tips vakantie indonesie

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jonenjan
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 02 Apr 2005 10:19

Hoe kan ik mijn apparatuur beschermen tegen de hoge luchtvochtigheid?
Wie is er geweest en heeft tips voor me?
canon 50D, canon 40D, canon 17-85 IS usm,canon 70-300 mm,Sigma 10-20mm ,Canon speedlite 430 EX II
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Niet, want die luchtvochtigheid zit door het hele land. :D

Je kunt je camera helemaal ingesealed inpakken en als je hem in je hotel weer uitpakt; zolang je daar geen airco hebt, dan zit je toch in die luchtvochtigheid.

Maar hoe hoog is de luchtvochtigheid? Ze geven voor je camera een percentage van 85% op, da's best heel hoog. Hier is binnen het percentage lager als het buiten regent.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
RobinD
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2009 10:38
WoonplaatsCOLON Utrecht

Mijn camera is in zowel hele droge en stoffige plekken geweest, als hele vochtige plekken. Nooit problemen mee gehad.
Ik sliep wel altijd in hotels... ik besliste altijd voordat ik het hotel uitging welke lens ik meenam en wisselde deze ín de hotelkamer. Geen gedoe dus met lensen wisselen in de openlucht (en scheelt trouwens ook een hoop gewicht onderweg).

Had op vochtige plekken soms wel wat last van waas op het frontelement of op de zoeker, maar als je de camera even laat acclimatiseren is dit ook weer weg. Ik had trouwens ook vaak een klein micro-vezel doekje bij me.
5d + 24;35;85;70-200mm
Oscar
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2004 21:14
WoonplaatsCOLON Nieuwegein

Ik ben vaak genoeg naar Hong Kong geweest en daar is de luchtvochtigheid net als in Indonesie erg variabel. In Hong Kong kan de luchtvochtigheid in 1 dag oplopen van 65% naar 98%. Dus het is wel een redelijk probleem, maar probeer je apparatuur uit de geconditioneerde ruimtes te houden, dit geeft namelijk grote kans op condensvorming.



Groet,

Oscar
300D, 20D, 40D, 35-350L USM, 75-300 IS USM II, 24-105L USM IS, Tokina 11-16
Gebruikers-avatar
mg75
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 04 Jul 2005 07:55

Ik ga met mijn voorganger mee. Heb 2 jaar geleden mijn 30d mee genomen naar Borneo de jungle in.
Veel compact en video camera's van de groep gaven de geest, omdat ze van de bus airco gelijk naar buiten de warmte in. En natuurlijk gelijk schieten.. Fout dus

98 % Luchtvochtigheid kan je bestrijden met een goede regenjas of niet in de regen schieten. Je merkt vanzelf wel wanneer het niet wijs is om buiten te schieten ;-)

Maar ik denk de meest belangrijkste tip die ik je kan meegeven is.

Zorg ervoor dat de temperatuur verschil geleidelijk gelijk wordt (langzaam acclimatiseren). Denk er aan dat als je tas de hele dag in de bus of hotel heeft gelegen, uiteindelijke een koelbox is! Je merkt vanzelf als je te snel bent met het eruit halen. Je lens condenseert gelijk! En dus ook de gehele camera. Als je een grote tas hebt, kan je door een kleine opening even in je tas voelen of hij koel of warm aanvoelt. Even op gevoel en afhankelijk van je foto tas denk ik zo'n 15 tot 30 min acclimatiseren.
30D|7D|1Dmkiv plus heldere jampot glazen
m-etops.nl
Gebruikers-avatar
iZ
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 289
GeregistreerdCOLON 28 Jul 2005 09:35
WoonplaatsCOLON Assen
CONTACTCOLON

Half jaar geleden 1 week Jakarta in hotel met airco verbleven en 4 weken op de Molukken bij familie zonder airco.
Heb eigenlijk niet anders gedaan als anders.
Ja toch wel. Van 17.30 tot 9.30 op zee foto's geschoten tijdens het nachtvissen op een groot "vlot" (bagam).
Verder lenzen verwisseld waar ik een andere lens nodig had. Thuis, in de stad, op de boot,in de jungle.
Bij kans op regen wel altijd een plasticzak meegenomen. Kwam 1x van pas.

Nergens last van gehad. Alles werkt nog zoals het voorheen ook deed.
Raphaël

flickr | facebook | twitter | 40D Grip | EF 17-40/4.0 | AF SP 28-75/2.8 | EF 50/1.4 | EF 85/1.8 | 550EX | Lowepro Fastpack 250 | Strobesh*t
Gebruikers-avatar
jazz4ff
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 186
GeregistreerdCOLON 17 Aug 2005 19:42
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

Ook in vochtige landen geweest en verder niets bijzonder achterwege gelaten ivm. hoog vochtigheid gehalte.
Probleem is id. hotelkamerairco en alleen als je cam/obj. koud aan voeld en dat is als je je airco kamer verlaat en de warme vochtige omgeving instapt.
Ik had meer last van zweterige handen, een mini handdoek is dan handig om bij je te hebben.
Gebruikers-avatar
DennisR
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 68
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2009 10:44
WoonplaatsCOLON Geleen
CONTACTCOLON

Ik ben vorig jaar in indonesie geweest (Java/Balie) en heb met betrekking tot luchtvochtigheid nergens last van gehad. Wat wel aan te raden is als je bv een vulkaan ergens gaat bezichtigen dat je zorgt dat je de lenzen beschermt en achteraf goed schoonmaakt. Ik had bij de Bromo vulkaan erg last van veel stof/vulkanische as. De camera zat achteraf helemaal onder. Als je dan een schuiflens hebt is het wel even oppassen. Voor je zelf op dat moment een stofkapje meenemen is ook geen overbodige luxe ;)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar