U.V. Filter voor 70-200 en 17-40

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Joubrie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2011 11:53
WoonplaatsCOLON Oostburg (zeeland)

Hallo,

Ik ben op zoek naar een goed U.V. filter voor mijn 70-200L USM F4 en 17-40L F4 objectieven.

De reden dat ik een goed filter wil is dat ik mijn objectieven wil beschermen en niet
al te veel kwaliteits verlies wil hebben.

Er zijn veel verschillende merken van filters. nu heb ik een HAMA en TIFFEN filter. ik lees veel goede
dingen over B+W filters.

Als ik me meer in de filters verdiep dan heb je van B+W ook weer filters die speciaal voor
groothoek zijn gemaakt. Veel van deze filters zijn "slim", maar dan kan ik mijn huidige
lensdoop niet gebruiken. betekend dit dat ik dan wel met een alternative lensdop kan werken ?
of moet ik elke keer als ik klaar ben met fotograferen het filter er af halen ?

De prijzen lopen ook bij B+W van 40€ tot 100€. wat zijn de verschillen tussen deze filters ?

* Wat is een goed filter en waarom ?
* De filters voor groothoek, wat doet dat meer als een gewoon filter?
* Zijn er ook alternativen voor een U.V. filter ?

De body die ik momenteel gebruik is een 50D
EOS-50D - 17-40 f4.0 L USM - 70-200 f4.0 L USM - 60 f2.8 USM Macro
Gebruikers-avatar
Odin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 20:39

Hallo

De filters van B/W staan meestal het hoogste, maar over de extra waarde valt te discussieren, Aan slim filters hoef je niet te
denken, want je lens is niet heel erg groothoek, hoewel met een polarisatiefilter je evt. wat vignettering in de hoeken zou kunnen
krijgen, mocht je daar nog overna denken, de filters voor groothoek ;) doen niets meer dan dunner zijn.

Alternatieven zijn
-Goed opletten bij gebruik
-Zonnekap gebruiken
-Andere filters

hoewel hier ook over word gediscussieert, er zijn meerdere topics aanwezig over de waarde van UV filters, en ik denk dat het
handig is als je die nog even door zou lezen voordat je je uiteindelijke keuze maakt

dan nog een persoonlijk oordeel, Ik heb vaak geen lenskap op mn lens zitten, maar wel filters, puur omdat ik graag
snel aan de slag wil kunnen, en veel kwijtraak, ook heb ik een keer een grote kras op een filter gemaakt, dat toen op
een 70-200 zat die ik bijna ging verkopen, als die op de lens zelf was gekomen was de lens lastiger verkoopbaar geweest.


Odin
Camera + Lenzen : http://www.flickr.com/photos/odinvanoord/
Gebruikers-avatar
muier
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2006 19:33

Ik gebruik op mijn 70-200 2.8 een uv filter van b+w 77mm f pro.
Hiervoor had ik een uv filter van hoya maar die gaf toch enig kwaliteit verlies.
en de originele lensdop kan ik blijven gebruiken.
In mijn tas zit :iets zwaars waar ik zware dingen aan vast kan maken en ook nog een zwaar ding waar ik een combinatie van de voorgaande zware dingen op kan bevestigen
Joubrie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2011 11:53
WoonplaatsCOLON Oostburg (zeeland)

@odin



En bij alternativen bestaat er dan ook niet zo iets van gewoon een beschermglas ipv een uv filter ?
Gewoon een hoogwaardig stuk glas of plastic wat je lens beschermt ?

ik ben voordat ik deze post plaatste ook al op zoek geweest naar toppics over filters maar kopn deze niet vinden.
heb je eventueel links voor me ? want als ik op filter zoek kom ik vaak uit met toppics over filters in photoshop ipv
het gene wat of ik zoek.
[/quote]
de optie om de filter er af te laten en goedop te letten laat ik passeren want zoals je zelf beschrijft is er altijd wel een
momentje dat je even niet oplet en een kras er op heb. en dat is iets wat ik zeker niet wil.

En weetje toevallig ook of er voor de groothoek filters die dunner zijn ook bijpassende doppen zijn ?.

merci
Laatst gewijzigd door 2 op Joubrie, in totaal 20 keer gewijzigd.
EOS-50D - 17-40 f4.0 L USM - 70-200 f4.0 L USM - 60 f2.8 USM Macro
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Als jij extra plastic of glas voor je lens wilt doen, Moet je zelf weten. Maar hou wel in de gaten dat je dan ook onscherpere foto's krijgt. Hoe meer glas hoe onscherper de foto.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Joubrie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2011 11:53
WoonplaatsCOLON Oostburg (zeeland)

muier schreefCOLONIk gebruik op mijn 70-200 2.8 een uv filter van b+w 77mm f pro.
Hiervoor had ik een uv filter van hoya maar die gaf toch enig kwaliteit verlies.
en de originele lensdop kan ik blijven gebruiken.
Wat is de reden geweest dat je dit filter heb genomen ? zowel merk als het type ?

En hoe merkte je het kwaliteitsverlies ? ik heb zelf het idee dat bij de hama op mijn 17-40
mijn foto's vaak net niet de scherpte die ik verwacht van de lens. zonder filter is de scherpte beter.
EOS-50D - 17-40 f4.0 L USM - 70-200 f4.0 L USM - 60 f2.8 USM Macro
Joubrie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2011 11:53
WoonplaatsCOLON Oostburg (zeeland)

BossA schreefCOLONAls jij extra plastic of glas voor je lens wilt doen, Moet je zelf weten. Maar hou wel in de gaten dat je dan ook onscherpere foto's krijgt. Hoe meer glas hoe onscherper de foto.

Dat is een van de dingen die ik merk met het filter op mijn 17-40. maar ik ben op zoek naar een goede balans.
een goede bescherming maar zo min mogelijk scherpte/kwaliteitsverlies.
EOS-50D - 17-40 f4.0 L USM - 70-200 f4.0 L USM - 60 f2.8 USM Macro
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Dan zou ik het filter eraf laten en een goede zonnekap erop zetten. Alleen in situaties met bv veel zand, veel water, enz zou ik een filter erbij op zetten.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
MGf
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2010 19:59

Je hebt goed glas, dan zou ik zeker niet bezuinigen op een uv filter, als je echt een uv filter erop wilt.

Een UV beschermt je lens tegen krassen, beschermt het filterdraad een beetje tegen vallen/stoten.
Veel belangrijker, een UV beschermt je lens beter tegen stof en vocht. Vooral de 17-40 is pas weathersealed bij het gebruik van een filter.
Veel betere bescherming tegen vallen/stoten is de zonnekap. Die heeft nooit een negatief effect op de beeldkwaliteit, vaak zelfs een positief effect.

De beste opties zijn in mijn ogen de B&W MRC en HOYA Pro. Ik heb me eens laten vertellen dat het glas in een Canon lens overeen komt met die van B&W en bij Sigma die van HOYA, maar of dat werkelijk zo is, weet ik niet.

UV of Skylight filters hebben net als hoog kwaliteit "neutraal" glas geen bijkomende effecten. UV filters heb je eigenlijk pas echt nodig hoog in de bergen bij verhoogd UV licht. Dat wordt er dan uit gefilterd. Lager bij de grond doen ze niets anders dan je lens beschermen.
Slechte filters of scheef gemonteerde filters hebben een negatief effect op het contrast, kleur en scherpte.

Ik heb zelf één UV filter, dat op bijna al mijn lenzen past. Een B&W MRC Slim 77mm. Die gaat er pas op, als ik em nodig heb. :)
Laatst gewijzigd door 1 op MGf, in totaal 20 keer gewijzigd.
Joubrie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2011 11:53
WoonplaatsCOLON Oostburg (zeeland)

BossA schreefCOLONDan zou ik het filter eraf laten en een goede zonnekap erop zetten. Alleen in situaties met bv veel zand, veel water, enz zou ik een filter erbij op zetten.
ik zal eens het een en het ander gaan uittesten met en zonder filter, maar dan ben ik nog steeds op zoek naar een goed filter
natuurlijk.

Bij alle 2 de objectiven heb ik een zonnekap gekregen dus dit zou moeten voldoen neem ik aan.
EOS-50D - 17-40 f4.0 L USM - 70-200 f4.0 L USM - 60 f2.8 USM Macro
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

En als je wel een UV filter koopt, Koop er dan een van een goed merk. Wat hier al aangegeven wordt. n wat je zelf al aangeeft Joubrie. Probeer het ook eens zonder filter en met alleen een zonnekap.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Joubrie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2011 11:53
WoonplaatsCOLON Oostburg (zeeland)

BossA schreefCOLONEn als je wel een UV filter koopt, Koop er dan een van een goed merk. Wat hier al aangegeven wordt. n wat je zelf al aangeeft Joubrie. Probeer het ook eens zonder filter en met alleen een zonnekap.

Merci, tis redelijk weer dus kan ik vanmiddag eens gaan proberen.
EOS-50D - 17-40 f4.0 L USM - 70-200 f4.0 L USM - 60 f2.8 USM Macro
Joubrie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2011 11:53
WoonplaatsCOLON Oostburg (zeeland)

@MGf

Bedankt voor de uitleg, ik denk dat ik dan een B&W ga nemen als ik het zo allemaal uit jullie reacties kan uitlezen en niet te vergeten ook proberen eens zonder een filter te fotografferen.

Met dat slim filter, schroef je die er altijd terug af als je klaar bent of heb je daar ook een speciale lensdop voor ?
EOS-50D - 17-40 f4.0 L USM - 70-200 f4.0 L USM - 60 f2.8 USM Macro
Joubrie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2011 11:53
WoonplaatsCOLON Oostburg (zeeland)

Tot zover bedankt voor alle reacties ik ben weer wat wijzer geworden. goede tips zijn altijd welkom.
EOS-50D - 17-40 f4.0 L USM - 70-200 f4.0 L USM - 60 f2.8 USM Macro
Gebruikers-avatar
Odin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 20:39

Ik zal binnekort nog even kijken voor de linkjes, ik heb het nu
nog al druk, het hangt natuurlijk van pixelpeepen af, maar er is
idd kwaliteitsverschil.


Odin
Camera + Lenzen : http://www.flickr.com/photos/odinvanoord/
Cogliostro
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 429
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2006 19:23
WoonplaatsCOLON Heerlen
CONTACTCOLON

Joubrie schreefCOLON@odin



En bij alternativen bestaat er dan ook niet zo iets van gewoon een beschermglas ipv een uv filter ?
Gewoon een hoogwaardig stuk glas of plastic wat je lens beschermt ?


merci
zoiets ?
http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... ilter.html
div.canon spul en een Beroflex 500 mm aka wundertuete
Joubrie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2011 11:53
WoonplaatsCOLON Oostburg (zeeland)

ja precies dat zou ook nog kunne ja. dankje
EOS-50D - 17-40 f4.0 L USM - 70-200 f4.0 L USM - 60 f2.8 USM Macro
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

De slimline van B&W heeft geen schroefdraad voorop, zodat je de lensdop niet meer kunt gebruiken. Er zit wel een suffe dop bij, die er altijd afvalt. Hoya heeft wel slmlines met voordraad.
Een Hama uv filter is wel erg slecht, die kun je beter niet meer gebruiken!
Joubrie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2011 11:53
WoonplaatsCOLON Oostburg (zeeland)

@eos4all

Merci ben ik weer iets slimmer geworden :)
EOS-50D - 17-40 f4.0 L USM - 70-200 f4.0 L USM - 60 f2.8 USM Macro
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar