Even een geheugen vraag

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
stefanzx-6r
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 494
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Den Haag

Goedenavond,

Ik wil mijn computer een upgrade geven want hij is alweer bijna 3 jaar oud ongeveer.

Even wat gegevens:

Moederbord: Gigabyte GA-P31-DS3L
Processor: Intel E8500
Geheugen: 2 GB GeIL CL4-4-4DDR2-800
Videokaart: Ati HD 4850

Ik zit te denken om het goedkoop te houden en eerst het geheugen te upgraden. Wat voor een geheugen kan ik dan het beste nemen? Ik zat te denken om weer 2x 1 gb van hetzelfde geheugen aan te schaffen maar misschien kan ik wel gelijk voor 2x 2 gb gaan?! En kan ik dan DDR3 nemen of moet ik het bij DDR2 houden? Ik wil wel wat performance verbetering merken. Ik vraag het hier omdat ik niet zo goed weet wat er wel en niet op mijn moederbord kan.
Nog een vraagje, is dit moederbord geschikt voor intel i7 processors? Op de site van gigabyte kom ik wel dit tegen:

North Bridge: Intel® P31 Express Chipset
South Bridge: Intel® ICH7
Canon EOS 550D

Mijn Album
Gebruikers-avatar
Ruud S
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 293
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 21:28
WoonplaatsCOLON Veenendaal

Volgens de specs kan er ddr2 geheugen en een processor met socked 775 in dus geen ddr3 en geen i7, helaas
___________________________
Gebruikers-avatar
stefanzx-6r
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 494
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Den Haag

Ok dat is jammer. Hoewel een i7 processor nu ongeveer 250 euro kost. Kan ik het voorlopig beter bij mijn E8500 houden. Geen klachten over trouwens. Welk geheugen zou je me aanraden? Zit net te kijken naar OCZ Reaper geheugen PC2-8500 1066 mhz tegenoveer 800 mhz nu. Ga je dat verschil merken?
Canon EOS 550D

Mijn Album
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

draai je onder een 64-bit systeem? anders heb je niks aan meer dan 4gb geheugen. ik heb zelf in mijn computer. (die nu overigens een tijdje niet word gebruikt) ook 2 DDR2 2gb geil Dimms. die verdubbeling maakte mijn systeem veel sneller. het is een goedkope update en als het resultaat niet is waar je op hoopte kun je altijd nog de rest updaten.
Canon
Gebruikers-avatar
stefanzx-6r
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 494
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Den Haag

Nee heb een 32 bit systeem maar heb gelezen dat Vista 32 bit na de service pack 1 gewoon 4 gig leest.
Canon EOS 550D

Mijn Album
Janvh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2010 19:09

stefanzx-6r schreefCOLON ... Ga je dat verschil merken?
Dat ga je zeker merken. Die 1066 mHz zegt wat over de snelheid waarmee je processor het geheugen vol kan blaffen. Dus hoe hoger dat getal, hoe beter :wink:
Let wel op dat 4gb geheugen geen zin heeft als je met 32 bit werkt.
Het maximum geheugen wat een 32 bit systeem kan gebruiken is ongeveer 3 gig. heb ik mij laten vertellen.
http://forum.fok.nl/topic/1100739

groeten, Jan
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

hij leest inderdaad 4 gb. het gebruiken blijft een probleem. een 32 bit systeem kan niet verder tellen dan 3gb. en 64 kan volgens mij tot 48 of 64 doortellen? weet ook niet precies hoe het zit maar het is me een keer uitgelegd in een grijs verleden bij informatica.
Canon
Gebruikers-avatar
stefanzx-6r
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 494
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Den Haag

ik heb nog wel windows 7 64 bit liggen maar dan schijnen sommige drivers weer een probleem te zijn. Nouja, kan er altijd 4 gig in zetten. Komt altijd van pas denk ik ook al mis je dan 800 mb ongeveer.
Canon EOS 550D

Mijn Album
Gebruikers-avatar
stefanzx-6r
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 494
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2008 13:51
WoonplaatsCOLON Den Haag

ik heb het even opgezocht:

Memory
· 4 x 1.8V DDR2 DIMM sockets supporting up to 4 GB of system memory
· Dual channel memory architecture
· Support for DDR2 800/667 MHz memory modules

Hieruit maak ik op dat het moederbord wel dual channel aan kan maar geen 1066 mhz. Dat is jammer maar dat is dan niet anders. 2 gb erbij van 800 mhz zal al verbetering zijn denk ik.
Canon EOS 550D

Mijn Album
pielie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2010 17:53
WoonplaatsCOLON Terneuzen

Upgrade naar een windows 7 64bit zoals j eerder aangaf, vervolgens ook het geheugen upgraden naar 2x2GB.
Als it boer zou ik geen GEIL geheugen kiezen maar het Kingston HyperX geheugen, scheelt mischien weer wat kosten en is zeker sneller.

64Bit is tevens ook al vele malen sneller dan 32Bit, voord edrivers hoef je niet zo zeer bang te zijn, of de drivers zijn te downloaden via de fabrikant, en anders herkent windows deze automatisch, of na windows update wel.

Kijk gelijk naar een BIOS Update van je Moederbord, hier kan je vaak ook je voordeel mee doen.

Verder jezelf niet druk maken, en de rest zo laten, heb je verder weinig aan om dit te veranderen.
EOS 50D|17-85 f4-5.6 IS USM|70-200 F4 L USM|50 1.8 MKI| Sigma 24-70 2.8|Canon 24-105 F4 L |Canon 100 2.8 macro| Hoya UV Pro1|BW UV|Kenko CPL|LP Rezo 190AW|2x Transcend 8GB 600x|Sandisk Extreme III 4GB|LP Flipside 400AW|580 EX II|
Anoniem 4

Als je toch wilt upgraden en daarbij denkt aan een i7, 64 bit, snel en meer geheugen, waarom dan ook niet een nieuw moederbordje. Voor 80 à 90 euro heb je al iets aardigs.
Of nog even doorsparen en er vervolgens goed tegenaan gaan.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

De hamvraag is : wat wil je er max. aan kwijt.
Voor deze spullen is het bijpluggen van nogmaals 2 GB geheugen met dezelfde snelheid een goede stap. Let wel, geheugen is een stuk duurder dan een half jaar geleden, dit geldt voor processoren ook enigszins.
Wat je nog kan doen is de snelheid van de moederplaat verhogen, daarvoor heb je een goede koeler op de processor nodig, en ben je een tijd bezig om de juiste snelheid te vinden.

Als je meer wilt is het zonde om hier nog meer geld in te steken, dat wordt dan een nieuw model processor met nieuw en meer geheugen, en daartoe heb je -zoals hierboven gezegd- ook een nieuwe moederplaat voor nodig. Kan je weer een jaar of drie vlot vooruit.
Gebruikers-avatar
erwin_peters
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 56
GeregistreerdCOLON 31 Aug 2010 21:18
WoonplaatsCOLON Warmenhuizen
CONTACTCOLON

Tja, het is inderdaad wat Aflits zegt: wat wil je er aan uitgeven.

Geheugen bijprikken kan een optie zijn, maar of het de prestatie's nu echt verhoogd. Zeker als je voorlopig op 32-bit blijft zou het nihil zijn. 32-bit ondersteund max 3,3 gig. Dus je winst is 1,3 gig. Vergeet daarbij dan ook niet dat je geheugen van je videokaart er ook nog eens af gaat. Stel dat die 512MB is, zou je dus maar 700MB winst hebben. Dat lijkt heel wat, maar daar zal je vrij weinig van merken. Ik zou je dan adviseren lekker naar 64-bit te gaan en er misschien dan nog eens 4 bij te zetten; totaal dus 8gb. Dan ga je het wel merken.

Ander alternatief is het ombouwen van je PC. Met het vervangen van het moederbord, processor en geheugen kan je wel veel winst boeken. Dan kan je naar DDR3 en een snellere processor. Hierbij een mogelijkheid:

Intel i7
Processor i7 - 275
Moederbord - 175
Geheugen DDR-3 PC16000 4GB - 125

Totaal i7 575,-

* prijzen zijn indicatie / richtprijzen

Dan heb je ook wel echt een prestatiewinst. Zeker als je er nog eens 4 gig bij plaatst. Uiteraard moet je dan wel overstappen naar 64-bit.

Nog een optie is om je HDD eens onder de loep te nemen SSD kan bijvoorbeeld voor heel veel winst zorgen. Dit zijn extreem snelle hardeschijven. Voor 200,- kan je een redelijke hdd kopen van rond de 64 gig. Als je die gebruikt als systeemschijf zou je je ogen uitkijken. Programma's starten in no-time op.

Eigenlijk heb je dus een paar optie's:

PC upgrade naar 64 bit met 8GB geheugen:
€ 200,-

PC upgrade naar 64 bit, 8GB en SSD:
€ 400,-

PC upgrade naar i7, 64-bit, 8GB
€ 700,-

PC upgrade naar i7, 64-bit, 8GB en SSD
€ 900,-

Andere variaties zijn natuurlijk mogelijk en natuurlijk kan je naar nog uitgebreider kijken. Ik heb even snel op internet rondgeneusd naar deze verschillende optie's en daarbij wat prijzen opgezocht. Het is dus wel puur indicatief, maar wel om je een beeld te vormen.

Mijn advies is, overstappen naar 64-bit met 8gig en als je het er voor over hebt naar SSD. Anderzijds is het wel zo dat als je op kort termijn toch besluit je pc te upgrade naar een i7 processor, je geheugen onbruikbaar is. DDR2 kan namelijk niet in een DDR3 slot geplaatst worden. Dat is dan misschien weggegooid geld.

De beste optie is het vervangen van het hele zwikkie, maar goed, dan moet je natuurlijk wel dieper in de knip kijken. Aan alles hangt een prijs. Aangezien ik niet in je knip kan kijken, zal je dat zelf moeten bepalen.

Good luck met de keuze!

-edit: Hierbij nog even een grappig filmpje van HDD VS SSD. Hierin openen ze 51 programma's in 1 keer met in het ene scherm de live view van een HDD en het andere scherm een SSD. Zie het verschil: >> KLIK <<
Just a starter!

Canon EOS 20D + 17-85 IS USM + 70-300 USM + 50mm 1.8
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar