[Verzameltopic] Kritikkring 3 - Natuur - ronde #12

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Zo, de heren zijn ook op "pad" geweest, hahahaha.

Builder

12897
Mooi dat zandspoor vastgelegd, lekker scherp. Maar toch mis ik
iets van een onderwerp, het is nu alleen maar zand en verderop
wat stengeltjes. Ik had misschien 1 stengel bij het zand gezet.

12898
Deze vind ik heel mooi. Super.

12899
Hier eigenlijk hetzelfde als nummer 1, ik mis iets op de voorgrond.


JvdH

13064
Mooie vergroting van de bast, jammer dat ie er niet helemaal op staat
maar dan zou er meer van de omgeving opgestaan hebben denk ik.
Wat zijn die putjes in de bast eigenlijk, een specht??

13065
Deze vind ik heel mooi. Lekker scherp.

13066
Deze is helemaal top. Zo'n uitloper uit een boom met toch aardig stekels erop.
Lekkere wazige achtergrond wat de foto heel rustig maakt.


MaestroNL

13071
Mooie kleuren lekker scherp. Simpel maar heel mooi vastgelegd.
Dat zonnetje op de boom doet het ook lekker, lekker warm krijg ik het ervan.

13070
Sneeuw?? Nee, ik wil geen sneeuw meer zien.
Het was dat Jurgen op het kruis wees anders had ik 'm niet gezien.
De lucht komt op mij een beetje te blauw over.

13069
Ondanks dat het weer sneeuw is met ook nog ijspegels is deze heel
sfeervol. Die mist doet 't 'm. Heel mooi.
Als ik dan toch iets te zeiken moet hebben dan is het de kleur van het gras (?)
of wat het ook maar mag zijn, die komt ietwat onnatuurlijk over.
Ach vergeet dat ook maar, juist die kleur brengt ook de sfeer naar boven.
Gebruikers-avatar
P_FlaSh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 711
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 18:14
WoonplaatsCOLON Capelle a/d Ijssel
CONTACTCOLON

Thabita
#112189Sneeuw in de natuur ziet er mooi uit,maar er valt hier wel meer uit te halen denk ik.
#212190Leuk moment,was leuker geweest als je de kop erop had met evt voer in de snavel.Vreemde crop ook met al dat wit :?
#312191Vind het een geslaagde HDR,had wel graag het bruggetje in zijn geheel gezien.

Bagtjuh
#112215Mooie waarneming met mooi licht,had wel iet gecropt naar links of rechts.
#212216Zelfde als #1 alleen vind ik hem nog iets te verstopt.
#312210Dit vind ik de mooiste van de 3 alleen jammer van de takjes.

Builder
#112897Deze foto geeft mij een lente gevoel,kan me niet snel genoeg beginnen.
#212898Ik weet het niet me ogen springen van de scherpe voorgrond naar de wazige bomen.
#312899Deze foto straalt rust uit,mooi verloop van het dode naar levende gras met aan het eind de boom.

JvdH
#113064Ik zie er van alles in,een boom,kasteel deur met kogelgaten,2 benen met een kruis :oops: ,en hoe langer ik kijk hoe meer ik ga zien :D
#213065Heb het idee dat de scherpte niet helemaal op een lekker punt ligt,Wel een mooi patroon.
#313066Mooie foto, ook bij deze zie ik van alles.Het is een boomstronk ofzo iets,maar afgezien het dorntakje en de achtergrond,zou het ook een berg kunnen zijn met een dode boom op de top.

MaestroNL
#113071Zit al 5 min te bedenken wat ik hierop moet zeggen,en zou het niet weten,heb geen mening over deze foto sorry :oops: .
#213070Dit vind ik een hele mooie foto,besneeuwde berg met symetrische schuine
lijnen,mooie blauwe lucht, en het kruis als aantrekkings punt.Alleen had ik een stukje links weg gecropt
#313069Mooie foto,alleen komen de kleuren mij wat onnatuurlijk over.
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

Nou daar komt mijn commentaar, en zowaar op tijd ook ;)

Thabita

#1. 12189
Mooi gebied, hier had je met een ander (misschien laag op de grond) standpunt veel meer uit kunnen halen. Wat mij eigenlijk het meeste stoort zijn de verkeers/aanwijsborden, die verstoren de "rust" in mijn ogen.


#2. 12190
Hoewel een grappig plaatje zie ik graag meer de ogen van het koppie als het éne oog aan de achterkant ;)


#3. 12191
Lekker plaatje, niet té extreem (HDR) gegaan. Bruggetje had er van mij wel afgemogen. Pas op met HDR dat je geen "halo's" creërt, dat doet afbreuk aan je foto's! Kan wel maar dan moet je het veel meer in het extreme doen.


Bagtjuh

#1. 12215
Damhertjes, een grote plaag inmiddels in de AWD en omliggende dorpen. Hoewel de plaat goed scherp is op het koppie trekt hij me niet voldoende om naar te blijven kijken. Heeft denk ik met het standpunt te maken, ik kan er niet goed mijn vinger op leggen wat ik nou niet prettig vind. Mooie kleurtonen.


#2. 12216
Als je deze nou eens vierkant zou croppen, en dan het verscholen beestje eraf haalt wordt het ineens een heel ander beeld. Dan zou ik hem ook veel prettiger vinden om naar te kijken!


#3. 12210
Mooi scherp op het koppie, en dat zonnetje in de ogen is fraai "gevangen". Mooie kleurtonen, jammer dat "mevrouw" net niet meewerkte en aan dat stokje knabbelde ;)


P_FlaSh

#1. 12391
Nog heel even en dan zijn ze er weer, en belangrijker nog, het weer wat dan weer opknapt. Mooi scherp op het koppie, maar mis wel de facetjes van de ogen. Iets meer croppen? Verder mag hij van mij gespiegeld worden, dat kijkt voor mij wat lekkerder weg. Mooie kleuren die samen met een fraaie DOF zorgen voor een rustige achtergrond.


#2. 12390
Ik mis hier wit. Klinkt raar maar het is een beetje een grauwe bedoening zo. (te) weinig licht en het lijkt ook wel of er een beetje blauwzweem overheen hangt. En dat maakt het niet lekker wegkijken. Sterker nog, dan krijg ik zin in hazepeper ;)


#3. 12389
Croppen als dat nog kan. Meer vogel, minder lucht en takken. Wel een beetje, want dan hou je de dieptewerking maar is nu even te veel van het goede. Foto mag wat mij betreft ook gerust vierkant gecropt worden! Mooie kleur van de lucht trouwens!


Builder

#1. 12897
Van mij mag die "bossage" eraf, krijgt ie nog meer mystiek! Mooie vloeinde DOF, ik hou hier wel van!


#2. 12898
Hmmm.... errrr ik weet niet hoe ik het moet vertellen maar deze doet het in tegenstelling tot de voorgaande niet voor mij. Het lijkt net of je hebt geprobeerd een tegenlicht foto te maken maar die nét niet is gelukt. Ik had liever iets meer gezien van de struik op de voorgrond, misschien zelfs afstekend tegen een strak blauwe lucht. Komt dat een beetje over zo?


#3. 12899
Ik vraag me af wat je mij probeerd te laten zien/voelen met deze foto. Als je hem nou eens in het midden knipt en alleen de bovenste helft houdt dan vind ik hem ineens een stuk prettiger kijken!


JvdH

#1. 13066
Die stronk van mij ving nog net even 1 minuutje zon, toen kwam er ook een mooie kleur op. Volgens mij heb jij met heel grauw weer je foto's genomen, want ik mis een beetje kleur. En bij minder goed licht kun je aan je levels trekken wat je wilt maar echt heel fraai wordt het niet.
Wel goed scherp en juist de "afwijkende" positionering trekt me wel (links ipv rechts "Gouden regeltje")


#2. 13065
Ook hier zonde van het grauwe licht, maar die krullen en de repeterende "gaten" boeien me wel! Mooie weglopende DOF.

#3. 13064
Ik dacht eerst een beetje saai, maar ik betrapte me erop dat ik met mijn neus op mijn scherm zat om te zoeken in al die gaatjes of er nog rupsen/larves in zaten :) IK vind het lekker kijken, hier zou je van mij wat saturatie mogen toevoegen.
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

Thabita:
1.
12189
Op zich een mooi doorkijkje, maar ik denk dat ie beter tot z'n recht was gekomen als je een paar stappen naar voren had gedaan. Mag voor mij ook een tikkeltje helderder.

2.
12190
Leuk tafereeltje, mooie kleuren. Jammer dat de achtergrond ietwat storend is. Ik snap ook de witte vlakken niet (iets mis gegaan met 't croppen?).

3.
12191
Mooie invoerende lijn, jammer dat er aan de rechterkant net wat meer te zien is zodat de lijn via 't bruggetje weer terug kan de foto in. HDR mag voor mij iets minder zie nu wat (begin van) halovorming rond de bomen links.

Bagtjuh:
1.
12215
Lekkere kleuren, mooie compositie. Wel wat jammer van die takken achter 't beestje, maar ja je hebt niet alles in de hand...

2.
12216
Ook hier weer mooie kleuren, had voor mij wel wat krapper gekaderd mogen worden.

3.
12210
Lekker scherp. Deze had voor mij dan weer wat ruimer gekaderd mogen worden. Misschien was staand formaat ook nog wat geweest.

P_FlaSh:
1.
12391
Lekkere frisse kleuren en een mooie compostitie, mooie scherpte. Ik vind wel de bloem(blaadjes) rechtsonder wat storend.

2.
12390
Leuk tafereeltje, jammer dat er wat veel (onscherpe) voorgrond aanwezig is. Misschien had je wat hoger kunnen kaderen zodat het spoor vanuit de rechteronderhoek komt.

3.
12389
Mooie houding van de roofvogel gevangen, jammer dat ie nog wat ver weg is.

JvdH:
1.
13064
Leuke vlakverdeling. Jammer dat 't weer niet wat meewerkte zodat je wat meer structuur (schaduwwerking) krijgt...

2.
13065
Mooie structuren en vlakverdeling. De scherpte had voor mij wat verder naar achteren (op de krullen) mogen liggen. Ook hier helaas weer die vlakke belichting.

3.
13066
Boomstronk steekt mooi af tegen de achtergrond. De doornstruik had er voor mij niet bij gehoeven. Ik mis wel een beetje de verbinding tussen voor- en achtergrond.

MaestroNL:
1.
13071
Hier wel het betere licht waardoor de structuren mooi uitkomen. Had voor mij aan de rechterkant iets ruimer gekaderd mogen worden of misschien zelfs het stronkje aan de linkerkant plaatsen.

2.
13070
Mooie kleuren en structuren. Had voor mij iets verder naar rechts gekaderd mogen worden, zodat ie wat minder centraal wordt.

3.
13069
Hé die heb ik eerder gezien :wink:
Nog steeds een mooie dieptewerking door het dak mee te nemen. De kleuren komen hier op mij (hoewel nog steeds wat blauw) wel beter over.
Landscape photography is the supreme test of the photographer - and often the supreme disappointment. - Ansel Adams
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Builder schreefCOLONhé die heb ik eerder gezien :wink:
Diskwalificatie voor Meastro :mrgreen:
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Bagtjuh
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2333
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2005 15:25
WoonplaatsCOLON Veenhuizen

Kom ikke ook:

Thabita

Een bekend doorkijkje bij de Delfse Hout.
Maar je zou wel op zijn minst het blauwe bord weg moeten clonen.
12189

Leuk moment maar niet meer dan een "snappie".
12190

Ik ben totaal geen fan van HDR dus hier ga ik dan ook niets op zeggen.
12191

Builder

Mooie structuren in het zand.
Maar waarom in portretstand?
12897

Die wazige boom op de achtergrond is teveel aandacht aan het trekken hier.
12898

Mooie rustige foto maar ook nu weer de vraag: waarom in portretstand?

12899

JvdH

Doet me helaas niet die halve "gleuf.
Beter een hele gleuf bij dit denk ik.
13064

Mooie vorm.
Wel een beetje twijfel over de scherpte.
13065

Die bomen op de achtergrond trekken teveel aandacht weg nu.
13066

Maestro

Mooie stronk en een warme kleur zo.
Meer kan ik er niet van maken.
13071

Mooie verdeling van ruimte en berg.
13070

Sfeer is oke maar alles wel erg blauw.
13069

P_Flash

Lekker opwarmer voor betere tijden.
12391

Onderwerp veel te verweg maar ook de sneeuw kleur die er grauw is.
12390

Ook te ver weg en dan ook die takken links die niets toevoegen.
12389
Only after the last tree has been cut down.....only when the last river has been poisoned........only when the last fish has been caugth......only then you will find out that money can not be eaten......Lets all take care of mother earth!!
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Zo. En nu hebben we maar eendag te laat de kritiekkring ronde #12 toch afgerond. :D
Kritieken op de kritieken kunnen vanaf nu natuurlijk gemaakt worden. Eind van de week zal ronde #13 starten.
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
MaestroNL
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1303
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2008 11:04
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep (Haarlemmermeer)

JvdH schreefCOLON
Builder schreefCOLONhé die heb ik eerder gezien :wink:
Diskwalificatie voor Meastro :mrgreen:
:oops:

Dacht dat ik die eerder ergens anders had gepost, voor straf mag ik ronde 13 alleen maar nieuw werk posten zeker?
Gebruikers-avatar
jvdh
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5997
GeregistreerdCOLON 11 Jan 2008 14:22
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Jij snapt het helemaal :mrgreen:
Canon 5DmkII, Canom M, 24-70 F2.8, 70-200 F2.8, 50 F1.8 [+ vele extra's]
-Na een paar jaar minder aanwezig te zijn geweest. Probeer ik weer wat vaker langs te komen-
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Nou Maestro voor mij was hij nieuw hoor. :lol:

Wel grappig om te zien hoe verschillend soms foto's worden beoordeeld.

Dat grote witte vlak bij mijn merel, dat is idd een soort van cropfout :oops:
En voor Bagtjuh, sorry maar ik zal heus wel meer HDR-achtige foto's plaatsen, doe maar je
ogen dicht, hahahaha. Smaken verschillen. :roll:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar