Oefening in belichting

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Ik ben de laatste tijd af en toe wat aan het oefenen met belichting. Ik heb het afgelopen weekeind onderstaande plaat geschoten. Automatisch scherpstellen op het hart van de bloem was heel lastig met de Tamron. Daarom heb ik dat handmatig gedaan.
Ook de belichting was met het zonnige weer en de lichte bloem lastig voor me. Uiteindelijk kreeg ik een plaat die ik met Schaduwen/hooglicht nog heb aangepast. Het linker gedeelte van het hart van de bloem verraadt dat.
Ik heb geschoten op AV 2.8. Ik zou als het mogelijk is commentaar krijgen op de belichting. Is die nu redelijk? Zo niet hoe kan ik die nog verbeteren? Ik weet dat de compositie niet fraai is, maar zoals gezegd was dit een oefening in belichting.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=17349[/img]
350D wannabe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 616
GeregistreerdCOLON 27 Feb 2005 13:31
WoonplaatsCOLON Heiloo

Ik vind de belichting OK, al hoewel je dat pas echt kan zeggen met het origineel bij de hand.
Maar de lichte partijen van de bloem hebben overal nog doortekening, dat is zeer belangrijk.
Dus oefening redelijk geslaagd.
Mvgr, Hans.

[size=67]Canon 350D + Canon 70-200 f:4L + Tamron 28-75mm f:2.8 + Canon 50mm f:1.8 + Tokina 12-24mm f:4 + Sigma 18-125mm f:3.5-5.6 + Canon Speedlite 430EX met omnibounce[/size]
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Ja, hoor prima gedaan... Ik zou me meer druk maken om de scherptediepte ;-) de friemeltjes zijn net niet helemaal scherp. Valt me trouwens wel mee als je op 2.8 geschtoen hebt. Het is zowieso zinvoller altijd een stopje te diafragmeren omdat een lens nou eenmaal niet optimaal presteert bij volle opening. Dat ga je vooral zien in het scheidend vermogen, dus de briljantie van de foto.
Gebruikers-avatar
Gtranquillity
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 10 Sep 2004 18:22

Ik vind hem zeer geslaagd en wat is er niet zo fraai aan de compo? Vind deze juist prima zo!
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Thanx voor de comments.
@Maced: als je diafragmeert en de DOF bevalt niet, deze dan met PS aanpassen?
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Capelle 1 schreefCOLONThanx voor de comments.
@Maced: als je diafragmeert en de DOF bevalt niet, deze dan met PS aanpassen?
was dat maar waar! Dan hoefden we niet meer scherp te stellen!

De werkelijkheid is echter dat onscherpte op geen enkele manier te corrigeren is.
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Ik denk dat ik me niet goed uitgedrukt heb. Ik probeer het nog een keer:
Bovenstaande foto schoot ik op 2.8, want ik wilde de bloem scherp en de rest niet. Jij merkt terecht op dat gezien de eigenschappen van een lens en gezien de onscherpte op enkele plaatsen in het hart van de bloem, diafragmeren handiger is. Daardoor wordt de gehele bloem scherper, maar ook de 'omgeving'. Als die naar je smaak zelfs te scherp is, is dan met PS aan de slag gaan het enige wat erop zit?

Eigenlijk is naar mijn smaak de 'rest' van de foto namelijk iets te scherp.

Geef maar over een poosje een workshop in de omgeving van Rotterdam. Zoals eerder gezegd: Ik zorg voor een goede, gratis lokatie :lol:
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Onscherper maken kan wel in Photoshop, scherper maken niet. Eén van de vele manieren om dat te doen is bijv een selectie maken van het stuk van de foto dat onscherper moet worden, die selectie doezelen/feather (tegen de scherpe randen) en dan bijv Gaussian Blur toepassen. Mooier kan trouwens zijn Lens Blur, afhankelijk van de foto.
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Zoals Fokke al zei. En dan is de lensblur natuurlijk het aangewezen hereedschap om een natuurgetrouwe lensblur te maken.

Kijk voor selecteren eens naar http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=8152

Je kunt de bloem, als je hem hebt geselcteerd ook los in een laag er boven zetten (ctrl J) en dan de ondersta laag bewerken tot je een ons weegt en dan de lagen weer samenvoegen. Let wel op dat er onscherpe randjes van de bloem tevoorschijn komen als je de achtergrondlaag onscherp maakt. Die zul je ff weg moeten poetsen.
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Hoi ,
Itt de anderen vind ik de bloem ietsje overbelicht.
Misschien volgen de keer belichting op - 0.5 stop.
Of lichten een beetje doordrukken.
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

PP schreefCOLONHoi ,
Itt de anderen vind ik de bloem ietsje overbelicht.
Misschien volgen de keer belichting op - 0.5 stop.
Of lichten een beetje doordrukken.
Ik denk dat jij je beeldscherm ff na moet kijken ;-)
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

idd, ziet er prima uit op m'n gecalibreerde scherm 8)
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

Beste maced,

Met de schermkalibratie is niks mis, maar als je de bloem bekijkt is hij op zich heel mooi . De linkerkant van de kern is echter dichtgelopen in de hoge lichten. Met een -0.5 belichting krijg je die okee, terwijl de rest zeker niet slechter zal worden. Vandaar.
Ik probeer ook slechts te adviseren. De vraag ging nl over de belichting en niet over de creativiteit v d foto.

PP
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

@PP.. Het is natuurlijk wat mierenneukerij :o Van het histogram uitgaande heb je wel gelijk
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Ook vanuit het histogram geen gelijk Het hele wit zit vol!
De minimale dekking is 13% geel
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

maced schreefCOLONOok vanuit het histogram geen gelijk Het hele wit zit vol!
De minimale dekking is 13% geel
Laat zien dan! :P
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=17867[/img]

Je ziet hier dat het hele histogram gevuld is met een mooie afloop naar wit. Als hij ergens overbelicht zou zijn, zou er aan de rechterkant veel meer informatie moeten zitten. Het bergje zou dan ook veel meer naar rechts zitten. Je kunt dus ook uit het histogram afleiden concluderen dat deze plaat goed belicht is zonder excessen.
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Geeft de uiterst rechtse piek niet aan dat er sprake is van overbelichting of dat het tegen overbelichting aanzit?
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

joboris schreefCOLONGeeft de uiterst rechtse piek niet aan dat er sprake is van overbelichting of dat het tegen overbelichting aanzit?
Nee, want dan zou er een hogere uitloop van de berg te zien zijn.
Gebruikers-avatar
joboris
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1235
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2004 13:24
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Ik wil absoluut niet eigenwijs doen maar wanneer je zeg maar een heel klein gedeelte overbelicht heb krijg je toch juist van deze pieken, net zoals je nu een gedeelte zwart in de foto hebt wat je kunt zien aan de bredere piek links
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar