Sam ontdenkt het bos

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
hb100
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2008 20:38

Tijdens de vakantie een bezoekje gebracht aan Boomkroonpad (lopen door de toppen van de bomen, leuk om te doen trouwens). 1 van de foto's hieronder terug te vinden. Was behoorlijk gevecht met de instellingen, want ja...de bomen houden wat licht tegen ;)

Ben benieuwd hoe jullie hem vinden. Tevens een z/w versie toegevoegd, al vind ik de kleuren versie beter, maar ook hier hoor ik graag de meningen van.

Afbeelding Afbeelding

Alvast bedankt,

Jeroen
[url]http://www.jm-foto.nl[/url]
Gebruikers-avatar
BossA
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2836
GeregistreerdCOLON 01 Aug 2008 14:36
WoonplaatsCOLON Overijssel

Ik vind de kleuren versie stukken mooier dan de zwart/wit, Deze komt bij mij een beetje te saai over. Wel jammer dat je zoontje nog wat onscherp is. Iso omhoog
Canon camera met een mooi aantal lenzen, Flitsers. En een Mono- en Tri- pod.
Meer foto's van mij: Flickr
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

De EXIF zit niet in de foto, dus ik heb geen idee wat je instellingen waren.
Foto's in het bos zijn vaak nogal groen :? Helaas is dat niet altijd even insprerend. Het beeld van Sam die het bos inloopt is leuk, maar Sam had iets scherper mogen zijn - ik weet niet of het bewegingsonscherpte is (gebruik dan een snellere sluitertijd) of dat je ergens ander op gefocust hebt (in dat geval had je gewoon op Sam moeten scherpstellen, want hij is het onderwerp van de foto en de bomen mogen dan best wat minder scherp zijn).

De zwart/wit versie is niet geslaagd. Een minder contrastrijke omzetting had in dit geval beter gewerkt - zonder geprobeerd te hebben dacht ik aan een groenfilter.
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

De kleurenversie vind ik beter dan de Z/W versie.
Jammer voor Sam dat die tegen een boom aan gaat lopen???
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
hb100
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2008 20:38

Dank voor de feedback, hier kan ik zeker iets mee.

EXIF heb ik niet bewust uitgesloten, dus daar moet ik nog maar eens goed naar kijken (hoe dit bewust toe te voegen). Bijgaand de gegevens:
ISO: 800, 1/80 bij f2.8

Nu vraag ik me af hoe het zit met iso-waarden en sluitertijden mbt bewegingsonscherpte. Normaal (bij lagere iso-waarden 100 - 400) geldt voor mij dat 1/80 ik dit kan voorkomen, lager...statief! Ik heb nu het gevoel dat een hogere iso de oplossing had geweest, diafragma kan immers niet hoger (Tamron lens 28-75, f2.8) en sluitertijd niet langer.

Zoals gezegd het was een enorm gevecht met het licht...en ja Sam rende het bos in (of idd naar die ene boom), dus bewegingsonscherpte zou kunnen zijn...of toch papa die te druk met de instellingen bezig en wellicht zelfs niet goed gefocust heeft. ...kortom blijven oefenen :)

(en de volgende keer bij dit licht dus iso omhoog, sluitertijd korter?)
[url]http://www.jm-foto.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Dimitri
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4483
GeregistreerdCOLON 07 Okt 2008 11:28
CONTACTCOLON

Hey.

De foto is leuk, maar inderdaad zonde van de scherpte.
Wat ik vermoed dat fout is gegaan.
Je heb scherp gesteld op je zoontje en te laat afgedrukt.

Waarom ik dat vermoed. omdat de bomen (rechts van hem) wel scherp lijken en hij niet.
En door dat je op 2.8 schiet is je scherpte diepte best klein. dus hij is eigenlijk uit
je focus punt gerend.
Wat je had kunnen doen is scherp stellen en gelijk doordrukken.
Of eventueel de focus op allservo zetten, zodat de focus punt mee blijft gaan met je zoontje
(als je de goede focus punt heb en op hem houdt)

Dus kwa iso en sluitertijd zit je gewoon goed!

Gr Dimitri
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

Ik vind de Z/W weer veel mooier dan de kleuren versie aangezien ik wel van sterke contrasten hou vind de omzetting in zwart wit veel spannender.
Min puntje die ik al beginner opval is dat je bij de zwart wit te veel lijkt te hebben verscherpt, waardoor de plaat gelijk een stuk drukker lijkt dan de kleur versie.
Maar dat zeg ik als beginner
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar