Trouwfoto's

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Bazzie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2010 14:48

Goede middag allemaal,

morgen gaat er een familielid trouwen. Het wordt allemaal heel simpel. Alleen de kinderen van de bruid en bruidegom en de daarbij horenden aanhang (kinderen en partner) komen. Het officiële gedeelte vindt plaats in het gemeente huis. Daarna gaan we weer terug naar de woning van het stel drinken we wat en gaan we uiteten.

mij is gevraagd of ik de dag door wat foto's wil maken. Hiermee heb ik ingestemd. Ondanks dat het een simpele bruiloft wordt wil ik toch wat leuke foto's voor ze maken en wil ik tegelijkertijd geen flater slaan. Ik maak gebruik van mijn canon 450D met de 18-55 IS of mijn 55-200 USM. Het meest gebruik ik denk ik de 18-55.

Vraag is welke instellingen ik het best kan gebruiken tijdens de verschillende fases:
  • Tijdens ceremonie
  • Tijdens de borrel
  • In het restaurant
Ik heb geen externe flitser en wil eigenlijk het gebruik van de fliter beperken tot het noodzakelijke minimum.

Ook zou ik tips krijgen waarvan ik allemaal foto's zou kunnen maken.

Alvast bedankt voor de tips!!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Bazzie schreefCOLONmorgen gaat er een familielid trouwen.
Da's nog eens lekker op tijd.
Alvast gefeliciteerd
Bazzie schreefCOLONVraag is welke instellingen ik het best kan gebruiken tijdens de verschillende fases
Als ik nu zeg dat je het allemaal op f/100 bij f/8.0 en iso 100 moet doen, geloof je me dan?
Hier is niets zinnigs over te zeggen omdat wij geen benul hebben van het licht wat je kunt verwachten. En om eerlijk te zijn denk ik jij ook niet. Maar daar kun je je wel op voorbereiden. Onder andere met kennis en het op orde hebben van je spullen. Als je nu tijdig was begonnen met je voorbereiding in plaats van hier de dag van tevoren de vraag te stellen, dan had je bijvoorbeeld je kennis wat bij kunnen spijkeren. Misschien wat kunnen oefenen en tips kunnen krijgen van mensen die regelmatig bruiloften doen en misschien bijvoorbeeld alvast een kijkje wezen nemen op de lokatie
Bazzie schreefCOLONIk heb geen externe flitser en wil eigenlijk het gebruik van de fliter beperken tot het noodzakelijke minimum.
En toch zou ik dan eens kijken of je vanavond nog ergens een externe flitser kunt regelen.
Bazzie schreefCOLON Ook zou ik tips krijgen
Voorzichtig gezegd? Het bruidspaar niet te enthousiast maken met je resultaten voordat je iets gedaan hebt. Het is de belangrijkste dag in hun leven. We trouwen maar één keer (vele niet, maar we gaan er wel vanuit)
Nu kom jij de middag van tevoren vragen hoe je dat het beste aan kunt pakken.
Ik zal aan je denken morgen, maar heb er een zwaar hoofd in.

Ik fotografeer veel. Heel de dag door. Ik doe veel sport en veel technische fotografie bij een laboratorium. Regelmatig krijg ik de vraag van bekende of ik hun bruiloft wil doen. Dit jaar al twee maal. En in beide gevallen stuur ik die mensen door naar collega's die wel veel bruiloften doen. Bruiloften is geen vak apart, maar wel een kleine specialiteit. Ja, ik zou een bruiloft kunnen fotograferen. Nee, niet dusdanig goed als dat andere in mijn netwerk kunnen. Waarom zou ik een bruiloft gaan fotograferen als ik het a) niet leuk vind b) liever van de dag geniet en c) een ander het voor hetzelfde geld veel beter kan?

Nu komt men bij jou, voor een duppie op de eerste rang. Maar je hebt geen idee hoe je het aan moet pakken, denk je dat dat binnen 24 uur wel geregeld kan zijn?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
EoneX
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 633
GeregistreerdCOLON 01 Apr 2009 07:06
WoonplaatsCOLON Apeldoorn
CONTACTCOLON

Eeerm, morgen? En je weet nog niet hoe je de foto's moet maken, oei...

Maar goed, wat tips.
Als je niet wilt flitsen moet je voor, vooral de binnenplekken, een zo groot mogelijk diafragma (klein F-getal) kiezen. Maar ja iedere situatie kent zo zijn eigen installingen. Hierbij kun je dan ook je ISO wat omhoog schroeven, maar ik zou als ik jou was niet hoger gaan dan 800 anders krijg je waarschijnlijk te veel ruis. Probeer misschien anders toch nog en externe flitser ergens te lenen en er vanavond een latertje van te maken en nog even wat oefenen.

Met je 18-55 kun je de overzichts foto's maken en met de 55-200 eventueel mooie portretjes.

Kijk bij het fotograferen ook eens om je heen voor leuke details. Vergeet de ambtenaar niet, de kus, ze houden vast elkaars handen vast, de ringen en het omdoen daarvan. De kinderen etc...etc...etc...neem vooral veel, heel veel foto's.
En oefen vanavond nog even in huis met de wat donkerder situaties zodat je morgen *kuch* niet voor verrassingen komt te staan.
Dit is nog een lijstje met dingen die je zou kunnen fotograferen http://www.allesovertrouwen.nl/wat-moet ... sfotograaf

Let wel op, bruidsfotografie is niet zomaar fotografie. De spullen horen eigenlijk goed op orde te zijn. Weet waar je aan begint het is echt niet zo dat je met een Spiegelreflex *maar even* een bruidsreportage kan doen.

Ik weet (uit ervaring) hoe enorm druk je bent en hoe belangrijk het is dat je je apparatuur zeer goed kent en de situaties goed moet kunnen inschatten.

Ik wens je in ieder geval veel succes.
Ach ja, wie ben ik?
Onze Foto's gemaakt met een Canon.
Bazzie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 22
GeregistreerdCOLON 22 Dec 2010 14:48

@ EoneX

Bedankt voor je antwoord. Het is niet de bedoeling dat ik een hele reportage maak. Ze hebben mij gevraagd de hele dag foto's te maken zodat ze zelf niet de hele tijd hoeven te knippen.

Ik ben zelf ook een van de gasten en zal ook gewoon mee dineren en drinken (met mate), maar tussendoor maak ik foto's. Ik wil toch vooral leuke foto's maken en van deze gelegenheid gebruik maken om erachter te komen waar je aan zou moeten denken bij dit soort evenementen.

Ik ga de site doorlezen. Bedankt
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Ik wil niet dippen, maar ik hoop dat je duidelijk hebt gemaakt dat het niet je vak is en je probeerd om mooie foto's te maken. Niets is zo erg als mislukte of onscherpe foto's van een trouwreportage.... ik wens je ontzettend goed weer en veel succes morgen.

ps: schiet op RAW dan heb je nog wat meer mogelijkheden achteraf.
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Bazzie

je neemt wel veel hooi op je vork in een keer. Onvoorbereid foto's maken en dan ook gewoon een van de gasten zijn. Da's bepaald niet eenvoudig. Je krijgt dan toch minder mee van het feest dan je zou denken (tenminste : ik wel).
Ik zou je inderdaad aanraden : probeer nog een flitser te regelen voor morgen en doe vanavond nog wat testjes. Zonder zal het niet meevallen binnen. De popup flitser van je camera kan niet zo heel ver. ISO 800 op een 450D kan nog zonder teveel ruis, maar hoger zou ik niet gaan (ben zelf ook met een 450D begonnen). Als je de interne flitser gebruikt, neem dan een extra accu mee (of anders de oplader) en voldoende geheugenkaartjes. Je maakt al gauw meer foto's dan je vooraf kunt vermoeden.
Verder is het kijken en zoeken naar de leuke momenten.

Veel succes morgen
Peter
Diaroen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2010 19:46

Beste Bazzie, ik heb twee jaar terug de foto's van mn dochters huwelijk gemaakt. Bekende probleem, geen geld en toch iets willen hebben.
Boven verwachting is het heel goed gegaan, ze hebben van de foto's een album bij Albelli gemaakt en het is echt schitterend geworden.
Tips heb je boven al gehad, maar in RAW schieten is heel belangrijk, zeker voor de foto's binnen. Daar ging het met de witbalans bij mij fout.

Hopelijk is het morgen zonnig, dat scheelt een stuk bij de belichting. Ik heb ook voor binnen de 50mm plastic fantastic gebruikt, heel scherp en licht gevoelig, mocht je die nog kunnen lenen. En externe flitser lenen,liefst vanavond nog, dan kan je nog even oefenen. Indirect flitsen, anders krijg je van die witte gezichten.

Veel foto's, veel details (schoenen, ringen, de taart, het strikken van de das door de taximan (mn schoonzoon kon het niet), ritje in de stadsbus, bruid in lingerie, het opmaken, het kapsel etc).
Het bekend zijn met de familie kan ook z'n voordelen hebben. Ik heb een heel dierbare foto kunnen maken, mn dochter telefonerend met haar oom die kort daarna overleed. Een onbekende prof had daar de impact wrs niet van kunnen vermoeden.

Ik wil hier echt de professionele bruidsfotografen niet te kort doen, maar soms zijn de omstandigheden en/of het budget er niet naar en moet er groeit worden met de riemen die er zijn.

De mensen weten dat je niet professioneel bent , geniet van de dag.
Heel veel succes en het gaat vast goed komen.

Groet
Diana
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Zoals een van mijn favoriete bruiloft fotografen zo mooi zegt: if you fail to plan, you plan to fail.
Je bent -zoals hierboven ook meerdere keren is aangegeven- duidelijk zwaar tekort geschoten met je voorbereiding.
Er is genoeg websites/boeken/workshops met de benodigde informatie, al moet je hier wel meer als 1 avondje voor uit trekken ;)

Mijn advies is om toch een externe flitser te regelen, je hebt namelijk geen lichtsterke lenzen(IS helpt niet tegen beweging van de mensen ;)) en je body is niet echt geschikt voor hogere iso's.

Succes en vooral veel sterkte ik ben benieuwd naar de resultaten :)
Je weet niet wat je niet weet ! :D
JSnakes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 929
GeregistreerdCOLON 16 Sep 2009 14:10

Kan je hem je 50 1.2 niet uitlenen? ;)

Ik denk dat het vooral binnen erg lastig wordt en hoop voor je op goed verlichte ruimten.
Laatst in een café op F/1.2 en 6400 ISO nog net een sluitertijd van 1/100 kunnen verkrijgen.

Ik denk dat het uiteindelijk toch nog wel wat flitsen wordt.
Beter direct geflitste plaatjes dan bewogen en dus mislukte ;)
WireWess
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1258
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2009 23:30
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

@JSnakes, in het doosje van mijn 50mm zit geen zakje met kennis en ervaring dus hier zal de topicstarter niet mee geholpen zijn. ;)
Deze lens icm bruikbare iso6400 geeft je echt een nachtkijker 8)

Ik ga mee in jouw tip, lekker flitsen tot het bruidspaar sterretjes ziet. :twisted:
En vooral niet vergeten extra accu's, geheugen en batterijen mee te nemen :D
Je weet niet wat je niet weet ! :D
Diaroen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2010 19:46

Bazzie, ben benieuwd hoe het je is vergaan.

Groet
Diana
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Ik snap met de beste wil van de wereld niet, dat iemand de laatste dag voor de officiële plechtigheid naar voren wordt gebracht als dé fotograaf.

Het verhaal over een laag budget, vind ik een beetje onzin. Een laag budget kan, maar dan ga je toch ruim voor de tijd zoeken naar een fotograaf die het voor een laag budget doen. Op Marktplaats staan er voldoende...

Als ik zo onervaren was, had ik het never en nooit gedaan, want het is een hele verantwoording die je hebt. Niet alleen qua fotograferen, maar ook de rest...

Ben wel benieuwd naar het resultaat. :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Daar horen we nooit meer iets van...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar