Landmannalaugar (+ update)

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Het is alweer even geleden dat ik hier wat heb laten zien.
Afgelopen juni ben ik samen met mijn oom 2 weken naar IJsland geweest, een soort reünie, omdat ik in 1988 voor het eerst met hem naar dit land ben geweest. Vorig jaar in m'n uppie en nu dus weer een keertje samen. De hoeveelheid materiaal dat we mee terug hebben genomen is zo enorm en veelzijdig, dat ik me voorlopig even beperk tot dit gebied.

Onderstaande serie laat voor mij één van de mooiste plekjes op IJsland zien, Landmannalaugar. Ik heb al aardig wat gezien van dit prachtige land, maar dit gebied is zo bijzonder, de kleuren, de kraters, lavavelden, meren, rivieren, je kijkt echt je ogen uit.
Het is zo onaards en onwerkelijk dat je soms het gevoel hebt middenin een schilderij te staan.

Hieronder een bonte verzameling van twee dagen in dit gebied, met precies het weer en licht waar we op gehoopt hadden, half bewolkt en af en toe een zonnetje.


- 1 -
Afbeelding


- 2 -
Afbeelding


- 3 -
Afbeelding


- 4 -
Afbeelding


- 5 -
Afbeelding


- 6 -
Afbeelding


- 7 -
Afbeelding


- 8 -
Afbeelding


- 9 -
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op arnold_w, in totaal 25 keer gewijzigd.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
PeterM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 05 Jan 2010 20:10
WoonplaatsCOLON Rhoon

Wat een heerlijke platen zeg! . Uitschieter is voor mij #2
Eos 500D |Canon 18-55 IS |Canon 55-250 IS
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Hier gaat mijn hart sneller van kloppen...
Wat een mooi landschap, en wat heb je dat mooi vastgelegd!
Niet teveel, niet te weinig, dynamische composities, mooie kleuren... Ik weet wel waar ik mijn volgende vakantie doorbreng (hoewel dat al wel een beetje vast stond ;)). Schitterend!

Ik verheug me nu al op meer van je foto's!!!
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
Joopie01
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 151
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2009 19:15
CONTACTCOLON

Wat een ontzettend mooie plaaten zeg, SUPER!!!
Echt werelds, ik ben zeer benieuwd naar wat je allemaal nog meer hebt geschoten...
Canon EOS 7D + grip | Canon EF-S 18-135mm F3.5-5.6 IS | Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM | Manfrotto 679B + 234RC Monokop | http://www.fotoshowcase.nl | http://www.facebook.com/fotoshowcase.nl
Akumal

Heerlijke reeks, foto's zien er qua belichting en compo super uit!!!

rob.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Een fraaie serie en zo te zien had je inderdaad mooi fotoweer en mooi licht..... 8)

IJsland staat bij ons ook op het verlanglijstje en na het zien van deze foto's weet ik zeker dat ik daar een keer naar toe wil. :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
shyam
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2009 12:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

WAUW! (x9)
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

dank, dank, dank, dank!!!!
Ik ben even weer terug geweest naar (voor mij althans! :wink: ) het mooiste plekje op ons (aard)bolletje!!

Geweldige foto's die heel fraai de prachtige kleuren, vormen en licht van Landmannalaugar laten zien.
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
EOSKOP
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3273
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2006 19:00
WoonplaatsCOLON Dordrecht

Ssssssssst niet praten ik ben naar een stel prachtige foto's aan het kijken.
smaakt naar meer :x

Gr Johan
Adobe CS 5 - Lightroom 4
Gebruikers-avatar
Ina
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3090
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 22:46
CONTACTCOLON

Schiet me te binnen dat ik er nog iets aan toe moet voegen :)

Het valt voor de drommel niet mee om zulke mooie foto's te maken.
Want Landmannalaugar is dan wel een ongeloof'lijk prachtig gebied, dat betekend niet dat je dan als vanzelf ook mooie foto's maakt.
Het is zó groot, dat je echt moet zoeken, kijken, weer kijken voor een goede compositie en opletten waar het licht valt om foto's te maken zoals jij gedaan hebt!!

(zó dat moest er nog even uit :lol: )
Groet, Ina
Gespannen?? Gebruik eens wat vaker de ontspanknop........
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Dank, dank, dank. Iedereen bedankt voor de leuke reakties.
Ik heb er nog een aantal in de aanbieding, maar wacht nog even.

Gr.
Arnold
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
drikj
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2006 10:29
WoonplaatsCOLON Zwolle

Tja, ik ga niet al teveel zeggen. Schitterend land. Ik ben in de tweede helft van mei op IJsland geweest (ik had geboekt net de dag voor de grote as-uitbarsting) en toen was Landmannalaugar nog niet open. Ik heb er in mijn eentje zo'n 10 dagen rondgereden met een 4x4. Echt een super-ervaring, maar (nog steeds) duur! Zo'n 1560 Euro, en mag ik brutaal zijn en je vragen wat die twee weken hebben gekost (en bij welke reisorganisatie)?

Overigens moet ik mijn foto's nog plaatsen... Maar deze maken mij ook jaloers dat ik niet dat gebied mocht bezoeken. En inderdaad kan ik bevestigen wat Ina zegt. Het is moeilijk zat. Ik heb zo vaak geen keuze kunnen maken en om de weidsheid dan maar vast te leggen, moest ik maar een panorama maken.

Als ik toch nog wat kritiek kan verzinnen ter verbeteren laat ik het nog wel horen.

Groeten,
Hendrik
Canon 1D III, wat backup camera's, lensjes, een studiootje en en nog wat mikmak.
Iedereen kan fotograferen, maar niet iedereen ziet een 'plaatje', heeft zijn camera bij zich & heeft het geduld
photoroberto
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2008 20:07

Laa'k maar zeggen dat ze beter in landschappen zijn dan in bankieren. Mooie foto's, echt niets op aan te merken!!
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

drikj schreefCOLONTja, ik ga niet al teveel zeggen. Schitterend land. Ik ben in de tweede helft van mei op IJsland geweest (ik had geboekt net de dag voor de grote as-uitbarsting) en toen was Landmannalaugar nog niet open. Ik heb er in mijn eentje zo'n 10 dagen rondgereden met een 4x4. Echt een super-ervaring, maar (nog steeds) duur! Zo'n 1560 Euro, en mag ik brutaal zijn en je vragen wat die twee weken hebben gekost (en bij welke reisorganisatie)?

Overigens moet ik mijn foto's nog plaatsen... Maar deze maken mij ook jaloers dat ik niet dat gebied mocht bezoeken. En inderdaad kan ik bevestigen wat Ina zegt. Het is moeilijk zat. Ik heb zo vaak geen keuze kunnen maken en om de weidsheid dan maar vast te leggen, moest ik maar een panorama maken.

Als ik toch nog wat kritiek kan verzinnen ter verbeteren laat ik het nog wel horen.

Groeten,
Hendrik
Bedankt Hendrik.

Reisorganisaties doe ik meestal niet aan, dit was voor mij de 3e keer IJsland en prima zelf te regelen.
Wij waren dus met z'n 2en en hadden een "goedkope" autohuur gevonden in Keflavik.
Geen 4x4, maar een Opel Astra van een jaar of tien oud. Hiervoor betaalden wij voor 14 dagen € 820,=.
Ruim 2700km gereden, 1:16 a 1,20 p/ltr = € 200,= brandstof.
De vliegreis hadden we geboekt bij IcelandExpress (Rotterdam<>Keflavik) voor € 280,= p.p.
Busreis Skaftafell<>Landmannalaugar € 60,=
Overnachten doen we op campings met de tent voor ca € 6,= p.p/p.n.
Beetje zakgeld, eten en drinken voor pak 'm beet 20,= per dag.
Totale kosten per persoon ca € 1400,= voor twee weken.

Een 4x4 hebben we ook overwogen, maar vonden we voor twee weken te prijzig.
De meeste km's hebben we gemaakt over de ringweg, maar zijn daar ook regelmatig vanaf geweken.
Zowel in het noorden als het zuiden hebben we een deel van de Sprengisandur gereden, om twee watervallen te bereiken, dat ging prima.
Het was toch een oude auto en de verhuurder had al aangegeven zich geen zorgen te maken om een deukje meer of minder. Echt zuinig zijn we dan ook niet geweest op deze auto, rammelend, piepend en krakend hebben we 'm weer ingeleverd.

Ik had opzich niet zo'n moeite met foto's maken, ik heb meer moeite met het maken van keuzes, omdat ik echt absurd veel foto's heb gemaakt (ruim 3500).
Wanneer je de eerste keer een gebied binnenkomt is alles oeh en aahh, de eerste foto's bewaar ik dan als een leuke herinnering.
Waanneer je meer tijd uittrekt voor goede foto's en wacht op het juiste licht, ga je ook andere dingen zien, je loopt eens een stukje en ziet dan weer een ander, soms nog mooiere invalshoek.
Op sommige plaatsen hebben we meer dan een uur zitten wachten op het doorbreken van het zonnetje, of zoals de laatste foto op een ondergaand zonnetje, dat maar niet achter die wolk vandaan wilde komen. En als dat dan toch gebeurd, wordt je beloond met prachtig licht en bijzondere kleuren. Veel geduld dus en heeeel veel lopen en lange dagen maken.
We waren meestal rond een uur of 9:00 op pad en kwamen rond middernacht pas weer terug. Op sommige plaatsen stonden we om 01:30 in de nacht nog foto's te maken.
Bij elkaar gemiddeld zo'n 15 uur per dag in de weer en weinig slaap. Als ik 's ochtends in de spiegel keek, schrok ik me rot, ik had nog nooit wallen bij mezelf gezien. Maar ja, je moet er wat voor overhebben.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Wimmes
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4073
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2007 13:15
WoonplaatsCOLON Tussen de Rivieren
CONTACTCOLON

Stuk voor stuk schitterende platen.
Gr. Wimmes :D

_____________________________
http://wimvanooijen.fotoport.nl/
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

photoroberto schreefCOLONLaa'k maar zeggen dat ze beter in landschappen zijn dan in bankieren. Mooie foto's, echt niets op aan te merken!!
Door dat bankieren kunnen wij nu redelijk betaalbaar deze landschappen aanschouwen.
Voor de bankcrash was IJsland bija 2x zo duur. Eén van de redenen waarom dit land zo snel populair is geworden, is door de koers.
Helaas inmiddels alweer aan het stijgen door de beroerde Euro, dus als je dit land graag een keer wilt bezoeken, wacht dan niet te lang.
Zodra de economie weer is hersteld ben je het dubbele kwijt tov van vorig jaar, geen idee hoe lang dat nog gaat duren.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
almanbrother
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2465
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2006 13:45
WoonplaatsCOLON Heuvelrug
CONTACTCOLON

Zo....dat is nog eens een mooie serie zeg!!
Prachtige landschappen laat je hier zien. En wat Ina zegt, mooie landen bezoeken wil nog niet zeggen dat je er mooie platen van kunt maken.
Jij bent daar in ieder geval wel in geslaagd....met vlag en wimpel! Complimenten.
Groet,
Aldert
Ik zou toch eens HIER kijken!!
Voor een account op zenfolio.com: code QHS-2X7-66B
Gebruikers-avatar
Vlaanderen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 463
GeregistreerdCOLON 25 Aug 2009 22:39

Ik kom steeds terug naar dit topic om even naar je foto,s te kijken, en zie steeds weer nieuwe dingen. :) Prachtige foto,s van een indrukwekkend landschap!
Wat me opvalt is dat je bij alle geplaatste foto,s veel land en weinig lucht laat zien. Met zo,n landschap in de zoeker waarschijnlijk een bewuste keuze, 8) maar voor iets meer afwisseling in de serie misschien iets bijplaatsen waar dat andersom is? Met name foto #3 lijkt me erg mooi met iets meer lucht en minder voorgrond.

Groet,

Richard
"Ervaring" is dat wat je krijgt nadat je het nodig had.
eugene
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 18:35
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

Een prachtige serie foto's. Ik ben er vorig jaar mei geweest en het was indrukwekkend. Dit jaar ga ik de laatste twee weken van september om de herfstkleuren vast te leggen. Ik ga dan ook met een 4x4 het binnenland in (Landmannalaugar, maar de bus rijdt dan niet meer). Dat was vorig jaar niet mogelijk omdat ik te vroeg in het jaar was. Daarna met een campertje naar diverse plaatsen die goed bereikbaar zijn vanaf de rondweg. Grootste kostenpost in IJsland is helaas de autohuur. In september zijn de tarieven 40% lager, maar dan nog een goede 100 euro per dag. En de grote verhuurders zoals Hertz hebben de goedkope klasse dan al verscheept voor de verkoop. Je komt dan direct in de duurdere klasses. Maar goed, je krijgt er erg veel voor terug. Als natuurfotografie je hobby is, dan moet je in IJsland geweest zijn!
Mocht je nog wat tijd over hebben na het forumbezoek: www.eugenefotografie.nl
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Ik heb vandaag ook de panorama van dit gebied ontwikkeld.
Hij is gemaakt uit 7 frames van 21 mp en daarna gereduceerd naar 75%.

Afbeelding
De 58 megapixel versie (7,6 Mb) kun je hier ophalen.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar