Een paar sfeerplaatjes...

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Vanochtend nog even een paar sfeerplaatjes gemaakt... het was weer mistig.......



#1 Deze foto is een half uur voor zonsopkomst gemaakt, het was de 1e foto die ik maakte... de koeien lagen nog lekker te 'slapen' in de donkerte...
Afbeelding



#2 Het zonnetje kwam heel voorzichtig tevoorschijn...
Afbeelding



#3 Ochtendrust...
Afbeelding



#4 Watertje met laaghangende mist...
Afbeelding



#5 Boompje...
Afbeelding



Groet, Rob...
Gebruikers-avatar
A.Otten
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2008 21:13
WoonplaatsCOLON Delden

Inderdaad erg sfeervol! met name de tweede en vierde vindt ik erg fraai.

Gr Andre
canon 40D+grip , canon 5D mark II + grip en het nodige glaswerk.
Gebruikers-avatar
wiepko lubbers
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2009 21:25
WoonplaatsCOLON Wieringermeer

Erg mooie sfeerplaten Rob!
Complimenten. Voor mij is nr. 4 de favoriet!
Vr.gr. Wiepko
Kijken is nog niet altijd alles zien. Fotograferen is vastleggen wat je ziet.
rickbuddingh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 200
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2009 16:59
WoonplaatsCOLON Montfoort
CONTACTCOLON

Mooie platen zeg! De rust, de eenzaamheid, het ochtendgloren, heerlijk! Zo is dat stuk van Peer Gynt ook bedoeld, in mijn belevenis...

Gr. Rick
EOS 40D, 24-105 F4 L IS USM, 70-200 F4 L USM, 580 EX II
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Heel mooi Rob!!
Oktober is vandaag begonnen; vaak beginnen de dagen deze maand in de mist! Ik zie graag meer van zulke mooie platen voorbijkomen :D
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Heel erg fraai ! Vooral nummer 4, fantastische plaat....
Gebruikers-avatar
arsarlat
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2450
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2005 22:27

Rustige en ingetogen foto's en dat kan ik zeker waarderen. #4 vind ik (ook) de mooiste.
We live together in a photograph of time.
----------------
[size=75]Canon: 40D & 50D / MP-E65mm /EF-S 17-55 f2.8 IS USM / 430EX - Sigma: 105mm Macro f2.8 / 70-200 f2.8 / EM-140DG - Tokina AT-X Pro 12-24 f4.0 - Tamron SP AF 200-500 f5.0-6.3[/size]
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een sfeervolle serie...... 8)

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Brakel
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2164
GeregistreerdCOLON 11 Nov 2006 18:29
WoonplaatsCOLON Joure

Mooie serene serie Rob,heel mooi gedaan,vooral nr 4, een en al rust

gr
Ronald
Niet geschoten is zeker mis...
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

Mooi Rob, erg mooi gedaan.
Zoals de meeste vind ik ook #4 erg mooi, maar wil daar #3 ook even bij noemen.
Heerlijk om naar te kijken!
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Heel erg mooi, en je proeft de stilte.
Voor mij vooral 2-3 en 4
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Thanks mensen voor het kijken, maar vooral ook voor de moeite om een reactie achter te laten....
Fijn om te lezen dat elementen zoals sfeervol, rust, sereniteit, eenzaamheid en stilte terug te vinden zijn in de foto’s.... Voor mij is (slechts de leegte) zoals op #3 en #4 opzichzelf al een konijntje en ben daarom ook content om te lezen dat er hier niet meteen om een konijntje wordt gevraagd....
Ik heb dit keer mn foto’s met mn groothoek gemaakt Canon 17-40 (zonder filters).... had overigens achteraf ook wel graag mn tele (Tamron 180) willen meenemen voor o.a. wat close-ups, want aan het einde leende het licht zich daar prima voor, maar je kan op de fiets niet altijd alles meenemen, ik maak daarom vooraf een bewuste keuze wat voor soort foto’s ik wil gaan maken...


Groet, Rob...
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Heerlijke platen om naar te kijken. Stralen een prettige rust uit en nemen je ook mee de diepte in.
Haroldvdb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2692
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2007 18:41
CONTACTCOLON

Erg fraaie reeks Rob, lekker sfeervol met mooi licht.

Gr. Harold
Akumal

Heerlijke sfeerplaten weer Rob, zien er erg netjes uit hoor !!!!
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Sunblade, Harold en Rob... jullie ook nog bedankt voor het reageren....
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Vaak is het moeilijk om binnen landschapsfoto's de serene rust weer te geven omdat het beeld zo groot is en je veel vlugger kans op "onrustige" oneffenheden hebt.
Jij bent er in geslaagd om techniek, sfeer en prachtig licht fantastisch sereen neer te zetten! :shock:
Geweldig gedaan! :D

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
nando
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1359
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2006 12:57
CONTACTCOLON

Heerlijke landschapjes, lekkere ochtendnevel en prachtige kleuren, maar de foto's pakken me niet.
1: teveel lucht, te donkere voorgrond. De koeien zijn goede elementen in de foto, maar de voorste weer net niet. Iets meer tele had een mooiere uitsnede kunnen maken
2: te leeg. Teveel lucht in de foto die beter benut hadden kunnen worden voor de voorgrond. Je zou er nog een 'pano' van kunnen maken door al die lucht eraf te halen, maar meer inzoomen op het slootje was misschien nog mooier geweest
3: Een mooie lijn in de foto. Toch leidt die lijn me de foto uit, en dat is jammer. Hier is de leegte wel mooi, hoewel ik zelf iets meer met voorgrond gedaan had of had proberen te doen
4: de mooiste van het stel. Heerlijke foto, heel mystiek: iets wat de andere platen niet hebben. Iets meer ruimte aan de onderkant was nog beter geweest, zodat om het riet/gras niet uit de rand komt.
5: De boom is mooi, de compositie minder. Een beetje meer tele om de boom te isoleren uit de achtergrond had ook de kleuren van de ochtendstond beter tot zijn recht laten komen.

Ik snap dat de leegte belangrijk is in deze foto's. Door elementen te isoleren uit de achtergrond, creëer je diepte en tegelijkertijd benadruk je die gezochte leegte.
Over trouwen, natuur en alles wat je over fotografie wil weten
http://www.nandoharmsen.nl
http://www.nandoonline.com
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

@ Jo, bedankt voor je reactie en compliment...

@ nando, bedankt voor je uitgebreide reactie...
Hoewel ik je als fotograaf zeer waardeer ben ik het toch op veel punten niet met je eens, en dat is uiteraard niet omdat ik niet tegen kritiek kan maar gewoon omdat ik het (in dit geval) gewoon anders zie, ik bedoel: een foto is maar een foto en al schieten ze hem qua commentaar helemaal lek, als ik me erin kan vinden dan is dat prima. 8) Veel is uiteraard ook een kwestie van smaak en die kloof is niet altijd met argumenten te overbruggen.. :wink: Ik zal toch even mijn beweegredenen noemen..
nando schreefCOLON 1: teveel lucht, te donkere voorgrond. De koeien zijn goede elementen in de foto, maar de voorste weer net niet. Iets meer tele had een mooiere uitsnede kunnen maken
Ik vond hier de voorste koe juist het mooist... en de donkerte draagt m.i. juist bij aan de sfeer.. als ik een lichte voorgrond wou hebben had ik wel even een uurtje gewacht of ik had mijn ND filter gebruikt... En de lucht draagt m.i. juist bij aan de leegte en daarom ook deze compo gemaakt.
nando schreefCOLON 2: te leeg. Teveel lucht in de foto die beter benut hadden kunnen worden voor de voorgrond. Je zou er nog een 'pano' van kunnen maken door al die lucht eraf te halen, maar meer inzoomen op het slootje was misschien nog mooier geweest
Leegte vind ik juist heerlijk en daar draagt de lucht ook aan bij... er staan genoeg koeien en paarden in de polder die ik op de voorgrond of achtergrond kan zetten (en die maak ik overigens ook regelmatig) maar wou nu juist een lekkere lege foto en pano’s dat is niet echt mijn ding...
nando schreefCOLON 3: Een mooie lijn in de foto. Toch leidt die lijn me de foto uit, en dat is jammer. Hier is de leegte wel mooi, hoewel ik zelf iets meer met voorgrond gedaan had of had proberen te doen
Dat de lijn je de foto uitlijdt was ik me van bewust.. maar dat is weer zo’n fotografen regeltje die je best mag doorbreken en ook hier was de leegte juist mijn bedoeling.. ik bedoel, 3 meter achter mij liepen tientallen schapen dus met een stapje naar achteren had ik de voorgrond kunnen vullen, maar ik heb hier niet voor gekozen..
nando schreefCOLON 4: de mooiste van het stel. Heerlijke foto, heel mystiek: iets wat de andere platen niet hebben. Iets meer ruimte aan de onderkant was nog beter geweest, zodat om het riet/gras niet uit de rand komt.
De rietpluim zat zeer dicht tegen de oever aan en die was rommelig, dus iets meer onderkant op de foto dan had ik dat ook in beeld gekregen en bovendien houd ik erg van deze uitsnede met de lucht...
nando schreefCOLON 5: De boom is mooi, de compositie minder. Een beetje meer tele om de boom te isoleren uit de achtergrond had ook de kleuren van de ochtendstond beter tot zijn recht laten komen.
Ik ben serieus ook 4 a 5 meter dichterbij gaan staan om de boom groter in beeld te krijgen, maar vond dit uiteindelijk toch minder...


Groet, Rob..
Laatst gewijzigd door 1 op Natuurfreak, in totaal 4 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Ellie Wijman-Loots
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2009 15:45
WoonplaatsCOLON Eygelshoven - Limburg

hele mooie serene serie waar je de mist gewoon ruikt.

Als ik naar je foto's kijk krijg ik de neiging om ook maar eens er vroeg op uit te trekken.
Hoe vroeg was hier vroeg?
neem mij maar zoals ik ben, ik kan helaas niet anders zijn
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar