure settings te maken had?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een invulflits is gewoon minder licht dan dat er nodig is voor een correcte flits. Kortom, de flitser flitst wel, maar zwakker dan normaal. Gewoon om even de hele donkere dingen iets in te lichten.

Je flitser werkt als een invulflits in stand Tv en Av van je camera. In stand P werkt de flitser als hoofdlicht.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

dejong1racing (Jeroen),

Even een aanvulling: In de M-stand kan het ook, maar dan moet je de
flitser in de min zetten.

groetjes Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
yv87
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2008 11:06

Nog een... Ik zie vaak van die mooie foto's van water.
Dat er water in een glas loopt, dat de kraan langzaam loopt e.d.
Vaak met een mooie zwarte achtergrond, zodat de kleuren echt heel apart worden en naar mijn idee je een mooi effect krijgt.
Is dit nu allemaal bewerking of wat? Plaatsen ze misschien een zwart vel achter de kraan oid?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Je kunt het met bewerking doen, maar beter een goed origineel dan uren nabewerken.

Zwarte vellen zijn bij de boekhandel voor enkele euro's te koop.

Beetje lastig zo zonder voorbeeldfoto, maar over het algemeen zijn dit ook foto's waarbij redelijk dichtbij is scherpgesteld (macro). Het gefotografeerde oppervlak is dus vrij klein, dus het zwarte vel hoeft ook niet mega-groot te zijn.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Selmak
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 552
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2008 13:03
WoonplaatsCOLON www.fotolijststudio.nl
CONTACTCOLON

Ik heb nog een 2-tal vragen. Wellicht stomme vragen maar ik kom er even niet uit (zit ook nog in mijn leerfase, wellicht mag het dan nog:) .

Vraag 1:
Ik wil een beetje gaan oefenen met hdr, ik snap de basis. Echter lees ik ook over spotmetingen. Hoe doe ik dit, en waar lees ik de informatie voor belichting af? (sowieso handig om te weten).

Vraag 2:
Met mijn 450 d heb ik 9 af punten (die rode puntjes?). Als ik nou speciaal op 1 specifiek onderwerp wil scherpstellen, kan dit? Ik weet dat je dit wel kunt aanpassen in het menu ofzo, maar is er een makkelijkere manier dat je dit per foto kunt doen?
Website: http://www.fotografiesteve.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Blog: http://www.fotografiesteve.nl/blog/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Hoi Selmak,

Vraag 1: kun je instellen de lichtmeetmodus. Je moet hiervoor in een 'creatieve modus' zijn (P, Tv, Av, M) en vervolgens op het pijltje naar links klikken, zodat je in het menu lichtmeting komt (is op de 400D zo, neem aan ook op de 450).

Vraag 2: wederom in een creatieve modus, en dan de knop rechtsboven op je toestel, die je ook gebruikt om op foto's in te zoomen. Dan opent zich een menu, waar je een punt kunt selecteren. Om weer terug te gaan naar automatische selectie selecteer je het middelste punt en druk je op SET.
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar