Starten met macro jullie advies???

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik heb pas een setje voorzetlenzen gekocht. Leuk om mee te spelen en proberen, maar zoals eerder gezegd, niet echt scherp. Ook wordt het beeld iets waziger bij meerdere voorzetlenzen voor je lens. Maar, vooralsnog voor mij acceptable resultaten.
Ik heb ook wel eens de kitlens gebruikt voor "reverse-lens-macro". Laten we zeggen dat het werkt, meer niet. (hier zijn speciale setjes voor, maar ik heb letterlijk de lens achtersetvoren tegen de body gehouden.)
Tussenringen zijn een goed alternatief, maar is nogsteeds niet specifiek gemaakt voor macro's.
Ik ga nog een aantal maanden oefenen met mijn voorzetlenzen, eventueel een tussenring aanschaffen, maar uiteindelijk sparen voor een echte macro lens.

Ik hou deze thread en andere macro-threads in de gaten om tot een juiste keuze te komen. Succes met je zoektocht.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Anoniem 3

@Steven1:
Moet ik je toch even corrigeren: tussenringen zijn, samen met een balg, juist WEL specifiek gemaakt voor macro's.
De balg is letterlijk en figuurlijk wel het meest flexibele hulpstuk.
Groet,
Gabriël, al zo'n kleine 50 jaar macroloog.
Gebruikers-avatar
JanCanon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2012 21:52
WoonplaatsCOLON Maastricht

Tussenringen leveren wel degelijk goede resultaten op. Voor te kijken of macro wel je ding is zou ik dat zeker aanraden. Sowieso is het geen weggegooid geld, want een paar tussenringen in je tas of jaszak, is wel een stuk minder gewicht dan bijv. een 100mm f/2.8 IS USM.
Je kunt altijd als je tegen je grenzen aanloopt een macrolens zoals hierboven aanschaffen. Dit is mag ik zeggen toch wel het mooiste. Maar ligt er natuurlijk ook aan of je je foto's wilt gaan printen en op welk formaat. Je moet van goede huize komen om van een scherm te kunnen zeggen of een macrofoto met tussenringen gemaakt is of met een "echte" macrolens. Zonder stiekem in de exif te kijken dan he.
Veel succes met beslissen.
Voor wat het waard is: heb zelf ik jaren met tussenringen gefotografeerd, pas sinds een jaar met de 100mm IS. Maar toch gebruik ik regelmatig mijn tussenringen nog als ik gewoon wat rondloop met alleen de camera, dus zonder taas vol glas, de tussenringen heb ik dan los in mijn zak. Gaat prima.
Gr. Jan
Goed negatief kan positief uitpakken!
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

@Telescoop en JanCanon; dan ben ik verkeerd geinformeerd. Als ik jullie zo hoor zijn tussenringen (met balg) één van de betere oplossingen.
Wat zijn de voordelen van een macro-lens zoals de 100mm IS, ten opzichte van tussenringen?
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

hennie schreefCOLON....
Bedenk wel dat wanneer je met tussenringen werkt, scherpstellen op oneindig en "normale" werkafstanden niet meer gaat.
Met een macro objectief kan dat wel.
....
O.a. dit dus, en je scherptediepte is volgens mij wat "normaler". Ik heb nog geen ervaring met een macro objectief, maar met tussenringen is je dof soms wel heel erg klein.
Ruud.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

De dof is kleiner omdat je dichter op je object zit.
Ander nadeel van tussenringen is het lichtverlies.

Hans.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar