[Verzameltopic] - Kritiekkring 4 - Zwart/wit - ronde #3

Voor al uw foto's die u niet kunt onderbrengen in de bestaande categorieën

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Hallo allemaal,
nieuw jaar, nieuwe kansen! Na een wat lange tweede ronde (maar wel weer met mooie en interessante foto's en goede tips :D ) gaan we weer volop van start met de derde ronde.
Hieronder nog even de 'regels'. Succes en veel plezier!!

De deelnemers aan deze kritiekkring zijn:
# VFRood
# IrmaM
# roelie-ulft
# Herrick
# thabita
# dtmn

Het is niet toegestaan voor niet-leden van deze kritiek kring om foto's te plaatsen.Wel mag natuurlijk iedereen reageren op de foto's die hier geplaatst gaan worden, graag zelfs!

De 3 foto's dienen binnen te zijn op VRIJDAG 4 FEBRUARI en de commentaren op VRIJDAG 11 FEBRUARI. De disussie mag wel meteen starten, dus er hoeft niet gewacht te worden tot alle foto's zijn geplaatst. Als er, naar aanleiding van het commentaar, foto's opnieuw worden bewerkt dan mogen die ook geplaatst worden.

Hier nog even de algmene regels:
- Er is een post-cyclus van 5 weken. Je krijgt vier weken de tijd om 3 foto's te posten, en daarna nog 1 week de tijd om te beoordelen.
- De foto's zijn altijd zwart/wit, als je dat wilt mag je de kleuren versie erbij plaatsen zodat de omzetting beoordeeld kan worden, dit hoeft echter niet.
- Onderwerpen zijn vrij. Het is natuurlijk wel leuk om een beetje af te wisselen.
- Probeer niet teveel uit archief te putten, omdat dat de leercurve niet bevorderd.
- Beoordeel op technisch en inhoudelijk vlak. Begin met wat goed en positief is aan de foto en geef daarna verbeterpunten aan.

Wil je bij het reageren en posten het volgende toepassen:
- Alle foto's uploaden vanuit het eos digitaal album
- Bij het reageren eerst de naam van het kritiekkring lid, dan het fotonumber, de thumbid en dan de reactie dus:

Nicknaam
#1 [album]******[/album] - Mooie foto, maar ......... etc.
#2 [album]******[/album] - Deze omzetting is goed gedaan, contrast ..... etc.
#3 [album]******[/album] - Ja ......... ect.
Laatst gewijzigd door 2 op IrmaM, in totaal 12 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Het kan natuurlijk niet missen, dit keer een paar foto's van het mooie witte Nederland. De foto's heb ik gemaakt in de omgeving van Lochum tijdens een wandeling daar. Mijn fotografie 'spirit' was een beetje weg de laatste tijd, maar door dit weer, mooie wandelingen in de sneeuw en de fantastische beelden weer helemaal terug :D .

Foto 1

11991


Foto 2

11990


Foto 3

11989

Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

De nieuwe deelnemer aan deze kritiekkring is david (dtmn). David, welkom bij deze kritiekkring en we kijken uit naar je foto's.
Irma
Gebruikers-avatar
dtmn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2006 14:21

Hierbij dan maar gelijk alvast de drie foto's van mijn zijde. Ik zal van het weekend inhoudelijk reageren.

1

12006


2

12004


3

12005

EOS 300D l Sigma 18-125 F3.5-F5.6 l Canon EF50 F1.8 MKll l Canon EF-s 70-300 IS USM F4-F5.6 l Sigma 105 macro F2.8
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Ook al doe ik niet mee met deze kritiekkring maar ik wil toch even zeggen dat ik de foto's die hier totnutoe staan onwijs mooi vind.
Ik ben benieuwd naar de rest van de leden.
Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Hoi dtmn,mooie foto's! Ik ben blij kmet je deelname aan onze kritiekkring. Ik zal binnenkort ook mijn commentaar geven.

Thabita, bedankt voor je commentaar, leuk dat je ons in de gaten houdt!
Gebruikers-avatar
dtmn
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 234
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2006 14:21

Ja hier komt ie dan mijn eerste commentaar:

IrmaM
#1 11991
Juiste verhouding gekozen (panorama). De contrasten vind ik hier erg mooi, perfect hoe het hekje hier het meeste contrast heeft gekregen. De mistige boom en struik op de achtergrond vind ik hier ook mooi uitkomen. Een mooie foto met een hele aardige zw-w omzetting.

#2 11990
Eveneens een hele mooie plaat met dito zw-w omzetting. Heel mooi hoe het sneeuw op de eerste boom rechts contrasteert met de boom zelf. Wel vind ik de fietser in tegenstelling tot de rest van de compositie erg hard en donker overkomen. Ik begrijp dat de fietser het beeld completeert en daarom aandacht mag krijgen maar nu vind ik m net iets teveel uit de toon. Had m.i. dus iets zachter gemogen. Desondnaks een topplaat.

#3 11989
Ja en dan de boom.....
Topper. Super omzetting. Heerlijk leeg, maar toch een gevuld kader. Contrasten kloppen precies. Als ik dan nog wat te zeiken mag hebben had ie mss een ietsje pietsje minder strak gecropt mogen worden. Naaah laat ook maar hij is gewoon TOP.
EOS 300D l Sigma 18-125 F3.5-F5.6 l Canon EF50 F1.8 MKll l Canon EF-s 70-300 IS USM F4-F5.6 l Sigma 105 macro F2.8
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Ook ik ben nieuw in deze kritiekkring. Ik heb geprobeerd variatie in mijn post te brengen.

1. Een wens die uitkomt, een panda in levende lijve zien. In Wenen.

12367

2. Het Gemeente Museum Den Haag.

12366

3. Huis op begraafplaats Jafa.

12365

Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Twee nieuwe leden van deze kritiekkring en dan gelijk zulke leuke en goede inzendingen. Ik ben blij dat jullie deze kritiekkring komen versterken. Mijn commentaren volgen binnenkort.
Groeten Irma
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Welkom aan de nieuwe leden.
mooie binnenkomst!!!

momenteel ben ik bezig met portret werk. Ben benieuwd naar jullie meningen over de omzettingen en compositie.

1,

12832

2,

12833

3,

12834

Groeten Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

IrmaM

11991
Hele mooie sfeervolle foto het hekje breekt mooi de foto anders had ik 'm ietwat saai gevonden.
Ook de mistige sfeer doet het goed hier.

11990
Ook een hele mooie met die fietser als onderwerp. Misschien had je iets door de knieen
kunnen zakken voor een iets lager standpunt.

11989
SUPER. Ook weer lekker sfeervol. Ik krijg het er bijna koud van.


dtmn

12006
Mooie dieptewerking. Aan de linkerkant druk en aan de rechterkant de maan als onderwerp dat maakt
voor mij een spannende foto.

12004
Dit vind ik de topper uit jouw serie, eenvoud maar super neergezet.

12005
Deze is ook heel mooi, misschien dat het contrast iets te is doorgevoerd. De sneeuw
is nu echt een witte vlakte, helemaal egaal. Het ziet er iets onnatuurlijk uit. Maar desaltnietemin
een hele mooie plaat.


Roelie-Ulft

12832
Mooie compo, zeker met die rook erbij. Kijkt lekker langs je heen.
Ik had alleen haar gezicht iets "opgepoets" , ze heeft een oneffen huid dat had
ik een beetje weggewerkt.

12833
Hier zie je de vlekjes in haar huid veel minder (praktisch niet) en vind ik haar mooier.
Ze kijkt je lekker dromerig aan. Ik had alleen toch die wazige man op de achtergrond
eruit gelaten. Mijn blik wordt er toch naartoe getrokken en moet eigenlijk bij haar blijven.

12834
Ik vind 'm iets te donker. Misschien een grijzerer achtergrond of de kids iets lichtere kleren
aan doen. Qua compo wel heel mooi. Kinderen lijken me niet makkelijk ook al zijn ze iets ouder.
Nu ik er langer naar kijk, het hele donkere staat wel de schaduw aan de rechterkant valt nu
veel minder op.


Poeh, het is wel moeilijk om puntjes van verbetering te vinden bij zulke mooie foto's, dat niveau heb ik nog
lang niet.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Irma
11991 Mooi beeld door de mist, misschien iets meer zwart in de foto.
11990 De fietser heeft een mooie toegevoegde waarde. Was een 4 kant kader niet mooier geweest. minder takken aan de bovenzijde?
11989Topper, uitprinten en aan de muur.



Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Welkom DTMN,

12006 gewoon heerlijk!
12004 mooi stilleven, alleen jammer van de uitgebeten sneeuw linksonder.
12005Ik denk dat de foto krachtiger zou zijn als de boom groter in beeld staat.

Mooie serie. prima omzetting in wart wit.

Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Welkom Thabita.

12367 een pracht dier verdient meer ruimte om zich heen. Persoonlijk vind ik te krap gekaderd, misschien kon het niet anders. Zat er niet meer wit in?
12366 Leuk gezien. jammer dat de foto niet helemaal recht staat.
12365Ja prachtig. mooie contrast. Het gebouw komt mooi los van zijn omgeving.

Ook hier een mooie binnenkomer met mooie zwart wit omzetting..

Paul.
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

Roelie-Ulft

12832
Mooie compo, zeker met die rook erbij. Kijkt lekker langs je heen.
Ik had alleen haar gezicht iets "opgepoets" , ze heeft een oneffen huid dat had
ik een beetje weggewerkt.

12833
Hier zie je de vlekjes in haar huid veel minder (praktisch niet) en vind ik haar mooier.
Ze kijkt je lekker dromerig aan. Ik had alleen toch die wazige man op de achtergrond
eruit gelaten. Mijn blik wordt er toch naartoe getrokken en moet eigenlijk bij haar blijven.

12834
Ik vind 'm iets te donker. Misschien een grijzerer achtergrond of de kids iets lichtere kleren
aan doen. Qua compo wel heel mooi. Kinderen lijken me niet makkelijk ook al zijn ze iets ouder.
Nu ik er langer naar kijk, het hele donkere staat wel de schaduw aan de rechterkant valt nu
veel minder op.
Bij de tweede foto 12834 heb ik inderdaad haar huid "behandeld" Was benieuwd wie wat nu mooi vond.

Foto 12834 is inderdaad iets te donker. was mijn eerste keer met een studio verlichting.

Paul
Wordt vervolgd.
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Hierbij mijn bijdrage. Vormen in de sneeuw. De sneeuwduinen lenen zich er mooi voor vind ik.

1.

13184

2.

13185

3.

13186

Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
Dianawoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1829
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2011 22:12
WoonplaatsCOLON Lepelstraat

Ik vind ze allemaal geweldig mooi!!
De laatste serie vind ik ook heeeel apart.
Hoe hoger ik de lat leg, hoe sneller ik er onder door ga... dus omlaag met die lat, dan kan ik er overheen stappen en verder gaan
Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

dtmn
Dtmn welkom bij de club, en meteen een hele mooie serie als begin!!! :D

#1 12006
Mooie sfeer, erg mooi ook het mannetje in de verte op de weg. Ook 'spannend' omdat de weg niet precies in het midden is geplaatst. Wel vind ik dat de maan heel veel aandacht trekt, je oog wordt daardoor van de rest van de foto (zoals het mannetje op de weg), weggetrokken. Verder mis ik in het beeld wat contrast, er is bijna geen zwart waardoor het wel een erg grijs en vlak beeld wordt.

#2 12004
Prachtig. Wat mij betreft een topper!! Heel mooi gezien, eenvoudig en krachtig beeld, voldoende contrast. Alleen sneeuw in linkerhoek misschien net wat te uitgebeten.

#3 12005
Deze foto vind ik de minste van de drie. Mooi gezien, zwart/wit omzetting goed, alleen sneeuw wel erg fel en daardoor mis je nog 'contouren'. De boom komt wat onecht over, misschien omdat er geen stam is of zo. Het lijkt of hij achter de sneeuwberg staat ipv erin. Misschien dat een andere crop hem wat spannender kan maken (meer vierkant of zo).

Thabita
Ook jij natuurlijk welkom bij de club en ook gelijk een vliegende, mooie start! :D

#1 12367
Prachtig dier, lijkt me ook heel bijzonder om in het echt te zien en vast te leggen. Ben je goed in geslaagd, altijd moeilijk, een 'zwart/wit' dier en dan te zorgen dat je alle haren, zowel in het donkere als witte deel, goed blijft zien. Dat is je heel goed gelukt. Wel sluit ik me bij de opmerking van Paul aan dat ik hem wat strak gekaderd vind, is wat jammer dat net zijn rug en poot er niet helemaal opstaan. Alternatief is nog verder kaderen, b.v. echt alleen zijn kop en poot (en dan misschien vierkant). Ik ben benieuwd hoe dat er uit zou zien.

#2 12366
Heel bijzonder, bijna abstract beeld, doet echt jaren '70 aan. Mooie zwart/wit omzetting ook. Inderdaad alleen jammer dat beeld niet helemaal recht is.

#3 [album] 12365[/album]
Mooie zwart/wit omzetting, goed contrast, vooral de voorkant van het huis is heel erg mooi. Ik heb wel het gevoel dat er nog wat meer mogelijkheden op die plek waren geweest. Iets meer contrast tussen het 'oude' huis en het flatgebouw benadrukken of wat meer voor het detail gaan (b.v. van de voorkant van het huis).

Roelie-Ulft
Leuk en knap dat je zo met portretten aan de slag bent. Is ook erg leuk als afwisseling in deze kritiekkring en laat zien dat je met heel veel onderwerpen (en echt niet alleen landschappen) mooie zwart/wit beelden kunt maken. Ik heb niet zoveel verstand van portretfotografie, maar zal mijn best doen met bespreken!

#1 12832
Dit vind ik de mooiste van de serie. Haar ogen zijn mooi vastgelegd en ook het licht dat op haar haren valt. Die rook is ook heel mooi met alle rookslierten. De oneffenhuid stoort mij wat minder. Het wordt daardoor een echt portret van een 'jonge vrouw' en niet een glamour foto. Wel vind ik de achtegrond wat storend en vooral de verticale streep. Het beeld wordt daardoor gedeeld en de linkerhelft lijkt er minder bij te horen maar trekt wel veel (onnodige) aandacht.

#2 12833
Opnieuw heel mooi licht in haar haren en mooie zwart/wit omzetting. De foto zelf vind ik persoonlijk wat minder door de gezichtuitdrukking van de vrouw (lijkt wat onecht), maar ook de man op de achtergrond. Het doel van de man op de achtergrond is onduidelijk en er is ook geen interactie tussen het model en de man. De witte balk waar hij op leunt stoort niet echt, maar staat wel scheef en dat leidt ook de aandacht van het model af. Er zitten wel veel mogelijkheden op deze plek, dus ik zou er wel zeker mee doorgaan.

#3 12834
Leuke foto waar de kinderen (en hun ouders) vast heel erg blij mee zijn!Mooie lichtjes ook in hun ogen. Wel sluit ik me bij Thabita aan dat de foto wat aan de donkere kant is. Achtergrond is hier wel goed, geen storende elementen. Oude stenen muur doet het hier goed. De foto is wel wat 'traditioneel', maar vaak vragen ouders daar ook naar en is dat prima. Je zou voor jezelf kunnen kijken of je het leuk vindt wat creatiever te zijn met meer actie en/of beweging of een heel ander camerastandpunt.

VFRood
Creatief en origineel gezien en vastgelegd :D . Foto's doen wel erg onnatuurlijk aan, lijken bijna op een soort maanlandschap. Ik zie ook niet goed dat het sneeuw is (misschien wat te grijs), zou ook zand kunnen zijn. Heb je de foto's 's avonds gemaakt met 'onnatuurlijk' licht? Daar lijkt het nl. wel op en dat maakt het misschien ook zo 'korrelig'. Als je de vormen in de sneeuw wilt vastleggen dan vind ik dat je daar bij de tweede foto 13185 het beste in bent geslaagd. Ik vind daar de compositie het mooist en vooral ook de 'strepen' in de sneeuw. Wel stoort me daar de lange grasspriet door het beeld. Bij de derde foto 13186 vind ik ook de compositie mooi, maar trekt mijn aandacht erg naar de linker bovenhoek die net wat donkerder is. De foto komt daardoor wat rommelig voor. Als je dat hoekje weg zou laten zou het beeld ook wat rustiger zijn en je aandacht meer naar de lijnen gaan. De eerste foto 13184 vind ik het minst spannend.
Gebruikers-avatar
IrmaM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 67
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2010 10:42
WoonplaatsCOLON Omgeving Utrecht
CONTACTCOLON

Bedankt voor jullie feedback op mijn foto's. Even over de foto met de fietser, dit was helaas mijn tweede keuze. Op de eerste foto, die een veel beter en mooier beeld had opgeleverd, was de fietser verder weg. Helaas was die foto niet scherp (en je kunt hem niet snel overdoen). Heb veel geprobeerd met de krop van deze foto, maar zal nog eens kijken naar een vierkante krop.

Wat de foto van de boom betreft, die is genomineerd bij de expokeuze van de maand , dus als jullie voor 13 feb nog tijd hebben om te stemmen :-)
Gebruikers-avatar
roelie-ulft
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 786
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2009 18:48

IrmaM schreefCOLONWat de foto van de boom betreft, die is genomineerd bij de expokeuze van de maand , dus als jullie voor 13 feb nog tijd hebben om te stemmen :-)
Succes met je nominatie .

wat de portretten betreft, ja ik vind dit nog lastig om hierin creatief te zijn. dus oefenen en oefenen.

Paul.
Wordt vervolgd.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar