[Verzameltopic] Kritikkring 3 - Natuur - ronde #13

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

En door met de volgende ronde. Nummer 13. Ik ben niet bijgelovig dus dat durf ik wel aan :lol:
De 3 foto's dienen binnen te zijn op maandag 28 februari, de commentaren op maandag 7 maart.

De deelnemers zijn:
  • # MaestroNL
    # Thabita
    # Builder
    # bagtjuh
    # P_FlaSh
    # JvdH
    • De algemeene regels nog een keer voor alle duidelijkheid:
      • Post-cyclus van 3 weken. Je krijgt twee weken de tijd om een drietal foto's te posten, en daarna 1 week de tijd om te beoordelen
      • Onderwerpen: puur (wilde) natuur. Probeer wel een beetje af te wisselen tussen de facetten van natuur-fotografie.
      • Huisdieren-foto's kunnen zeer leuk/lief/schattig zijn, maar zijn niet welkom, evenals bloemen/planten/dieren in studio-omstandigheden.
      • Dierentuin-foto's mogen mits het niet te zien is dat het een dierentuin-foto is, verder niet meerdere keren putten uit 1 dierentuin-shoot omdat dat de leercurve niet bevorderd.
      • Probeer niet teveel uit archief te putten, omdat ook dat de leercurve niet bevorderd.
      • Beoordeling op technisch en inhoudelijk vlak. Begin met wat positiefs in de foto's en geef pas daarna verbeterpunten aan.
      • Ik verwacht verder dat de aanvullende richtlijnen die bij dieren, natuur en landschappen ook gelden binnen de kritiek kring gehandhaafd worden


      Iedereen mag reageren op de foto's die hier geplaatst gaan worden, dat word zeker op prijs gesteld.

      Wil men bij het reageren en posten de volgende aanvullende regels toepassen:
      • Alle foto's uploaden vanuit het eosdigitaal album.
      • Bij het reageren eerst de naam van het kritiekkring lid, het fotonummer,de thumbid en dan de reaktie dus:
        Nicknaam
        #1 [thumbid]******[/thumbid] - Mooie foto, maar ....... ect.
        #2 [thumbid]******[/thumbid] - Deze is ..... ect.
        #3 [thumbid]******[/thumbid] - ..... ect.
Voor wie niet weet waar het over gaat: klik.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Ja ja, ik weet het, ik heb straf (mag alleen nieuw werk posten) :mrgreen: Ik heb er zin in!
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

En het word misschien weer een tijdje kouder.


Geeft mij veel ideeën :mrgreen:
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Ik ben net foto's aan het uploaden met mijn ND filter... Watch Out Here I Come :0)

En kouder??? Alsjeblieft niet, ik wil zon.
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Nou een metertje sneeuw en dan door de AWD heen heeft ook zo zijn charme ;)
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Ik zou daar best een keer heen willen, heb er al mooie foto's vandaan zien komen. Maar toch liever zonder dat wintergoedje hoor.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Gisteren ben ik samen met Sugarman (Peter) naar Landgoed de Horsten gegaan. Somber weer met afentoe regen maar ondanks dat was het heel leuk en leerzaam. Ook heb ik gelijk mijn ND-filter even uitgeprobeerd.

1. Dit vond ik wel een mooie boom met die bruine bladeren er nog aan terwijl de rest er omheen helemaal kaal is. Het stak wel mooi af.

13511

2. Een weerspiegeling in het water. HDR met een beetje tonemapping toegepast. Ik heb 'm ietsje donkerder gemaakt omdat ik vind dat die bomen er dan mooi af steken in het water.

13513

3. Deze is gemaakt met mijn ND-filter. Mooi romig water. De foto is ietjes warmer gemaakt anders was hij wel heel grijs.

13512

Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Kijkt goed weg vooral 3 en die vind ik ook de beste.
1 begrijp ik de opzet wel maar ik vind het toch te druk overkomen.
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Rondje van vandaag

13674

13670

13669

Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

JvdH schreefCOLONDe 3 foto's dienen binnen te zijn op maandag 28 februari
reminder :D . en het word kl*te weer dit weekend :(
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Vertel me iets nieuws, het lijkt wel alsof het altijd slecht is in het weekend.
Gelukkig dat ik ze al geplaatst heb. :wink:
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Het weer is zeker kl.te de laatste tijd heb het zo onderhand wel gehad met dit treurige grijze weer,en is het een keer wat beter,dan ben ik niet in de gelegenheid om foto's te maken :x .
Maar genoeg geklaagd,de foto's:
1

14066

2

14065

3

14064

Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Mijn bijdrage voor deze ronde komt van het Kootwijkerzand.
Gelukkig was 't vorige week zaterdag wel redelijk weer, af en toe een wat waterig zonnetje.
Wel wat fris maar 't was in ieder geval droog...

1.

14084

2.

14085

3.

14086

Landscape photography is the supreme test of the photographer - and often the supreme disappointment. - Ansel Adams
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Door het heerlijke weer van afgelopen weekend (NOT) maar weer eens in het archief gedoken. (de volgende ronde heb ik weer verse foto's belooft)

#1. [Boe :D ]

14285


#2.

14286


#3.

14287

Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Ook al missen we de foto's van Maestro en we toch al laat zijn hier mijn feedback.

Bagtjuh:

13674
Hele mooie foto van je geliefde wolven. Lekker scherp en je
hebt je heel mooi zo laten poseren. :)

13670
Ook deze is weer mooi scherp.

13669
Deze is helemaal super, met name door de weerspiegeling in het water.


P_Flash

14066
Je hebt toch een stukje zon kunnen bemachtigen. ;)
Alleen vind ik het een beetje een saaie foto. Ik zie mooiere van je vaak voorbij komen.

14065
Mooie weerspiegeling in het water, leuk effect geeft dat.

14064
Ha, hier is dat grauwe weer weer. :( De ganzen lijkt het niet te deren.
Leuke pose en mooi vastgelegd. Misschien had je nog iets meer kunnen croppen.


Builder

14084
Mooie compo met mooie kleurcontrasten.

14085
Je houdt wel van grassprietjes he? :D Het is alleen veel zand.

14086
Misschien was een lager standpunt mooier geweest.


JvdH

14285
JAAA GAAF vind ik dit. Ik wil dit ook nog eens proberen alleen de koeien bij mij
de buurt staan altijd zo verweg. :cry: Ze zijn ook zo lekker nieuwsgierig.

14286
Hmmm, hier krijg je zin in de zomer van. Jammer dat de lichtharpen niet
heel erg te zien zijn.

14287
Neee, ik wil niet terug naar de herfst. :x Jammer dat het blad er niet
helemaal op staat en ik mooie gave staat is.


Zoo mannen ik heb de aftrap gegeven nu jullie nog. :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

I.v.m veel drukte op het werk dit weekend komt mijn reactie maandag a.s.
Sorry maar het is nu eenmaal zo :oops:
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Goed voorbeeld doet goed volgen... :mrgreen:

Thabita:
1.
13511
Mooi kleurcontrast van de bladeren met de achtergrond. Misschien had je een wat grotere diafragmaopening kunnen gebruiken om de achtergrond wat minder aanwezig te laten zijn. Ook had ie voor mij wat ruimer gekaderd mogen worden (meer ruimte rechts).

2.
13513
Dit blijven leuke experimenten. Ik vind de bovenkant van de foto geslaagd, de onderkant iets minder. Misschien had je met een polarisatiefilter de spiegeling onderin wat weg kunnen draaien om de voorgrond wat interessanter te maken.

3.
13512
Mooi romig water inderdaad. Voor mij had ie in staand formaat gemogen zodat 't bouwwerk bovenin wat meer ruimte krijgt en de "loze" ruimte links wat minder wordt.

Bagtjuh:
1.
13674
Mooi portret. Mooi zoals die wolven in dezelfde lijn als de bomen in de achtergrond staan. Jammer van die wolf in de achtergrond. (staat die foto nu scheef om de wolf recht te zetten?).

2.
13670
Kiekeboe! Lekker scherp waar ie scherp moet zijn. Had voor mij wel iets verder naar rechts gekaderd mogen worden.

3.
13669
Fraaie spiegeling heb je hier te pakken.

P_Flash:
1.
14066
Het idee is leuk, maar komt m.i. er niet helemaal uit. Heb je ook geprobeerd de spiegeling scherp te krijgen? Voor mij is de spiegling hier het onderwerp, maar die is onscherp...

2.
14065
Een lekker scherpe eend in z'n omgeving, ik vind 'm geslaagd.

3.
14064
Mooie sfeer en compositie, jammer dat de rechter gans op de voorgrond niet "vrij" is van de onscherpe exemplaren in de achtergrond.

JvdH:1.
14285
Ze blijven leuk, dit soort platen, Jammer dat de kop er niet helemaal op staat.

2.
14286
Leuke bosplaat. Jammer dat de lichtvlek niet wat meer naar links viel, had 'm net even wat evenwichtiger gemaakt.

3.
14287
Fraaie structuren in het blad, jammer dat er onscherp deel voor zit. Ook heb ik wat twijfels over de uitsnede die hang er nu voor mij wat tussenin: wel afgesneden maar voorzichtig, liever rigoreus afsnijden (randen helemaal weg) of niet afsnijden...
Landscape photography is the supreme test of the photographer - and often the supreme disappointment. - Ansel Adams
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Beter te laat dan nooit zullen we maar zeggen.

Thabita:
1.13511
Het steekt inderdaad mooi af,maar vind de foto wat rommelig met al die takken die alle kanten opgaan.Misschien was wat meer groothoek mooier geweest.
2.13513
Vind dit een hele geslaagde foto!
3.13512
Ik mis alleen de de schaatsers :D , het water is mooi glad,alleen vind zelf de kleurtoon niet zo mooi.

Bagtjuh:
1.13674
Ze staan er mooi op,lijkt wel of ze voor je poseren,of hadden ze honger :lol:
2.13670
Op het juiste punt scherp,leuk dat er nog wat spiegeling in de ogen te zien is.
3.13669
Mooie spiegeling,in het zwart en wit zitten in beide nog details,dat is altijd lastig

Builder:
1.14084
Deze foto straalt voor mij rust uit,kan er lang naar kijken.
2.14085
Vind de bomen in de achtergrond wat donker overkomen.
3.14086
Probeert er nou een egel zich te verstoppen onder het zand?

JvdH:
1.14285
Leuke foto,wat zou die koe gedacht hebben? :D
2.14286
mooi contrast tussen de felle zon en de boomstammen in de schaduw,wanneer is het weer zomer!
3.14287
Mooi roodblad met mooi structuur,alleen vind ik dat blauwige rechts boven wat storend.
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Zo daar kom ik dan eindelijk.

Thabita

13511
Helaas erg druk,misschien als je dchterbij was gegaan dat het blad er beter uit had gekomen.

13513
Goed idee alleen ietsje te donker.
Volgende keer met een heldere hemel aan de slag gaan :wink:

13512
Komt wel lekker over zo.
Alleen dat huisje op de achtergrond even verplaatsen graag.

p_flash

14066
Helaas kan ik hier niet veel van maken.
Sorry.

14065
Die groene kop met gele snavel komt er wel lekker uit alleen is het geheel te donker.

14064
Lekker rustig polder sfeertje.

Builder

14084
Mooie compo

14085
Ook lekker al had ik nog meer naar beneden gegaan om zodoende het graspolletje meer los van de achtergrond te krijgen.

14086
De minste uit de serie.
Misschien ook hier meer uit een hoek moeten werken?

JvdH

14285
Dank je ja..........kan ik weer mijn scherm schoonmaken. :?
Verder natuurlijk goed gedaan.

14286
Prachtig boslicht.

En dat ene blauwe vlekje..........

14287
Ik zoek iets dat scherp is.
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik zal er maar vanuit gaan dat MaestroNL weer in het buitenland zit zonder internet
Dus hierbij mijn commentaar en gelijk het einde van deze ronde.
[natuurlijk mag er gediscusieerd worden over het gegeven commentaar]

Thabita

#1. 13511
De sfeer is goed is deze foto (door de sobere kleuren) alleen vind ik hen erg druk.


#2. 13513
Bij mij komt de spiegeling niet echt mooi over. Waarschijnlijk doordat het een sombere grijze dag was. En dan is je (gespiegelde) lucht van dezelfde kleur als de modder.


#3. 13512
Horizon mooi hoog. De boom ligt op een hele mooie plek in de foto (comopsitie technisch), maar die takken op de voorgrond ?? Ik vind hem ook erg bruin van kleur.




Bagtjuh

#1. 13674
Ja Bag. en wolven. Twee handen op een buik. Ze poseren heel mooi voor je, maar op een of andere manier krijg ik gen wouw-factor bij deze foto. Maar niet te min een hele mooie plaat.


#2. 13670
En deze vind ik wel weer mooi en grappig. Mooi in beeld gebracht en haar scherp.


#3. 13669
Spiegeling en kleur 10+, maar dat takje links boven ??




P_Flash

#1. 14066
Je 'kiest' geen duidelijk onderwerp in deze foto (water, gras of spiegeling) hierdoor oogt het erg rommelig en een beetje te donker.


#2. 14065
Mooie woerd met spiegeling. Ik had de achergrond verder weg gecropt zodat de naduk echt op de eend en de spiegeling komt te liggen.


#3. 14064
Dit is een mooie compositie en lekker mistig van sfeer en kleur.
[muggenzift]die gans op de achtergrond die presies in de nek van de gans op de voorgrond zit[/muggenzift].





Builder

#1. 14084
Ik ben gek op deze stijl van fotograferen. Jammer dat je geen 'hulp' kreeg van het zonnetje voor een beetje schaduw effect.


#2. 14085
Gelijk als bij #1, maar deze oogt wel mooier door de DOF en de diagornale lijn (denk ik)


#3. 14086
En deze doet bij mij niet zo veel. 'Gewoon' een polletje gras van boven in het zand.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar