Foto te donker

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Hallo, ik heb hier een beetje hulp nodig. Hieronder een foto van de doop na een ballonvaart. Omdat het al schemerig was is de foto ook behoorlijk donker. De foto is niet door mij gemaakt dus ik weet eerlijk gezegd niet wat voor iso waarde er is gebruikt (daarna heb ik er ook niet naar gekeken, ik was te vol van de doop ;) ). Nu wil ik de foto ietwat bewerken, maar als ik dat doe wordt hij wel een heel stuk lichter dat het net lijkt alsof het midden op de dag is geweest, dus ik wil wel de sfeer behouden. Als ik de foto open in PSE 8, ziet de foto er ook een stuk slechter uit dan hij in werkelijkheid is, het lijkt wel alsof er heel veel ruis in zit, vage strepen erdoor, dat maakt het bewerken er ook niet makkelijker op, tenminste voor mij. Is er iemand die een poging wil wagen en mij wil helpen? Ik wil de foto's ook naar het kantoor van GGN (waar ik de luchtballonvaart van heb gekregen) sturen (op dvd).

Alvast bedankt,

Gr. Karina

6616

Hypnotixed
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 222
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2009 20:48
WoonplaatsCOLON Noord-Brabant

Heb je niet een grotere versie van deze foto? Denk trouwens dat je altijd wel ruis gaat kijke als je een foto die zo onderbelicht is als deze gaat proberen lichter te maken.
Gebruikers-avatar
jtolsma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 541
GeregistreerdCOLON 28 Mei 2008 20:58

Er zullen er zeker zijn die het allemaal veel beter kunnen, maar ik wilde het gewoon even proberen.
Dit zijn de exif gegevens:
Aan de exif te zien is het op iso 1000, F2.8, 1/800" en op 70 mm gemaakt.
Hij is gemaakt het een 5D mark II

6625

J@n

Ik verdiep mij vandaag maar weer eens in mijn lachrimpels :-)
Canon Eos 60D met het nodige glas, statief, flitser etc. + Canon Powershot SX230 HS (met GPS), voor erbij.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Het is op zich nog wel interessant om te achterhalen wat er hier nu precies is misgegaan bij de automatische belichting. De 1/800 sluitertijd lijkt me aan de krappe kant voor deze scene. Maar die stond wel vast ingesteld (Ts).

Afbeelding

CodeCOLON Alles selecteren

Camera Model Name               : Canon EOS 5D Mark II
Exposure Time                   : 1/800
F Number                        : 2.8
Exposure Program                : Shutter speed priority AE
ISO                             : 1000
Focal Length                    : 70.0 mm
Lens Type                       : Canon EF 24-70mm f/2.8L
Exposure Compensation           : +2
Gebruikers-avatar
Dennis-010-
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1126
GeregistreerdCOLON 14 Apr 2008 19:28
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel

Voor een 5D II is het een belabberde foto....ik denk dat het bij de sluitertijd fout gegaan is. 1/800 is wel erg rap voor de omstandigheden.
- Canon spul -
Gebruikers-avatar
bobvanduin
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3650
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2004 21:47
WoonplaatsCOLON Eyrarbakki (IJsland)
CONTACTCOLON

met deze kleine versie heb ik iets kunnen maken wat redelijk acceptabel is, als je een grotere versie ergens neerzet zal ik die voor je bewerken.

Bob
"Light is the Language of Photography" | Joe McNally
Gebruikers-avatar
lairnoc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 475
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2008 00:26
WoonplaatsCOLON Roosendaal (Noord-Brabant)
CONTACTCOLON

Nu ben ik er geen expert mee, maar dit is mijn resultaat


Afbeelding
Een Canon EOS en een grote tas voor de rest van de accessoires
===> Mijn Foto gallerij <===
===> Twitter <===
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Wel een beetje brutaal om er meteen je eigen Copyright in te zetten, Corné! :wink:
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Dit is nooit meer ongestrafd te herstellen! Daarvoor is de foto veel teveel onderbelicht. Alles zit links in het histogram. De fotograaf in kwestie had ervoor moeten zorgen, dat hij of zij het histogram zover mogelijk naar rechts kreeg. :wink: Dan had je het dynamisch bereik veel beter benut met betere correctie mogelijkheden.

Een redding is misschien (je ziet het wel altijd!), om de foto in zwart/wit om te zetten en de versterkte ruis voor lief te nemen. In kleur komt ie helemaal niet uit de verf...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
ionize
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 213
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2010 14:48
WoonplaatsCOLON Deventer

1/800e.. tja.. daar doe je niks meer aan, gewoon een verkeerde instelling dus.

Had je hem op iso 800 genomen met 1/100-200e dan was hij prima belicht geweest en had je op 70mm nog geen bewegingsonscherpte gezien.
EOS 50D | Speedlite 380EX | EF 70-200 F/4L | EF-S 15-85 IS USM
Velbon RUP-L43 Monopod | Crumpler Prettyboy 7500 XL
Gebruikers-avatar
Thabita
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1572
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2010 08:29

Allemaal hartstikke bedankt voor het meedenken, nakijken en bewerken. Ik ga het zelf nog een keer proberen in PSE en dan moet de "sfeer" maar verloren gaan.
Ik dacht al toen ik de camera uit handen gaf "oh jee, de ISO, die moet omhoog" ipv dat ik dat zelf nog even had gedaan maar goed een goede les voor de volgende keer.
Gebruikers-avatar
lairnoc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 475
GeregistreerdCOLON 16 Nov 2008 00:26
WoonplaatsCOLON Roosendaal (Noord-Brabant)
CONTACTCOLON

oops dat copyright was natuurlijk niet de bedoeling he
Een Canon EOS en een grote tas voor de rest van de accessoires
===> Mijn Foto gallerij <===
===> Twitter <===
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar