Vraag over studio, haalbaar?

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Marije
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2006 16:00
WoonplaatsCOLON Wolvega
CONTACTCOLON

Druk klussend in ons nieuwe huis was ik invulling aan het geven in de twee slaapkamers boven die we over hebben en graag zou ik een klein stukje in huis hebben waar ik los kan met betrekking tot mijn foto's. Een plekje voor de printer en de computer is er al, maar we hebben nog een kamer over waar we voorlopig nog geen invulling voor hebben (In ieder geval zolang er geen kids in beeld zijn). Nu mijn vraag, kun je hier wat mee of kan ik er beter niet aan beginnen.. En als jullie denken dat je qua ruimte er wat mee zou kunnen, hoe kan ik het dan indelen? Wat voor kleuren doe ik op de muur en wat voor vloer leg ik er in? Vloer het liefst natuurlijk wel neutraal, dat het later ook als kinderkamertje niet raar is..

Even voor het beeld hier de afmetingen en plek van ramen en deur:
Afbeelding

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikers-avatar
janay
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 651
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2007 14:14
WoonplaatsCOLON Berghem
CONTACTCOLON

Ligt er natuurlijk aan wat je graag wilt gaan fotograferen.... kleine kinderen, grotere groepen, enz...
http://www.jrf-fotografie.nl


Canon 5dmarkII + 40d + canon 50mm 1.2 + canon 24-105 4.0 + canon 100mm 2.8 macro L + Speedlite 430 EX
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

ik heb ongeveer de zelfde afmetingen in een kamer hier thuis en ik moet zeggen dat het me redelijk goed lukt....je moet geen telezoom gebruiken maar met mijn kitlens gaat het prima , ik heb 2 studio lampen en 2 ramen met verduisterende rolgordijnen. er is op internet volgens mij van zoom.nl een dvd en die heet studiofotografie en de man waar ik het over heb heet raul neijhorst , hij heeft ook een heel klein studiootje thuis in zijn appartement.

http://www.raulneijhorst.nl/publicatie/
Marije
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2006 16:00
WoonplaatsCOLON Wolvega
CONTACTCOLON

Grote groepen natuurlijk niet, maar kinderen/1 volwassene hoop ik toch wel te kunnen doen. Blij te horen dat het misschien wel haalbaar is! Ik zal eens kijken of ik die DVD heb, heb aardig wat zoomDVD's liggen namelijk! Zal ook die website eens doorlezen :)

Iemand nog tips mbt behang etc?
Gebruikers-avatar
keesvdh
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1093
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2009 20:04
WoonplaatsCOLON Oosterland

behang? lekker licht en niet te veel structuur!
of naar de markt om een paar meter stof in een paar kleuren
Marije
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2006 16:00
WoonplaatsCOLON Wolvega
CONTACTCOLON

Denk inderdaad dat ik gewoon licht behang plak en dan iets bedenken waarmee ik wat lappen stof kan ophangen als achtergrond!
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Marije schreefCOLONdan iets bedenken waarmee ik wat lappen stof kan ophangen als achtergrond!
Je kan b.v. gordijnen rails gebruiken!
En om het dan strak te trekken maak je stof aan de eene kant vast aan de muur.
en aan de andere kant kan je het met een elastiek
het b.v. strak trekken!

Gr Dimitri
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Let op dat je behang geen kleur heeft. Dit licht wordt weerkaatst, en je foto krijgt een kleurzweem over de foto's.

Voor portretten is de ruimte zeker groot genoeg, full body is moeilijker, maar kan nog net. Het raam kun je afdekken met (rol/verduisterings)gordijnen of gewoon een stuk karton even op maat maken...

Als je de muren in wit of een lichte kleur gaat maken is lowkey veel moeilijker. Al het licht wordt immers steeds gereflecteerd.
Marije
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2006 16:00
WoonplaatsCOLON Wolvega
CONTACTCOLON

Hmm lastig, lowkey vind ik ook wel érg leuk namelijk! Maargoed om nou mijn hele kamer zwart te maken is ook weer zoiets ;)
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Ik heb een kamer die zelfs nog iets smaller is(2,4m), gaat prima maar het blijft een beetje behelpen :).

Wat ik heb gedaan voor de achtergronddoeken:
Ik ben naar de Gamma gegaan en heb rondhout gehaald wat langer was dan de breedte van de kamer. Rondhout op lengte gezaagd zodat het precies tussen beide muren in past. In beide muren heb ik op exact dezelfde hoogte 2 haken in de muur gedraaid. In het rondhout heb ik op beide uiteinde een gat geboort wat precies over de haken heen valt :)....klaar!
Neem wel rondhout wat dik genoeg is zodat het niet gaat doorhangen.

In het achtergronddoek heb ik een zoom genaaid (jaja zelf achter de naaimachine, geleend van mn moeder dus niet van mezelf) waar het rondhout makkelijk door past.

Erg simpel en het wisselen van de doeken is zeer simpel en snel.

De kleuren van de kamer zou ik inderdaad licht houden. Misschien zelfs de muren alleen witten ipv behang?

Hoop dat mijn uitleg duidelijk is.
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Ik snap wel dat zwarte muren niet aantrekkelijk lijkt, maar het is wel vele malen praktischer. Een witte muur is één grote reflector, dus je licht richten zal veel moeilijker worden. Je zou dan nog beter grijs kunnen nemen, of een systeem verzinnen zodat je een zwart doek langs de muren kan laten vallen oid.
Mocht je toch voor licht/wit gaan.. neem dan zoals gezegd geen kleur(tint), maar gewoon effen wit om een overstraalde kleur te voorkomen.
Gebruikers-avatar
mrhanky
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 251
GeregistreerdCOLON 09 Mrt 2005 13:19
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Lees dit topic even door
http://www.dutchphotozone.com/viewtopic ... lit=studio

Als je pech hebt ga je problemen krijgen met je afstand tot de personen (dat je bijvoorbeeld op de gang moet staan). Ideaal is het dus niet maar met een beetje passen en meten moet het lukken.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Je kunt de muren aan de zijkant ook tijdelijk zwart maken met karton en/of doeken. Dan lukt het wel weer....
Marije
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 302
GeregistreerdCOLON 23 Apr 2006 16:00
WoonplaatsCOLON Wolvega
CONTACTCOLON

En de vloer? Ik ben vandeweek even op zoek gegaan naar een goede vloer, maar dat is nog lastig. Ons idee was om daar fynil neer te leggen maar daar zit altijd wel een kronkeltje in, is bijna niet effen te krijgen. Wat kan ik hier het beste als kleur pakken? Muren grijs en vloer grijs gaat hem niet worden, denk dat ik dan beter de vloer grijs kan doen en de muren wit? En dan een systeem met een gordijnrails bedenken waardoor ik die witte muren kan wegtoveren?
Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

op de vloer zou ik geen vinyl op andere zachte materialen gebruiken. gewoon een laminaatje erin en klaar.
M.vr.gr Bert
Gebruikers-avatar
Palabra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 931
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2007 15:49
WoonplaatsCOLON Oegstgeest
CONTACTCOLON

En laminaat is er tegenwoordig ook in andere looks dan hout. Bijvoorbeeld donkere tegels (http://www.laminaatnet.nl/laminaat/blac ... licht.html) of grijsgemeleerde planken (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90151947)
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Als de ondergrond hart is, gaat je achtergrond langer mee. Natuurlijk mag je ook dure natuursteen kiezen, maar daar zie je waarschijnlijk toch niets van. Zeer waarschijnlijk krul je de achtergrond naar beneden en over de vloer....
Gebruikers-avatar
digicanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 854
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2006 19:44
WoonplaatsCOLON Hooghalen

en wanneer je op je achtergrond 2 of 3 plexiplaten legt, blijft:
1, je doek/papier schoon
2, mooi spiegelefect
3, je doek/papier ligt altijd vlak.
M.vr.gr Bert
Gebruikers-avatar
Cvandijk
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 17
GeregistreerdCOLON 17 Sep 2010 10:32
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Het beste is om je muren juist donker te hebben, met een witte muur reflecteert het licht als de ziekte en heb je als het ware een grote softbox. Wat ik vroeger altijd op mijn zolder had was een mooi wit behangetje, met gordijnrailsen. Hieraan hingen aan de achterkant en zijkanten zwarte stukken stof die ik zo aan de kant kon schuiven als er logees waren.

En gewoon een leuk laminaatvloertje staat ook prachtig op foto's hoor ;-)

Grtz,

Cor
http://www.prostudio.nl" onclick="window.open(this.href);return false; - http://studioartikelen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Dealer van Lencarta, Menik, Falcon Eyes, Excella, StudioKing en zeer binnenkort ook Qihe!
Gebruikers-avatar
Nieuwerf.nl
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 20 Sep 2010 08:40

Ligt ook een beetje aan wat je gaat fotograferen. Full person wordt wat lastig omdat je niet echt afstand kan nemen. Een groothoek vervormd dan al snel.
Tsja,... zo'n onderschrift... Wat moet je daar nou eigenlijk mee?

http://www.nieuwerf.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar