Eigen creativiteit versus 'jatwerk'...........

ModeratorCOLON Global Moderators

Arnoud
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 708
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2006 18:19
CONTACTCOLON

Beste allemaal,

Fotografie staat voor mij gelijk aan hobby, techniek en vooral creativiteit. Dit laatste is een lastige. Er bestaan natuurtalenten die over oneindige creativiteit beschikken. Ik ben er in ieder geval jaloers op, hoewel ik niet mag klagen (zei ik bescheiden.... :D). Creativiteit kun je volgens mij wel een handje helpen door gewoon je ogen open te houden, en bij veel zaken te bedenken wat je er fotografisch mee zou kunnen. Zo ontstond mijn heuse "stroop - project" (misschien bij sommigen van jullie nog bekend). Hier anders een link: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 84&t=62022

Eerlijk is eerlijk, een fotograaf vind het prettig als de foto's in de smaak vallen. Dat was bij deze serie over het algemeen het geval, wat resulteerde in vele shoots van andere fotografen met als thema..... jawel..... STROOP! Wat ik dan denk: gaaf, ze vinden het dus leuk. Benieuwd wat een ander ervan gaat maken. Die gedachte is spontaan verdwenen als ik dan EXACT dezelfde foto's voorbij zie komen (overigens nog geen punt, ik heb geen patent op mijn idee). Wat mij dan alleen tegen valt is dat er een gebrek aan creativiteit blootgelegd wordt. Er zijn namelijk zoveel manieren om iets leuks met stroop te doen, dat het wel heel toevallig wordt als je exact dezelfde foto gaat namaken. Bovendien is het voor zowel mijn model als het model van de andere fotograaf niet prettig aangezien geen van beiden een originele foto meer heeft.

Ik wilde dit verhaal ondersteunen met wat voorbeelden. Links telkens de namaak variant, rechts mijn foto.
De namen en / of logo's van de fotografen zijn verwijderd, het is mij er niet om te doen om personen zwart te maken. Geen enkele aanval op de persoon dus, enkel een voorzet om mensen aan te sporen nieuwe dingen te verzinnen.....

10864

10863

10862

10861

10860

Benieuwd naar de reacties :D

Groet,
Arnoud
www.vanderwal-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
gewooninge
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 218
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2010 22:28
WoonplaatsCOLON Zwolle

Ik zou me juist zeer vereerd voelen wanneer iemand mijn foto's als voorbeeld zou nemen. Zelf probeer ik door te kijken naar andermans foto's op ideeën te komen. btw jouw foto's vind ik wel mooier en spannender overkomen. Groetjes Inge
Als een ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?

Met het materiaal zit het wel goed, nu de ervaring en kennis nog…..

https://www.facebook.com/inge.huzen" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Het is de grootste eer die je kunt krijgen Arnoud, dat iemand jou werk zo goed vind dat ze hetzelfde willen bereiken.

Ik snap je oproep om de eigen creativiteit aan te wenden, maar zeker voor fotografen die de techniek nog moeten leren is het gebruik maken van bestaande concepten erg handig. Daarbij durf ik gerust te stellen dat jou versies stuk voor stuk mooier zijn, en fotografen die niet met eigen ideeën komen blijven altijd minimaal 1 stap achter lopen.
Arnoud
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 708
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2006 18:19
CONTACTCOLON

gewooninge schreefCOLONIk zou me juist zeer vereerd voelen wanneer iemand mijn foto's als voorbeeld zou nemen. Zelf probeer ik door te kijken naar andermans foto's op ideeën te komen. btw jouw foto's vind ik wel mooier en spannender overkomen. Groetjes Inge
Vereerd is een groot woord :D, maar enige variaties had ik leuk gevonden.

Thanks voor je reactie.

Gr,
Arnoud
www.vanderwal-fotografie.nl
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

beter goed gejat, dan slecht verzonnen!

het is jammer Arnoud dat de fotograaf(en) exact dezelfde poses hebben gebruikt. wat ik dan weer positief voor jou werk vind, Qua make-up en zorg rondom de shoot is zichtbaar veel meer moeite besteeds, ook in de nabewerking zit denk ik veel meer tijd.

ze kunnen toch nog niet tippen aan jou Unieke project, en... is dat nou niet iets wat jou project uniek maakt!? ;)
Canon
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Ik zou het een compliment vinden dat jouw foto's er steeds weer duidelijk beter uitzien. Je hebt het idee bedacht, en je uitvoering is beter. Ik kan me het dilemma tussen je gevleid en geirritteerd voelen voorstellen. Het enige dat ik kan zeggen is: jij hebt het talent het te verzinnen, en niet alleen dat, je voert het ook nog beter uit. Voor minder getalenteerde fotografen is het een goede oefening iets origineels na te bootsen, doe ik zelf ook, maar ik zet het niet op dit forum. Het gaat hier uiteindelijk om een oefening, en je moet zelf wel kunnen zien of het op het origineel lijkt of niet .... hier is het duidelijk dat degenen die jou werk imiteerden dat nog niet kunnen.
Ik zou het evengoed op dit moment heel leuk vinden als anderen mijn ideeën nabootsten .... maar weet niet hoelang dat zou duren.
Groetjes,
Elsbeth
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
7DWouter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2010 20:15
WoonplaatsCOLON Enschede

Wat sommige anderen ook zeggen........

Jou foto's zien er 10 x beter uit dan de na-apers! :P :P :P :P :P
Gebruikers-avatar
Ellie Wijman-Loots
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2009 15:45
WoonplaatsCOLON Eygelshoven - Limburg

het moet iemands ego wel strelen als ideëen overgenomen worden dus in dat opzicht zou ik mij vereerd voelen.

Jammer is dat men het klakkeloos overgenomen heeft en geen eigen stempel erop heeft gedrukt. Vergelijk het maar met een schilderij dat nageschilderd wordt.
De kopie is (bijna) nooit te vergelijken met het origineel.

Voordeel bij jou foto's is wel dat je die van jou er zo uithaald
neem mij maar zoals ik ben, ik kan helaas niet anders zijn
Gebruikers-avatar
BigZ
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2010 15:21

Arnoud,

Het moet toch een eer zijn als men je ideeën gebruikt. Denk maar aan Japanse auto's, gejat uit het westen en nu (eindelijk) verbeterd. Denk aan schilderen op nummer. Als je zelf niet zo goed bent probeer je iemand na te doen. Trok jij vroeger nooit plaatjes na met overtrekpapier? En wees nou eerlijk, de stroop was jouw idee maar de vrouw was al door Iemand anders geschapen. Door jouw foto's eer je Gods schepping. Je vond het voorbeeld zo mooi dat je het wilde gebruiken. Jouw na-aper eert jouw werk omdat hij het zo mooi vond dat hij het wilde gebruiken.

N.B. Ik weet dat mijn collega op de fotovakschool vaak een opdracht krijgt om een beroemde foto te reconstrueren en exact dezelfde foto moet proberen te maken. Wie weet wat de reden is geweest. Zolang deze niet bekend is zou ik alleen maar vereerd zijn.

@Arnoud, nog even een update. Stel je ben rechter in Nederland en je bent onafhankelijk. Nu niet meteen boos worden hoor, ik bedoel het niet kwaad. Kan je bewijzen dat jouw foto's van een eerdere datum zijn? Misschien heb jij deze wel als voorbeeld gebruikt en ze verbetert, net als die Japanse auto's. Zo zie je, je moet voorzichtig zijn. En mogelijk kan je het eenvoudig aantonen echter EXIF info is ook te veranderen. Ik denk dat je bij een echte "case" het nog moeilijk zou krijgen. Neemt niet weg dat het niet origineel is.
Laatst gewijzigd door 1 op BigZ, in totaal 8 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Dr. Strooi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 263
GeregistreerdCOLON 01 Jul 2005 17:41

Ik begrijp dit niet. Waarom iets namaken wat slechter is als het origineel?
De originele foto's zijn zo ongelofelijk veel beter.
Maar misschien ziet de maker van de neppers dat zelf niet en dat maakt hem of haar des te triester.

Het is eigenlijk een compliment voor je, maar ik hou toch niet van dit soort gejat.
Wie goed tegen kou kan heeft lang zomer.
Gebruikers-avatar
linda
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 14:55
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Ondanks dat de modellen dezelfde pose hebben lijken de foto's bij lange na niet op die van jou!
Vergelijk het maar met een echte picasso en zijn schilderij die je inkleurt op de nummertje ;-)
EOS 7D/ 350D en wat lenzen.
Gebruikers-avatar
vonderstealth
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2010 21:41
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Dr. Strooi schreefCOLONIk begrijp dit niet. Waarom iets namaken wat slechter is als het origineel?
De originele foto's zijn zo ongelofelijk veel beter.
Maar misschien ziet de maker van de neppers dat zelf niet en dat maakt hem of haar des te triester.

Het is eigenlijk een compliment voor je, maar ik hou toch niet van dit soort gejat.
Inderdaad hier ben ik het totaal mee eens een idee van iemand gebruiken om je eigen creativiteit uit te werken tot iets eigens of beters. Alleen dit is gewoon 'nep' en om eerlijk te zijn vind het er nog niet eens goed uitzien. Arnoud ga zo door echt mooie foto's sommige spatten echt van het scherm af dat is leuk te zien.
MS Fotografie https://www.ms-fotografie.nl
EOS 7D gripped | Sigma 10-20 f3.5 DC HSM | Sigma 17-50 f2,8 DC EX HSM | Sigma 70-200 f2.8 II MACRO HSM + Sigma 2.0x APO Tele Converter | Speedlite 430XE II
Dais_k
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2006 19:44

Ik begrijp de frustratie wel!
Net zoals Arnoud zelf zegt, begrijpt hij dat mensen het leuk vinden en met zijn idee aan de slag gaan.
Vind hij zelfs leuk.Op dat vlak zou ik ook vereerd zijn.

Het punt is, dat de foto's exáct hetzelfde zijn.
Nou ja, niet qua kwaliteit natuurlijk. Maar exact dezelfde poses met exact dát idee erin,zou ik ook echt niet leuk vinden.
Als er eigen variatie inzat, of misschien eentje die er enigszins op lijkt, was het denk ik geen punt geweest.
Groetjes daisy
Johnalb

BigZ schreefCOLONArnoud,

Het moet toch een eer zijn als men je ideeën gebruikt. Denk maar aan Japanse auto's, gejat uit het westen en nu (eindelijk) verbeterd.

Misschien heb jij deze wel als voorbeeld gebruikt en ze verbetert, net als die Japanse auto's. Zo zie je, je moet voorzichtig zijn. En mogelijk kan je het eenvoudig aantonen echter EXIF info is ook te veranderen. Ik denk dat je bij een echte "case" het nog moeilijk zou krijgen. Neemt niet weg dat het niet origineel is.
Die Japanse auto's zijn een slecht voorbeeld. Ik Ou eens wat vakbladen lezen en de Duitse peg top 50 bekijken. Daar staan voornamelijk Duitse auto's op de eertse plaatsen plaatsen :lol:
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

geert h schreefCOLONHet is de grootste eer die je kunt krijgen Arnoud, dat iemand jou werk zo goed vind dat ze hetzelfde willen bereiken.

Ik snap je oproep om de eigen creativiteit aan te wenden, maar zeker voor fotografen die de techniek nog moeten leren is het gebruik maken van bestaande concepten erg handig. Daarbij durf ik gerust te stellen dat jou versies stuk voor stuk mooier zijn, en fotografen die niet met eigen ideeën komen blijven altijd minimaal 1 stap achter lopen.
Ik had een stuk tekst getypt eerder deze avond maar toen vond iemand het nodig een forum update te doen. :twisted: :wink:
Het kwam eigenlijk neer op wat Geert zegt. Daar sluit ik me dus helemaal bij aan!
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Dais_k,

Met jou ben ik eens.

Een foto als leidraad hebben is niet erg, maar een foto "exact" na maken vind ik ook minder plezierig. Dat laatste is eigenlijk gewoon plagiaat.

Ik ben o.a. nu bezig aan een zelfstandig project, waar ik mensen (zeer simpel!) op een bepaalde manier bij fotografeer. Ik breng bewust niet naar buiten wat het precies is, om mensen niet op een idee te brengen omdat ik over 1 a 2 jaar wil exposeren met de foto's bij ons in het dorp. Zou ik het nu al aan de grote klok hangen, dan heb je grote kans dat mensen dat exact na gaan kopiëren, en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dan hoef ik niet meer te exposeren...

Dus ik kan TS zijn topic wel begrijpen. :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
MacEos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 486
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2007 17:25
WoonplaatsCOLON Gennep
CONTACTCOLON

Hé jakkes!!
Na doen zou ik ook niet erg vinden, maar dit is kopieren!!
Groet Marco
Canon 6D / 50D, 24-105L is USM, 70-200 f 2.8L, 430 EXII, 580 EXII, Velbon Statief.
www.mt-fotografie.nl
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Ik begrijp het ook wel... Misschien zijn over de wereld alle plaatjes en alle foto-ideeën al wel gerealiseerd, maar het blijft leuk om je eigen draai eraan te geven (zoals schrijven met licht, druppel fotograferen, silhouet fotograferen enz.). Dit is gewoon stomweg kopieerwerk wat ik vroeger ook wel deed op de basisschool. Op zijn minst hoort bij de kopie vermeldt te zijn van wie de inspiratie afkomstig was, dan kan ik me voorstellen dat je je nog wel een beetje vereerd voelt. Dit steekt wel een beetje, ook al wordt de kwaliteit van het origineel nog niet eens benaderd.

Groeten,
Hendrik
rsr
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2010 21:31

Ik zou zeggen voel je vereerd en maak je niet te druk. In de muziekwereld (coverbands) zijn er genoeg mensen die bekende artiesten exact willen copieeren (ook bekende artiesten die het dan vaak niet exact doen). Maar zelden hoor je van bandjes van wie het origineel is tijdens optredens. Meestal pakken de coverbandjes de nummers die ze leuk/mooi/goed vinden, dus dat zal deze fotograaf waarschijnlijk ook gedaan hebben.

Ook fotograven pakken vaak poses, standpunten ed van andere fotograven. Ze pakken zelfs heel vaak de zelfde modellen... Aan de andere kant begrijp ik je wel en zou bij deze serie wel een vermelding naar idee/origineel of iets dergelijks op zijn plek zou zijn!
Arnoud
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 708
GeregistreerdCOLON 25 Jun 2006 18:19
CONTACTCOLON

Bedankt voor alle reacties. Blij met de bijval van velen.
Het gint mij vooral om de gedachte erachter.
Namaken is helemaal niet erg. Sterker nog, ik heb fotografie zo onder de duim gekregen.....!
Ik pakte een foto en ging vervolgens kijken waar het licht vandaan kwam, en hoe ik dat zou kunnen namaken. Daar leer je erg veel van.
Het volgende punt is dan alleen: publiceer je daarna de nagemaakte foto als zijnde JOUW werk en idee.
Ikzelf heb dat nooit gedaan. Ik maakte iets na, en deed vervolgens niets meer met de foto. Dat vond ik niet netjes naar zowel de fotograaf, als naar het oorspronkelijke model.

Groet,
Arnoud
www.vanderwal-fotografie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar