[VERZAMELTOPIC] EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Karin wat zijn je bevindingen tot op heden?

ps.. de prijs is nog altijd aan het dalen Cameranu.nl heeft hem nu voor 589 (het is niet veel maar hij blijft dalen)
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik heb afgelopen zondag wat zitten stoeien met de lens.
Naar mijn beleving zijn de 24-105 en de 15-85 nagenoeg gelijk in kleuren en scherpte. Dat had ik ook al gelezen in diverse reviews.

Voor mij is de 15mm groothoek doorslaggevend geweest, want dat heb ik heel erg gemist op de 24-105.
Die 24-105 is echt een lens voor een fullframe camera. Zoals ik al eerder had geschreven kwam die 15-85 voor mij net te laat. Ik heb de 24-105 in juni vorig jaar gekocht in combinatie met een 50D.

De Sigma 17-70 is voor mij ook nooit een overweging geweest want daar mis ik toch weer een stukje groothoek en tele. Ik vind 15-85 gewoon een veel mooier bereik (Ondanks het prijsverschil).
Een ander voordeel tov de Sigma is dat de vignetering in de camera kan worden gecorrigeerd. Nabewerken kan ook, maar als het zo wordt opgelost is toch ideaal.

Ik vind 15 mm toch weer veel meer groothoek ook al is het misschien maar 1 of 2 passen achteruit. (Bij mij kwam het redelijk vaak voor dat ik die pas of passen achteruit net niet kon zetten)

Samengevat voordelen 15-85: (veel) meer groothoek, lichter qua gewicht, goedkoper, sneller op de groothoek en betere IS.
Voordelen 24-105: meer telebereik, sneller op het telebereik, meer weersbestendig, constante F4.

Tsja, en dan zeggen sommigen dat dit objectief te duur is verhouding tot de kwaliteit en dan denk ik, zal misschien best zo zijn. Allereerst is het objectief al een stuk goedkoper dan in het begin (ik heb er € 599,00 voor betaald), wellicht wordt ie nog goedkoper maar ik ga er de komende tijd al een hoop plezier aan beleven en dat is ook veel waard.

Nogmaals, dit is mijn beleving, anderen zullen er misschien anders over denken maar ik vind dat je moet kiezen voor een lens die bij je past.

Ik heb mijn 24-105 heel goed kunnen verkopen, dat heb ik gedaan voordat ik de 15-85 heb gekocht.
Nu ben ik nog aan het wikken en wegen over een 70-300 IS 4.0-5.6 ISM of een 70-200 4.0 L USM. Dat is ook al een lastige keuze.

p.s. hier nog een link die ook wel interessant is:

http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=34459143
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Scubadero
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 16:10
WoonplaatsCOLON Zaandam

De knoop maar doorgehakt en de 15-85 besteld. :D
In Urk deze keer.

Had ook nog een bod gedaan op een 17-55 2.8 IS USM maar dat ging op het laatste moment niet door. Maar dat vind ik geen ramp.
Twijfelde toch over het bereik. De 2.8 is natuurlijk wel lekker en het is een prachtige lens maar het bereik van de 15-85 is dan wel weer een stuk ruimer.

Keuzes, keuzes, keuzes....
Groet,
Deen.

500 px
Gebruikers-avatar
bartkoper
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1200
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2008 18:27
WoonplaatsCOLON nieuw-vennep
CONTACTCOLON

Scubadero schreefCOLONDe knoop maar doorgehakt en de 15-85 besteld. :D
In Urk deze keer.

Had ook nog een bod gedaan op een 17-55 2.8 IS USM maar dat ging op het laatste moment niet door. Maar dat vind ik geen ramp.
Twijfelde toch over het bereik. De 2.8 is natuurlijk wel lekker en het is een prachtige lens maar het bereik van de 15-85 is dan wel weer een stuk ruimer.

Keuzes, keuzes, keuzes....
Idd keuzes..... echter is de 17-55 toch wel een totaal andere kwaliteitsrange als je het mij vraagt, en kan (mag) je deze 2 niet vergelijken.
[url]http://www.flickr.com/photos/bartkoper/[/url]
Gebruikers-avatar
Scubadero
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 16:10
WoonplaatsCOLON Zaandam

bartkoper schreefCOLON
Idd keuzes..... echter is de 17-55 toch wel een totaal andere kwaliteitsrange als je het mij vraagt, en kan (mag) je deze 2 niet vergelijken.
Vergelijken is moeilijk maar toch:
The Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM Lens and Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM Lens cleanly win the overall competition. And at equal apertures and focal lengths, these lenses perform very similarly.
Bron:
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx

En dan DIT.

Verder ergens gelezen dat de 17-55 last kan hebben van stof. Hoe dat bij de 15-85 zal zijn moet de toekomst uitwijzen.

En natuurlijk is de 17-55 een topper. Zeker met de 2.8 over het hele bereik maar qua bouw weet ik 't nog zo net niet.

Maar ik heb 'm niet dus heb ik m'n info van anderen...
Groet,
Deen.

500 px
Gebruikers-avatar
Scubadero
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 939
GeregistreerdCOLON 09 Jul 2008 16:10
WoonplaatsCOLON Zaandam

En nog een review om aan het lijstje toe te voegen: Camera Labs
Groet,
Deen.

500 px
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

cameralabs heeft altijd goede reviews...

Ik ga na mijn skivakantie de 15-85 even testen in de winkel bij mij om de hoek. (cameraland.nl)

Waar ik nog altijd beetje bang voor ben zijn die donkere hoeken, ik weet dat het makkelijk te verhelpen is en je kan in lightroom een standaard aktie aanmaken, maar toch ben ik bang voor irritatie mijnerzijds..

Want Photozone zeg dat zij bij de 15-85 een nieuw negatief record hebben qua donkere hoeken.
An edge shading of 1.94EV represents a new (negative) record here at PZ - the lens is somewhat underdesigned here obviously.
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Weet je wat het oude record was? :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Nee zo goed ben ik niet ingelicht bij PZ
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dgital Pictureheeft het ook gemeten.
Ik heb geen idee wie er gelijk heeft.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

die meten ook -2 hoor.. of zie ik dat verkeerd ;) ben maar leek..
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Ik heb nog even een review gevonden van de nieuwe sigma 17-70 met vergelijking tot de 15-85
In the case of Canon the Sigma will have to compete with the EF-S 17–85 mm IS USM and the EF-S 15–85 mm IS USM models. The first device is currently cheaper than the Sigma but its performance and fastness are definitely worse. It won’t be a serious threat even though its focal lengths range is a bit wider. The focal lengths range and very good optics are the strong points of the new EF-S 15-85 mm for a change. From this aspect it is certainly better than the Sigma. The Sigma features significantly better light and lower price, though. It seems that both instruments will find a lot of enthusiasts.
HIER DE REVIEW
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
hklink
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2005 18:30
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Ik ben er zo goed als uit: dit wordt mijn nieuwe objectief. Daar gaat vermoedelijk ook een 50D bijkomen om hem op te schroe...ehh.. :wink:

Ik heb begrepen dat de vignettering van dit objectief in de 50D gecorrigeerd kan worden. Dit objectief is echter nieuwer dan de 50D. Betekent dit dat er een firmware update geinstalleerd moet worden? Zijn er nog meer zaken van dit objectief - naast de vignettering en micro-adjustment - die gecorrigeerd kunnen worden in de 50D? En wat zijn de resultaten van deze correcties in de praktijk? Is het bijvoorbeeld mogelijk om de vignettering automatisch geheel te corrigeren voor alle brandpuntafstanden en diafragma waarden?
50D | EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM | EF 70-300mm F/4-5.6L IS USM | EF 50mm F/1.4 USM | EF 100mm F/2.8L Macro IS USM | Sigma 8-16mm F4.5/5.6 DC HSM

Het doel van het leven ben je zelf - Always practise what you preach
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Het gaat met behulp van de EOSutility van Canon; als het nog niet in het geheugen van de camera zit kan je de specifieke lensdata naar de camera uploaden.
De correcties hebben overigens alleen betrekking op de JPG en niet op de CR2.
Voor de laatste is DPP van Canon geschikt.

Zie ook: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... eosutility
Mijn fiets spoort beter dan ik.
hklink
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2005 18:30
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Bedankt voor de supersnelle reactie.
50D | EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM | EF 70-300mm F/4-5.6L IS USM | EF 50mm F/1.4 USM | EF 100mm F/2.8L Macro IS USM | Sigma 8-16mm F4.5/5.6 DC HSM

Het doel van het leven ben je zelf - Always practise what you preach
hklink
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2005 18:30
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Zo, vandaag 'even' de 50D en de 15-85 opgehaald bij FOKA en in ruil een deel van mijn spaarcentjes achtergelaten. Wat mij opvalt aan het objectief na wat eenvoudige experimenten:

- Vrij degelijke bouw, zeker voor een non-L lens. Minimaal gelijkwaardig aan de oude Sigma 17-70. Geen bewegende onderdelen bij het zoomen of schudden van de camera.
- Fijne 'gedempte' zoom- en MF-ring. Geen last van Zoom-creeping.
- Snelle AF. Duidelijk sneller en stiller dan mijn oude 17-70. Je hoort hem niet.
- Lekker bereik. Het verschil tussen 15mm en 17mm is op een cropcam duidelijk te merken en de extra 15mm aan de tele-kant zijn ook mooi meegenomen.
- Zeer stille IS. Die van de oude 17-70 is nog iets stiller maar de resultaten daarvan waren zeer teleurstellend. :wink:

IQ moet ik nog op m'n gemak testen. Ik heb de tijd voornamelijk gespendeerd aan het spelen met de instellingen van de 50D en het activeren van de lenscorrectie voor de 15-85.
50D | EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM | EF 70-300mm F/4-5.6L IS USM | EF 50mm F/1.4 USM | EF 100mm F/2.8L Macro IS USM | Sigma 8-16mm F4.5/5.6 DC HSM

Het doel van het leven ben je zelf - Always practise what you preach
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

hklink schreefCOLON - Zeer stille IS. Die van de oude 17-70 is nog iets stiller maar de resultaten daarvan waren zeer teleurstellend. :wink:
Euhm... "oude" 17-70? Die had geen IS (OS). En het nieuwe objectief is nog vrijwel nergens te krijgen, Heb je die al in je bezit gehad dan? :?:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
hklink
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2005 18:30
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Het was een leuke (imho) manier om te zeggen dat de oude 17-70 van Sigma geen IS heeft. Vandaar ook de ':wink:'
50D | EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM | EF 70-300mm F/4-5.6L IS USM | EF 50mm F/1.4 USM | EF 100mm F/2.8L Macro IS USM | Sigma 8-16mm F4.5/5.6 DC HSM

Het doel van het leven ben je zelf - Always practise what you preach
Gebruikers-avatar
Opperclowntje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1007
GeregistreerdCOLON 17 Dec 2008 16:50
WoonplaatsCOLON Heemskerk
CONTACTCOLON

Zo ik heb ook de 15-85 gekocht!

Heerlijk lensje.. ik heb van de week wat "amateur" testjes gedaan..
En voor zover ik kan beoordelen is de lens nagenoeg even scherp als de 24-105.. (voor het blote oog)

Ik kan in ieder geval geen verschillen zien..

(de reden dat ik het zo voorzichtig ben, is dat het nogal gevoelig ligt bij sommige om te zeggen dat een andere lens even goed als de 24-105)

Maar ik denk dat wat de 24-105 is voor full-frame de 15-85 (omgerekend: 24-136) is voor crop..

Beide USM (overrulebaar)
Beide IS
24 heeft als voordeel waterdicht maar ik durf daar geen gebruik van te maken :P

Ik zal binnenkort wel wat pics plaatsen!
|CANON 40D|CANON EF-S 15-85MM||CANON 430 EXII|REDGED RTT-423|JOBY GORILLAPOD SLR ZOOM|LOWEPRO PRIMUS MINIMUS AW|CRUMPLER JIMMY BO 300|
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar