Welke lens heb ik nodig op de 60 D voor Studio fotografie??

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
babsje1997
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2010 17:00

Hoi,

Ik ben overgestapt van Olympus E510 naar de Canon 60 D.

Ik ben op zoek naar een goede lens voor in de studio.
Het gaat vooral om het maken van portretten, close up's en ten voeten uit foto's.

Gr Barbara :wink:
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Advies geef ook even je budget aan.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
babsje1997
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2010 17:00

De prijs mag tussen de 0 en de 1000 euro liggen.

Gr Barbara :wink:
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Ik weet niet hoe groot je studio is, maar een 70-200 f4 is hier erg geschikt voor. Met studioflitsers is IS geen pre en een f2.8-versie is wel leuk maar hoeft ook niet perse.
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Zoals Geert al zei is de 70-200 is hier wel een top lensje voor....of je moet willen werken met primes?
- Canon spul -
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Wat gebruikte je met je Olympus?

Volgens mij is zo'n beetje iedere lens geschikt. Ik zou zelf neigen naar primes vanwege de kwaliteit en in een studio maakt het verwisselen van lenzen niet zoveel uit. Of anders een 24-70L of 17-55IS. Een 70-200 lijkt mij nogal lang, zeker op een crop-camera.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
geert h
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 9477
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2007 15:02
WoonplaatsCOLON ergens midden in Noord-Brabant
CONTACTCOLON

Een 70-200 is eigenlijk een beetje aan de lange kant op een cropcamera inderdaad, op fullframe is het bereik perfect. Maar over de 17-55 IS niets als lof, maar die is juist weer net te kort voor in een studio is mijn ervaring die par keer dat ik in een studio heb gestaan.
molen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 273
GeregistreerdCOLON 08 Aug 2008 19:52
WoonplaatsCOLON zwolle

ik heb zelf een studio van 6 bij 6, ik gebruik zelf de tamron 17-55. dit omdat ik ook groepsfoto's maak en anders niet iedereen er op krijg.
voor portret wil ik nog wel eens mijn 50mm gebruiken. ik heb ook de 105mm macro lens, maar moet ik toch te ver achter uit.
dit geld voor mij, voor een ander kan het wel heel anders zijn.
Gebruikers-avatar
van den Berg
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 658
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2008 19:25

28 of 50 of 80mm, liefst de L versie
JVfoto
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 06 Nov 2010 22:52

Minimaal 50 mm bij modelfotografie op een crop camera.
Dus voor heel weinig een 50mm 1.8.
Budget is tot 1000,00 euro zie ik, dan kun je opteren voor 24-105 L.
Dan kan je bij portret en close ups afstand houden van het model.
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

De 60D is een crop camera dus de 70-200 is in de meeste thuisstudio's te groot. Tenzij je echt de ruimte hebt?

Sigma 17-70 OS is nog niet genoemd.
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Gripen schreefCOLONDe 60D is een crop camera dus de 70-200 is in de meeste thuisstudio's te groot. Tenzij je echt de ruimte hebt?

Sigma 17-70 OS is nog niet genoemd.
+1

evt sigma 17-70 zonder OS?

Peter
Jan59

70-200 te lang ? 15-55 te kort ? Waarom dan nog lang zoeken ? de 24-105/f4 IS !
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik kan uit de startpost niet helemaal opmaken of er met de Olympus ook in de studio gewerkt werd. Wat mij dan logisch lijkt, is om in de exif van die foto's te bekijken op welk brandpunt je de meeste foto's hebt geschoten. Op basis daarvan kun je een eerste keuze maken.

Daarnaast zou ik eens zelf onderzoeken met welk brandpunt jijzelf foto's mooi vindt. Vaak wordt geroepen dat 50mm de ideale portretlens is, maar dat is vaak napraten in plaats van eigen onderzoek. De manier waarop ik dat onderzoek ooit zelf gedaan heb, is met camera in portretstand. Vervolgens van het ruitvormig patroon van scherpstelpunten degene rechtsboven op het rechteroog en degene linksboven op het linkeroog gehouden. Toen een reeks foto's gemaakt van groothoek (17mm) tot tele (200mm). N.B. Daarbij moet je voor dezelfde uitsnede dus steeds een stukje naar achteren.

Je zult, als je dit zelf doet en je de foto's achter elkaar zet, vanzelf zien dat het gezicht van smal naar breed gaat. Ergens in het midden zul je waarschijnlijk de natuurlijkste portretten tegenkomen. Het bijbehorende brandpunt is voor jou het ideale brandpunt om portretten te schieten. Hetzelfde trucje kun je dan ook nog uitvoeren bij half- en full-body foto's. Dat levert nog eens twee brandpunten op, waar je veel mee zult werken. Je ideale objectief omvat de drie brandpunten die je het meest zult gebruiken... de vraag is of zo'n objectief bestaat, of dat je voor twee objectieven moet gaan.

Mijn persoonlijke keuze in de studio toen ik nog met crop fotografeerde (ongeveer 6 meter, 3 à 4 meter afstand van het model) was in ieder geval de 24-105 en soms de 70-200. Inmiddels zijn dat op FF ook m'n favorieten. Moet gewoon wat verder inzoomen of dichter op m'n model gaan staan ;)
Gebruikers-avatar
babsje1997
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2010 17:00

Hoi

Laat ik het zo zeggen.
Ik werk in een studio die werken met de canon 50 D in combi met de 18-200 mm.
Ik zelf als hobby fotograaf vind dat niet de beste uitrusting in een studio.
Ik merk dat de foto's vaak niet scherp zijn vooral niet bij de randen.
Ik geef vaker aan dat dat ook aan de diafragma kan liggen en of ik eens met de instellingen mag spelen. Maar dat mag niet.
Alles is vooraf ingesteld en alles moet zoals hun het willen en daar wil ik vanaf.
Ik kan daar niet de fotograaf zijn die ik graag wil zijn. Profecioneel hoezo????haha

Nu wil ik graag een eigen studio beginnen en heb me de Canon 60 D gekocht.
(Ik ga me vooral bezig houden met zwangeren, baby's en gezinnen met kinderen)
De studio word 8 m lang en 4 meter breed.

Als hobby fotograaf had ik tot nu de Olympus in combi met de 18-180 mm maar voor thuis gebruik. Nooit in de studio gebruikt. :wink:
Maar volgens mij zou dat best kunnen??

Gr Barbara
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Daarnaast zou ik eens zelf onderzoeken met welk brandpunt jijzelf foto's mooi vindt. Vaak wordt geroepen dat 50mm de ideale portretlens is, maar dat is vaak napraten in plaats van eigen onderzoek. De manier waarop ik dat onderzoek ooit zelf gedaan heb, is met camera in portretstand. Vervolgens van het ruitvormig patroon van scherpstelpunten degene rechtsboven op het rechteroog en degene linksboven op het linkeroog gehouden. Toen een reeks foto's gemaakt van groothoek (17mm) tot tele (200mm). N.B. Daarbij moet je voor dezelfde uitsnede dus steeds een stukje naar achteren.
Ytos,

Helemaal mee eens!

Eigenlijk zou je ook kunnen zeggen: Er bestaat geen ideale portretlens. :wink: Het is gewoon van de situatie afhankelijk wat voor soort lens ik gebruik, en dat kan van 10mm t/m 200mm brandpunt bij mij zijn. 8) Wel is het zo, dat mijn meest gebruikte brandpunt rond de 135mm a 200mm ligt. Ik houd gewoon van een klein DOF en een gecromprimeerd beeld wat een telelens doet. Maar ik gebruik net zo goed andere brandpunten, mocht dat nodig zijn of als ik dat zelf wil...

Barbara,

Kijk eens in de exif van je foto's, en kijk op welk brandpunt je het meeste fotografeert.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan59

Dan zou ik de 24-105/f4 IS eens huren voor een dag of 2 ,3 ! Op een 60D wordt dat ongeveer : 38mm - 168mm.
Mocht de f4 niet goed zijn wordt het iets duurder en ook zwaarder !

Mocht het zo zijn dat je vaak (heel vaak) rond de 100mm zit, dan is eventueel de 100mm/f2.8L IS macro iets...
Net als de 24-105 lens, niet zwaar om lang mee bezig te zijn, als (gewicht) dat belangrijk mocht zijn :roll:
Robert62
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2006 20:16
WoonplaatsCOLON Zuid Limburg

24-70 2.8L
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

van den Berg schreefCOLON28 of 50 of 80mm, liefst de L versie
Jeetje, wat een advies...

vraag: Ik zoek een auto, wat raad je me aan?
Antwoord: Ik zou een Fiat Panda, of een Golf of een BMW 5 kopen, het liefst de Duurste...
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

:D
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar