Ik ben opzoek naar een macro lens...

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Freswen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2010 20:44

Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een 24-105L aangeschaft en ik ben er heel erg tevreden over. Nu wil ik me gaan verdiepen in de macro fotografie

Vooral mijn vrouw zou het leuk vinden om insecten en dergelijke op de plaat vast te leggen.

Wat is een kwalitatief een leuke beginnerslens? Buget rond de 400 euro.

Mocht iemand zijn macrolens willen verkopen.....

Groeten Frank
Gebruikers-avatar
bartkoper
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1200
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2008 18:27
WoonplaatsCOLON nieuw-vennep
CONTACTCOLON

canon 100mm macro f2,8 usm. kep um zelf ook :D
[url]http://www.flickr.com/photos/bartkoper/[/url]
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

wat wil je ermee schieten? ik heb zelf de 60mm f2.8 macro USM. heeeeeerlijk scherp lensje. prima bruikbaar. schiet er af en toe bloemen en wat grotere insecten mee. verder gebruik ik hem ook regelmatig voor portretten, hij is heerlijk scherp en redelijk vlotte focus! iets mindere bokeh dan de 100mm's maar nogsteeds prima. past heel zeker binnen je budget. vergeet niet dat een statief ed. voor macrofotografie in veel gevallen ook geen ovebodige luxe is!

Succes met de keuze
Canon
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Sigma 105mm F 2.8 EX DG Macro Mooie scherpe lens
Laatst gewijzigd door 1 op BossA, in totaal 20 keer gewijzigd.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

sven2912 schreefCOLON vergeet niet dat een statief ed. voor macrofotografie in veel gevallen ook geen ovebodige luxe is!
Dat ligt er helemaal aan. Hoe vast is je hand?
Ik heb misschien drie keer gebruik gemaakt van mijn (simpel) statiefje. En ook nog niet eens voor de plantjes en de diertjes maar voor de fotoketting(met extreem lange sluitertijden)
Voor insecten(tenminste als dat je hoofdinteresse is, zou ik voor minimaal de 100mm gaan.
De 150mm van Sigma is ook een juweel van een objectief, maar daar is de 400 euro wat aan de krappe kant.

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Zie ook Canon Macro Lens Recommendations.
Canon EF 100mm f/2.8 L IS USM Macro Lens
Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro Lens
Canon EF 180mm f/3.5 L USM Macro Lens
Sigma 150mm f/2.8 EX DG HSM Macro Lens
Ze vallen alleen niet allemaal binnen je budget. :D
Gebruikers-avatar
Freswen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2010 20:44

Misschien is tweede hands ook een optie. Ik kan mij voorstellen dat mensen een macro-objectief kopen en er niets aan vinden. Dan kan je voor een redelijke prijs kopen.

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Groeten
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ook hier een bezitter van een EF-S 60mm die hem met erg veel plezier gebruik. Vergeet je zonnekap niet erbij te bestellen.
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

bartkoper schreefCOLONcanon 100mm macro f2,8 usm. kep um zelf ook :D
+ 1 en is ook geschikt voor portretten
Gebruikers-avatar
Freswen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2010 20:44

Portretten vind ik ook erg leuk om te schieten.

Maar de 60mm kan je daar wel insecten mee fotograferen
Ejuh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2010 22:50
WoonplaatsCOLON Kerkrade (limburg)

100mm USM heb ik, je staat wat verder af van de insecten wat weleens gunstig kan zijn.

Staat n rond de 450 euro.

Mvg Ed
Gebruikers-avatar
Freswen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2010 20:44

Heeft de IS versie,een dikke 340 euro, een grote meerwaarde t.o.v. de non-IS het zijn wel heel veel meer centjes en ik wil ook nog een telelensje in het assortiment
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Met een non IS versie moet je er gewoon voor zorgen dat je een goede sluitertijd hebt, En een beetje een vaste hand.
Bij een IS versie kun je iets meer spelen met lagere sluitertijden, Maar dat kan ook niet te laag wezen. En een iets mindere vaste hand.
Ik zou voor als je ook Insecten wilt fotograferen een 100 mm, Of meer ivm met dat je anders te dicht op de diertjes komt. Waardoor je kans hebt dat ze sneller zijn gevlogen.
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
Gebruikers-avatar
Freswen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 103
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2010 20:44

Dan zal het denk ik toch een 105 sigma of een canon 100mm worden en dan een 70-200 f/4 L erbij dan is mijn setje wel compleet voorlopig
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Freswen schreefCOLONPortretten vind ik ook erg leuk om te schieten.

Maar de 60mm kan je daar wel insecten mee fotograferen
Uiteraard kun je insecten fotograferen met een 60mm, je zit wel iets dichter op je onderwerp, maar het is uiteraard mogelijk.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik heb ook de 60mm (en net als jij op een cropcamera), gebruik hem voor bloemen, paddenstoelen, insecten, en ook portretfoto's. Gewoon een erg lekkere scherpe lens. Als je echt heel veel (schuwe) insecten wilt fotograferen, kan de 100mm misschien beter zijn. Maar in veel gevallen zul je aan de 60mm ook genoeg hebben.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

En de Macro Ring Lite MR-14EX past zonder verloopstuk op de 60mm ;-)
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

Het maakt voor een (macro) foto veel uit welk brandpuntafstand je hebt.

Kijk eens naar dit artikel:
http://www.camerastuffreview.com/nl/tut ... -gebruiken" onclick="window.open(this.href);return false;


Voor productfotografie, dichtbij, maak ik vaak gebruik van de Canon 60 mm/2.8 in combinatie met een canon 40D. Maak ik macro-foto's dan gebruik ik de Sigma 150 mm/2.8 in combinatie met een canon 5D MK2.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

niet alleen de afstand heeft veel invloed op een macrofoto, maar ook achtergronden die naar gelang de lens "langer" wordt rustiger wordt (egaler), dus mijn advies een 100 mm om mee te beginnen, al dan niet van Canon, enige voordeel van de Canon is de iets snellere AF tov Tamron, Sigma, Tokina, optisch zijn ze erg aan elkaar gewaagt, zelfs de L is optisch niet signifikant beter dan de non L, daar is het enge voordeel de bouw (weersbestendiger) en de IS.
Ander voordeel van de Canons is dat deze niet langer worden tijdens AF, iets wat BV de Sigma wel heeft, deze woerdt naar gelang je dichterbij moet focussen haast tweemaal zo lang. Voordeel van de third party is dat deze erg kompleet geleverd worden, dus incl buidel en zonnekap, Canon moet je dit bij de non L extra erbij kopen, wat je haast verplicht bent met Macro (zonnekap) om ongewenst licht en beschadiging tegen te gaan.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

In heb nu een Canon EF 100mm F2.8 L IS USM macro lens waar ik zeer tevreden over ben. Maar om goed opgewarmde Libellen of Vlinders te fotograferen of filmen zouden wat meer millimeters welkom zijn. Daarom mijn vraag, wie heeft ervaring met deze lens "Canon EF 180mm F3.5 L USM Macro"? Is dit prijzig oudje nog de moeite om te kopen? Is het met de trage focus te doen om te filmen? In reviews wordt de kleine DOF geprezen maar ik zie mijn insecten toch graag helemaal scherp, hoe zit dat met deze lens? Veel vragen waar ik graag antwoord zou voor krijgen, vooraleer veel geld uit te geven. Met lenzen van andere merken op een Canon heb ik spijtig geen al te beste ervaring.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar