Wie kan me helpen met het rechttrekken van deze opname?

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ik ben al een tijdje aan het stoeien met deze opname. Wie kan me helpen aan een simpele adequate instructie om dit soort opnames recht te trekken.
Ik weet nooit van welke lijn ik moet uitgaan :oops:

Ik heb via DXO-optics al een correctie voor het objectief laten doen.

6154

Groet, Karin
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Ik heb je topic verplaatst naar WIP. en gebruik volgende keer Photoid ipv Album voor je foto!
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

Wat wil je hier recht aan trekken dan? Als je de deur recht had willen hebben had je recht voor de deur moeten gaan staan. Door dit perspectief te kiezen krijg je de boel "scheef". Behalve lensvertekening (groothoek neem ik aan, kan hier geen exif lezen) staat deze opname imho gewoon recht.

Wil je de, in mijn ogen milde, groothoekvertekening corrigeren ga je met de parallele lijnen optie in DxO aan de gang. Gevolg is dat er andere lijnen in de foto gaan vertekenen. Ook is er op de DxO site een manual te downloaden http://www.dxo.com/intl/photo/support en nog veel meer.
Daarnaast kun je in dXO ook nog horizontaal en verticaal perspectief "verschuiven". Bij extreme vertekeningen blijft er dan wel een heel klein gebied over om te "croppen" maar dat zal hier wel meevallen.
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

probleem is dat wanneer je de ene zijde rechttrekt, de andere weer schuiner trekt :roll:
je kunt proberen in photoshop met perspectief te werken, daarmee kun je hem nog wel wat rechter zetten.

weet niet of je een versie van photoshop hebt, bij CS 4 zit dit onder bewerken, transformatie en dan zie je vanzelf perspectief.

je krijgt dan zoiets, let wel dit is even snel gedaan en niet echt secuur, maar om een idee te krijgen wat mogelijk is:

6155

Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Gebruikers-avatar
Gripen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 454
GeregistreerdCOLON 20 Mei 2007 14:03

Photoshop doet dat niet makkelijker (en zeker niet goedkoper :) ) dan DxO wat de TS al in bezit heeft.
Am I wrong if I don't agree?
----------------------------------------------------
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Ik denk dat je je foto eerst iets recht moet zetten en daarbij uitgaan van een lijn in het midden van de foto. In dit geval de rechter kant van de deurpost want die zit aardig in het midden. Als je dat gedaan hebt pak je de perspectief vervorming aan.

Suc6!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

DxO werkt het best met de originele CR2 en als er een correctiemodule voor het objectief bestaat. :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

De foto is gemaakt met een Tamron 17-50.
Inmiddels heb ik denk ik genoeg tips gekregen om weer verder te fröbelen mbv DXO optics. Bedankt!
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
lexhaa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 145
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2005 16:26
WoonplaatsCOLON Den Haag

karin115 schreefCOLONIk ben al een tijdje aan het stoeien met deze opname. Wie kan me helpen aan een simpele adequate instructie om dit soort opnames recht te trekken.
Ik weet nooit van welke lijn ik moet uitgaan :oops:

Ik heb via DXO-optics al een correctie voor het objectief laten doen.
Hoi Karin,

Zat even te bladeren door de rubriek en kon niet laten ook even een poging te wagen. Zie hieronder mijn resultaat gedaan met ACDSee Pro.

6889

Gr.

Lex.
Canon EOS 50D | Canon EF 50mm f/1.8 II | Canon EF-S 18-200 mm/F3.5-5.6 IS | Canon 70-300mm IS USM f/4-5.6 | Canon 430 EX | en nog wat tussenringen en andere hebbedingetjes......
Gebruikers-avatar
Paap_Dude
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 553
GeregistreerdCOLON 30 Aug 2005 20:42
WoonplaatsCOLON Wijk bij Duurstede
CONTACTCOLON

Ik heb het ook geprobeerd en heb gebruik gemaakt van de lenscorrectie in PS.

Dit als resultaat.

7559

Gr.
Walter.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar