Canon 5D Mark II + 24-105mm + 70-200mm F2.8 IS

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

Sushi schreefCOLONPrecies, want als ik al je reacties zo ff doorlees, kan je nou ook weer niet zeggen dat je de stof goed onder de knie hebt. Persoonlijk zou ik eerst nog even bij mezelf te rade gaan voordat ik de spullen de deur uit zou doen.
Kwa concertfotografie dat heb ik inderdaad niet deftig onder de knie maar kwa Urbex fotografeer ik steeds op manueel en weinig of geen problemen.Maar ja dat blijft dat ook stokstijf stil staan.Bekijk men website op http://www.urbexphotography.tk maar eens.

Trouwens waarom kan een 500D wel goede beelden afleveren een toestel dat 1/3de minder kost dan men huidige en daar slaag ik niet mee om ook maar 1 deftige shoot te doen.Of gaan jullie beweren dat de 5D Mark II het toppertje is?Heb al veel verhaaltjes gelezen ondertussen van ontevreden 5D Mark II gebruikers hoor,ben blij dat ik niet de enige ben :wink: :lol: .

En een 5D Mark II gaan lenen waar?Voor een testje te doen zoek ik geen 50 euro huurgeld te gaan uitgeven zonder resultaat misschien.En de persoon die mijn hoofd zot gemaakt heeft om de 5D Mark II aan te kopen ja die gebruikt hem dan alleen voor modelfotografie.
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Ik kan me voorstellen dat je enorm baalt wanneer een toestel (zeker in de prijsklasse van de 5D Mk II) niet aan je verwachtingen voldoet. Ik kan helaas niet beoordelen waarom jouw foto's zo onscherp zijn. Heb je bijvoorbeeld wel eens getest of de IS van je objectieven wel werkt?
Ik heb bij concerten met de 5D Mk II nauwelijks problemen en ik kom over het algemeen niet in de best verlichte zalen (lees donkere holen). Maar dat vergt dan enige aanpassing. Goed, bij 3200 ISO moet ik nog wel wat nabewerken (maar dat is maar een beetje), maar dat kun je ook niet anders verwachten bij zo'n instelling.

Tegenover elke ontevreden gebruiker staat waarschijnljk ook wel weer een tevreden gebruiker (al zul je die in de regel minder op internet horen want die zijn lekker aan het fotograferen :-) ). En dat geldt voor alle toestellen/objectieven/merken/etc.

Uiteraard is het jouw geld, dus als jij nog een spaarvarkentje kapot kunt slaan...lucky you. Ik ben wel erg benieuwd hoe je nieuwe camera (welke dat dan ook moge zin) zal bevallen.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Nog even over het 500D/5D2 verhaal: realiseer je terdege dat een 5D2 een professionele camera is, en de 500D een "amateur"-toestel. Met laatstgenoemde zal iets dus makkelijker goed gaan, maar met eerstgenoemde krijg je, als je 'm 200% beheerst, betere beelden. Net zoals dat het makkelijker schaatst op een ijshockeyschaats, maar je stukken harder gaat op klappers!
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

Urbexphotography schreefCOLON En een 5D Mark II gaan lenen waar?Voor een testje te doen zoek ik geen 50 euro huurgeld te gaan uitgeven zonder resultaat misschien.En de persoon die mijn hoofd zot gemaakt heeft om de 5D Mark II aan te kopen ja die gebruikt hem dan alleen voor modelfotografie.
Een 5D kun je huren bij Kamera Exrpess en er zijn wel meer bedrijven waar het kan, 50 euro uitgeven kan ook betekenen dat je een hoop geld uitspaart doordat je resultaten krijgt, maar misschien koop je veel liever weer een dure camera van een ander merk, van mij mag je, maar door een klein bedrag te investeren en te gaan testen zou je ook wel eens een hoop geld uit kunnen sparen.

maar goed, je zegt zelf .."en de persoon die mijn hoofd zot gemaakt heeft etc etc".. mischien kunnen jullie samen eens een shoot doen, waarbij jij zijn camera gebruikt en hij de jouwe hoeft het ook geen geld te kosten, doe een keer samen een concert en zie wat hij er van bakt en wat jij.
kun je gelijk zien of het aan je camera ligt of wellicht toch aan de fotograaf :) , dure apparatuur wil niet zeggen dat je ook mooie foto's maakt, t'is ook een kwestie van leren omgaan met.., de juiste instellingen etc etc,
toen ik mijn eerst srl kocht lang geleden moest ik ook alles leren maar uiteindelijk heb je een hoop onder de knie en kijk je verder, koopje een andere camera en leer je weer een hoop bij en ook dan maak je niet altijd goede foto's, maar de oorzaak van een slechte foto ligt in 99% van de gevallen toch bij de fotograaf :P al hoort niet elke fotograaf dat graag :wink:

nu fotografeer ik met een 40D en bevalt me meer dan uitstekend en ook nu leer ik nog steeds bij, als fotograaf ben je nooit uitgeleerd en als mijn foto's niet goed zijn ligt dat 9 van de 10 keer aan mezelf en niet aan mijn camera :P dan heb ikzelf niet opgelet.
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Gebruikers-avatar
amoebe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2010 12:04
WoonplaatsCOLON Provincie Utrecht

Sushi schreefCOLONPrecies, want als ik al je reacties zo ff doorlees, kan je nou ook weer niet zeggen dat je de stof goed onder de knie hebt. Persoonlijk zou ik eerst nog even bij mezelf te rade gaan voordat ik de spullen de deur uit zou doen.
Inderdaad. En vergelijken mag best, maar dan niet alleen qua apparatuur, maar ook en vooral qua ervaring en kennis... Die persoon met de betere foto's en de Nikon heeft het allemaal wellicht net wat beter onder de knie en geeft dát de doorslag... Uit een geavanceerde camera onder lastige omstandigheden goede foto's maken lukt best, maar toch vooral met de nodige vakkennis en ervaring op zak. Dat alles weegt gewoon zwaar mee. Is eigenlijk doorslaggevend. Concertfoto's zijn trouwens ook best te maken zonder 3000 Euro te investeren. Het kan ook met minder. Een 40/50D en een F/1.8 85mm in ervaren handen kan mooie dingen opleveren. Kost de helft. Persoonlijk zou ik zo'n forse investering dan ook pas doen als ik aan de grenzen zou zitten van wat eenvoudiger spullen.

Jaren terug zag ik wel eens goede foto's en voelde dan de neiging de spullen te kopen waarmee ze waren gemaakt. "Dan kon ik het ook." Het was een dwaze en vooral dure les waarin ik leerde dat het zo niet werkt. De praktijk is oefenen, teleurstellingen incasseren en langzaam aan het in de vingers krijgen. Exact weten wat de apparatuur doet bij elke instelling. Bij TS heb ik het gevoel dat dat laatste er nog niet is. Dán teleurgesteld weglopen en apparatuur van een ander merk omarmen lijkt me op z'n minst een nachtje overdenken waard.
EOS 5DmkII & EOS 450D & EF 50mm F/1.4 & EF 135mm F/2 & EF 17-40 F/4 & EF 24-105 F/4 IS & 580EX & Lots of Manual Focus Lenses.
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Is je apparatuur wel nagekeken om eventuele fouten uit te sluiten? Zie ook mijn testjes.
Ik kan me echt niet voorstellen dat je apparatuur niet goed is of goed gecalibreerd kan worden, er zijn legio mensen die waanzinnige beelden laten zien van prof tot amateur. Kortom doe wat testjes, laat het spul calibreren mocht dat het probleem zijn, denk ook eens aan microadjust.
Als je apparatuur echt goed is en het probleem zou blijven dan zul je tegen dezelfde problemen aanlopen bij de Nikon spullen!

ALs het echt aan de apparatuur licht maak je je ook nog schuldig aan oplichting als je niet deugdelijke apparatuur gaat verkopen voor goed.
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
amoebe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2010 12:04
WoonplaatsCOLON Provincie Utrecht

bramos_ditaljanos schreefCOLONNog even over het 500D/5D2 verhaal: realiseer je terdege dat een 5D2 een professionele camera is, en de 500D een "amateur"-toestel. Met laatstgenoemde zal iets dus makkelijker goed gaan, maar met eerstgenoemde krijg je, als je 'm 200% beheerst, betere beelden. Net zoals dat het makkelijker schaatst op een ijshockeyschaats, maar je stukken harder gaat op klappers!
Een collega kocht een 500D, maar had geen ervaring met DSLR's. Ze maakte werkelijk geen enkele scherpe foto, zelfs niet met gebruik van de meest maffe ingebouwde programma's en raakte daarom teleurgesteld. Ze dacht dat het toestel niet in orde was en ik heb daarom een weekje met het ding rondgelopen en geprobeerd er zoveel mogelijk uit te halen. Ik was onder de indruk van wat het ding kan, echt geweldig voor die prijs en als ik geld over heb, koop ik er wellicht nog eens een als back-up. Aan die 500D mankeerde niks.

Er vielen 2 dingen op welke hier relevant zijn: Het gemak waarmee de 500D iets leuks produceert t.o.v. de meer moeite die het kost dat met de 5D te doen, maar dan toch wel het verschil in kwaliteit, hoewel we dat ook niet moeten overdrijven. Het andere wat opvalt is dat mijn collega rustig de tijd zou moeten nemen om de camera en het principe van de DSLR wezenlijk en grondig te leren kennen door oefening, oefening en nog meer oefening. Maar dat is niet te koop, zelfs niet anno 2010. Dat kost gewoon veel tijd en dito inspanning. Pas dan zal ze de mogelijkheden ook kunnen benutten en de grenzen kunnen opzoeken zoals bijvoorbeeld bij een concert met weinig licht, beweging en een zware telelens. Dat is gewoon een lastig onderwerp, daarvoor hoeft niemand zich te schamen.
EOS 5DmkII & EOS 450D & EF 50mm F/1.4 & EF 135mm F/2 & EF 17-40 F/4 & EF 24-105 F/4 IS & 580EX & Lots of Manual Focus Lenses.
Gebruikers-avatar
bramos_ditaljanos
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4219
GeregistreerdCOLON 05 Jul 2008 16:01
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

amoebe schreefCOLONHet gemak waarmee de 500D iets leuks produceert t.o.v. de meer moeite die het kost dat met de 5D te doen,
Precies wat ik wilde zeggen :).
7D+BG-E7 + 50D+BG-E2N + EF-s 10-22 + EF 24-70 F2.8 L USM + EF 70-200 F4 L USM + EF 1.4x II + 580EXII + Nova 2AW / PhotoSport BP 200AW / PhotoSport BP 300AW / ProRunner BP 450 AW II / Classified 250AW + 055XPROB + 498RC2 | 500px.com/brampeerlings
Gebruikers-avatar
Sushi
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2840
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2009 10:40
WoonplaatsCOLON Rhenen
CONTACTCOLON

Urbexphotography schreefCOLONKwa concertfotografie dat heb ik inderdaad niet deftig onder de knie maar kwa Urbex fotografeer ik steeds op manueel en weinig of geen problemen.Maar ja dat blijft dat ook stokstijf stil staan.Bekijk men website op http://www.urbexphotography.tk maar eens.
Ik doelde meer op algemene kennis gebaseerd op je vragen en/of antwoorden in dit topic.

Urbexphotography schreefCOLONTrouwens waarom kan een 500D wel goede beelden afleveren een toestel dat 1/3de minder kost dan men huidige en daar slaag ik niet mee om ook maar 1 deftige shoot te doen.Of gaan jullie beweren dat de 5D Mark II het toppertje is?Heb al veel verhaaltjes gelezen ondertussen van ontevreden 5D Mark II gebruikers hoor,ben blij dat ik niet de enige ben.
Kijk bij je eerste voorbeeldfoto eens naar de rechter schouder (voor de kijkers links) en de riem van de betreffende dame. Die foto had echt wel potentie om scherp te kunnen zijn hoor. Houd er ook rekening mee dat je bij die foto totaal 15 cm aan scherptediepte had. Als ze met haar gezicht net naar voren komt als je je compositie herbepaald hebt dan houd het al op. En dan heb ik de onscherpte door beweging nog nieteens genoemd. (nu wel :wink: )

Dat je niet de enige bent is ook weer niet zo vreemd. Mensen die problemen hebben posten die problemen ergens. Mensen waar alles goed werkt hoor je niet. Dus je kunt daar helemaal niks uit afleiden.

En ik mis de focustesten nog of heb ik daar overheen gelezen?
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

bramos_ditaljanos schreefCOLON
amoebe schreefCOLONHet gemak waarmee de 500D iets leuks produceert t.o.v. de meer moeite die het kost dat met de 5D te doen,
Precies wat ik wilde zeggen :).
Dit ontgaat me volledig...
Wat is het verschil tussen F/4, 1/200 ISO 1600 op een 5dII en een 500d? Iets meer ruis in de plaat van de 500d, maar verder houdt het gauw op, denk ik. Of mis ik het punt? Hoezo is een 500d gemakkelijker? Principe is toch hetzelfde? Of gaat het om automatische standjes? Nou, daar zijn anders de meningen ook wel over verdeeld; die leveren ook niet altijd iets leuks op.
... Spiegel-Werk ...
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

De eerste foto is duidelijk out of focus, in de 2e en 3e zit bewegingsonscherpte.
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
avandijk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 291
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2007 14:20
WoonplaatsCOLON Noordkop

Urbexphotography schreefCOLONBon,jullie zijn allemaal bedankt voor de bijdrages geleverd,maar men besluit staat vast.
Ik heb een 7 tal maand geleden een dikke 3000 euro uitgegeven waar ik tot op de dag van vandaag enorm veel spijt van heb.Als ik dan zien welke aktiebeelden collega's van mij maken met een nikon die dan notabene een stap lager is met name de D90,dan de 5D Mark II mag ik hierbij wel men twijfels hebben,en om eerlijk te zijn heb ik het echt wel gehad met Canon.Bij deze ga ik dan ook alles wat ik van Canon heb verkopen en de stap tot aankoop Nikon zetten.Op dit toestel kan ik niet rekenen.
Als ik je reacties doorlees zou ik eerst mijzelf eerst eens wat gaan verdiepen in de onderliggende techniek en nog wat meer gaan oefenen. Laat jou set voor de verandering eens door een kennis met veel ervaring gebruiken. Ik weet bijna zeker dat er scherpe platen uit rollen.
7D|5DII|17-40/4|17-55/2.8|24-105/4|70-200/4|50/1.4|430EX|270EX|
Gebruikers-avatar
amoebe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2010 12:04
WoonplaatsCOLON Provincie Utrecht

gumpje schreefCOLON
bramos_ditaljanos schreefCOLON
amoebe schreefCOLONHet gemak waarmee de 500D iets leuks produceert t.o.v. de meer moeite die het kost dat met de 5D te doen,
Precies wat ik wilde zeggen :).
Dit ontgaat me volledig...
Wat is het verschil tussen F/4, 1/200 ISO 1600 op een 5dII en een 500d? Iets meer ruis in de plaat van de 500d, maar verder houdt het gauw op, denk ik. Of mis ik het punt? Hoezo is een 500d gemakkelijker? Principe is toch hetzelfde? Of gaat het om automatische standjes? Nou, daar zijn anders de meningen ook wel over verdeeld; die leveren ook niet altijd iets leuks op.
Halverwege zou ik nog iets kunnen toevoegen, maar gaandeweg geef je zelf de antwoorden al.
Een soort praten en denken tegelijk. Ik herken dat wel... ;-)
EOS 5DmkII & EOS 450D & EF 50mm F/1.4 & EF 135mm F/2 & EF 17-40 F/4 & EF 24-105 F/4 IS & 580EX & Lots of Manual Focus Lenses.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

De scherptediepte is bij een 5D kleiner dan bij een 500D, en inderdaad, daarnaast iso. Verder mag er geen verschil zijn
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

amoebe schreefCOLON Een soort praten en denken tegelijk. Ik herken dat wel... ;-)
8)
... Spiegel-Werk ...
Urbexphotography
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2010 21:10

Volgens de fotozaak waar het toestel afkomstig van is,blijkt het en wat andere hier al gezegd hebben men eigen fout te zijn en bewegingsonschepte.
Zal dan maar een ander statief gaan kopen,want daar heeft hij het ook bij :lol: en het is al een redelijk duur van manfrotto.
Afotos
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 949
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2009 18:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

$$$$$$$$

goeie verkoper...
gelijk een Nikon er bij gekocht?

ben je nog van plan een focus test te doen zoals eerder werd voorgesteld? :)
757D + 8-400 mm
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Pet af!

Het is niet iedereen gegeven om aan zelfreflectie te doen :wink:

En gebruik het filter maar als onderzetter van een koel glas bier.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Anne-Elise
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1415
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2006 16:31
WoonplaatsCOLON Zuid-Holland

je moet maar zo denken "oefening baart kunst" gewoon heel veel oefenen dan komt het vanzelf goed en wil je de camera straks niet meer missen ;-)
Annelies


Mijn apparatuur zet ik hier niet neer om stoffig te worden, die heb ik n.l nodig om te fotograferen!
Gebruikers-avatar
shyam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 12:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Een paar maanden de geleden heb ik de overstap gemaakt van een crop camera (7D) naar een full frame en ik schrok me ook rot toen ik de eerste foto's zag: niet de juiste scherpte op de juiste plek. Ik heb toen meteen de 7D van marktplaats afgehaald. En ben flink gaan oefenen met de 5d2. En nu weet ik wat ik van de camera kan verwachten. Het heeft niet de geweldige AF van de 7D en in slechte lichtsituaties wil hij er wel eens naast zitten, maar ik ben er nu dik tevreden mee. En die 7D is inmiddels verkocht! :)
BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar